מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה חדלה לרדת – לא בטוח שמדובר בחדשות טובות למשקיעים

בשבעת הימים האחרונים ירדה מניית טסלה ב-31%, יותר מכל חברה טכנולוגית אחרת בגודלה בעבר. מאסק הודיע כבר שיתפטר מתפקידו כמנכ"ל טוויטר – אך רק כאשר ימצא "אדם מטומטם מספיק". האם מאסק בעצם יורד כאן על עצמו?

תומר אמן | (4)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

אתמול קרה למניית טסלה TESLA INC דבר שלא עשתה המון זמן – היא עלתה. לעומתה, מדד הסנופי ומדד הנאסד"ק ירדו – 1.2% ו-1.4% בהתאמה. לפני כשבוע, עמד ערכה של טסלה על כ-167 דולר, עד אתמול ערכה כבר צנח ל-109.1, נפילה של כ-31%.

אומנם המנייה ביצעה דבר שמרבית משקיעי טסלה לא יחשיבו כדבר רע – עלייה ביום שבו מרבית השוק יורד, אך כלל לא בטוח שיש למשקיעיה סיבה אמיתית לחגוג. במהלך השנה האחרונה איבדה המניה כמעט 70%, בעוד שרק בשלושת החודשים האחרונים איבדה המניה קרוב ל-61%.

 

לקריאה נוספת:

>>>  יצרנית הרכב החשמלי NIO מורידה תחזית - זה לא טוב לטסלה

>>>  טסלה קורסת, האם היא אטרקטיבית? לא בטוח

>>>  מה המשמעות של צמצום הגבלות הקורונה בסין?

>>>  לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

>>>  טסלה- מבצע סוף שנה על הרכבים; המניה מאבדת 9%, חוזרת שנתיים לאחור

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מדד הדאו ג'ונס הצביע על כך שהמנייה מעולם לא ירדה יותר משמונה ימים רצוף. המנייה אכן ירדה שבעה ימים רצוף שלוש פעמים נוספות, אך אובדן של 31% מגמד בהרבה את הנפילות הללו. לדוגמא, לקראת סוף שנת 2014 איבדה המנייה קרוב ל-14% בלבד, מספרים נמוכים יותר מאשר האובדן הנוכחי. כמו כן, מאוד חשוב לציין שערכה של טסלה כמעט שילש את עצמו בתקופה הזו, לכן ככל שהמספרים גבוהים יותר – כך האחוזים אמורים להיות קטנים יותר.

טסלה היא אינה ענקית הטכנולוגית שירדה במשך ימים כל כך הרבה ימים – בכל זאת, קיימות חברות נוספות שחתמו על רצף ירידות ארוך מכך – אך אף אחת מהן לא ירדה במספרים כה מהותיים.

לצורך העניין, חברת מטא META PLATFORMS , חברת האם של פייסבוק, נפלה גם היא 7 ימים ברציפות – ב-2013 וב-2019, כאשר לפני שלוש שנים הציגה את הנפילה הגדולה ביותר שלה, של 11% בלבד. לעומתה, לאפל APPLE הייתה ירידה כ-9 ימים רצופים פעמיים בעברה, ב-1990 וב-1991. המנייה הפסידה כ-17% בשני רצפי הנפילות הללו. גם מיקרוסופט MICROSOFT חוותה שני רצפים של 9 ימי ירידות רצופים – ב-2005 וב-2011. המנייה לא הפסידה יותר מ-10% בשני המקרים הללו.

אמזון AMAZON ונטפליקס NETFLIX הראו נפילות של 10 ו-11 ימים ברציפות, בהתאמה, במהלכן הפסידו כ-30% וכ-8% בהתאמה. למעשה, נפילתה של אמזון הייתה השנייה הכי גרועה בהיסטוריה עבור המניות הטכנולוגיות הגדולות, ישר לאחר טסלה אתמול בעבר.

חברת האם של גוגל GOOGLE , אלפאבת, ספגה את רצף הנפילות הארוך ביותר, כאשר הפסידה כ-13 ימים רצוף בשנת 2010. מנגד, גם הפסד זה התגמד לעומת הפסדה של טסלה בשבוע האחרון, כאשר הפסידה גוגל כ-13% בלבד. מניות אלו נקראות מניות ה-FAANG, פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס, גוגל, מיקרוסופט וטסלה. ככל שבחרנו לקרוא לטסלה "מניה טכנולוגית" – לא ניתן לייחס לה חשיבות כזו מבלי לצפות לתגובה יחסית דובית בשוק – כפי שראינו אתמול.

