דעה

ניהול משברים ושיווק: אל על והשמיים הפתוחים - מי המנצח?

אל על לא השכילה לשלב בין ניהול המשבר לניהול השיווק, וגילתה כי הממשלה כבר אישרה את ההסכם. משרד התחבורה הוריד פרופיל ודיכא להבות

"השמים הפתוחים". את האמת, התחלה טובה, אחלה שם מיתוגי. אבל מעבר לשם, מסתתר ניהול משברים אותו מובילה בשם חברות התעופה בארץ - חברת אל על.

הסכמי שמים פתוחים החלו בשנת 1992 (הולנד-ארה"ב) והגיעו אלינו באיחור של 2 עשורים - הסכם ראשוני נחתם בין ישראל לאיחוד האירופי ב-30 ביולי 2012. חברת אל על זיהתה את סימני האזהרה למשבר ההולך וקרב ונקטה במדיניות "פנימית" ולא "שיווקית"; קרי, שידול, מו"מ ודיפלומטיה עם ערוצי השלטון בכלל ומשרד התחבורה בפרט.

כנראה שבארצנו הקטנה, ניהול משברים וניסיון למזער ולשנות החלטות, אינו אפקטיבי ללא רעש ויחסי ציבור, אבל כאשר אל על התעוררה והחלה לזעוק - זה היה כבר מאוחר מדי. אל על לא השכילה לשלב בין ניהול המשבר לניהול השיווק. מאוחר מדי בגלל הסיבה האובייקטיבית שהממשלה אישרה, ומאוחר מדי בגלל הסיבה הסובייקטיבית - לדעת הקהל אין מספיק זמן להבין ולגבש דעה לצד חברת התעופה (הלאומית?).

אז מה עושה אל על ושותפתה ההסתדרות: שובתת, מאיימת ומכאן הדרך קצרה לאנטגוניזם חברתי במקום צדק חברתי.

לעומת החברה הלאומית, דווקא משרד התחבורה התנהל מעולה על קו התפר שבין ניהול משברים לניהול השיווק. המשרד הוריד פרופיל ודיכא להבות של התפרצות משבר אפשרית וברגע הקריטי לא התלהם, אלא העביר מסר באמצעות אנאלוגיה פשוטה וקצרה (גם פה עקרון הפרסום של Less is More עובד טוב יותר): תראו כמה טוב עשתה לכם התחרות ו"השמים הפתוחים" בענף התקשורת - כך גם יקרה בענף התעופה.

בשיח החברתי של היום משרד התחבורה מנצח. נשארה לו רק "פינה אחת לסגור": אל על באמצעות אנשי תקשורת שאינם מבינים בכלכלה - מעבירה את המסר שבענף התקשורת, החברות הרוויחו מיליארדים (נכון) והם חברה שלא מרוויחה כמעט... (גם זה נכון). משרד התחבורה רק צריך לעדכן את הציבור כי החברה אכן לא מרוויחה מיליארדים, אבל מרוקנת עצמה באמצעות עסקאות שרשור של בעלי העניין שבעצם מקבלים תשלום גבוה עבור שירותים שמציעות חברות אחרות שלהם לאל על. אני מניח כי משרד התחבורה לא יבהיר זאת כי הנושא מורכב מדיי להבנת הציבור, והרי אמרנו כבר שעדיפים מסרים פשוטים וברורים.

בינתיים, במלחמת השמים הפתוחים מנצח משרד התחבורה וכנראה שגם העם. נותר רק לראות איזה שפן ישלפו אל על וההסתדרות והאם יהיה זה שפן שיווקי, או שפן משברי.

ד"ר שמוליק א. צרפתי הוא מנכ"ל ובעלי חברת What?! העוסקת בקידום מכירות וייעוץ שיווקי

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אייל א. 06/05/2013 00:38
    הגב לתגובה זו
    ידידי האסטרטג. ראה איך אל על תברה הון שהמשתווה להכנסה של שנה שלמה בתוך שביתה של יום וחצי.... משבר מוצלח של אל על. משבר רע של הממשלה.
  • 6.
    זה שהציבור תומך במשרד התחבורה מלמד הכל.... (ל"ת)
    אחד שלא מבין 29/04/2013 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קרח יבש 23/04/2013 16:44
    הגב לתגובה זו
    זה ניתוח מעולה למה שקרה שם.. העובדה זו התוצאה שהשביתה נגמרה וחברות התעופה קיבלו עוד כמה מאבטחים בחינם ולא יותר מזה...
  • 4.
    אחד שמבין 22/04/2013 23:41
    הגב לתגובה זו
    מציע לילד שביקש לעצמו במה שיתאפק. משבר מנתחים כשהוא מסתיים ולא אחרי היום הראשון. ולאייס: אם אתם רוצים להיות רציניים תתייחסו לעצמכם ברצינות. זה מרחיק גולשים מהאתר, הרדידות העמוקה הזו....
  • 3.
    רון 22/04/2013 16:12
    הגב לתגובה זו
    מציע שתבין לעומקם של דברים את המצב לפני שאתה זורק ניתוחים בגרוש המראים חוסר הבנה בסיסי
  • למה לתקוף? 29/04/2013 16:12
    הגב לתגובה זו
    שהניתוח אכן תואם את התוצאה הסופית למרות שהוא לא ניסה לחזות את העתיד, אלא ציין את טעות חברות התעופה, טעות שלא החלה בתקופה האחרונה, אלא לפני זמן רב.
  • 2.
    אביחי 22/04/2013 13:24
    הגב לתגובה זו
    העם בהחלט ירוויח, תמיד יהיה מי שיפסיד. כתבה מצוינת.
  • 1.
    ניתוח מצוין.כתבה טובה (ל"ת)
    רן 22/04/2013 13:20
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.