מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה חדלה לרדת – לא בטוח שמדובר בחדשות טובות למשקיעים

בשבעת הימים האחרונים ירדה מניית טסלה ב-31%, יותר מכל חברה טכנולוגית אחרת בגודלה בעבר. מאסק הודיע כבר שיתפטר מתפקידו כמנכ"ל טוויטר – אך רק כאשר ימצא "אדם מטומטם מספיק". האם מאסק בעצם יורד כאן על עצמו?

תומר אמן | (4)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

אתמול קרה למניית טסלה TESLA INC דבר שלא עשתה המון זמן – היא עלתה. לעומתה, מדד הסנופי ומדד הנאסד"ק ירדו – 1.2% ו-1.4% בהתאמה. לפני כשבוע, עמד ערכה של טסלה על כ-167 דולר, עד אתמול ערכה כבר צנח ל-109.1, נפילה של כ-31%.

אומנם המנייה ביצעה דבר שמרבית משקיעי טסלה לא יחשיבו כדבר רע – עלייה ביום שבו מרבית השוק יורד, אך כלל לא בטוח שיש למשקיעיה סיבה אמיתית לחגוג. במהלך השנה האחרונה איבדה המניה כמעט 70%, בעוד שרק בשלושת החודשים האחרונים איבדה המניה קרוב ל-61%.

 

לקריאה נוספת:

>>>  יצרנית הרכב החשמלי NIO מורידה תחזית - זה לא טוב לטסלה

>>>  טסלה קורסת, האם היא אטרקטיבית? לא בטוח

>>>  מה המשמעות של צמצום הגבלות הקורונה בסין?

>>>  לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

>>>  טסלה- מבצע סוף שנה על הרכבים; המניה מאבדת 9%, חוזרת שנתיים לאחור

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מדד הדאו ג'ונס הצביע על כך שהמנייה מעולם לא ירדה יותר משמונה ימים רצוף. המנייה אכן ירדה שבעה ימים רצוף שלוש פעמים נוספות, אך אובדן של 31% מגמד בהרבה את הנפילות הללו. לדוגמא, לקראת סוף שנת 2014 איבדה המנייה קרוב ל-14% בלבד, מספרים נמוכים יותר מאשר האובדן הנוכחי. כמו כן, מאוד חשוב לציין שערכה של טסלה כמעט שילש את עצמו בתקופה הזו, לכן ככל שהמספרים גבוהים יותר – כך האחוזים אמורים להיות קטנים יותר.

טסלה היא אינה ענקית הטכנולוגית שירדה במשך ימים כל כך הרבה ימים – בכל זאת, קיימות חברות נוספות שחתמו על רצף ירידות ארוך מכך – אך אף אחת מהן לא ירדה במספרים כה מהותיים.

לצורך העניין, חברת מטא META PLATFORMS , חברת האם של פייסבוק, נפלה גם היא 7 ימים ברציפות – ב-2013 וב-2019, כאשר לפני שלוש שנים הציגה את הנפילה הגדולה ביותר שלה, של 11% בלבד. לעומתה, לאפל APPLE הייתה ירידה כ-9 ימים רצופים פעמיים בעברה, ב-1990 וב-1991. המנייה הפסידה כ-17% בשני רצפי הנפילות הללו. גם מיקרוסופט MICROSOFT חוותה שני רצפים של 9 ימי ירידות רצופים – ב-2005 וב-2011. המנייה לא הפסידה יותר מ-10% בשני המקרים הללו.

אמזון AMAZON ונטפליקס NETFLIX הראו נפילות של 10 ו-11 ימים ברציפות, בהתאמה, במהלכן הפסידו כ-30% וכ-8% בהתאמה. למעשה, נפילתה של אמזון הייתה השנייה הכי גרועה בהיסטוריה עבור המניות הטכנולוגיות הגדולות, ישר לאחר טסלה אתמול בעבר.

חברת האם של גוגל GOOGLE , אלפאבת, ספגה את רצף הנפילות הארוך ביותר, כאשר הפסידה כ-13 ימים רצוף בשנת 2010. מנגד, גם הפסד זה התגמד לעומת הפסדה של טסלה בשבוע האחרון, כאשר הפסידה גוגל כ-13% בלבד. מניות אלו נקראות מניות ה-FAANG, פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס, גוגל, מיקרוסופט וטסלה. ככל שבחרנו לקרוא לטסלה "מניה טכנולוגית" – לא ניתן לייחס לה חשיבות כזו מבלי לצפות לתגובה יחסית דובית בשוק – כפי שראינו אתמול.

