נתי סיידוף
צילום: יח"צ

אושרה להפקדה בניית 2,500 דירות ברמת גן על שטח של שיכון ובינוי

התוכנית שמובלת על ידי אשדר ושיכון ובינוי, אושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב ותיבנה בסמוך לצומת מסובים. טרם נמצא מחליף למנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, תמיר דגן, הפורש השבוע מתפקידו. המניה מזנקת

ארז ליבנה | (6)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב אישרה להפקדה את התוכנית להקמת שכונה חדשה בדרום מזרח רמת גן, שבה ייבנו 2,500 יחידות דיור בסמוך למחלף מסובים. השכונה, שתהיה מהשכונות הגדולות שנבנו במרכז בשנים האחרונות, תקום על שטח של 315 דונם, שמרביתה (כ-70%) מוחזק על ידי היזמית שיכון ובינוי 0% , כשיתר המחזיקות הן חברת אשדר ורשות מקרקעי ישראל.

בעקבות ההודעה מניית שיכון ובינוי זינקה היום בעד 8.5% ובינתיים התייצבה סביב עלייה של כ-6.7%. 

השכונה החדשה שאותה יזמו שיכון ובינוי ואשדר, תמוקם מזרחית לכביש 4, ומצפון לכביש נתב"ג-תל אביב (461). בעבר הקרקע היתה שייכת לרמת אפעל ולאחר סיפוחה של המועצה המקומית לרמת גן, הקרקע עברה לתחום המוניציפלי של העיר.

 

משרד האדריכלים קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים ומתכנני ערים אחראי על תכנון השכונה החדשה. לפי התכנון, צפויים להיבנות על הקרקע 2,500 דירות מגורים. לפי דרישות שהציגה הוועדה המחוזית, 500 יחידות דיור יהיו יחידות קטנות, 350 יחידות דיור מוגן ו־150 יחידות דיור נוספות יוקצו עבור דיור להשכרה ומעונות סטודנטים.

 

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן הגיב בפייסבוק וכתב כי מדובר ב"בשורה מעולה. לפני השנה החדשה שכונה חדשה בעיר "נכנסה לחדר לידה" ותניב לעיר הכנסות של מיליארדים לפיתוח. הילדים שנולדים היום בעיר יגדלו למציאות אחרת".

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חיים 02/10/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    היו צריכים קודם להניח תשתיות לרכבת תחתית מהירה שתחבר את כל גוש דן אבל על תחבורה ציבורית לעירייה אין הכנסות ולכן האינטרס שלהם שואף לאפס.
  • 4.
    קצת צניעות שאמה . 30/09/2019 06:01
    הגב לתגובה זו
    שאמה מרבה להתרברב בכשרונו הרב כראש עיר . למעשה ברוב הדברים צריך להודות לראש העיר הקודם ישראל זינגר שהגה ויזם את הפרוייקטים להתחדשות והתרחבות העיר .
  • 3.
    הדג מסריח מהראש 30/09/2019 05:55
    הגב לתגובה זו
    קצה הקרחון . 2500 יחידות בנוסף לעשרות אלפי דירות שיבנו בשנים הקרובות באזור תל השומר ואור יהודה .אין ספק שהקטסטרופה תתנפץ לנו בפנים אם לא ירסנו את הטירוף .
  • 2.
    thmhe 27/09/2019 10:12
    הגב לתגובה זו
    את החברה בגרושים , אין שכל אין דאגות
  • כשתגיע לפרומיל ממה שיש לה יקראו לך טייקון . (ל"ת)
    חבל לי עליך 30/09/2019 09:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חחח 27/09/2019 09:33
    הגב לתגובה זו
    צריך לפחות 60,000 יחידות ב-23 שנים (*) ושאמה מעכב.את פיתוח הדיור ואינו עוזר בפיתוח התחבורה. גם תכנית המתחמים היא מעט מדי (בגובה ובכלל) ומאוחר מדי. (*) הכפלת האוכלוסיה ברמת גן שתהיה מהירה יותר מהכפלת האוכלוסיה בישראל. והיותר כי האוכלוסיה מתרגלת לחיות בדירותץ גדולות יות רויש גם גירושים וכמות הכסף בישראל בעליה.
יד אליהו. קרדיט: צלי אהרוןיד אליהו. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

מחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?

