גוגל ופייסבוק מתחקות אחר טיקטוק; האם זה לא מאוחר מדי?
תאגידי הענק גוגל GOOGLE A ומטא META PLATFORMS משיקות שירות של סרטונים קצרים בני פחות מדקה בניסיון להתחקות אחר טיקטוק. פייסבוק כבר מחקה את טיק טוק במספר אפשרויות, גוגל תעשה זאת דרך יוטיוב ומערכות נוספות שלה. שתי הענקיות הפנימו שהדור הצעיר נמצא בסוג של מהפכת צריכה, שמגיעה אחרי מהפכת האינפורמציה ושהדרישות שלו הן "לכאן ועכשיו". אין לו סבלנות וקשב רב למסרים ארוכים ועמוקים, הדרישה כיום למסרים קצרים ואמירה ברורה ולכן חלון הזמן מתקצר.
לפני כ-10-15 שנה כש-Youtube נרכשה ע"י גוגל בסכום של 1.65 מיליארד דולר (סכום גבוה בזמנו, היום זו נחשבת עסקה נהדרת לגוגל) וכשפייסבוק עשתה את צעדיה הראשונים יחסית, הפלטפורמות האלו, הותאמו לדור אחר שהיה יותר סבלני והיה לו יותר קשב למסרים עמוקים וארוכים. לדוגמא הפלטפורמה TED שמעבירה הרצאות בשלל נושאים פרחה עם שירותי הסרטונים המקוונים בתחילת שנות ה-2000.
אך מה שהיה נכון לדור של אז, שונה לדור הצעירים של היום שדורש מסרים קצרים וברורים. חברה בייטדאנס הבינה את הצורך של הדור החדש והשיקה ב-2016 את הרשת החברתית טיקטוק שמאפשרת העלאת סרטונים קצרים של פחות מדקה.
הרשת החברתית טיקטוק התחילה לצבור תאוצה עוד לפני הקורונה, אבל משבר הקורונה הזניק אותה עוד יותר. בעקבות סגירת מערכת החינוך בני הנוער מגלאי 6 - 16 היו חסרי מעש בבתים והיו יותר במסכים וחיפשו ריגושים חדשים.
- אלפאבית בשיא חדש: השקת Gemini 3 מציתה מחדש את מירוץ ה־AI
- מנכ״ל גוגל: "אם בועת ה-AI תתפוצץ - אף חברה לא תישאר חסינה, גם לא אנחנו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בני הנוער אהבו את טיקטוק שהציעה סרטונים קצרים שמתחלפים בתדירות גבוהה, הרשת צברה תאוצה גדולה שהתחילה תרבות של אתגרים (חלקם מסוכנים) שבני הנוער נדרשים לעשות ולשתף את האתגר ברשת .
בעקבות הטרנד של אתגרי הטיקטוק, התווספו עוד ועוד משתמשים חדשים לרשת שהפכה להיות הרשת החברתית המובילה בעולם בגילאי 6-16 שלקחה את התואר מהרשת אינסטגרם שבשליטת מטא.
אם חשבתם שזה יהיה גימיק קצר, טעיתם. לא מדובר בגימיק של בני הנוער, בפועל גם מבוגרים יותר גילו את רשת הטיק טוק ומעדיפים לצרוך דרכה תכנים. במקביל גילו אותה החברות הגדולות וכמו כן פוליטקאים הבינו מה שבייטאדנס הבינה שבשביל לגשת לדור העתיד צריך לגשת אליו במסר קצר וברור. החברות התחילו להשיק פרסומות קצרות (פחות מדקה) והתחום הזה רק הולך ופורח. הערכות הן שהחברות השקיעו קרוב ל-108 מיליארד דולר בפרסומות מסוג זה. חלק מהכסף נשאר ברשת, אבל רובו עובר למפרסמים-מפרסמות, סוג של כוכבי טיק טוק שמפיצים רעיונות.
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
ענקיות הטכנולוגיה שהכנסות שלהן מבוססות על פרסום, לא יכלו לשבת בצד ולפספס את השוק והן השיקו מוצרים דומים לאלו של טיקטוק כאשר גוגל השיקה את Youtube shorts כמו שניחשתם - גם שם הסרטונים פחות מדקה. פייסבוק השיקו את השירות Reels באינסטגרם. בינתיים התוצאות שלהן לא מזהירות והן לא באמת מתחרות בטיק טוק. יש משעות לראשוניות וטיק טוק כראשונה עם הרעיון-גישה מעל כולן.
טיקטוק שולטת עם נתח של 67% בשוק הסרטונים הקצרים כאשר גוגל ופייסבוק עם נתח שוק של 4% כל אחת, והרשת החברתית סנאפצ'ט SNAP INC מחזיקה ב-12% מכלל השוק של הסרטונים הקצרים. ביתר מחזיקות המון רשתות ואפליקציות אחרות.
סנאפצ'ט שמאפשרת לשלוח סרטונים קצרים לפרק זמן של 24 שעות ואז הם נמחקים, נועדה גם לקהל יעד של סטודנטים בקולג' שיכולים לשלוח תכנים מיניים ולהיות בטוחים שאי אפשר לשתף את זה אחר כך. אך באופן מפתיע הרשת החברתית משכה אליה את בני הנוער מגיל 6-16 , אותו קהל יעד שטיקטוק מכוונת אליו.
