הרצליה בין ערים
צילום: מליס אדריכלים

אושרה תוכנית התחדשות עירונית ל-1,230 דירות בדרום-מערב הרצליה

התוכנית שבסמוך לנתיבי איילון כוללת הקצאת 246 יחידות דיור קטנות; בנוסף יוקמו כ-35,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר ופארק עירוני על שטח של כ-106 דונם 
צחי אפרתי | (1)

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), אישרה היום תכנית להתחדשות עירונית בהרצליה - 'הרצליה בין ערים'. התוכנית ממוקמת בחלק הדרום-מערבי של העיר ונמצאת על שטח של 399 דונם בו קיים מתחם טיהור שפכים, ובסמוך לשכונת גליל ים הנמצאת בשלבי הקמה. התוכנית צפויה לייצר רצף אורבני בין רמת השרון להרצליה.

התוכנית כוללת 1,230 יחידות דיור בשילוב עם חזיתות מסחריות, שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ-35,000 מ"ר בסמוך לנתיבי איילון. מתוך כלל יחידות הדיור, 246 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. הבינוי המוצע בתוכנית כולל מבנים בגובה של עד 10 קומות וישולבו בה שני מגדלי מגורים בני 35 קומות.

 

עוד כוללת התוכנית, שטחים עבור מבני ציבור, מסוף תחבורה ציבורית, כיכר עירונית וכן פארק עירוני שישתרע על שטח של כ-106 דונם. הפארק כולל חיבורים למערך השטחים הפתוחים בתכנית וסביבתה וצפוי להוות מוקד פעילות לאזור כולו. בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת חיבור מדרך יבנה ברמת השרון למערב הרצליה באמצעות מעבר עילי מעל דרך 20 ומסילת הרכבת.

 

כחלק מהתוכנית, אושר קו ביוב חדש AYN שיחבר את הרצליה למערכת השפד"ן. מתקן טיהור השפכים העירוני עתיד להתפנות, בהתאם להסכם בין הממשלה לעירית הרצליה.

מתכננת מרחב תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר: "חשיבות תוכנית הרצליה בין ערים, נובעת מהשילוב של פיתוח אורבני נאות לצד טיפול בתשתיות. ההחלטה לצאת לתכנון ביטול המט"ש, וחיבורו למערכת השפד"ן קמה על רקע מצוקת הטיפול בשפכים אליה נקלעה העיר הרצליה בשנים האחרונות. קו הביוב החדש, לצד, שטחים עבור מבני ציבור, מסוף תחבורה ציבורית ופארק עירוני ענק, מאפשרים פיתוח עתידי שישרת את כל תושבי האזור בצורה הטובה ביותר".

מ"מ יו"ר הותמ"ל, דניאל מלצר: "במסגרת פעילות הותמ"ל להגדלת היצע יחידות הדיור בארץ ובאזורי ביקוש בפרט, הותמ"ל אישרה תוכנית למגורים בהרצליה הכוללת תשתית ביוב חדשה לעיר, וניצול קרקע מופרת באופן מיטבי באמצעות פינוי מתקן טיהור השפכים העירוני ובמקומו הגדלת היצע יחידות דיור בעיר".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הדולר לא שווה יותר מ 1.5 שח..... גג עד 1.7 שח לדולר (ל"ת)
    וגם זה בלחץ 03/08/2020 02:08
    הגב לתגובה זו
פרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיטפרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיט
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן

זוכרים את מבצעי 80/20? הרוכשים מתחילים לבטל עסקות - ירידת מחיר הדירה הופכת את העסקה ללא משתלמת; שנת 2026 תהיה שנת המבחן לעסקאות האלו; בינתיים - ההיצע גדול על הביקוש, המחירים יורדים; על התחלות הבנייה, גמר הבנייה וסימנים להמשך ירידת המחירים; וגם - מה עשוי לגרום לעלייה במחירים?

אדיר בן עמי |

מחירי הדירות בירידה. על פי הלמ"ס המחירים יורדים כבר 8 חודשים ברציפות. סיכוי מאוד גבוה שהירידות ימשכו. ראשית, הנתונים של הלמ"ס בעיכוב של כחודשיים וחצי ומהשטח אפשר להבין שהמחירים ממשיכים לרדת. שנית, כל הנתונים על שוק הדירות מרמזים על היצע גדל מול ביקוש שנמוך ממנו, כלומר - עודף היצע שלוקח את המחירים למטה. בשטח רואים ירידת מחירים של אפילו 10% מתחילת השנה, בלמ"ס מצביעים על תל אביב כמקום שבו הירידה בולטת ביותר- קצב שנתי של כ-9%. השאלה הגדולה - לאן הולכים מכאן, ואיך תראה 2026?

נתחיל בנתונים. בשבוע שעבר התפרסמו נתוני התחלות הבנייה ונתון סיום הבנייה. גם הנתונים האלו מלמדים על היצע גבוה בבנייה לצד ביקוש מתון יותר. נתוני הלמ"ס מראים כי ב-12 החודשים עד ספטמבר החלה בנייתן של כ-76 אלף דירות נטו, לאחר ניכוי הריסות בהתחדשות עירונית. מספר זה עולה על תוספת משקי הבית השנתית הממוצעת של כ-55 אלף דירות. וצריך לדבר על הפיל שבחדר - הגירה.

על פי ההערכות היתה הגירה שלילית מאזור המרכז של כ-40 אלף איש נטו, בערך 10 אלף דירות שנוספו להיצע הדירות. זה בעצם מלמד שהפער בין ההיצע הגדול לביקוש אפילו גדול יותר. 

