טסלה חדלה לרדת – לא בטוח שמדובר בחדשות טובות למשקיעים
בשבעת הימים האחרונים ירדה מניית טסלה ב-31%, יותר מכל חברה טכנולוגית אחרת בגודלה בעבר. מאסק הודיע כבר שיתפטר מתפקידו כמנכ"ל טוויטר – אך רק כאשר ימצא "אדם מטומטם מספיק". האם מאסק בעצם יורד כאן על עצמו?
אתמול קרה למניית טסלה TESLA INC דבר שלא עשתה המון זמן – היא עלתה. לעומתה, מדד הסנופי ומדד הנאסד"ק ירדו – 1.2% ו-1.4% בהתאמה. לפני כשבוע, עמד ערכה של טסלה על כ-167 דולר, עד אתמול ערכה כבר צנח ל-109.1, נפילה של כ-31%.
אומנם המנייה ביצעה דבר שמרבית משקיעי טסלה לא יחשיבו כדבר רע – עלייה ביום שבו מרבית השוק יורד, אך כלל לא בטוח שיש למשקיעיה סיבה אמיתית לחגוג. במהלך השנה האחרונה איבדה המניה כמעט 70%, בעוד שרק בשלושת החודשים האחרונים איבדה המניה קרוב ל-61%.
לקריאה נוספת:
>>> יצרנית הרכב החשמלי NIO מורידה תחזית - זה לא טוב לטסלה
>>> טסלה קורסת, האם היא אטרקטיבית? לא בטוח
- למה עליבאבא מזנקת ונובו צונחת ומה קורה במניות הבולטות בוול סטריט?
- מאסק חושף: טסלה מרחיבה את פיתוח שבבי ה-AI שלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> מה המשמעות של צמצום הגבלות הקורונה בסין?
>>> לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
>>> טסלה- מבצע סוף שנה על הרכבים; המניה מאבדת 9%, חוזרת שנתיים לאחור
- זינקה 70% תוך שנה: אלפאבית בשיא חדש
- יותר מ־900 מתקנים: קנה המידה האמיתי של AWS נחשף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
מדד הדאו ג'ונס הצביע על כך שהמנייה מעולם לא ירדה יותר משמונה ימים רצוף. המנייה אכן ירדה שבעה ימים רצוף שלוש פעמים נוספות, אך אובדן של 31% מגמד בהרבה את הנפילות הללו. לדוגמא, לקראת סוף שנת 2014 איבדה המנייה קרוב ל-14% בלבד, מספרים נמוכים יותר מאשר האובדן הנוכחי. כמו כן, מאוד חשוב לציין שערכה של טסלה כמעט שילש את עצמו בתקופה הזו, לכן ככל שהמספרים גבוהים יותר – כך האחוזים אמורים להיות קטנים יותר.
טסלה היא אינה ענקית הטכנולוגית שירדה במשך ימים כל כך הרבה ימים – בכל זאת, קיימות חברות נוספות שחתמו על רצף ירידות ארוך מכך – אך אף אחת מהן לא ירדה במספרים כה מהותיים.
לצורך העניין, חברת מטא META PLATFORMS , חברת האם של פייסבוק, נפלה גם היא 7 ימים ברציפות – ב-2013 וב-2019, כאשר לפני שלוש שנים הציגה את הנפילה הגדולה ביותר שלה, של 11% בלבד. לעומתה, לאפל APPLE הייתה ירידה כ-9 ימים רצופים פעמיים בעברה, ב-1990 וב-1991. המנייה הפסידה כ-17% בשני רצפי הנפילות הללו. גם מיקרוסופט MICROSOFT חוותה שני רצפים של 9 ימי ירידות רצופים – ב-2005 וב-2011. המנייה לא הפסידה יותר מ-10% בשני המקרים הללו.
אמזון AMAZON ונטפליקס NETFLIX הראו נפילות של 10 ו-11 ימים ברציפות, בהתאמה, במהלכן הפסידו כ-30% וכ-8% בהתאמה. למעשה, נפילתה של אמזון הייתה השנייה הכי גרועה בהיסטוריה עבור המניות הטכנולוגיות הגדולות, ישר לאחר טסלה אתמול בעבר.