טיקטוק מכניסה כ-10 מיליארד דולר בשנה אחרי שלפני שנתיים טראפ איים להשבית את הפעילות שלה בארה"ב בטענה לפגיעה בביטחון הלאומי. ממצב שכמעט ואין לה גישה לשוק האמריקאי היא הפכה לדומיננטית ושולטת בשוק. אז אגב, סוכם שהדאטה שמיוצר בטיק טוק בשוק האמריקאי יישמר על אדמת ארה"ב ויהיה בבעלות של חברות אמריקאית. בהמשך התמודדו חברות על השליטה בטיקטוק בארה"ב (מה שמראה כמה פוטנציאל יש בשוק של הסרטונים הקצרים) לרבות ענקית הטכנולוגיה העולמית מייקרוספט אך בסופו של דבר אורקל ווולמארט היו אמורות לרכוש את הפעילות, אלא שאז טראמפ הפסיד את השלטון והדרישה כבר אינה בתוקף.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
גולדמן זקס הוריד את המלצה למניית איתקה הנסחרת בלונדון ל"מכירה" עם יעד של 180 פני שהפילה אותה בסוף השבוע, בעוד בנק אוף אמריקה ו-Peel Hunt עדיין רואים בה פוטנציאל קנייה במחיר של עד 250-260 פני. הכול ממתין לשינויים במיסוי האנרגיה בבריטניה שיקבעו את הכיוון
מניית איתקה Ithaca Energy -4.93% נפלה כ-5% במסחר בלונדון בסוף השבוע, אחרי שבית ההשקעות גולדמן זקס הוריד את ההמלצה למניה ל"מכירה" וקבע לה מחיר יעד של 180 פני, כ-23% מתחת למחיר השוק בעת ההמלצה. בגולדמן מציינים שהמניה כבר זינקה 111% מתחילת השנה, נסחרת בפרמיית שווי מול מתחרותיה, וחשופה במיוחד לשוק הגז האירופי לקראת עודף היצע אפשרי ב-2027. עוד הם מדגישים כי למרות הציפיות בענף, ייתכן שהשינויים הפיסקליים בצד המס יידחו לשנים הבאות, ולכן לדעתם המשקיעים נדרשים לזהירות רבה יותר.
אבל זו רק אחת משתי הגישות כרגע בשוק. מנגד, איתקה נהנתה מגל המלצות חיובי בחודשיים האחרונים, דווקא בזכות אותם שינויים צפויים במדיניות המיסוי. בנק אוף אמריקה, שביצע סקירה רחבה על סקטור האנרגיה בבריטניה, טוען שאם אכן ייכללו בתוכנית הממשלה הקלות בפועל במס ה-EPL, איתקה תהיה המוטבת הגדולה ביותר. על פי הסקירה של הבנק, הפחתה של 10% בשיעור המס יכולה להקפיץ את תזרים המזומנים של החברה כבר השנה בכ-27%. בהתאם לכך, הם העלו את ההמלצה ל"קניה" וקבעו מחיר יעד של 250 פני למניה.
אל העמדה האופטימית מצטרפים גם Peel Hunt, מהגופים המובילים בתחום האנרגיה בבריטניה. בדוח שפרסמו לאחר תוצאות הרבעון, הם מדגישים את השיפור בתפעול, את היעילות בעלויות ואת התחזקות המאזן, ומעלים את מחיר היעד ל-260 פני תוך חידוש המלצת הקנייה. מהדוח שלהם עולה תמונה של חברה שהתרחבה משמעותית, מציגה עלייה בייצור, נהנית מתחזיות תזרים גבוהות ונסחרת עדיין בזולה יחסית לשווי הכלכלי ארוך הטווח שהם רואים בפעילות.
מה ישפיע במבט קדימה והקשר לישראל
האמת היא שהפער בין ההמלצות מגיע בדיוק ברגע שבו השוק ממתין לאירוע מרכזי: תקציב הסתיו של בריטניה, שיתפרסם ביום רביעי. במסגרת התקציב צפויות להתברר הכוונות של ממשלת אנגליה לגבי מס ה-EPL, מס רוחב שהכביד בצורה חריגה על פעילות החברות מאז 2022. אם אכן תוצג בו גישה "ידידותית" יותר לענף כדי לעודד השקעות, כפי שמוערך בחודשים האחרונים, זה עשוי להפוך את איתקה לשחקנית המרוויחה ביותר בענף.
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- מנצלים את המומנטום: קבוצת דלק ו-ENI מכרו 3% ממניות איתקה תמורת כ-100 מיליון פאונד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולמשקיעים הישראלים יש גם זווית מקומית: דלק קבוצה דלק קבוצה -4.16% , המחזיקה העיקרית באיתקה, רגישה מאוד לביצועים ולתמחור של החברה הבריטית. העליות החדות באיתקה בחודשים האחרונים תמכו במניית דלק, וכעת, הירידה במניה בשילוב עם חוסר הוודאות לפני התקציב בבריטניה, לצד הפער החריג בין ההמלצות, יוצרים תנודתיות שמכבידה על המניה בשוק המקומי.
