רכישת פרולור ע"י אופקו - טיעונים בעד ונגד העסקה

רביד מורד, מנהל פורום ביומד לשעבר, מתייחס לעסקת הענק האחרונה בתחום הביומד - מיזוג פרולוק ביוטק ואופקו הלת'. מהם הטיעונים בעד ונגד העסקה וכיצד הכל קשור ליו"ר חברת טבע, פיליפ פרוסט?
רביד מורד | (11)

האקזיט הענק שהוכרז בסוף אפריל בביומד הישראלי הביא אותי לבחון האם נעשה הכל על מנת למקסם את הרווח של בעלי המניות בשני צדדי עסקת המיזוג בין פרולור ביוטק בצד הישראלי לאופקו הלת' בצד האמריקני.

כזכור, אופקו הלת' (סימול: OPK) ופרולור ביוטק הודיעו על הסכם מיזוג סופי לפיו אופקו תרכוש את פרולור, חברה ביופרמצבטית המתמקדת בפיתוח ומיסחור גרסאות ייחודיות ארוכות-טווח של חלבונים רפואיים המאושרים לשיווק, בעסקת מניות כוללת תמורת מניות של אופקו. בזמן הכרזת העסקה, חברת פרולור הייתה בעלת ערך פוטנציאלי כולל של כ-480 מיליון דולר או 7 דולר למניה.

מי היא חברת פרולור?

חברת ביומד ישראלית בעלת הזכויות למולקולה בשם CTP, שהצמדתה לתרופה קיימת עשויה להאריך את חיי התרופה בתוך מחזור הדם. הטכנולוגיה האמורה רלוונטית לתרופות שעשויות מחלבונים (תרופות ביוטכנולוגיות). מוצר הדגל שלה הוא גירסא ארוכת טווח להורמון גדילה (פונה לשוק של 3.5 מיליארד דולר), שמאפשרת לחולה להסתפק בזריקה אחת לשבוע במקום אחת ליום.

החברה השלימה בהצלחה את השלב השני בניסויים הקליניים במוצר. בשבוע שעבר דיווחה פרולור כי היא מתחילה ניסוי שלב 3 בהורמון הגדילה ארוך-טווח במבוגרים. זה יהיה הניסוי האחרון לפני הגשת בקשה לאישור שיווק התרופה, ובנוסף יימשך רק 12 חודשים. כמו כן העניקו לפרולור 12 שנים של בלעדיות שיווקית כנגד כל תרופת הורמון גדילה ארוך טווח גנרית. זאת בנוסף על ההגנה מסטאטוס תרופת יתום שקיבלה בארה"ב ואירופה. לגבי ניסוי שלב 2 בהורמון הגדילה ארוך-טווח בילדים, התוצאות צפויות במהלך 2013.

אנליסטים צופים שאם פרולור תגיע לשוק עם הזרקה פעם בשבוע במקום על בסיס יומיומי, נתח השוק שתתפוס יהיה 30%-40% ואף יותר. אחת החברות שנהנתה בתחום אחר כתוצאה מהפחתת הזריקות הינה REGENERON Regn.

שאר הפיתוחים באים לידי ביטוי בנושאי גורמי קרישה, המופיליה, סכרת והשמנה. פרולור מתכננת להתחיל בניסוי שלב 2 על תרופת גורם הקרישה (שוק 2 מיליארד דולר) שלה בעתיד הקרוב, והטיפול בסכרת (שוק 2 מיליארד דולר) לא התקדם מעבר לניסויים קליניים מוקדמים.

מי היא חברת אופקו?

אופקו פועלת בתחום האבחון (קיימים 3 מוצרים, 2 מתוכם ברמה מסוימת של מסחור או התקדמות משמעותית) ותחום התרופות (קיימים 6 מוצרים, 1 מתוכם ברמה מסוימת של מסחור). לאופקו שלוש תרופות בשלב השלישי והמכריע של הניסויים הקליניים ופיתוחים דיאגנוסטיים פורצי דרך, כדוגמת, סרטן הערמונית ואלצהיימר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בדיקת ערמונית - לחולים עם רמות גבוהות של PSA, הטיפול הנוכחי כרוך בביופסיה של הערמונית - הליך יקר וקשה. לאופקו בדיקה שמנתחת את דם המטופל בכדי לראות אם אותן רמות PSA גבוהות מצריכות דאגה. החברה כבר השיקה את הבדיקה בבריטניה ואמורה להשיק בארה"ב במהלך השנה הנוכחית.