דווקא משקיעים דוביים מציינים את העובדה כי מרבית הכסף הנזיל של טסלה מגיע ממקור אחד – מכירת רכבים. כמו כן, מאמינים משקיעים דוביים כי גם שוק הרכב האוטונומי שטסלה הציגה לעולם, יחד עם שוק האנרגיה הסולארית שלה גם צריכים להיכנס למשוואה, דבר אשר הופך את חברת טסלה לענקית בשוק הטכנולוגיה לדעתם.

טסלה הוקמה לפני שנים רבות ועד כה ביססה את עצמה בתור יצרנית של רכבים חשמליים. מנגד, מרבית מהרווחים שלה לא "באמת" הגיעו ישירות ממכירת הרכבים עצמם.  היתרון שלה הוא שהיא יכולה להפיק רווחים טובים מכמות גדולה של קרדיט פחמן שהפיקה מהייצור של הרכבים החשמליים הללו. את הקרדיטים קיבלה החברה מהממשל האמריקני, ואלו נועדו לתמרץ חברות אמריקאיות נוספות – כמו שברולט – להתקדם אל עבר מכוניות "שיודעות" לזהם פחות, בין אם מדובר ברכב היברידי או ברכב חשמלי מלא. בכך, ככל שהחברה מייצרת יותר רכבים שהם "נקיים אנרגטית" – כך גדל הקרדיט שהחברה תקבל.

לאחרונה השלים מאסק את רכישת טוויטר תמורת כ-44 מיליארד דולר בעסקת מניות, דבר שפחות או יותר גרם למשקיעי טסלה "להרים ידיים". מאסק החליט לערוך סקר – האם להמשיך למנכ"ל את טוויטר או לא, סקר שבו הוא הפסיד. בתגובה ענה מאסק כי "יפרוש מהתפקיד כאשר ימצא אדם מטומטם מספיק כדי לקנות את טוויטר".

כמו כן, טסלה תלויה בסין, שם כידוע עצירת הפעילות בעקבות התפשטות הקורונה העיבה על החברה בשנה החולפת, כאשר לחברה שלושה מפעלים – האחד בסין, האחד בברלין, והאחד בטקסס. סין לאחרונה הודיעה כי תסיים סופית את סגר הקורונה שלה ב-08.01, אך כעת לא ידוע אם המדינה אכן תבצע זו.

טסלה כנראה לא סומכת יותר מידי על סין, כאשר לא מזמן הודיעה שתפחית את קצב הייצור שלה בסין בעד 20%, זאת חרף העובדה שמספר מסירות הרכב שלה בנובמבר שבר שיאים – 100,291 רכבים מהמפעל שלה בשנגחאי. זאת גם חרף העובדה כי התחזיות בשוק הרכבים החשמליים נמצאות כעת ברמה חיובית לשנים הקרובות.

כך או כך, באותו יום בו החלו הירידות בחברה, דיווחה טסלה כי תעצור את הגיוסים, ותפטר כ-10% מהעובדים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מבין דבר או שתיים 30/12/2022 08:23
    הגב לתגובה זו
    יש לטסלה 4 מפעלים ולא 3 שחכת את המפעל בוורמונט קליפורניה. נראה שלא השקיעו הרבה מאמץ בכתיבת כתבה זו אחא מיהרו לצאת עם כתבה עצ נושא חם ואםשר לציין שהעליה אתמול מייצגת באונס טבעי שהיה אמור לקרות לאור העובדה שהיא ירדה כלכך הרבה והגיע למצב אקסטרים אובל סולד בהצלחה לכולם…אני עדיין חושב שלא נגמר אבל מצד שני התחתית לא רחוקה גוד שבס לכלום
  • 2.
    קורא מודאג 29/12/2022 15:16
    הגב לתגובה זו
    זה אמיתי הכתבה הזו? איזו רמה נמוכה... בלי ניתוח בלי להתייחס למספרים. גיבוב סתום של כותרות ואמירות בעלמא.
  • הערך שקיבלנו הוא 29/12/2022 18:21
    הגב לתגובה זו
    כי בזבזנו זמן לקראו משהו ששונה מהותית מהקותרת
  • 1.
    . 29/12/2022 11:48
    הגב לתגובה זו
    הכותב טרח לפתוח דוח פיננסי של טסלה או שהוא פשוט כותב פה דברים? "מרבית מהרווחים שלה לא "באמת" הגיעו ישירות ממכירת הרכבים עצמם" ברצינות?
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.

