הוזלה משמעותית בתעריפי התחבורה הציבורית - כנסו לפרטים
מוזילים את תעריפי התחבורה הציבורית: משרד התחבורה השיק היום (ג') שינוי במבנה התעריפים המטרופוליני של התחבורה הציבורית.
הרפורמה, שעלותה נאמדת ב-120 מיליון שקלים לשנה, מציעה לראשונה בישראל מבנה תעריפים המשלב בין אוטובוסים ורכבות, בהתאם למקובל במדינות אירופה. תעריף הנסיעה בכל אחד מהמטרופולינים הגדולים בישראל, גוש דן, ירושלים, חיפה ובאר שבע, יהיה אחיד, בהתאם לטבעות השונות הנכללות בו.
הנוסעים יוכלו לנסוע ללא הגבלה בכל אמצעי התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבת ישראל, הרכבת הקלה והמטרונית) בכל אזור המטרופולין, במשך 90 דקות, במחיר נסיעה אחת, וללא כל תוספת תשלום.
כך לדוגמה, כרטיס חופשי-חודשי משולב, לאוטובוסים ולרכבת, באזור המטרופולין, בין תל אביב לראשון לציון, יעלה 252 שקלים, במקום 400 שקלים כיום, הוזלה של 37%. באזור שבין תל אביב לרחובות, יעלה כרטיס חופשי-חודשי 286 שקלים, במקום 491 שקלים כיום, הוזלה של 42%, ובאזור שבין תל אביב לאשדוד, יופחת מחיר המנוי ל-351 שקלים, לעומת 574 שקלים כיום, הוזלה של 39%.
כרטיס חופשי חודשי משולב, לאוטובוסים ולרכבת, בין נתניה לתל אביב, יעלה 351 שקלים, לעומת 491 שקלים כיום, הוזלה של כ-30%. כרטיס משולב בין מודיעין לתל אביב, יעלה 351 שקלים, לעומת 574 שקלים כיום, הוזלה של כ-40%, וכרטיס משולב בין תל אביב ללוד ורמלה, יעלה 252 שקלים, לעומת 399 שקלים כיום, הוזלה של 35%. לצד ההוזלות, יחולו גם עדכונים והתאמות בתעריפי התחבורה הציבורית, באזורים שונים בארץ.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- הממשלה אישרה תוספת של 42 מיליארד שקל לתקציב הביטחון לשנים 2025-2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 8.למה יש שני מחירי כרטיסים שונים בין הקריות לחיפה?? (ל"ת)די לעשוק אותנו 04/08/2015 20:38הגב לתגובה זו
- 7.מיקי 04/08/2015 18:43הגב לתגובה זוזה אומר שבפריפריה התעריפים יעלו?
- 6.זה גם יורד מהמשכורת עבור הנסיעות שמשלם המעסיק לעובד (ל"ת)לא הוזילו שום דבר 04/08/2015 16:11הגב לתגובה זו
- 5.וואלה סבבה , צעד מבורך , שווה להשאיר האוטו בבית (ל"ת)עידו 04/08/2015 15:38הגב לתגובה זו
- 4.מדובר בישראבלוף 04/08/2015 15:37הגב לתגובה זו"לצד ההוזלות, יחולו גם עדכונים והתאמות בתעריפי התחבורה הציבורית, באזורים שונים בארץ." כלומר יהיו קווים שפשוט יתיקרו כדי לממן את ההוזלות. הבנת את זה עם ישראל ?
- 3.הם לא מבינים 04/08/2015 15:28הגב לתגובה זואם רוצים שנוותר על הרכב שיגבירו את תדירות האוטובוסים בערב! לא ייתכן שקו 61 לר"ג פעם בחצי שעה, וקו 39 לר"ג פעם בשעה!! אי אפשר לעמוד בחורף ובחושך שעה שלמה רועדים מקור בתחנה! וגם לא חצי שעה! וכהוא מגיע הוא מלא אנשים ונחנו צריכים לעמוד כל הדרך כמו סרדינים! שישקיעו את הכסף בהגברת תדירות האוטובוסים בשעות הערב! אנחנו לא מוותרים על הרכב לא בגלל הכסף אלא בגלל תדירות האוטובוסים האיומה בשעות הערב!