כרטיס Point-of-Care - כרטיס המאפשר לקיחת טיפת דם מהמטופל, ובאמצעות מחשב קטן ניתן לנתח פאנל של מחלות באופן מיידי. נכון לעכשיו אופקו התקדמה במסחור של מוצר זה באבחון של שתי מחלות: סרטן הערמונית ומחלות כליות כרוניות (באמצעות ניתוח של רמות ויטמין D בדם).

אופקו מתכננת להשתמש בכרטיס כפלטפורמה לבדיקת מחלות רבות. יתרונה, לעומת שיטות אחרות, טמון ביכולתה לנתח דגימות דם במהירות, ללא הצורך לשלוח את הדגימות למעבדה לצורך הניתוח.

התרופה של אופקו השיגה תוצאות מדהימות בשלב השני של הניסויים הקליניים, ופוטנציאל השוק שלה עומד על מיליארדי דולרים. מוקדם יותר השנה רכשה אופקו את Cytochroma, מה שנתן גישה לשתי תרופות כאמור - טיפול בחולים הסובלים ממחסור בויטמין D בגלל מחלות כליות כרוניות (CKD). תרופה זו עומדת כיום בניסוי שלב 3 בוריאציות שונות.

מעבר לכך, לאופקו נתח של כ-20% בחברת התרופות RXi. אין זה מן הנמנע כי נתח זה יגדל בעתיד, כמו גם הסכם רישוי עם חברת Tesaro לקראת ניסויי שלב 3 של rolapitant למניעת בחילות והקאות הנגרמים כימותרפיה.

בשבועות אחרונים פיליפ פרוסט, יו"ר חברת טבע, רכש מניות אופקו ופרולור. פרוסט ציין שאופקו נסחרת בחסר, ולקנות מניות פרולור זה כמו לרכוש מניות אופקו בדיסקאונט (קיים הפרש ארביטראז של 9%).

טיעונים בעד ונגד העסקה

המתנגדים לעסקה טוענים כי מדובר בעסקת בעלי עניין בין שתי חברות, שבעל השליטה בשתיהן הוא פרוסט. בשוק ההון רווחו הערכות כי טבע ניהלה מו מ לרכישת פרולור ו/או שחברות פארמה גדולות מעוניינות לרכוש את החברה, בניגוד לאופקו, שהיא חברת החזקות בשווי שוק בינוני של 2.2 מיליארד דולר. לטענתם, הסיפור המלא מאחורי עסקת אופקו- פרולור ייחשף בקרוב מאוד בפרוקסי, עת תפרסם פרולור את הזימון לאסיפת בעלי המניות כשתתבקש לאשר את העסקה. בנוסף, ניתן לקבל חיזוק נוסף ממחירי היעד של עד 12 דולרים לפרולור - עולה כי החברה מוערכת בחסר ואף טוענים שעם הזמן הצנרת תתקדם ויהיה קל יותר לדרוש יותר.

יש לזכור כי התמורה לבעלי מניותיה של פרולור לא תשולם במזומן, אלא במניות אופקו והפרמיה עצמה לא גדולה. כיום לאחר ההכרזה עדיין קיים פער ארביטראז' בין מחיר אופקו הגבוה מפרולור בכ-8%. מה שמצביע על התנגדות בעלי המניות למיזוג. במקביל לכל המתואר, מספר משרדי עו"ד בודקים את העסקה בטענה שהיא משקפת את טובת בעלי המניות של פרולור, והמחיר צריך להיות גבוה יותר.

מאידך, המצדדים בעסקה טוענים שפרולור אמנם קיבלה מאופקו זכות לחפש עסקות נוספות ‏(Go Shop‏), אבל אף חברה לא ניגשה. הם טוענים שאופקו חזקה יותר מפרולור במסחור, רישוי ושיווק של תרופות וביצירת ערך. לדעתם, החברה האמריקנית תוכל להשיג עסקת מסחור טובה יותר מפרולור ומערך המכירות שאופקו כבר הקימה כדי לשווק תרופות לנפרולוגים ולאנדוקרינולוגים, הינו בדיוק השוק אליו פונה התרופה של פרולור.

