הוזלה משמעותית בתעריפי התחבורה הציבורית - כנסו לפרטים

משרד התחבורה השיק רפורמה בעלות של 120 מיליון שקל המשלב בין אוטובוסים ורכבות, בהתאם למקובל במדינות אירופה
לירן סהר | (11)
נושאים בכתבה ישראל כץ תחבורה

מוזילים את תעריפי התחבורה הציבורית: משרד התחבורה השיק היום (ג') שינוי במבנה התעריפים המטרופוליני של התחבורה הציבורית.

הרפורמה, שעלותה נאמדת ב-120 מיליון שקלים לשנה, מציעה לראשונה בישראל מבנה תעריפים המשלב בין אוטובוסים ורכבות, בהתאם למקובל במדינות אירופה. תעריף הנסיעה בכל אחד מהמטרופולינים הגדולים בישראל, גוש דן, ירושלים, חיפה ובאר שבע, יהיה אחיד, בהתאם לטבעות השונות הנכללות בו. 

הנוסעים יוכלו לנסוע ללא הגבלה בכל אמצעי התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבת ישראל, הרכבת הקלה והמטרונית) בכל אזור המטרופולין, במשך 90 דקות, במחיר נסיעה אחת, וללא כל תוספת תשלום.

כך לדוגמה, כרטיס חופשי-חודשי משולב, לאוטובוסים ולרכבת, באזור המטרופולין, בין תל אביב לראשון לציון, יעלה 252 שקלים, במקום 400 שקלים כיום, הוזלה של 37%. באזור שבין תל אביב לרחובות, יעלה כרטיס חופשי-חודשי 286 שקלים, במקום 491 שקלים כיום, הוזלה של 42%, ובאזור שבין תל אביב לאשדוד, יופחת מחיר המנוי ל-351 שקלים, לעומת 574 שקלים כיום, הוזלה של 39%.

 

כרטיס חופשי חודשי משולב, לאוטובוסים ולרכבת, בין נתניה לתל אביב, יעלה 351 שקלים, לעומת 491 שקלים כיום, הוזלה של כ-30%. כרטיס משולב בין מודיעין לתל אביב, יעלה 351 שקלים, לעומת 574 שקלים כיום, הוזלה של כ-40%, וכרטיס משולב בין תל אביב ללוד ורמלה, יעלה 252 שקלים, לעומת 399 שקלים כיום, הוזלה של 35%. לצד ההוזלות, יחולו גם עדכונים והתאמות בתעריפי התחבורה הציבורית, באזורים שונים בארץ.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    למה יש שני מחירי כרטיסים שונים בין הקריות לחיפה?? (ל"ת)
    די לעשוק אותנו 04/08/2015 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מיקי 04/08/2015 18:43
    הגב לתגובה זו
    זה אומר שבפריפריה התעריפים יעלו?
  • 6.
    זה גם יורד מהמשכורת עבור הנסיעות שמשלם המעסיק לעובד (ל"ת)
    לא הוזילו שום דבר 04/08/2015 16:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    וואלה סבבה , צעד מבורך , שווה להשאיר האוטו בבית (ל"ת)
    עידו 04/08/2015 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מדובר בישראבלוף 04/08/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
    "לצד ההוזלות, יחולו גם עדכונים והתאמות בתעריפי התחבורה הציבורית, באזורים שונים בארץ." כלומר יהיו קווים שפשוט יתיקרו כדי לממן את ההוזלות. הבנת את זה עם ישראל ?
  • 3.
    הם לא מבינים 04/08/2015 15:28
    הגב לתגובה זו
    אם רוצים שנוותר על הרכב שיגבירו את תדירות האוטובוסים בערב! לא ייתכן שקו 61 לר"ג פעם בחצי שעה, וקו 39 לר"ג פעם בשעה!! אי אפשר לעמוד בחורף ובחושך שעה שלמה רועדים מקור בתחנה! וגם לא חצי שעה! וכהוא מגיע הוא מלא אנשים ונחנו צריכים לעמוד כל הדרך כמו סרדינים! שישקיעו את הכסף בהגברת תדירות האוטובוסים בשעות הערב! אנחנו לא מוותרים על הרכב לא בגלל הכסף אלא בגלל תדירות האוטובוסים האיומה בשעות הערב!
  • 2.
    נוסע 04/08/2015 14:56
    הגב לתגובה זו
    רכבת תל אביב לקריות עולה 40 שח! הלוך ושוב 75 שח. יקר מאוד.
  • 1.
    אחד שהשתמש בתחבורע 04/08/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
    למה חדרה שוב לא נכללת בתוכניות האלו? השתמשתי בתחבורע (לא טעות) הציבורית, ובמשך כמה שנים נסעתי מחדרה לרעננה - ומאחר ולא קיימים כרטיסי חופשי חודשי במסלול הזה, אז ה"תענוג" עלה לי כ-1000 שקלים מדי חודש לנסיעה באוטובוסים. למרות הפניות שלי למשרד התחבורע שום דבר כנראה לא השתנה - תושבי פריפריה נאלצים להוציא הון על הרכב הפרטי כי לא קיימת תחבורה נגישה ונוחה, וגם הזאת שקיימת יקרה להחריד.
  • מה הבעיה ? 04/08/2015 15:11
    הגב לתגובה זו
    ומשם באוטובוס לרעננה, ממש פשוט, זה יעלה לך 250 ש"ח בחודש מונית שירות + 300 ש"ח לרעננה, זה הרבה פחות מ 1000 ש"ח
  • מונית שירות ? 05/08/2015 14:36
    כי אנשים שנוסעים מחדרה לרעננה בבוקר גם נוסעים מרעננה לחדרה בערב - אז זה לא 250 ש"ח לחודש (10 ש"ח כפול 25 נסיעות) אלא 500 ש"ח לחודש, ולפני החופשי חודשי שמדברים אליו (נתניה-תל אביב) זה גם גם אומר שאת ה 300 צריך להכפיל פי 2 גם כן.
  • מונית שירות ? 05/08/2015 14:30
    המוניות שירות לא נכנסות לחדרה, ואלה שעוברים בכביש 2 (ממחלף אולגה שאיכשהו צריך להגיע גם אליו), ואין הרבה מהם, לא נכנסות לנתניה, אלא גם עוצרים במחלף נתניה. זה אומר שתושב חדרה צריך לקנות חופשי חודשי מקומי (כ-158 ש"ח לחודש) ולנסוע עד גבעת אולגה באוטובוס ומשם לנסוע במונית שירות בעלות של 10-12 ש"ח ליום לכיוון - כלומר 500-600 ש"ח לחודש עד המחלף של נתניה, ומשם ללכת ברגל עד לתחנה מרכזית כדי לתפוס אוטובוס עד הרצליה (עוד 350 ש"ח לחודש) ושם לתפוס אוטובוס לרעננה עם עוד חופשי חודשי נוסף של אזור הרצליה-כפר-סבא (עוד 173 ש"ח לחודש) - בלי לדבר על הפסד הזמן העצום שמתבזבז מהמתנה כדי להגיע לכל אחד מהמקומות הללו והמתנה ולנסיעת המשך, מדובר במשהו שיוצא אפילו יותר יקר. ניתן דרך אגב לרכוש חופשי חודשי עד נתניה בעלות של 287 ש"ח לחודש - אבל גם זה גורם לבזבוז זמן בגלל ההמתנה והחלפת אוטובוס נוסף. הדרך הזולה היא לנסוע מחדרה לאולגה (158 ש"ח) עד הרצליה פיתוח או כפר-סבא - בעלות של 19 ש"ח לנסיעה לכל כיוון, עם הנחה נוספת ברכישת כרטיסיית 5 נסיעות ב76 ש"ח - (כ-760 ש"ח לחודש), ומשם לנסוע עם חופשי חודשי מקומי (עוד 173 ש"ח).
ארוחת בוקר (X)ארוחת בוקר (X)

גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים

יוקר מחיה, שכר שעומד במקום ושוק שכירות תקוע מביא לישראל תופעה שכבר הייתה רווחת במדינות עם כלכלה הרבה יותר חלשה משלנו, בני 30 שחוזרים לגור עם ההורים



הדס ברטל |

אחרי ספרד, איטליה ויוון, גם בישראל מתחילים לראות תופעה שמתעצמת: בני 30 פלוס שחוזרים לגור עם ההורים. ניתן להסביר זאת על ידי הפער המתרחב בין עלויות דיור להכנסות משכר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) העדכניים, כ-25% מבני 30-34 מתגוררים עם ההורים, עלייה של כ-2% משנת 2024. בקבוצת הגיל 35-39, השיעור יורד לכ-15% (שגרים עם ההורים), אך זהו עדיין נתון משמעותי בהשוואה למדינות OECD אחרות. משרד האוצר מעריך כי גיל היציאה הממוצע מהבית עלה לכ-29 שנים, כ-2.5 שנים יותר מאשר בתחילת שנות ה-2010. כיום, כאשר אוכלוסיית המדינה עומדת על 10.094 מיליון תושבים, התופעה משפיעה על כ-150 אלף צעירים בגילאי 30+, רובם רווקים או בזוגיות ללא ילדים.

 

חצי מהמשכורת הולך על דיור

הגורם הדומיננטי הוא הנטל הדיורי, שמתעצם למרות ירידה במחירי רכישה. שכר דירה עולה והממוצע לדירת 3 חדרים עמד ברבעון השלישי של השנה עמד על כ-5,000 שקל, עלייה של 4.4% משנה קודמת, כאשר במרכז הארץ המחירים מגיעים כבר ל-6,000-7,000 ש"ח. בניגוד לשכירות, המחיר הממוצע לרכישת דירה ירד ב-2.5% ל-2,213,900 שקל, אך שכירות ארוכת טווח נותרת מוגבלת עקב מחסור בהיצע: השנה נוספו על פי ההערכות רק 20 אלף דירות חדשות להשכרה. 