נשיא סין, על רקע הדגל, קרדיט: chat GPTנשיא סין, על רקע הדגל, קרדיט: chat GPT

5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם

כך הפך שי ג'ינגפינג ליריב החזק והמשמעותי של ארה"ב ושל המערב: מעלייתו למיצובו כמנהיג מעצמת על

הדס ברטל |

מאז עלייתו של שי ג'ינפינג לשלטון לפני למעלה מעשור, הפכה סין למדינה שמעצבת במו ידיה את הסדר הגלובלי החדש. בהובלתו האישית, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עברה טלטלות, המפלגה הקומוניסטית חיזקה עוד יותר את שליטתה, ופניה של סין הפכו לדומיננטיות בזירה הדיפלומטית. חמש הפסקאות הבאות מציגות את סיפורו של האיש שמשפיע יותר מרוב מנהיגי העולם על עיצוב העשור הבא.

1 #  הרקע האישי והמסלול הפוליטי שהביא את שי לשלטון

שי ג’ינפינג נולד ב־1953 בבייג'ינג במשפחה שהייתה חלק מהאליטה המהפכנית של סין. אביו, שי ג’ונגסון, היה ממייסדי המהפכה הקומוניסטית ומקורב למאו דזה־דונג, אך נפל קורבן לטיהורים הפוליטיים של מהפכת התרבות. כתוצאה מכך נשלח שי בגיל צעיר לעבוד בכפר ענָי במחוז שאאנשי, חוויה שגיבשה את דמותו הציבורית כבן-מעמד העם למרות שורשיו האליטיסטיים. בשנות ה־80 וה־90 התקדם במעלה הדרגים האזוריים, עד שב־2012 נבחר למזכ"ל המפלגה וב־2013 לנשיא סין. בתוך שנים ספורות הפך למנהיג החזק במדינה מאז מאו, כשהוא מרכז בידיו שלוש סמכויות על: מנהיג המפלגה, הנשיא וראש הצבא.

2 # הכלכלה הסינית בעידן שי: מהנסיקה לשינוי כיוון

בשנותיו הראשונות בתפקיד, נהנתה סין מצמיחה גבוהה שהמשיכה את תנופת ההתפתחות הכלכלית שהחלה עוד לפניו. שי קידם מהלכים של תיעוש מואץ, השקעה מסיבית בתשתיות והפיכת חברות סיניות לענקיות גלובליות בתחומי הטכנולוגיה, התקשורת והאנרגיה. עם זאת, החל מסוף העשור הקודם הכלכלה החלה להאט. הקשחת הפיקוח על חברות הטכנולוגיה הגדולות, משבר הנדל"ן ובראשו קריסת ענקיות כמו אוורגרנד, והשלכות מגפת הקורונה, פגעו בקצב הצמיחה ובהשקעות הזרות. שי הציג זאת כחלק מ"תיקון היסטורי" שנועד להפוך את הכלכלה למאוזנת ופחות תלויה בחוב, אך במבחן היציבות הכלכלית, סין נמצאת כיום בתקופה מאתגרת יותר מאשר בימי קודמיו.

בין דונלד טראמפ לג'ו ביידן, המעברים במדיניות הסחר האמריקנית כלפי סין מיצבו את שי ג’ינפינג במרכז מאבק אסטרטגי עולמי. כאשר טראמפ הטיל מכסים נרחבים על סחורות סיניות החל משנת 2018, תגובת סין הייתה בעיקרה זהירה אך החלטית: משרד הסחר הסיני קרא לביטול המכסים והזהיר מפני "מלחמת סחר" שתכלה את שני הצדדים. בסוגיות טכנולוגיה וסחר, סין תחת שי נטתה יותר להשקיע בהרחבת בסיס הייצוא הלא-אמריקני ובהגדלת המיקוד בשוק המקומי, תוך הצהרות שוושינגטון "לא מפחיתה סיכונים אלא יוצרת אותם." 

בימי ביידן נרשמה ירידה יחסית באגרסיביות של הממשל האמריקני מול סין במישורי הסחר הישיר, אך לא הייתה חזרה לעידן של הסכם ושיתוף הפעולה. עם חזרתו של טראמפ לשלטון, הודגשו שוב מאמצי מכס נרחבים יותר והצהרות אגרסיביות מצד ארה״ב, בהן הצהיר טראמפ על שי כי "קשה מאוד להגיע איתו להסכם."