לגבי אופקו עצמה הם טוענים שצנרת הפיתוח של אופקו בוגרת ומספקת את המאזן עם יותר הכנסות. עקב המוצרים התואמים בשרשרת הפיתוח של שתי החברות, השילוב ביניהם יכול לייצר סינרגטיות משמעותיות. במבט על הדוח השנתי של פרולור ותזרים המזומנים, הם צופים כי ללא המיזוג החברה תצטרך גיוס נוסף ודילול עתידי.

לסיכום, לסיכום, בשקלול כולל טענות המצדדים בעסקה גוברות על טענות המנגדים, למעט עם ייחשף בתהליך הפרוקסי העתידי שהיו הצעות אחרות המשקפות מחיר או פוטנציאל רב יותר מחברות מבוססות וגדולות יותר מאשר אופקו.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רון 14/06/2013 08:11
    הגב לתגובה זו
    בימים האחרונים שתיהן עולות יפה אכן יש קורולציה ופער ארביטראז קבוע שסביר להניח שלקראת העסקה יסגר כתבה מעניינת שמציגה את שני הצדדים
  • 10.
    פורת 14/06/2013 02:12
    הגב לתגובה זו
    כל מילה בסלע כל הכבוד!! כתיבה איכותית מאוד אנחנו רוצים עוד כתבות כאלו!!!!!
  • 9.
    alon 13/06/2013 16:28
    הגב לתגובה זו
    סקירה נהדרת , כל הכבוד לכותב המאמר. מקווה מאוד לראות מאמרים נוספים ממר מורד. תודה רבה
  • 8.
    רמי 13/06/2013 16:12
    הגב לתגובה זו
    רואים שהכותב מכיר את הרבדים השונים של התחום סוף סוף כתיבה איכותית!
  • 7.
    בני 13/06/2013 10:58
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים עם הכותב, לא הכל מושלם אבל העסקה במהותה טובה והסינרגיה של אופקו ופרולור תיצור ערך ממשי
  • 6.
    משקיע 13/06/2013 10:56
    הגב לתגובה זו
    מעניין האם העובדה שניסוי שלב 3 קוצר לאחרונה ואף החל יגרום לטבע להציע הצעה גבוהה יותר למרות שתהליך הGO SHOP הסתיים. כמדומני יש קנס של 24 מיליון דולר לטובת אופקו במקרה כזה?
  • 5.
    חיים 13/06/2013 10:26
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שפרוסט יעשה כסף, אבל גם למשקיעים שיקחו סיכון יש סיכוי טוב להשתתף בהצלחה . פעם טבע היתה המור בטוח ונתנה הפסדים למשקיעים. אז מי יודע ?? אנסה ללכת איתם. הכותב נראה מיומן ואשמח לקרוא עוד ניתוחים לגבי חברות נוספות.
  • 4.
    אבי 13/06/2013 10:11
    הגב לתגובה זו
    כתבה מפורטת ומקיפה, גם מי שלא הכיר ולא הבין מתמצא בזכות ההסבר המפורט!
  • 3.
    ספקנית 13/06/2013 10:04
    הגב לתגובה זו
    חשוב להבין את סדרי הגודל נוכח מה שקורה עם טבע לאחרונה. למי שלא תופס איך עיסקת טיעון עוברת את המיליארד דולר. אולי שווייז יתנו להם הלוואה קטנה?..
  • 2.
    עדי 13/06/2013 09:10
    הגב לתגובה זו
    אבל אני לא מסכים עם המסקנה. אופקו היא אחת מחברות שנסחרות היום במחיר מופקע בנסד"ק. המחיר הראלי שלה נמוך ב-25% לפחות ואחת הסיבות שהמחיר גבוה היא שפרוסט בחצי שנה האחרונה לא מפסיק לקנות שם מניות. שהוא יפסיק היא תקרוס.
  • 1.
    sdl 13/06/2013 09:05
    הגב לתגובה זו
    הוא פרוסט. המשקיעים של פרולור רק מפסידים חברה ששווה פי 2 לפחות!
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.