השכר החציוני נטו בקרב שכירים בגיל 30-34 מוערך ב-10,000 ש"ח,  זה מכסה אולי 60%-70% מהוצאות דיור בסיסיות. נתונים דומים נמצאו גם בדוח OECD Economic Surveys: Israel 2025. על פי הדוח יחס מחיר דיור להכנסה בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כאשר צעירים  מוציאים 50%-60% מההכנסה שלהם רק על קורת גג, כמעט כפול מהממוצע המערבי של 28%.

בנימין נתניהובנימין נתניהו
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות בת"א בצניחה - על ההמשך ועל הפיל שבחדר

מה הקשר בין מחירי הדירות לראש הממשלה, בנימין נתניהו; על המחירים בת"א ובשאר הארץ, על ההשפעה של ת"א על מקומות אחרים, על הסיבות לירידה במחירים ומתי תדעו שמתקרבת עצירה בירידת המחירים?

רן קידר |

מחירי הדירות בת"א חזרו 3 שנים אחורה. מדד מחירי הדירות בעיר הגדולה צנח כמעט 6% מהשיא, קצב שנתי של כ-9%. כך עולה מנתוני הלמ"ס. בפועל, הירידה חדה יותר משתי סיבות עיקריות - הראשונה היא שהלמ"ס לא מודדת מחיר כלכלי, אלא מחיר שהקבלן מספק למדגם. אלא שהמחיר הכלכלי, הכולל הנחות מימוניות ומבצעים נמוך דרמטית מ"מחיר המחירון". השנייה - הנתונים של הלמ"ס מתפרסמים בעיכוב של חודשיים וחצי. אתמול עם פרסום המדד קיבלנו נתונים לחודשים ספטמבר-אוקטובר, "ממוצע" של 1 באוקטובר (לפני חודשיים וחצי). אין שום סיבה בעולם שהגוף הכי חשוב במדינה בניתוח ואספקת נתונים כלכליים לקובעי מדיניות לצורך קבלת החלטות, יהיה כל כך לא מעודכן ועם תהליכים ארכאיים. היכולת לדעת בכל רגע נתון, אולי בעיכוב קטן, את מחירי הדירות היא קלה ופשוטה ואתם רואים אותה כאן ובאתרים אחרים - עסקאות שוטפות עדכניות, לוחות מודעות, שיחות עם מוכרים וקונים ועוד. אם עיתונאים יכולים, בטוח שבלמ"ס יכולים.

צניחה במחירי הדירות בת"א

בכל מקרה, שתי הסיבות האלו גורמות לכך שהמידע חלקי. מחירי הדירות על פי הלמ"ס ירדו בספטמבר-אוקטובר ב-0.5% ובת"א ב-1.1%, ובמצטבר ירדו כבר 8 חודשים רצופים בשיעור של מעל 3% בכל הארץ ו-5.8% בתל אביב. הערכה מעודכנת יותר היא שהמחירים בכל הארץ ירדו בכ-7%, ובתל אביב מעל 10%. זו לא ירידה , זו כבר צניחה חופשית. 

צריך להזכיר שת"א היא העוגן של המחירים. כולם מתיישרים אליה. אם בתל אביב עולה דירה ב-4 מיליון, אז דירה דומה תעלה בגבעתיים 80% ממנה ברמת גן 70% ובפתח תקווה 60%. לא מדע מדויק, אבל הכוונה שהיא השוק שאליו מתיישרים. ולכן, הטענה של קבלנים ואינטרסנטים שונים שהירידות יהיו רק בת"א ולא יגלשו למקומות אחרים אינה נכונה. ברגע שנקודת הייחוס משתנה, הכל משתנה, מי פחות מי יותר וכמובן שיש גם גורמים ספציפיים שמשפיעים על כל אזור. האזורים החרדיים לא קשורים לשאר המקומות. הביקושים שם גדולים וחזקים והמחירים עולים. 

בירושלים יש תופעה הפוכה לתל אביב - עלייה עשירה שמעלה את המחירים. בת"א, הפיל שבחדר הוא הירידה. בוועידת ביזפורטל, דיברו על ההגירה נטו, ועל פי הדוברים מדובר על 40 אלף איש מאזור המרכז שעזבו השנה את הארץ. מדובר על 10-15 אלף דירות שלא צריכים אותם, היצע הדירות בעצם גדל. זה אחד ההסברים החשובים לירידה במחירי הדירות.  אבל זה גם מעלה שאלות לגבי ההמשך.

אם אנשים יעזבו - המחירים ירדו. צריך להסתכל לאמת בעיניים, בלי קשר לדעה הפוליטית שלכם. אנחנו בשנת בחירות, בחירות בפתח והגירה יכולה להתעצם על רקע השסע החברתי. מעבר לכך, אנשים לא מעטים נותנים כעת "צ'אנס" לבחירות. אם המצב יישאר ובנימין נתניהו יישאר בשלטון, הם עלולים לעזוב. קשה לכתוב על הנושא הזה בלי פוליטיקה, אבל באמת במבחן הקר - בחירת נתניהו, תוביל כנראה להגירה נוסת מת"א. זה הפיל הגדול שבחדר, וזה גורם לאנשים כבר עכשיו לשקול את צעדיהם.