האם חנות האפליקציות של אפל בסכנה?

הרגולציות החדשות באירופה חושפות נקודות תורפה חדשות אצל אחת מהפרות החולבות הגדולות של אפל, נקודות תורפה שהמתחרות ישמחו לנצל
רוי שיינמן |

אפל  APPLE נהנתה מהדומיננטיות שלה בתחום האפליקציות במשך שנים, אבל הרגולטור באירופה כבר התעורר והמתחרות של אפל ישמחו לתקוע לה מקל בגלגלים. נקודת התורפה של אפל שעולה מהרגולציה באירופה היא הצורך שלה להתאים את עצמה לדרישות של חוק חדש, חוק שנועד למנוע מחברות טכנולוגיה גדולות כמו אפל לנצל את המעמד שלהן כמונופול ושומר סף למוצרים דיגיטליים.

אפל כבר ביצעה מספר שינויים בחנות האפליקציות לקראת הכניסה לתוקף של החוק החדש שצפויה להיות ב-7.3, למרות שהיא טענה שהשינויים והפתיחה של חנות האפליקציות לכאורה ליותר תחרות גם תחשוף את המשתמשים לסיכונים מוגברים של הונאות ודברים דומים.

ועדיין, סביר להניח שהחברות הגדולות האחרות, כמו מיקרוסופט  MICROSOFT למשל, ילחצו על הרגולטור לאלץ את אפל לבצע שינויים אפילו יותר גדולים בחנות שלה. הסיבה ללחץ של מיקרוסופט היא פשוטה, היא בעצמה שוקלת להשיק חנות אפליקציות משלה על מערכת ההפעלה של אפל, ובכך גם תהנה מהיותה המתווך וגם תפטור את עצמה מלשלם עמלות על אפליקציות שהיא משווקת דרך החנות של אפל.

מיקרוסופט היא לא היחידה שמנהלת קרב מול אפל בתחום הזה. ספוטיפיי  SPOTIFY TECHNOLOGY ניסתה למנוע מאפל לשווק אפליקציות הפצת מוזיקה אחרות בחנות שלה, מאבק משפטי שככל הנראה יסתכם בקנס על אפל, ומטא  META PLATFORMS לאחרונה פרסמה מסמך שלכאורה מכיל הוראות למעקף של תשלום 30% מהעמלות שמפתחים צריכים לשלם לאפל על ההיכללות של האפליקציה שלהם בחנות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.