ניהול משברים ושיווק: אל על והשמיים הפתוחים - מי המנצח?
"השמים הפתוחים". את האמת, התחלה טובה, אחלה שם מיתוגי. אבל מעבר לשם, מסתתר ניהול משברים אותו מובילה בשם חברות התעופה בארץ - חברת אל על.
הסכמי שמים פתוחים החלו בשנת 1992 (הולנד-ארה"ב) והגיעו אלינו באיחור של 2 עשורים - הסכם ראשוני נחתם בין ישראל לאיחוד האירופי ב-30 ביולי 2012. חברת אל על זיהתה את סימני האזהרה למשבר ההולך וקרב ונקטה במדיניות "פנימית" ולא "שיווקית"; קרי, שידול, מו"מ ודיפלומטיה עם ערוצי השלטון בכלל ומשרד התחבורה בפרט.
כנראה שבארצנו הקטנה, ניהול משברים וניסיון למזער ולשנות החלטות, אינו אפקטיבי ללא רעש ויחסי ציבור, אבל כאשר אל על התעוררה והחלה לזעוק - זה היה כבר מאוחר מדי. אל על לא השכילה לשלב בין ניהול המשבר לניהול השיווק. מאוחר מדי בגלל הסיבה האובייקטיבית שהממשלה אישרה, ומאוחר מדי בגלל הסיבה הסובייקטיבית - לדעת הקהל אין מספיק זמן להבין ולגבש דעה לצד חברת התעופה (הלאומית?).
אז מה עושה אל על ושותפתה ההסתדרות: שובתת, מאיימת ומכאן הדרך קצרה לאנטגוניזם חברתי במקום צדק חברתי.
לעומת החברה הלאומית, דווקא משרד התחבורה התנהל מעולה על קו התפר שבין ניהול משברים לניהול השיווק. המשרד הוריד פרופיל ודיכא להבות של התפרצות משבר אפשרית וברגע הקריטי לא התלהם, אלא העביר מסר באמצעות אנאלוגיה פשוטה וקצרה (גם פה עקרון הפרסום של Less is More עובד טוב יותר): תראו כמה טוב עשתה לכם התחרות ו"השמים הפתוחים" בענף התקשורת - כך גם יקרה בענף התעופה.
בשיח החברתי של היום משרד התחבורה מנצח. נשארה לו רק "פינה אחת לסגור": אל על באמצעות אנשי תקשורת שאינם מבינים בכלכלה - מעבירה את המסר שבענף התקשורת, החברות הרוויחו מיליארדים (נכון) והם חברה שלא מרוויחה כמעט... (גם זה נכון). משרד התחבורה רק צריך לעדכן את הציבור כי החברה אכן לא מרוויחה מיליארדים, אבל מרוקנת עצמה באמצעות עסקאות שרשור של בעלי העניין שבעצם מקבלים תשלום גבוה עבור שירותים שמציעות חברות אחרות שלהם לאל על. אני מניח כי משרד התחבורה לא יבהיר זאת כי הנושא מורכב מדיי להבנת הציבור, והרי אמרנו כבר שעדיפים מסרים פשוטים וברורים.
בינתיים, במלחמת השמים הפתוחים מנצח משרד התחבורה וכנראה שגם העם. נותר רק לראות איזה שפן ישלפו אל על וההסתדרות והאם יהיה זה שפן שיווקי, או שפן משברי.
ד"ר שמוליק א. צרפתי הוא מנכ"ל ובעלי חברת What?! העוסקת בקידום מכירות וייעוץ שיווקי
- 7.אייל א. 06/05/2013 00:38הגב לתגובה זוידידי האסטרטג. ראה איך אל על תברה הון שהמשתווה להכנסה של שנה שלמה בתוך שביתה של יום וחצי.... משבר מוצלח של אל על. משבר רע של הממשלה.
- 6.זה שהציבור תומך במשרד התחבורה מלמד הכל.... (ל"ת)אחד שלא מבין 29/04/2013 16:13הגב לתגובה זו
- 5.קרח יבש 23/04/2013 16:44הגב לתגובה זוזה ניתוח מעולה למה שקרה שם.. העובדה זו התוצאה שהשביתה נגמרה וחברות התעופה קיבלו עוד כמה מאבטחים בחינם ולא יותר מזה...
- 4.אחד שמבין 22/04/2013 23:41הגב לתגובה זומציע לילד שביקש לעצמו במה שיתאפק. משבר מנתחים כשהוא מסתיים ולא אחרי היום הראשון. ולאייס: אם אתם רוצים להיות רציניים תתייחסו לעצמכם ברצינות. זה מרחיק גולשים מהאתר, הרדידות העמוקה הזו....
- 3.רון 22/04/2013 16:12הגב לתגובה זומציע שתבין לעומקם של דברים את המצב לפני שאתה זורק ניתוחים בגרוש המראים חוסר הבנה בסיסי
- למה לתקוף? 29/04/2013 16:12הגב לתגובה זושהניתוח אכן תואם את התוצאה הסופית למרות שהוא לא ניסה לחזות את העתיד, אלא ציין את טעות חברות התעופה, טעות שלא החלה בתקופה האחרונה, אלא לפני זמן רב.
- 2.אביחי 22/04/2013 13:24הגב לתגובה זוהעם בהחלט ירוויח, תמיד יהיה מי שיפסיד. כתבה מצוינת.
- 1.ניתוח מצוין.כתבה טובה (ל"ת)רן 22/04/2013 13:20הגב לתגובה זו

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.