טסלה חדלה לרדת – לא בטוח שמדובר בחדשות טובות למשקיעים
בשבעת הימים האחרונים ירדה מניית טסלה ב-31%, יותר מכל חברה טכנולוגית אחרת בגודלה בעבר. מאסק הודיע כבר שיתפטר מתפקידו כמנכ"ל טוויטר – אך רק כאשר ימצא "אדם מטומטם מספיק". האם מאסק בעצם יורד כאן על עצמו?
אתמול קרה למניית טסלה TESLA INC דבר שלא עשתה המון זמן – היא עלתה. לעומתה, מדד הסנופי ומדד הנאסד"ק ירדו – 1.2% ו-1.4% בהתאמה. לפני כשבוע, עמד ערכה של טסלה על כ-167 דולר, עד אתמול ערכה כבר צנח ל-109.1, נפילה של כ-31%.
אומנם המנייה ביצעה דבר שמרבית משקיעי טסלה לא יחשיבו כדבר רע – עלייה ביום שבו מרבית השוק יורד, אך כלל לא בטוח שיש למשקיעיה סיבה אמיתית לחגוג. במהלך השנה האחרונה איבדה המניה כמעט 70%, בעוד שרק בשלושת החודשים האחרונים איבדה המניה קרוב ל-61%.
לקריאה נוספת:
>>> יצרנית הרכב החשמלי NIO מורידה תחזית - זה לא טוב לטסלה
>>> טסלה קורסת, האם היא אטרקטיבית? לא בטוח
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- טריליון דולר על השולחן: טסלה מעלה את השכר של מאסק, אבל יש תנאי חשוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> מה המשמעות של צמצום הגבלות הקורונה בסין?
>>> לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
>>> טסלה- מבצע סוף שנה על הרכבים; המניה מאבדת 9%, חוזרת שנתיים לאחור
- פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
- סין פותחת בחקירות נגד ענף השבבים האמריקאי: עימות סחר חדש מתקרב
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה...
מדד הדאו ג'ונס הצביע על כך שהמנייה מעולם לא ירדה יותר משמונה ימים רצוף. המנייה אכן ירדה שבעה ימים רצוף שלוש פעמים נוספות, אך אובדן של 31% מגמד בהרבה את הנפילות הללו. לדוגמא, לקראת סוף שנת 2014 איבדה המנייה קרוב ל-14% בלבד, מספרים נמוכים יותר מאשר האובדן הנוכחי. כמו כן, מאוד חשוב לציין שערכה של טסלה כמעט שילש את עצמו בתקופה הזו, לכן ככל שהמספרים גבוהים יותר – כך האחוזים אמורים להיות קטנים יותר.
טסלה היא אינה ענקית הטכנולוגית שירדה במשך ימים כל כך הרבה ימים – בכל זאת, קיימות חברות נוספות שחתמו על רצף ירידות ארוך מכך – אך אף אחת מהן לא ירדה במספרים כה מהותיים.
לצורך העניין, חברת מטא META PLATFORMS , חברת האם של פייסבוק, נפלה גם היא 7 ימים ברציפות – ב-2013 וב-2019, כאשר לפני שלוש שנים הציגה את הנפילה הגדולה ביותר שלה, של 11% בלבד. לעומתה, לאפל APPLE הייתה ירידה כ-9 ימים רצופים פעמיים בעברה, ב-1990 וב-1991. המנייה הפסידה כ-17% בשני רצפי הנפילות הללו. גם מיקרוסופט MICROSOFT חוותה שני רצפים של 9 ימי ירידות רצופים – ב-2005 וב-2011. המנייה לא הפסידה יותר מ-10% בשני המקרים הללו.
אמזון AMAZON ונטפליקס NETFLIX הראו נפילות של 10 ו-11 ימים ברציפות, בהתאמה, במהלכן הפסידו כ-30% וכ-8% בהתאמה. למעשה, נפילתה של אמזון הייתה השנייה הכי גרועה בהיסטוריה עבור המניות הטכנולוגיות הגדולות, ישר לאחר טסלה אתמול בעבר.
