מניית מובילאיי עלתה ביותר מ-25% תוך שלושה ימים - מה עשויה להיות הסיבה?

ללא הודעות מיוחדות, מובילאיי זינקה בימים האחרונים ובוול-סטריט מציינים שתי סיבות אפשריות
אדיר בן עמי | (2)

מניית חברת הנהיגה האוטונומית מובילאיי מובילאיי זינקה בימי המסחר האחרונים ביותר מ-25% והיא נסחרת כעת סביב ה-32 דולר. לא היו הודעות מיוחדות או שדרוגי המלצה בוול-סטריט שהזניקו את העליות, מה שכן היה זה פגישה של אנליסט Canaccord עם הנהלת החברה וקנייה חריגה של אופציות קול. 

פגישות של אנליסטים עם הנהלת החברה הן דבר נורמלי. רוב החברות נפגשות עם משקיעים ואנליסטים מספר פעמים בשנה. בנוסף, האנליסט לא דיווח על משהו חדש לאחר הפגישה. "הדיון היה סביב המגמות האחרונות בפילוח השוק, התחרות הגוברת בנהיגה אוטונומית והנושא החם של הגישה הטובה ביותר בכל הקשור לנהיגה אוטונומית." כלומר גישה של נהיגה אוטונומית מלאה כמו של טסלה או גישה היברידית כמו זו של מובילאיי.

טסלה משתמשת במצלמות ובינה מלאכותית במוצר הסיוע בנהיגה שלה, אותו היא מכנה "נהיגה אוטונומית מלאה" (FSD). הגישה ה"היברידית" של מובילאיי נעזרת בבינה מלאכותית ולמידת מכונה, אך מסתמכת גם על תכנות מסורתי. הדיון בנוגע לגישות הללו אינו חדש ולא חייב להיות רק מנצח אחד.

במידה והפגישה של האנליסט עם הנהלת החברה היא לא זו שגרמה למניית מובילאיי לזנק, בוול-סטריט דיווחו גם על רכישת אופציות קול חריגה במניית מובילאיי. אופציות קול מאפשרות למחזיק לרכוש מניה במחיר קבוע בעתיד. כאשר נרכשות המון אופציות, זה עשוי לייצר תנודתיות מסויימת במניה ולהסביר את הפעילות האחרונה במניית החברה.

 

האתגרים של מובילאיי

שיעורי הריבית הגבוהים ומלחמת המחירים בה פתחה טסלה הובילו להאטה בשוק הרכב, אך עם זאת מדובר בהאטה זמנית. בנוסף, מוצריה של מובילאיי אגנוסטיים למערכת ההינע של הרכבים בהם היא מוטמעת ולכן האטה בשוק הרכב החשמלי לא אמורה להיות מהותית מבחינתה. לאחר אזהרת הרווח של מובילאיי שהפילה את מניית החברה, המניה חוותה התאוששות כאשר ההנהלה דיווחה כי המלאים נגמרים בקצב שצפתה ואמרה כי היא צפויה לעמוד ביעד מכירות של 9.5 מיליון שבבים. 

מערכת ה-SuperVision של החברה, המקבילה למערכות של טסלה נמכרו בהיקף של 39 אלף יחידות ברבעון הראשון והחברה שמרה על תחזית של מכירות של 70 אלף במחצית הראשונה. כלומר, כ-31 אלף מערכות יימכרו ברבעון השני. אלו מספרים שלא סיפקו את חלק מההאנליסטים, אחרי הכל - זה היה אמור להיות מנוע הצמיחה הגדול של החברה. מעבר למספרים הנמוכים, הם גם תנודתיים. שוק בצמיחה צריך להתבטא בגידול מרבעון לרבעון. 