דווקא משקיעים דוביים מציינים את העובדה כי מרבית הכסף הנזיל של טסלה מגיע ממקור אחד – מכירת רכבים. כמו כן, מאמינים משקיעים דוביים כי גם שוק הרכב האוטונומי שטסלה הציגה לעולם, יחד עם שוק האנרגיה הסולארית שלה גם צריכים להיכנס למשוואה, דבר אשר הופך את חברת טסלה לענקית בשוק הטכנולוגיה לדעתם.

טסלה הוקמה לפני שנים רבות ועד כה ביססה את עצמה בתור יצרנית של רכבים חשמליים. מנגד, מרבית מהרווחים שלה לא "באמת" הגיעו ישירות ממכירת הרכבים עצמם.  היתרון שלה הוא שהיא יכולה להפיק רווחים טובים מכמות גדולה של קרדיט פחמן שהפיקה מהייצור של הרכבים החשמליים הללו. את הקרדיטים קיבלה החברה מהממשל האמריקני, ואלו נועדו לתמרץ חברות אמריקאיות נוספות – כמו שברולט – להתקדם אל עבר מכוניות "שיודעות" לזהם פחות, בין אם מדובר ברכב היברידי או ברכב חשמלי מלא. בכך, ככל שהחברה מייצרת יותר רכבים שהם "נקיים אנרגטית" – כך גדל הקרדיט שהחברה תקבל.

לאחרונה השלים מאסק את רכישת טוויטר תמורת כ-44 מיליארד דולר בעסקת מניות, דבר שפחות או יותר גרם למשקיעי טסלה "להרים ידיים". מאסק החליט לערוך סקר – האם להמשיך למנכ"ל את טוויטר או לא, סקר שבו הוא הפסיד. בתגובה ענה מאסק כי "יפרוש מהתפקיד כאשר ימצא אדם מטומטם מספיק כדי לקנות את טוויטר".

כמו כן, טסלה תלויה בסין, שם כידוע עצירת הפעילות בעקבות התפשטות הקורונה העיבה על החברה בשנה החולפת, כאשר לחברה שלושה מפעלים – האחד בסין, האחד בברלין, והאחד בטקסס. סין לאחרונה הודיעה כי תסיים סופית את סגר הקורונה שלה ב-08.01, אך כעת לא ידוע אם המדינה אכן תבצע זו.

טסלה כנראה לא סומכת יותר מידי על סין, כאשר לא מזמן הודיעה שתפחית את קצב הייצור שלה בסין בעד 20%, זאת חרף העובדה שמספר מסירות הרכב שלה בנובמבר שבר שיאים – 100,291 רכבים מהמפעל שלה בשנגחאי. זאת גם חרף העובדה כי התחזיות בשוק הרכבים החשמליים נמצאות כעת ברמה חיובית לשנים הקרובות.

כך או כך, באותו יום בו החלו הירידות בחברה, דיווחה טסלה כי תעצור את הגיוסים, ותפטר כ-10% מהעובדים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מבין דבר או שתיים 30/12/2022 08:23
    הגב לתגובה זו
    יש לטסלה 4 מפעלים ולא 3 שחכת את המפעל בוורמונט קליפורניה. נראה שלא השקיעו הרבה מאמץ בכתיבת כתבה זו אחא מיהרו לצאת עם כתבה עצ נושא חם ואםשר לציין שהעליה אתמול מייצגת באונס טבעי שהיה אמור לקרות לאור העובדה שהיא ירדה כלכך הרבה והגיע למצב אקסטרים אובל סולד בהצלחה לכולם…אני עדיין חושב שלא נגמר אבל מצד שני התחתית לא רחוקה גוד שבס לכלום
  • 2.
    קורא מודאג 29/12/2022 15:16
    הגב לתגובה זו
    זה אמיתי הכתבה הזו? איזו רמה נמוכה... בלי ניתוח בלי להתייחס למספרים. גיבוב סתום של כותרות ואמירות בעלמא.
  • הערך שקיבלנו הוא 29/12/2022 18:21
    הגב לתגובה זו
    כי בזבזנו זמן לקראו משהו ששונה מהותית מהקותרת
  • 1.
    . 29/12/2022 11:48
    הגב לתגובה זו
    הכותב טרח לפתוח דוח פיננסי של טסלה או שהוא פשוט כותב פה דברים? "מרבית מהרווחים שלה לא "באמת" הגיעו ישירות ממכירת הרכבים עצמם" ברצינות?
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


