דעה

ניהול משברים ושיווק: אל על והשמיים הפתוחים - מי המנצח?

אל על לא השכילה לשלב בין ניהול המשבר לניהול השיווק, וגילתה כי הממשלה כבר אישרה את ההסכם. משרד התחבורה הוריד פרופיל ודיכא להבות

"השמים הפתוחים". את האמת, התחלה טובה, אחלה שם מיתוגי. אבל מעבר לשם, מסתתר ניהול משברים אותו מובילה בשם חברות התעופה בארץ - חברת אל על. הסכמי שמים פתוחים החלו בשנת 1992 (הולנד-ארה"ב) והגיעו אלינו באיחור של 2 עשורים - הסכם ראשוני נחתם בין ישראל לאיחוד האירופי ב-30 ביולי 2012. חברת אל על זיהתה את סימני האזהרה למשבר ההולך וקרב ונקטה במדיניות "פנימית" ולא "שיווקית"; קרי, שידול, מו"מ ודיפלומטיה עם ערוצי השלטון בכלל ומשרד התחבורה בפרט.

כנראה שבארצנו הקטנה, ניהול משברים וניסיון למזער ולשנות החלטות, אינו אפקטיבי ללא רעש ויחסי ציבור, אבל כאשר אל על התעוררה והחלה לזעוק - זה היה כבר מאוחר מדי. אל על לא השכילה לשלב בין ניהול המשבר לניהול השיווק. מאוחר מדי בגלל הסיבה האובייקטיבית שהממשלה אישרה, ומאוחר מדי בגלל הסיבה הסובייקטיבית - לדעת הקהל אין מספיק זמן להבין ולגבש דעה לצד חברת התעופה (הלאומית?).

אז מה עושה אל על ושותפתה ההסתדרות: שובתת, מאיימת ומכאן הדרך קצרה לאנטגוניזם חברתי במקום צדק חברתי.

לעומת החברה הלאומית, דווקא משרד התחבורה התנהל מעולה על קו התפר שבין ניהול משברים לניהול השיווק. המשרד הוריד פרופיל ודיכא להבות של התפרצות משבר אפשרית וברגע הקריטי לא התלהם, אלא העביר מסר באמצעות אנאלוגיה פשוטה וקצרה (גם פה עקרון הפרסום של Less is More עובד טוב יותר): תראו כמה טוב עשתה לכם התחרות ו"השמים הפתוחים" בענף התקשורת - כך גם יקרה בענף התעופה.

בשיח החברתי של היום משרד התחבורה מנצח. נשארה לו רק "פינה אחת לסגור": אל על באמצעות אנשי תקשורת שאינם מבינים בכלכלה - מעבירה את המסר שבענף התקשורת, החברות הרוויחו מיליארדים (נכון) והם חברה שלא מרוויחה כמעט... (גם זה נכון). משרד התחבורה רק צריך לעדכן את הציבור כי החברה אכן לא מרוויחה מיליארדים, אבל מרוקנת עצמה באמצעות עסקאות שרשור של בעלי העניין שבעצם מקבלים תשלום גבוה עבור שירותים שמציעות חברות אחרות שלהם לאל על. אני מניח כי משרד התחבורה לא יבהיר זאת כי הנושא מורכב מדיי להבנת הציבור, והרי אמרנו כבר שעדיפים מסרים פשוטים וברורים.

בינתיים, במלחמת השמים הפתוחים מנצח משרד התחבורה וכנראה שגם העם. נותר רק לראות איזה שפן ישלפו אל על וההסתדרות והאם יהיה זה שפן שיווקי, או שפן משברי. ד"ר שמוליק א. צרפתי הוא מנכ"ל ובעלי חברת What?! העוסקת בקידום מכירות וייעוץ שיווקי

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אייל א. 06/05/2013 00:38
    הגב לתגובה זו
    ידידי האסטרטג. ראה איך אל על תברה הון שהמשתווה להכנסה של שנה שלמה בתוך שביתה של יום וחצי.... משבר מוצלח של אל על. משבר רע של הממשלה.
  • 6.
    זה שהציבור תומך במשרד התחבורה מלמד הכל.... (ל"ת)
    אחד שלא מבין 29/04/2013 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קרח יבש 23/04/2013 16:44
    הגב לתגובה זו
    זה ניתוח מעולה למה שקרה שם.. העובדה זו התוצאה שהשביתה נגמרה וחברות התעופה קיבלו עוד כמה מאבטחים בחינם ולא יותר מזה...
  • 4.
    אחד שמבין 22/04/2013 23:41
    הגב לתגובה זו
    מציע לילד שביקש לעצמו במה שיתאפק. משבר מנתחים כשהוא מסתיים ולא אחרי היום הראשון. ולאייס: אם אתם רוצים להיות רציניים תתייחסו לעצמכם ברצינות. זה מרחיק גולשים מהאתר, הרדידות העמוקה הזו....
  • 3.
    רון 22/04/2013 16:12
    הגב לתגובה זו
    מציע שתבין לעומקם של דברים את המצב לפני שאתה זורק ניתוחים בגרוש המראים חוסר הבנה בסיסי
  • למה לתקוף? 29/04/2013 16:12
    הגב לתגובה זו
    שהניתוח אכן תואם את התוצאה הסופית למרות שהוא לא ניסה לחזות את העתיד, אלא ציין את טעות חברות התעופה, טעות שלא החלה בתקופה האחרונה, אלא לפני זמן רב.
  • 2.
    אביחי 22/04/2013 13:24
    הגב לתגובה זו
    העם בהחלט ירוויח, תמיד יהיה מי שיפסיד. כתבה מצוינת.
  • 1.
    ניתוח מצוין.כתבה טובה (ל"ת)
    רן 22/04/2013 13:20
    הגב לתגובה זו