חברת האם של גוגל GOOGLE , אלפאבת, ספגה את רצף הנפילות הארוך ביותר, כאשר הפסידה כ-13 ימים רצוף בשנת 2010. מנגד, גם הפסד זה התגמד לעומת הפסדה של טסלה בשבוע האחרון, כאשר הפסידה גוגל כ-13% בלבד. מניות אלו נקראות מניות ה-FAANG, פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס, גוגל, מיקרוסופט וטסלה. ככל שבחרנו לקרוא לטסלה "מניה טכנולוגית" – לא ניתן לייחס לה חשיבות כזו מבלי לצפות לתגובה יחסית דובית בשוק – כפי שראינו אתמול.
דווקא משקיעים דוביים מציינים את העובדה כי מרבית הכסף הנזיל של טסלה מגיע ממקור אחד – מכירת רכבים. כמו כן, מאמינים משקיעים דוביים כי גם שוק הרכב האוטונומי שטסלה הציגה לעולם, יחד עם שוק האנרגיה הסולארית שלה גם צריכים להיכנס למשוואה, דבר אשר הופך את חברת טסלה לענקית בשוק הטכנולוגיה לדעתם.
טסלה הוקמה לפני שנים רבות ועד כה ביססה את עצמה בתור יצרנית של רכבים חשמליים. מנגד, מרבית מהרווחים שלה לא "באמת" הגיעו ישירות ממכירת הרכבים עצמם. היתרון שלה הוא שהיא יכולה להפיק רווחים טובים מכמות גדולה של קרדיט פחמן שהפיקה מהייצור של הרכבים החשמליים הללו. את הקרדיטים קיבלה החברה מהממשל האמריקני, ואלו נועדו לתמרץ חברות אמריקאיות נוספות – כמו שברולט – להתקדם אל עבר מכוניות "שיודעות" לזהם פחות, בין אם מדובר ברכב היברידי או ברכב חשמלי מלא. בכך, ככל שהחברה מייצרת יותר רכבים שהם "נקיים אנרגטית" – כך גדל הקרדיט שהחברה תקבל.
לאחרונה השלים מאסק את רכישת טוויטר תמורת כ-44 מיליארד דולר בעסקת מניות, דבר שפחות או יותר גרם למשקיעי טסלה "להרים ידיים". מאסק החליט לערוך סקר – האם להמשיך למנכ"ל את טוויטר או לא, סקר שבו הוא הפסיד. בתגובה ענה מאסק כי "יפרוש מהתפקיד כאשר ימצא אדם מטומטם מספיק כדי לקנות את טוויטר".
כמו כן, טסלה תלויה בסין, שם כידוע עצירת הפעילות בעקבות התפשטות הקורונה העיבה על החברה בשנה החולפת, כאשר לחברה שלושה מפעלים – האחד בסין, האחד בברלין, והאחד בטקסס. סין לאחרונה הודיעה כי תסיים סופית את סגר הקורונה שלה ב-08.01, אך כעת לא ידוע אם המדינה אכן תבצע זו.
טסלה כנראה לא סומכת יותר מידי על סין, כאשר לא מזמן הודיעה שתפחית את קצב הייצור שלה בסין בעד 20%, זאת חרף העובדה שמספר מסירות הרכב שלה בנובמבר שבר שיאים – 100,291 רכבים מהמפעל שלה בשנגחאי. זאת גם חרף העובדה כי התחזיות בשוק הרכבים החשמליים נמצאות כעת ברמה חיובית לשנים הקרובות.
כך או כך, באותו יום בו החלו הירידות בחברה, דיווחה טסלה כי תעצור את הגיוסים, ותפטר כ-10% מהעובדים.
- 3.מבין דבר או שתיים 30/12/2022 08:23הגב לתגובה זויש לטסלה 4 מפעלים ולא 3 שחכת את המפעל בוורמונט קליפורניה. נראה שלא השקיעו הרבה מאמץ בכתיבת כתבה זו אחא מיהרו לצאת עם כתבה עצ נושא חם ואםשר לציין שהעליה אתמול מייצגת באונס טבעי שהיה אמור לקרות לאור העובדה שהיא ירדה כלכך הרבה והגיע למצב אקסטרים אובל סולד בהצלחה לכולם…אני עדיין חושב שלא נגמר אבל מצד שני התחתית לא רחוקה גוד שבס לכלום
- 2.קורא מודאג 29/12/2022 15:16הגב לתגובה זוזה אמיתי הכתבה הזו? איזו רמה נמוכה... בלי ניתוח בלי להתייחס למספרים. גיבוב סתום של כותרות ואמירות בעלמא.