התחדשות עירונית דוחפת את המחירים למעלה, האוכלוסייה מתחדשת - אבל עסקאות אחרונות, ירידה בביקושים ועלויות משכנתא כבדות מעלות סימני שאלה על עתיד מחירי הדירות באזור

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

יד אליהו הפכה בשנים האחרונות לאחת השכונות המדוברות בדרום תל אביב, מקום שכבר לא נחשב לשכונת פועלים כמו בעבר, אלא אזור שעובר תהליך משמעותי של שינוי חברתי וכלכלי. אחת הסיבות היא התחדשות עירונית. השאלה הגדולה היא האם המחירים מצדיקים את העלייה הגדולה בחמש השנים האחרונות בשיעור שעולה על 80%. מצד אחד, פרויקטים של פינוי-בינוי קמים כמעט בכל רחוב, האוכלוסייה מתחדשת, ורוכשים צעירים כן מגיעים לשכונה מחלקים יקרים יותר של העיר. 

מצד שני, הביקושים נחלשו בעקבות עליית הריבית שהחלה כבר במאי 2022, העלויות עלו, והפער בין תקבולי השכירות להחזר המשכנתא הפך לתזרים שלילי גדול שכבר מעלה תהיות לגבי כדאיות ההשקעה. גם לצורך מגורים - לא בטוח שכדאי לרכוש שם דירה ולא לשכור, התשואה עומדת על 2.7% בממוצע. על דירה ממוצעת של 4 חדרים בשטח של 100 מ״ר תשלמו 8.3 אלף שקל - אולי זה עדיף מלשלם על משכנתא גבוהה בסכום גדול יותר.




רוצים דירה בשכונה? תכינו לפחות 3 מיליון שקל

רוב הבניינים בשכונה הם בנייני רכבת שנבנו בשנות ה-50 וה-60, ורבים מהם נמצאים כיום בשלבים שונים של התחדשות עירונית. בשטח רואים היטב את המנופים, את המבנים שנהרסו, ואת הבלוקים שמתחילים להיבנות מחדש. חלק מהתוכניות נמצאות בחתימות, אחרות בהיתרים, ורבות כבר מבוצעות בפועל - תהליך שמייצר שינוי מורגש בנוף. ההיצע החדש שנכנס לשכונה, יחד עם הקרבה לצירי תחבורה מרכזיים, לרכבת הקלה ולמרכזי תעסוקה, העלו את רמת ההתעניינות של קונים ומשקיעים בעשור האחרון. 

חשוב לציין - התושבים מדגישים שוב ושוב את היתרונות שנולדו עם ההתחדשות: רחובות נקיים יותר, תחושה של סדר, שיפור במרחב הציבורי, ומרכזי מסחר מקומיים שהפכו פעילים יותר. מי שעבר לגור כאן בשלוש עד חמש השנים האחרונות מדבר על "בועה" נוחה ושקטה ששונה מאוד מהתדמית שלמדו להכיר לפני כעשור. לצד זאת, הם מציינים את האוכלוסייה החדשה שנכנסה: צעירים, משפחות בתחילת דרכן, ואנשי הייטק שחיפשו דירה במחיר נגיש יותר מאשר בצפון העיר. תושבת שרכשה דירה חדשה בשכונה מספרת כי בתחילה חשבה שתישאר בה זמנית, אך עם הזמן הבינה שהאזור מושך אותה בזכות תחושת הקהילה, הניקיון וההשקעה העירונית. עידן ישר מתווך נדל"ן אומר כי "חלה בשכונה תפנית, מדובר באחת מעשרת השכונות המבוקשות בישראל", והוא מוסיף: "בעשור האחרון הרוכשים ביד אליהו הם זוגות צעירים ממרכז העיר וצפון תל אביב - מחתך סוציו-אקונומי גבוה".

דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.