חברת האם של גוגל GOOGLE , אלפאבת, ספגה את רצף הנפילות הארוך ביותר, כאשר הפסידה כ-13 ימים רצוף בשנת 2010. מנגד, גם הפסד זה התגמד לעומת הפסדה של טסלה בשבוע האחרון, כאשר הפסידה גוגל כ-13% בלבד. מניות אלו נקראות מניות ה-FAANG, פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס, גוגל, מיקרוסופט וטסלה. ככל שבחרנו לקרוא לטסלה "מניה טכנולוגית" – לא ניתן לייחס לה חשיבות כזו מבלי לצפות לתגובה יחסית דובית בשוק – כפי שראינו אתמול.
דווקא משקיעים דוביים מציינים את העובדה כי מרבית הכסף הנזיל של טסלה מגיע ממקור אחד – מכירת רכבים. כמו כן, מאמינים משקיעים דוביים כי גם שוק הרכב האוטונומי שטסלה הציגה לעולם, יחד עם שוק האנרגיה הסולארית שלה גם צריכים להיכנס למשוואה, דבר אשר הופך את חברת טסלה לענקית בשוק הטכנולוגיה לדעתם.
טסלה הוקמה לפני שנים רבות ועד כה ביססה את עצמה בתור יצרנית של רכבים חשמליים. מנגד, מרבית מהרווחים שלה לא "באמת" הגיעו ישירות ממכירת הרכבים עצמם. היתרון שלה הוא שהיא יכולה להפיק רווחים טובים מכמות גדולה של קרדיט פחמן שהפיקה מהייצור של הרכבים החשמליים הללו. את הקרדיטים קיבלה החברה מהממשל האמריקני, ואלו נועדו לתמרץ חברות אמריקאיות נוספות – כמו שברולט – להתקדם אל עבר מכוניות "שיודעות" לזהם פחות, בין אם מדובר ברכב היברידי או ברכב חשמלי מלא. בכך, ככל שהחברה מייצרת יותר רכבים שהם "נקיים אנרגטית" – כך גדל הקרדיט שהחברה תקבל.
לאחרונה השלים מאסק את רכישת טוויטר תמורת כ-44 מיליארד דולר בעסקת מניות, דבר שפחות או יותר גרם למשקיעי טסלה "להרים ידיים". מאסק החליט לערוך סקר – האם להמשיך למנכ"ל את טוויטר או לא, סקר שבו הוא הפסיד. בתגובה ענה מאסק כי "יפרוש מהתפקיד כאשר ימצא אדם מטומטם מספיק כדי לקנות את טוויטר".
כמו כן, טסלה תלויה בסין, שם כידוע עצירת הפעילות בעקבות התפשטות הקורונה העיבה על החברה בשנה החולפת, כאשר לחברה שלושה מפעלים – האחד בסין, האחד בברלין, והאחד בטקסס. סין לאחרונה הודיעה כי תסיים סופית את סגר הקורונה שלה ב-08.01, אך כעת לא ידוע אם המדינה אכן תבצע זו.
טסלה כנראה לא סומכת יותר מידי על סין, כאשר לא מזמן הודיעה שתפחית את קצב הייצור שלה בסין בעד 20%, זאת חרף העובדה שמספר מסירות הרכב שלה בנובמבר שבר שיאים – 100,291 רכבים מהמפעל שלה בשנגחאי. זאת גם חרף העובדה כי התחזיות בשוק הרכבים החשמליים נמצאות כעת ברמה חיובית לשנים הקרובות.
כך או כך, באותו יום בו החלו הירידות בחברה, דיווחה טסלה כי תעצור את הגיוסים, ותפטר כ-10% מהעובדים.