- הערך שקיבלנו הוא 29/12/2022 18:21הגב לתגובה זוכי בזבזנו זמן לקראו משהו ששונה מהותית מהקותרת
- 1.. 29/12/2022 11:48הגב לתגובה זוהכותב טרח לפתוח דוח פיננסי של טסלה או שהוא פשוט כותב פה דברים? "מרבית מהרווחים שלה לא "באמת" הגיעו ישירות ממכירת הרכבים עצמם" ברצינות?
המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
שבוע אחרי ש נובה 4.45% גייסה אג"ח להמרה בקופון אפס (ריבית אפס), גייסה קמטק 0.8% 425 מיליון דולר בקופון אפס. שתי החברות הן שחקניות בשוק השבבים, כשקמטק מפתחת מערכות לבדיקת תהליכי הייצור בשבבים. השאלה הראשונה שאמורה לעלות היא - איך אפשר לגייס אג"ח בריבית אפס? והתשובה היא שמדובר באג"ח להמרה למניות. אג"ח שיש לה סוכרייה - אפשרות להפוך למניה. המשקיעים מוותרים על ריבית ומקבלים אפשרות המרה למניות. זה יכול להיות משתלם להם כי יש להם אפסייד (אם כי פחות ממניה) ומצד שני - יש להם דאונסייד: רצפה כי האג"ח תיאורטית לא יכולה ליפול (להבדיל ממחיר המניה), אלא אם החברה נכנסת למצוקה תזרימית ופיננסית, וזה לא המצב.
ומעבר לרצפה, יש להם אפסייד. אם המניה תעלה - ותעקוף את פרמיית ההמרה, הם ירוויחו. במקרה של קמטק, המניה נסחרה בכ-84 דולר (לפני העלייה בשישי) והמחיר שמבטאות האג"ח להמרה הוא כ-109 דולר. כלומר, מי שקונה את האג"ח רוכש בפרמיה של קרוב ל-30%. אם המניה תצנח, המשקיע עדיין מקבל את קרן האג"ח בסוף התקופה, אבל אם המניה נניח תעלה נניח פי 2 לאורך תקופת חיי האג"ח (עד שנת 2030) הוא מרוויח כ-65%, כי המניה סגרה את הפרמיה של ה-30% והוסיפה משם עוד 65%. עלייה מעבר למחיר ההמרה הופכת את האג"ח למניה - ההתנהגות זהה.
יש כאן סוכרייה גדולה, מול חיסרון של ויתור על הריבית, אבל משקיעים רבים אוהבים ומעדיפים השקעה כזו. לכן, לרוב, הנפקה של אג"ח להמרה, נחשבת לסוג של דילול ומפילה את המניה. זה מה שקרה לנובה. היא נפלה ב-10% ביום ההנפקה. הסברנו שזו יכולה להיות הזדמנות כי מדובר בירידה טכנית, אך אין דבר כזה בטוח, יש סיכון. המניה תיקנה מאז ועלתה ב-12%.
אולי זו הסיבה שהשוק לא הפיל את קמטק אתמול. הדילול לא השפיע על המניה. אולי זו ההערכה שיהיה תיקון לאחר הירידה, ועדיין זה לא מסביר עלייה של 3.5% שתוביל מחר בבורסה בת"א לעלייה של 5%.
- קמטק מדווחת על הכנסות של כ-123 מיליון דולר וצופה המשך צמיחה
- עכשיו זה רשמי - הנפקת אקסס בסין נדחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין לנו הסבר מוצק. גורמים שהיו מעורבים בהנפקה מסבירים שהביקושים היו גבוהים והחברה עשתה רושם חזק בשיחות עם הגופים הרוכשים. אולי "מעז יצא מתוק". אולי השיחות עם השוק, יצרו עניין שתורגם לביקושים למניה. כנראה גם לא היו כאלו שעשו החלפה - במקרים רבים, יש גופים מוסדיים שמחליטים למכור את המניה ולקנות אג"ח להמרה במקום, הפעם כנראה זה היה בשוליים.
כמו כן, הסיבה היא גם פרמיית ההמרה שרחוקה "מהכסף", אם כי אחרי העלייה במניה מדובר בפרמיית המרה שירדה ל-26%, זאת לא פרמייה גבוהה.

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.