- 2.נוסע 04/08/2015 14:56הגב לתגובה זורכבת תל אביב לקריות עולה 40 שח! הלוך ושוב 75 שח. יקר מאוד.
- 1.אחד שהשתמש בתחבורע 04/08/2015 14:43הגב לתגובה זולמה חדרה שוב לא נכללת בתוכניות האלו? השתמשתי בתחבורע (לא טעות) הציבורית, ובמשך כמה שנים נסעתי מחדרה לרעננה - ומאחר ולא קיימים כרטיסי חופשי חודשי במסלול הזה, אז ה"תענוג" עלה לי כ-1000 שקלים מדי חודש לנסיעה באוטובוסים. למרות הפניות שלי למשרד התחבורע שום דבר כנראה לא השתנה - תושבי פריפריה נאלצים להוציא הון על הרכב הפרטי כי לא קיימת תחבורה נגישה ונוחה, וגם הזאת שקיימת יקרה להחריד.
- מה הבעיה ? 04/08/2015 15:11הגב לתגובה זוומשם באוטובוס לרעננה, ממש פשוט, זה יעלה לך 250 ש"ח בחודש מונית שירות + 300 ש"ח לרעננה, זה הרבה פחות מ 1000 ש"ח
- מונית שירות ? 05/08/2015 14:36כי אנשים שנוסעים מחדרה לרעננה בבוקר גם נוסעים מרעננה לחדרה בערב - אז זה לא 250 ש"ח לחודש (10 ש"ח כפול 25 נסיעות) אלא 500 ש"ח לחודש, ולפני החופשי חודשי שמדברים אליו (נתניה-תל אביב) זה גם גם אומר שאת ה 300 צריך להכפיל פי 2 גם כן.
- מונית שירות ? 05/08/2015 14:30המוניות שירות לא נכנסות לחדרה, ואלה שעוברים בכביש 2 (ממחלף אולגה שאיכשהו צריך להגיע גם אליו), ואין הרבה מהם, לא נכנסות לנתניה, אלא גם עוצרים במחלף נתניה. זה אומר שתושב חדרה צריך לקנות חופשי חודשי מקומי (כ-158 ש"ח לחודש) ולנסוע עד גבעת אולגה באוטובוס ומשם לנסוע במונית שירות בעלות של 10-12 ש"ח ליום לכיוון - כלומר 500-600 ש"ח לחודש עד המחלף של נתניה, ומשם ללכת ברגל עד לתחנה מרכזית כדי לתפוס אוטובוס עד הרצליה (עוד 350 ש"ח לחודש) ושם לתפוס אוטובוס לרעננה עם עוד חופשי חודשי נוסף של אזור הרצליה-כפר-סבא (עוד 173 ש"ח לחודש) - בלי לדבר על הפסד הזמן העצום שמתבזבז מהמתנה כדי להגיע לכל אחד מהמקומות הללו והמתנה ולנסיעת המשך, מדובר במשהו שיוצא אפילו יותר יקר. ניתן דרך אגב לרכוש חופשי חודשי עד נתניה בעלות של 287 ש"ח לחודש - אבל גם זה גורם לבזבוז זמן בגלל ההמתנה והחלפת אוטובוס נוסף. הדרך הזולה היא לנסוע מחדרה לאולגה (158 ש"ח) עד הרצליה פיתוח או כפר-סבא - בעלות של 19 ש"ח לנסיעה לכל כיוון, עם הנחה נוספת ברכישת כרטיסיית 5 נסיעות ב76 ש"ח - (כ-760 ש"ח לחודש), ומשם לנסוע עם חופשי חודשי מקומי (עוד 173 ש"ח).
.jpeg)
מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים
בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות
בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.
החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית.
ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.
בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות.
- יזמיות הנדל״ן בבורסה עולות בחדות: רמז לעסקה - והמניות מזנקות
- המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג.
.jpeg)
מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים
בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות
בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.
החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית.
ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.
בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות.
- יזמיות הנדל״ן בבורסה עולות בחדות: רמז לעסקה - והמניות מזנקות
- המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג.