דגל טורקיה שבור
צילום: Getty images Israel

שכר המינימום בטורקיה קופץ ב-27%: מה זה אומר?

העלאת שכר המינימום נועדה לבלום את שחיקת כוח הקנייה על רקע אינפלציה של יותר מ־30%, אך מגבירה לחצים על עסקים, תיירות ויחסי הסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טורקיה

טורקיה הכריזה על העלאת שכר המינימום הנטו החודשי ב־27% לשנת 2026, לרמה של 28,075 לירות טורקיות - סכום השווה לכ־655 דולר. את ההחלטה מסר שר העבודה והביטחון הסוציאלי, ודאט אישיקחן, והיא תואמת את ציפיות השוק, שעמדו על עלייה בטווח של 25%–30%, על בסיס נתוני האינפלציה העדכניים. ההעלאה משפיעה ישירות על יותר מ־7 מיליון עובדים, המהווים כשליש מכוח העבודה במדינה וכך גם על התיירים, שיצטרכו להתמודד עם מחירים גבוהים יותר.


הרקע להחלטה הוא ירידה מתמשכת, אך עדיין חלקית, בקצב האינפלציה. בנובמבר 2025 עמדה האינפלציה השנתית בטורקיה על 31.1% - הרמה הנמוכה ביותר זה ארבע שנים. מדובר בירידה חדה משיא של כ־75% שנרשם במאי 2024, אך שיעור האינפלציה נותר גבוה משמעותית מיעדי הבנק המרכזי הטורקי, שעומדים על 5% בטווח הארוך ו־16% עד סוף 2026. ההתמתנות באינפלציה הונעה בעיקר מירידה בקצב עליית מחירי המזון והמשקאות הלא־אלכוהוליים, שעמדו על 27.4% לעומת 34.9% באוקטובר, וכן מהאטה מסוימת בעליית מחירי הדיור, שירדו ל־49.9% מ־51%. מנגד, סעיפים אחרים המשיכו להפעיל לחץ כלפי מעלה: מחירי התחבורה עלו ב־29.2%, מחירי המלונאות והמסעדנות ב־33.9%, ובתחום החינוך נרשמה עלייה חדה במיוחד של 66.2%.


במקביל, המדיניות המוניטרית בטורקיה החלה להתרופף בהדרגה. לאחר שהבנק המרכזי החזיק ריבית של 50% ממרץ 2024, החלה במחצית השנייה של 2025 סדרת הורדות ריבית זהירה. בדצמבר הופחתה הריבית ל־38%, כחלק ממהלך שמנסה לאזן בין תמיכה בצמיחה הכלכלית לבין המשך המאבק באינפלציה.


יעד האינפלציה עדיין רחוק

למרות יעד אינפלציה רשמי של 16% לסוף 2026, כלכלנים רבים מטילים ספק ביכולת להשיגו. תחזיות עצמאיות מצביעות על אינפלציה בטווח של 22%–25% בסוף 2026 - רמה גבוהה משמעותית מהיעד המוצהר, במיוחד על רקע העלאות שכר, רפורמות מס ולחצים מבניים במשק.

העלאת שכר המינימום החריפה גם את המתח בין עובדים למעסיקים. האיגוד הגדול טורק־איש בחר השנה שלא להשתתף בוועדת שכר המינימום, במחאה על מבנה הוועדה, שלטענתו אינו מייצג כראוי את האינטרסים של העובדים. המחאה מתרחשת על רקע החמרה בתנאי המחיה: קו הרעב למשפחה בת ארבע נפשות מתקרב ל־30 אלף לירות בחודש, סכום הגבוה משכר המינימום החדש, בעוד קו העוני חוצה את רף ה־90 אלף לירות.