חוסר היכולת לגבש תוכנית סיוע לעסקים היא קריאת השכמה למס הכנסה
כשלמדתי לתואר ראשון, והייתי צריך לכתוב עבודה סמינריונית, הלכתי לראיין כל מיני אנשים שחשבתי שיוכלו לעזור לי. אחד מהם היה ד"ר עמנואל שרון, מי שהיה, בין היתר, מנכ"ל משרד האוצר ומאבות תוכנית הייצוב. בין שאר הדברים שדיברנו עליהם, הוא סיפר לי על שנות ה-70, כשהוא היה אחראי על הקמת מערכת המחשבים הראשונה של מס הכנסה. אחרי שהוא והעובדים שלו סיימו להתקין את המערכת, הם רצו לבדוק אותה. אז הם לקחו נתונים משנים קודמות של ספקים שעבדו רק מול הממשלה, ובדקו את ההתאמה בין הדו"חות שהמערכת פלטה לשומות שחושבו על ידי פקידי המס. להפתעתם, הם גילו שהיו פערים.
מיהרו אנשי המחשוב לבדוק איפה הבעיה, ונדהמו לגלות שהאנשים שעבדו מול הממשלה דיווחו לרשות המיסים על הכנסות נמוכות יותר משהיו להם בפועל. גילינו, צחק ד"ר שרון, שאפילו אנשים שקיבלו כסף מהממשלה לא התביישו לשקר לרשות המיסים, ואף אחד לא תפס אותם.
לפני כמה שנים, פגשתי את ערן יעקוב, אז סמנכ"ל רשות המיסים, והיום המנהל. סיפרתי לו את הסיפור הזה. הוא ענה, חצי בצחוק וחצי ברצינות, שהוא מקווה שעד שהוא יסיים את הקדנציה שלו, הבעיה הזאת תיפתר.
אני מאוד מקווה שהקורונה תהיה קריאת ההשכמה שתביא את רשות המיסים לפתור את הבעיות שיש לה עם מערכת המחשבים. הרי למה לא מצליחים לייצר פה תוכנית סיוע לעסקים שמותאמת לעוצמת הפגיעה, או לייצר מודל של תעסוקה חלקית שקושר בין עובד למעסיק שלו? כי אין את המידע הנדרש.
- למה כולם מרגישים שהכול מתייקר אבל נתוני האינפלציה מראים אחרת?
- למה ישראל לא מצטיינת בפריון עבודה ואיך זה ישפיע על רמת החיים כאן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו סיבה יש שחברה תצטרך להגיש לרשות המיסים דוחות על גבי דוחות כדי לזכות להחזר כספי? לרשות המיסים יש ממילא את כל הנתונים על כל ההכנסות וההוצאות של החברה. החברה פשוט מגישה לרשות המיסים עוד פעם את אותם נתונים שהיא הגישה לצורך חישוב שומת המס, פשוט מסודרים קצת אחרת. אם רשות המיסים הייתה מנהלת את מאגר הנתונים שלה בצורה סבירה, רשות המיסים הייתה יכולה לבצע את כל החישובים בעצמה ולחלק את המענקים באופן אוטומטי. במקום, זה לוקח חודשים לבדוק את הבקשות של כל חברה, ועד שמקבלים את הכסף, הנשמה של הבעלים יוצאת, ולפעמים גם הנשמה של החברה.
דרך אגב, הבעיה הזאת של ניהול מידע בצורה שמתאימה לשנות ה-70 של המאה שעברה היא לא בעיה שמפריעה רק בימי קורונה. אני, למשל, עובד בכמה מקומות עבודה, ולכן בתחילת כל שנה אני צריך למלא טופס תיאום מס, ובסוף השנה להגיש בקשה להחזרי מס. למה שרשות המיסים תצטרך את הטפסים המיותרים האלו? הרי יש לה את הנתונים על כל ההכנסות שלי. יש רק שתי סיבות אפשריות לכך שברשות המיסים צריכים שאני אגיש טפסים נוספים: או שמערכת המחשוב שלהם כל-כך מיושנת שהיא לא מסוגלת להצליב מידע לפי ת.ז., או שהם רוצים לספק תעסוקה לעוד כמה חברי ועד.
אז אם הקורונה לא תגרום לכך שברשות המיסים יטפלו כמו שצריך במערכת המחשוב שלהם, יש לי הצעה איך להכריח אותם לעשות את זה. שכל העובדים שמועסקים ביותר מעבודה אחת יפסיקו למלא טופס תיאום מס, וידווחו על כל ההכנסות שלהם כאילו זה ממקום עבודה יחיד. אני מכיר מישהו שעושה את זה כבר 15 שנה. אולי הגיע הזמן שכולם יהיו כמוהו, ואז או שראשות המיסים תסדר את המערכת והמדינה תרוויח, או שהיא לא תסדר, ואני ארוויח.
- מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
- 5.סיפורי פוגי (ל"ת)יוסי 14/10/2020 08:18הגב לתגובה זו
- 4.ארז 12/10/2020 21:45הגב לתגובה זואין שום בעיה במערכת של מס הכנסה. כחייבים להם כסף הם מוצאים אותך כאן ועכשיו ולא מוותרים עד שהכסף אצלם מיידית. אם היו מודיעים שאף פקיד ברשות המיסים לא יקבל שקל שכר עד שכל חברה/ עצמאי יקבל את המענק הוא היה מוכנס לחשבון הבנק של כולנו עוד לפני שהיו מסיימים לתת את ההנחיה. הבעיה היא שלטון פקידים שאף אחד לא יכול לתת להם הנחיות.
- 3.רציופטרוליום מסיימת קידוח בגיינאה, (ל"ת)בא 12/10/2020 18:31הגב לתגובה זו
- 2.משתכרו עשרות אלפי השקלים בפנסיה התקציבית וממשיכים 12/10/2020 15:41הגב לתגובה זומשתכרו עשרות אלפי השקלים בפנסיה התקציבית וממשיכים לעבוד . להטיל מס של 70 אחוז על המתעשרים על חשבון הציבור. זה יפנה גם מקומות עבודה עבור צעירים משוחררי צהל.
- עירת 13/10/2020 21:44הגב לתגובה זוהקנאים יד לי אןכל עבורכם מחלות
- 1.צדק 12/10/2020 11:52הגב לתגובה זואם כלל האזרחים יחויבו להגיש דיווח שנתי, זו תהא התשובה הניצחת לכל התחלואים. מדברים על זה בערך 72 שנים, ולאף ממשלה לא היה האומץ לבצע
- דפנה 12/10/2020 14:58הגב לתגובה זושהם מתחמקים מהגשה
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)