מאסק יתפטר מניהול טוויטר: "כשאמצא מישהו מספיק טיפש לקחת על עצמו את התפקיד"
המיליארד שרכש את טוויטר בתגובה ראשונה לתוצאות הסקר שפרסם בטוויטר; מניית טסלה נפלה השנה ב-60% על רקע החששות שמאסק עוסק יותר מדי בטוויטר ופחות מדי בטסלה
ההחלטה של מאסק להשעות חשבונות נוספים זכתה גם לביקורת מבית. מייסד טוויטר ג'ק דורסי צייץ כי הדבר "לא הגיוני". טוויטר הסירה בינתיים את הציוץ המודיע על חסימת חשבונות. "בהמשך תהיה הצבעה על שינויי מדיניות. מתנצל, לא יקרה יותר", צייץ מאסק לאחר ההסרה. מאסק רכש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר ומאז הוא לא מפסיק לחטוף ביקורת על הפיטורים ההמוניים בחברה, הסרת החסימה מחשבונו של טראמפ וחסימת עיתונאים - כל אלה מככבים בינתיים בכותרות. עד הציוץ הבא. אגב, אין זו הפעם הראשונה שמאסק עורך סקר. לפני כשנה הוא מכר מניות טסלה בסכום של כ-15 מיליארד דולר. המכירות האלו הגיעו אחרי שמאסק פרסם סקר, בו שאל את הציבור האם למכור 10% ממניות טסלה. רוב של 58% מתוך קצת יותר מ-3.5 מיליון אנשים הצביעו בעד המכירה. וזה מה שעשה. מאסק ניסה להציג תמונה כאילו הוא לא באמת רצה למכור את המניות והמגיבים "אילצו" אותו, אבל הוא יותר מתוחכם מזה - זה בעצם היה ניסיון שלו למכור מניות של החברה במחיר גבוה ולהכניס לעצמו מזומנים, כדי להיות תלוי פחות בתנודתיות החריפה במניה. מתי הזמן הטוב ביותר מבחינת אנשי פנים למכור מניות? כשהמניה בשיא. זה מה שהוא עשה, אבל גם המשקיעים לא טיפשים ושלחו את המניה לירידות. הוא הציג את הסקר עם שאלה רטורית - אתם רוצים שאמכור מניות טסלה ואשלם מסים או לא - אז אני מציע מכירה של 10% מהמניות - כשמציגים כך את השאלה, ברור מה תהיה התשובה. כך, היה לו תירוץ למכור. הנה הסקר מלפני שנה.I will resign as CEO as soon as I find someone foolish enough to take the job! After that, I will just run the software & servers teams.
— Elon Musk (@elonmusk) December 21, 2022
- 3.אני טיפש (ל"ת)רוני 21/12/2022 14:01הגב לתגובה זו
- 2.שחף 21/12/2022 09:23הגב לתגובה זוובנוסף המחיר של טסלה לא אטרקטיבי מול מתחרות טובות לדוגמא בארץ 160 אלף גי'לי לאומת 220 אלף טסלה.
- 1.שחר 21/12/2022 09:13הגב לתגובה זואיפה מגישים מועמדות? ;)
- אמיר 21/12/2022 10:10הגב לתגובה זואני מניח שמצנח הזהב שהוא יקבל יהיה יותר ממה שארוויח כל חיי. אסתדר כבר עם הבושה ומוכן להוסיף לשם שלי טיפש אפילו במשרד הפנים

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

המניה שמזנקת 30% ביום המסחר הראשון שלה
קלרנה, שבעיצומו של משבר 2022 התרסקה משווי של יותר מ-45 מיליארד דולר ל-6.7 מיליארד בלבד, נכנסה לוול סטריט ומכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה
קלרנה Klarna Group plc 0% מזנקת ב-30% במסחר הראשון שלה, למרות שהחברה שווה היום פחות ממחצית מהשיא שלה לפני שלוש שנים. החברה מכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה, וגייסה 1.37 מיליארד דולר. הביקוש היה כל כך גדול שהמשקיעים רצו פי שניים יותר מניות ממה שהוצע, וההנפקה תומחרה מעל הטווח שתוכנן מראש. התוצאה: זינוק של 30% במסחר הראשון למחיר של 52 דולר למניה.
בשיא הקורונה ב-2021, קלרנה גייסה כסף פרטי בהערכת שווי של 45.6 מיליארד דולר. החברה עדיין לא הייתה נסחרת בבורסה, אבל רכבה על הגל של "קנה עכשיו, שלם אחר כך". עם זאת, האינפלציה הגיעה והריביות עלו, גיוס הון פרטי ב-2022 העריך אותה רק ב-6.7 מיליארד דולר - צניחה של יותר מ-80%.
כעת, עם שווי של כמעט 20 מיליארד דולר, קלרנה מוכיחה שהיא לא רק שרדה את המשבר . המנכ"ל סבסטיאן סימיאטקובסקי מסביר שהמשקיעים כמעט לא שאלו על "קנה עכשיו, שלם אחר כך" במהלך מסע השיווק למשקיעים. "זה היה נפלא לראות שהמסר עובר - שזה לא רק קנה עכשיו, שלם אחר כך", אמר.
קלרנה של היום היא חברה אחרת
החברה הפכה לבנק דיגיטלי מלא שמציע חשבונות חיסכון, חשבונות עובר ושב וכרטיסי אשראי. המוצר החדש שלה נקרא "מימון הוגן" - זה מאפשר ללקוחות לפרוס תשלומים על פריטים יקרים יותר לתקופה ארוכה יותר, כמו רכישת ריהוט או מכשירי חשמל. זה עדיין רק 2% מסך העסקאות שלה, אבל מספר הסוחרים שמציעים את השירות הזה הכפיל עצמו בשנתיים האחרונות. עם זאת, הבעיה עם "מימון הוגן" היא שהוא דורש מקלרנה להקצות יותר הפרשות לחובות מסופקים. כשאתה נותן הלוואות ארוכות טווח, אתה צריך להתכונן לזה שלא כולן יוחזרו. זה לוחץ על התוצאות הכספיות בטווח הקצר, אבל יכול להיות משתלם בטווח הארוך.
- סטאבהאב בדרך להנפקה לפי שווי של 9.3 מיליארד דולר
- ביקושים חזקים להנפקה של נאוויטס לקראת FID בפרויקט סי ליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבחירה להנפיק דווקא בניו יורק אינה מקרית. ארה״ב היא השוק הגדול ביותר של קלרנה, שם היא עובדת עם קמעונאיות ענק כמו Walmart ו-eBay. שיתופי פעולה אלה חיזקו את מעמדה של החברה והפכו את שמה למוכר גם מחוץ לאירופה. באירופה, ובייחוד בגרמניה, קלרנה כבר מזמן נחשבת לשם מוכר כמעט כמו ויזה או פייפאל. מעבר לשוק האמריקאי והאירופי, קלרנה פועלת כיום ב-26 מדינות ברחבי העולם. בשנה האחרונה בלבד היא הוסיפה 26 מיליון משתמשים פעילים חדשים, נתון שממחיש את הביקוש ההולך וגובר לשירותיה ואת יכולתה להתרחב גם בשווקים חדשים.