- 3.מבין דבר או שתיים 30/12/2022 08:23הגב לתגובה זויש לטסלה 4 מפעלים ולא 3 שחכת את המפעל בוורמונט קליפורניה. נראה שלא השקיעו הרבה מאמץ בכתיבת כתבה זו אחא מיהרו לצאת עם כתבה עצ נושא חם ואםשר לציין שהעליה אתמול מייצגת באונס טבעי שהיה אמור לקרות לאור העובדה שהיא ירדה כלכך הרבה והגיע למצב אקסטרים אובל סולד בהצלחה לכולם…אני עדיין חושב שלא נגמר אבל מצד שני התחתית לא רחוקה גוד שבס לכלום
- 2.קורא מודאג 29/12/2022 15:16הגב לתגובה זוזה אמיתי הכתבה הזו? איזו רמה נמוכה... בלי ניתוח בלי להתייחס למספרים. גיבוב סתום של כותרות ואמירות בעלמא.
- הערך שקיבלנו הוא 29/12/2022 18:21הגב לתגובה זוכי בזבזנו זמן לקראו משהו ששונה מהותית מהקותרת
- 1.. 29/12/2022 11:48הגב לתגובה זוהכותב טרח לפתוח דוח פיננסי של טסלה או שהוא פשוט כותב פה דברים? "מרבית מהרווחים שלה לא "באמת" הגיעו ישירות ממכירת הרכבים עצמם" ברצינות?

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.
ARAMCO (x)ענקית הנפט הסעודית ארמקו שוקלת מכירת נכסים ב-10 מיליארד דולר
החברה בוחנת מימוש של תשתיות יצוא ואחסון נפט לצד נכסי נדל"ן כחלק ממאמץ שלה לשפר יעילות, לחזק את המאזן ולמתג מחדש את תיק הנכסים מול האתגרים הכלכליים
ארמקו הסעודית, חברת הנפט הגדולה בעולם, מתכננת מהלך אסטרטגי נרחב שעשוי לשנות את פניו של שוק האנרגיה העולמי. החברה שוקלת מכירה של חלק מנכסי התשתית שלה, כולל מסופים בהם המשמשים לאחסון ולייצוא של נפט יחד עם חלק מתיק הנדל"ן שלה, במהלך שעשוי לגייס מעל 10 מיליארד דולר.
רקע למהלך: לחץ כלכלי וירידת מחירים
ארמקו דיווחה על רווח נקי של 106.2 מיליארד דולר לשנת 2024, ירידה של כ־12% לעומת 121.3 מיליארד דולר ב־2023, בעיקר בשל ירידת מחירי הנפט והפחתת היקפי הייצור. החברה הודיעה כי היא צופה שסך הדיבידנדים שלה לשנת 2025 יגיע ל־85.4 מיליארד דולר, מה שמהווה ירידה של כ־30% לעומת דיבידנדים על סך 124 מיליארד דולר שחולקו בשנה שעברה.
הקיצוץ בדיבידנדים משפיע ישירות על הממשלה הסעודית, שמחזיקה בכ־81.5% מהחברה באופן ישיר ועוד כ־16% דרך קרן ההשקעות הריבונית (PIF). סעודיה צפויה להגיע לגירעון תקציבי של כ־27 מיליארד דולר בשנת 2025, כאשר הממלכה זקוקה למחיר נפט של מעל 90 דולר לחבית כדי לאזן את הספרים, בעוד בשבועות האחרונים מחירי הנפט נעים סביב 60 דולר לחבית.
המהלך המתוכנן: מכירת תשתיות ונדל"ן
ארמקו ביקשה מבנקי השקעות להציע רעיונות כיצד לגייס הון באמצעות נכסיה, כולל אפשרות למכירת תחנות כוח בגז הפועלות לצד המתקנים שלה. מדובר בהרחבה משמעותית ביחס לעסקאות קודמות של החברה, שהתמקדו בעיקר בתשתיות צנרת.
- 5 עובדות שלא ידעתם על ארמקו
- גיוס ההון הגדול בהיסטוריה יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 21 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנכסים שנמצאים בבחינה כוללים:
תשתיות ליצוא ולאחסון: טרמינלי האחסון והיצוא המרכזיים של ערמקו ממוקמים בראס טאנורה במפרץ הפרסי, עם טרמינלים נוספים בים האדום. הרשת הבינלאומית שלה כוללת אחזקות בטרמינלי מוצרים בהולנד, לצד מתקני אחסון מושכרים במרכזי סחר מרכזיים במצרים ובאוקינאווה שביפן.