אנליסט מורגן סטנלי, אדם ג'ונאס, הפך לדובי בעקבות הדוח האחרון של החברה. מובילאיי אומנם עמדה ביעדים, אך לא סיפקה מספרים שמבטאים צמיחה ביחס להערכה הקודמת, וכל זה כשברבעון הקודם כאמור החברה חתכה את התחזית לשנת 2024 כולה בכמעט חצי. ג'ונאס הפחית את מחיר היעד ל-25 דולר, בשעה שהמניה היתה כ-31.2 וגרם לירידה של כ-5.5% בשער המניה ל-29.2 דולר, עדיין גבוה משמעותית ממחיר היעד. למעשה עדיין קיים דיסקאונט של 14.5% במחיר המניה אליבא דג'ונאס. בפועל, זו לא המלצה על תשואת חסר כפי שמציגים בוול סטריט במילים מכובסות, זו בעצם המלצת מכירה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בסקירה מדגיש ג'ונאס שהמערכות של מובילאיי טובות ומרשימות, אך הוא מופתע ממהאטה באימוץ הצרכנים של כלי רכב חשמליים, וזאת בניגוד להערכה של החברה במקביל להנפקה בוול סטריט לפני כשנה וחצי ובשנה החולפת. מובילאיי לטענתו מתמודדת עם אתגרים בנסיונות לשכנע יצרניות רכב, שנפגעו על ידי ההאטה באימוץ רכבים חשמליים, לאמץ את המערכות החדשות, אבל הן דוחות את הפיתוח וההשקה. 

במקביל ואולי חמור יותר מבחינתה של מובילאיי - החברה מתמודדת עם תחרות מצד חברות סיניות שמספקות מערכות בעלות נמוכה במיוחד וגם תחרות מצד חברות טכנולוגיה גדולות שנכנסות לתחום ויצרניות רכב שמפתחות פתרונות פנימיים.

התחרות הסינית

לאחרונה דווח כי חברת הנהיגה האוטונומית מומנטה הסינית בדרך לרשום את מניותיה למסחר בוול סטריט על רקע ההתחממות בשוק ההנפקות הטכנולוגיות וההקלות הרגולטוריות מצד הממשל המרכזי בסין.על פי הדיווח, החברה הסינית מומנטה הגישה לאחרונה תשקיף חסוי לרשות ניירות ערך האמריקאית. במסגרת ההנפקה, שעשויה לצאת לדרך עוד השנה תבקש מומנטה לגייס סכום של בין 200 ל-300 מיליון דולר. זאת לאחר שבשנה שעברה, דווח כי היא בוחנת אפשרות לקיים הנפקה בארה"ב או בהונג קונג בטרה לגייס עד מיליארד דולר.

החברה זכתה עד כה לתמיכה מצד גופים כמו ג'נרל מוטורס, Temasek Holdings Pte ו-IDG Capital. שבוע שעבר הודיעה החברה על השלמת סבב גיוס בהיקף של 500 מיליון דולר מטיוטה, בוש, ויצרנית הרכב הגדולה בסין, SAIC Motor. כמו כן, בסבב השתתפו גם ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט (Tencent), Yunfeng Capital, של המיליארדר ג'ק מא ו-Daimler AG, Temasek.

מומנטה הוקמה בשנת 2016 על ידי קבוצה של מהנדסי בינה מלאכותית בזרוע המחקר של מיקרוסופט באסיה (Microsoft Research Asia), במטרה לבנות את 'המוח' של כלי רכב אוטונומיים. מומנטה עובדת כיום עם יצרניות רכב כדי לפתח רכבים בייצור המוני עם פונקציות נהיגה עצמית, וכן במטרה לאסוף נתונים בזמן אמת עבור מוצרים עתידיים. מה שהופך אותה לבעלת משמעות עבור חברות רבות, שכן נתונים הם חלק מרכזי בתעשיית הנהיגה האוטונומית, והיכולת שלהן לשפר את הטכנולוגיה שלהן. מלבד הפעילות בסין, לחברה מרכז מחקר בשטוטגרט שבגרמניה.

בנוסף, לאחרונה אישר הרגולטור הסיני לחברת הנהיגה האוטונומית Pony.ai, לרשום את מניותיה למסחר בארצות הברית. על פי דוחות חברת מובילאיי הישראלית, מומנטה היא אחת ממתחרותיה בתחום הניידות כשירות (MaaS). 

 

הדוחות לרבעון הראשון

החברה של אמנון שעשוע, הכתה את הצפי בשורה העליונה ופספסה בתחתונה, עם הכנסות של 239 מיליון דולר על הפסד של 7 סנט למניה ברבעון הראשון של 2024. כפי שהחברה העריכה בתחילת השנה, במהלך הרבעון הכנסות החברה נחתכו בחצי כתוצאה מההתאוששות בשרשרת האספקה, שהביאה להיווצרות של מלאים אצל יצרניות הרכב.