נתון שני שמלמד על הכיוון - קבלנים משתמשים בהטבות מימון כדי לשמור על קצב מכירות. חלקם מציעים ריבית 0% על משכנתה ל-10-20שנים, או הלוואות ללא ריבית עד מיליון שקל לעשר שנים, שחוסכות כ-50-60 אלף שקל בשנה לרוכש. מבצעי תשלום נמוך ראשוני כמו 10%/90% פחות יעילים כעת בגלל המגבלות של בנק ישראל, והמעבר להצעות דחיית תשלומים נרחבת יותר בולט, בעיקר בפריפריה אבל לא רק. מדובר על מבצעים בסגנון - כנסו עכשיו שלמו עוד שנה. כנסו, ריבית המשכנתא עלינו ל-10 שנים ועוד. הנה דוגמה:  הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

גמר הבנייה עמד על 58 אלף דירות ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 4% מהתקופה הקודמת. אז ההתחלות מגיעות כאמור ל-76 אלף, גמר הבנייה 58, זה אומר שהמלאי דירות בתהליך גדל, ונזכיר שיש כ-84 אלף דירות במלאי שעדיין לא נמכרו וזו כמות ששקולה בערך לשנה וחצי.   

הדמיה של המתחם החדש בבאר שבע הדמיה: אירית צרף - אדריכלות ובינוי עריםהדמיה של המתחם החדש בבאר שבע הדמיה: אירית צרף - אדריכלות ובינוי ערים

הלב הצבאי מתפנה: כך ייראה מתחם פיקוד דרום בבאר שבע

אחרי עשרות שנים כמתחם סגור ומגודר, עיריית באר שבע מקדמת תוכנית לפינוי תחנת המשטרה ומטה פיקוד דרום מהעיר העתיקה. על שטח של כ-39 דונם יוקם מתחם חדש עם מגורים, מסחר, תרבות ומרחב ציבורי פתוח. בעירייה רואים במהלך מנוע להתחדשות האזור ההיסטורי וחיבורו מחדש למרקם העירוני

עוזי גרסטמן |

ועדת המשנה לתכנון ולבנייה בעיריית באר שבע המליצה בשבוע שעבר להפקיד את תוכנית מתחם הפיקוד - לב העיר העתיקה, שמבקשת לשנות מן היסוד את אחד האזורים המרכזיים והסגורים ביותר בעיר. לפי ההחלטה, תחנת המשטרה ומטה פיקוד דרום של צה״ל, שפועלים כיום בלב העיר העתיקה, יפונו מהמתחם, ובמקומם יוקם אזור עירוני פתוח שישלב מגורים, מסחר, תרבות ופנאי. מדובר במתחם רחב היקף, בשטח של כ-39 דונם, התחום בין הרחובות הפלמ״ח, הרצל, העצמאות וחטיבת הנגב. עד היום שימש האזור מתחם צבאי מגודר, ללא גישה חופשית לציבור. התוכנית החדשה מבקשת לפתוח אותו לראשונה לתושבים ולמבקרים, ולשלב אותו מחדש בלב הפועם של העיר העתיקה.

על פי התכנון, שאותו הכין משרד אירית צרף - אדריכלות ובינוי ערים עבור עיריית באר שבע, ייבנו במתחם כ-237 יחידות דיור. הבנייה תתבצע במבנים של עד שש קומות, מעל קומת קרקע שתשמש למסחר ולשימושים ציבוריים. בעירייה מדגישים כי המטרה היא ליצור רחובות פעילים לאורך שעות היום, כאלה שישלבו מגורים עם חנויות, מקומות בילוי ושירותים ציבוריים, ולא מתחם סגור שמתעורר רק בשעות מסוימות.

התוכנית שמה דגש גם על שימור אופייה ההיסטורי של העיר העתיקה. מבנים מתקופות עות’מאניות ומנדטוריות ישולבו במתחם ויוגדרו לשימור, לצד הבנייה החדשה. כך, לפי העירייה, נשמר החיבור בין העבר של באר שבע לבין הפיתוח העתידי שלה. פתיחת המתחם צפויה ליצור רצף עירוני חדש שיחבר בין מוקדים מוכרים בעיר העתיקה, בהם מדרחוב קק״ל, גן אלנבי, פארק קרסו והרחובות ההיסטוריים שסביבם.

גם נושא התחבורה קיבל מקום מרכזי בתכנון. מערך התנועה מבוסס על צמצום תנועת כלי רכב בתוך המתחם עצמו, כשהכניסה לכלי רכב תתבצע בעיקר בהיקף האזור. הליבה הפנימית מיועדת להולכי רגל ולרוכבי אופניים, מתוך רצון לעודד תנועה רגלית ותחבורה ציבורית. לצורך כך מתוכנן חניון תת־קרקעי, שאמור לתת מענה לצרכי החניה מבלי לפגוע במרחב הציבורי מעל הקרקע.

בעירייה מעריכים כי למהלך תהיה גם השפעה כלכלית וחברתית רחבה. השילוב בין מגורים, מסחר, תעסוקה ותיירות נועד לחזק את הכלכלה המקומית של העיר העתיקה, למשוך עסקים ומבקרים ולהגביר את הפעילות באזור. במקביל, התכנון כולל שטחים ציבוריים פתוחים וגינות, שנועדו לשמש מרחב מפגש קהילתי. בהיבט הסביבתי, נכללים בתוכנית שבילים מוצלים וגגות ירוקים, כחלק מתפישה של פיתוח עירוני מקיים.