קטרפילר
צילום: טוויטר

קטרפילר עקפה את הציפיות - המניה עולה ב-8%

החברה אומנם צופה חולשה במכירות ברבעון השלישי אך מהווה ספק ציוד משמעותי בכל הקשור גם למרכזי נתונים אליהם הביקוש גובר בעקבות הבינה המלאכותית וטכנולוגיות הענן
אדיר בן עמי |

ענקית המנועים והציוד המכני קטרפילר CATERPILLAR מדווחת על דוחותיה לרבעון השני, הרווח למניה עמד על 5.55 דולר על הכנסות של 17.32 מיליארד דולר. צפי האנליסטים עמד על רווח למניה של 4.51 דולר על הכנסות של 16.5 מיליארד דולר.

החברה צופה כי המכירות ברבעון השלישי יהיו נמוכות יותר לעומת הרבעון השני וכנראה בהתאם לצפי השוק למכירות של 15.95 מיליארד דולר. צבר ההזמנות עלה ב-300 מיליון דולר לעומת הרבעון הראשון וב-2.2 מיליארד דולר לעומת השנה שעברה. קטרפילר צופה גם כי שולי הרווח יתקרבו ואולי אף יעברו את ה-19%.

בשיחת המשקיעים האחרונה אמר מנכ"ל קטרפילר ג'ים אמפלבי כי החברה צופה חולשה במכירות של מכונות המשמשות פרוייקטי בנייה סינים, התחזית מגיעה בהמשך להערות המנכ"ל באפריל האחרון שאמר כי אחוז המכירות במדינה האסייתית יהיה נמוך מהטווח הרגיל של 5%-10%. "אנו צופים לחולשה נוספת היות והביקוש למחפרים של 10 טון ומעלה ירד אפילו יותר ממה שציפינו", אמר אמפלבי.

קטרפילר מהווה ספק ציוד משמעותי גם בכל הקשור לבניית מתקנים להעברת אנרגיה "קווי המתח הגבוה, הטורבינות, עמדות הטעינה ועוד, קטרפילר שם." אמר המנכ"ל. "אם תלכו למפעלים לייצור סוללות או לייצור שבבים, תראו מאות חלקים של ציוד בנייה". אמפלבי הדגיש גם כי הוא רואה המון חוזק בעסקי האנרגיה והתעבורה של החברה והזכיר את הגנרטורים של החברה למרכזי הנתונים להם הביקוש גובר בעקבות המעבר לענן ולבינה מלאכותית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק

אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנבידיה

אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר. 

העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.

למה רישוי ולא רכישה מלאה?

הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.

זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.

המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.