הכנסות החברה ברבעון הראשון של השנה ירדו ב-48% ועמדו על 239 מיליון דולר ברבעון הראשון, צפי האנליסטים היה להכנסות של 231.56 מיליון דולר. זאת בשל ירידה של 58% בהכנסות הקשורות ל-EyeQ SoC, המיוחסת בעיקר למלאי המשמעותי שהצטבר אצל לקוחות החברה, ופגע בביקושים שלהם.

בשורה התחתונה, הציגה החברה הפסד מתואם של 7 סנט למניה, קיטון ביחס להפסד של 10 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד, אך מעט גבוה מצפי האנליסטים להפסד של 6 סנט למניה.

מחיר מערכת ממוצע עמד על 61 דולר, בהשוואה ל-53.9 דולר ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל האחוז הגבוה של הכנסות הקשורות ל-SuperVision בהשוואה לרבעון הראשון של 2023. SuperVision, היא מערכת סיוע לנהגים אשר פותחה על ידי מובילאיי, ומאפשרת נהיגה וניווט רכב ללא מגע בהגה.

מובילאיי נסחרת כעת לפי שווי של 26 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 25% מתחילת השנה ו-22.6% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כבר הרשיעו את המנכל בסחר במידע פנים (ל"ת)
    אחד 11/06/2024 20:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חברה שכולה יחצ. בלון נפוח. (ל"ת)
    זאב 11/06/2024 18:26
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

פאוול
צילום: טוויטר
לקראת ה-CPI

מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?

גולדמן, מורגן, סיטי, בנק אוף אמריקה, ברקליס - כולם מסמנים את אותו מספר: אינפלציה שנתית של 2.9%; אבל מה יקרה אם עוד כמה שעות תופיע קריאה של 3.0%? או 2.8%? זה יכול להצית תגובות שרשרת בכל השוק - הפד' אולי ימתין, השוק לא - הנה כל המספרים שאתם צריכים לדעת כדי להגיע מוכנים למדד המחירים האמריקאי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה CPI

אחד מהדו"חות הכלכליים החשובים ביותר של השנה - אולי החשוב ביותר מאז שהפד' החל להעלות ריבית יתפרסם בשעות הקרובות. בשעה 15:30 נקבל את הנתונים של מדד המחירים לצרכן (CPI) של ארה"ב לחודש אוגוסט ובהם נתוני הליבה, האינפלציה השנתית והחודשית.

שוק עבודה במשבר ואינפלציה סיטונאית שמתקרבת ליעד

מדד המחירים שיתפרסם היום יחתום שרשרת של נתוני אינפלציה לצד נתונים משוק העבודה שגיבשו את ההבנה שהפד' הולך להוריד ריבית. דוח התעסוקה של אוגוסט שפורסם בשבוע שעבר הציג תוספת של 22 אלף משרות בלבד, לעומת תחזיות שעמדו על 75 אלף. זה נתון חלש במיוחד, השני ברציפות, אחרי שגם ביולי נוספו רק 79 אלף משרות. במקביל, שיעור האבטלה טיפס ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר זה כמעט ארבע שנים.

גם קצב עליית השכר נשאר מתון: עלייה חודשית של 0.3% בלבד, ובשיעור שנתי של 3.7%. השילוב הזה שבין האטה במשרות החדשות, עלייה באבטלה והתמתנות של השכר משקפת תמונה על שוק עבודה שנמצא במשבר.

בנוסף לזה קיבלנו אתמול נתונים מעודדים (מעודדים במובן של הורדת ריבית) מהאינפלציה הסיטונאית. מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, לעומת תחזיות שצפו עלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנטרל מחירי מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור. אבל הנתון הדרמטי יותר נמצא בקריאה השנתית זו ירדה מ-3.3% ביולי ל-2.6% בלבד באוגוסט.

הירידה החדה במדד הסיטונאי מחזקת את ההערכה שהלחצים בצד ההיצע נרגעים, ומקטינה את הסיכון לאינפלציה חוזרת בשרשרת הייצור. גם בתוך סעיפי המדד ניכרת התקררות: מחירי השירותים ירדו ב-0.2% שזאת הירידה החודשית הכי החדה מאז אפריל כשסעיף בולט במיוחד היה ירידה של 3.9% במרווחי התיווך הסיטונאיים לציוד מכני ורכב.