לארי פינק בלאקרוק
צילום: בלאקרוק יוטיוב

בלאקרוק תרכוש חברת תשתיות ב-12.5 מיליארד דולר

חברת האחזקות הענקית עם רכישה גדולה - לחברה הנרכשת יש נכסים בשווי 150 מיליארד דולר; הרווח הנקי ברבעון הרביעי עלה ב-8%; החברה גם הודיעה על שינויים בהנהלה
רוי שיינמן | (3)

חברת האחזקות הענקית בלאקרוק  BLACKROCK INC דיווחה על רכישה משמעותית - החברה תרכוש את חברת Global Infrastructure Partners, חברת תשתיות עם נכסים בהיקף של 150 מיליארד דולר, בתמורה ל-12.5 מיליארד דולר, כאשר 3 מיליארד דולר ישולמו במזומן והיתר במניות בלאקרוק.

ל-GIP אחזקות בחברות במגוון רכב של תחומים ברחבי העולם, החל מייצוא גז טבעי נוזלי בארה"ב ועד לטיפול במי קולחין בצרפת, כמו גם שדות תעופה באנגליה ובאוסטרליה. הביקוש ההולך וגובר לשדרוג של תשתיות קיימות וטריליוני הדולרים שנחוצים בשביל לעבור מאנרגיה עתירת פחמן לאנרגיה נקיה, הפכה את תחום התשתיות לאטרקטיבי יותר בקרב מנהלי ההשקעות.

שינויים בהנהלה

הספקולציות לגבי מי יירש את מקומו של המנכ"ל והמייסד לארי פינק, שייסד את החברה ב-1988 ומכהן כמנכ"ל מאז, לא פוסקות, והשינויים האחרונים בהנהלה עליהם הודיעה החברה רק יספקו עוד חומר למחשבה לאותם ספקולנטים. סמנכ"ל המוצר הנוכחי של החברה, סלים רג'מי, יעזוב ובמקומו ימונה סטפן כהן.

בנוסף, בלאקרוק מפצלת את הפעילות הבינלאומית שלה, כאשר רייצ'ל לורד תוביל את זרוע הפעילות שאחראית על אירופה, המזה"ת, הודו ואסיה. בנוסף, 5 מייסדים שותפים מ-GIP, החברה הנרכשת, יצטרפו לדירקטוריון של בלאקרוק. כהן, לורד, וגם חלק מהדירקטורים החדשים, נחשבים למועמדים מובילים לרשת את מרומו של פינק, שבגיל 71 עדיין לא החליט מי יירש את מקומו.

הדוחות הכספיים

בלאקרוק דיווחה על רווח למנייה של 9.66 דולר ועל הכנסות של 4.63 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, בהתאם לצפי האנליסטים בשורה העליונה ומעל הצפי לשורה התחתונה שהיה לרווח למנייה של 8.84 דולר. הרווח גם עלה ב-8% לעומת הרבעון המקביל בו הוא הסתכם ב-8.93 דולר למנייה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 15/01/2024 21:32
    הגב לתגובה זו
    איך היא רוכשת אותה רק ב 12.5 מיל אם יש לה נכסים ב 150 מיל?
  • 2.
    בלאקרוק וונגארד שולטות בעולם ויכולות לכבות אותו בלחיצת (ל"ת)
    נועה 15/01/2024 02:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ארנה 14/01/2024 08:02
    הגב לתגובה זו
    לא הגיוני שיש לGIP נכסים ב 150 מיליארד ונמכרה ב 12.5 מיליארד!!
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.