גוגל ופייסבוק מתחקות אחר טיקטוק; האם זה לא מאוחר מדי?
תאגידי הענק גוגל GOOGLE A ומטא META PLATFORMS משיקות שירות של סרטונים קצרים בני פחות מדקה בניסיון להתחקות אחר טיקטוק. פייסבוק כבר מחקה את טיק טוק במספר אפשרויות, גוגל תעשה זאת דרך יוטיוב ומערכות נוספות שלה. שתי הענקיות הפנימו שהדור הצעיר נמצא בסוג של מהפכת צריכה, שמגיעה אחרי מהפכת האינפורמציה ושהדרישות שלו הן "לכאן ועכשיו". אין לו סבלנות וקשב רב למסרים ארוכים ועמוקים, הדרישה כיום למסרים קצרים ואמירה ברורה ולכן חלון הזמן מתקצר.
לפני כ-10-15 שנה כש-Youtube נרכשה ע"י גוגל בסכום של 1.65 מיליארד דולר (סכום גבוה בזמנו, היום זו נחשבת עסקה נהדרת לגוגל) וכשפייסבוק עשתה את צעדיה הראשונים יחסית, הפלטפורמות האלו, הותאמו לדור אחר שהיה יותר סבלני והיה לו יותר קשב למסרים עמוקים וארוכים. לדוגמא הפלטפורמה TED שמעבירה הרצאות בשלל נושאים פרחה עם שירותי הסרטונים המקוונים בתחילת שנות ה-2000.
אך מה שהיה נכון לדור של אז, שונה לדור הצעירים של היום שדורש מסרים קצרים וברורים. חברה בייטדאנס הבינה את הצורך של הדור החדש והשיקה ב-2016 את הרשת החברתית טיקטוק שמאפשרת העלאת סרטונים קצרים של פחות מדקה.
הרשת החברתית טיקטוק התחילה לצבור תאוצה עוד לפני הקורונה, אבל משבר הקורונה הזניק אותה עוד יותר. בעקבות סגירת מערכת החינוך בני הנוער מגלאי 6 - 16 היו חסרי מעש בבתים והיו יותר במסכים וחיפשו ריגושים חדשים.
- מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות
- חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בני הנוער אהבו את טיקטוק שהציעה סרטונים קצרים שמתחלפים בתדירות גבוהה, הרשת צברה תאוצה גדולה שהתחילה תרבות של אתגרים (חלקם מסוכנים) שבני הנוער נדרשים לעשות ולשתף את האתגר ברשת .
בעקבות הטרנד של אתגרי הטיקטוק, התווספו עוד ועוד משתמשים חדשים לרשת שהפכה להיות הרשת החברתית המובילה בעולם בגילאי 6-16 שלקחה את התואר מהרשת אינסטגרם שבשליטת מטא.
אם חשבתם שזה יהיה גימיק קצר, טעיתם. לא מדובר בגימיק של בני הנוער, בפועל גם מבוגרים יותר גילו את רשת הטיק טוק ומעדיפים לצרוך דרכה תכנים. במקביל גילו אותה החברות הגדולות וכמו כן פוליטקאים הבינו מה שבייטאדנס הבינה שבשביל לגשת לדור העתיד צריך לגשת אליו במסר קצר וברור. החברות התחילו להשיק פרסומות קצרות (פחות מדקה) והתחום הזה רק הולך ופורח. הערכות הן שהחברות השקיעו קרוב ל-108 מיליארד דולר בפרסומות מסוג זה. חלק מהכסף נשאר ברשת, אבל רובו עובר למפרסמים-מפרסמות, סוג של כוכבי טיק טוק שמפיצים רעיונות.
- קוינבייס מתרחבת: ממסחר בקריפטו לאפליקציית השקעות כוללת
- מיקרון מטפסת 12%, אינסמד נופלת 20% ומה מראים החוזים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ענקיות הטכנולוגיה שהכנסות שלהן מבוססות על פרסום, לא יכלו לשבת בצד ולפספס את השוק והן השיקו מוצרים דומים לאלו של טיקטוק כאשר גוגל השיקה את Youtube shorts כמו שניחשתם - גם שם הסרטונים פחות מדקה. פייסבוק השיקו את השירות Reels באינסטגרם. בינתיים התוצאות שלהן לא מזהירות והן לא באמת מתחרות בטיק טוק. יש משעות לראשוניות וטיק טוק כראשונה עם הרעיון-גישה מעל כולן.
טיקטוק שולטת עם נתח של 67% בשוק הסרטונים הקצרים כאשר גוגל ופייסבוק עם נתח שוק של 4% כל אחת, והרשת החברתית סנאפצ'ט SNAP INC מחזיקה ב-12% מכלל השוק של הסרטונים הקצרים. ביתר מחזיקות המון רשתות ואפליקציות אחרות.
סנאפצ'ט שמאפשרת לשלוח סרטונים קצרים לפרק זמן של 24 שעות ואז הם נמחקים, נועדה גם לקהל יעד של סטודנטים בקולג' שיכולים לשלוח תכנים מיניים ולהיות בטוחים שאי אפשר לשתף את זה אחר כך. אך באופן מפתיע הרשת החברתית משכה אליה את בני הנוער מגיל 6-16 , אותו קהל יעד שטיקטוק מכוונת אליו.
טיקטוק מכניסה כ-10 מיליארד דולר בשנה אחרי שלפני שנתיים טראפ איים להשבית את הפעילות שלה בארה"ב בטענה לפגיעה בביטחון הלאומי. ממצב שכמעט ואין לה גישה לשוק האמריקאי היא הפכה לדומיננטית ושולטת בשוק. אז אגב, סוכם שהדאטה שמיוצר בטיק טוק בשוק האמריקאי יישמר על אדמת ארה"ב ויהיה בבעלות של חברות אמריקאית. בהמשך התמודדו חברות על השליטה בטיקטוק בארה"ב (מה שמראה כמה פוטנציאל יש בשוק של הסרטונים הקצרים) לרבות ענקית הטכנולוגיה העולמית מייקרוספט אך בסופו של דבר אורקל ווולמארט היו אמורות לרכוש את הפעילות, אלא שאז טראמפ הפסיד את השלטון והדרישה כבר אינה בתוקף.
טראמפ האיחוד האירופימאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות
ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית
המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות.
בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.
וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה.
איום גלוי בצעדי תגמול
בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד
חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה
נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.
קוינבייס מתרחבת: ממסחר בקריפטו לאפליקציית השקעות כוללת
בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב מרחיבה את פעילותה למניות, נגזרים ושווקי חיזוי, ומציבה יעד אסטרטגי ברור: להפוך לפלטפורמת מסחר אחת לכל סוגי הנכסים, על רקע תחרות גוברת והבנה שקריפטו לבדו כבר לא מספיק
קוינבייס Coinbase -3.33% הכריזה על מהלך אסטרטגי רחב היקף, אולי המשמעותי ביותר בתולדותיה, שמטרתו להפוך את החברה מבורסת קריפטו לפלטפורמת מסחר והשקעות כוללת. במסגרת השדרוג, החברה תציע מסחר במניות, כלים מתקדמים למסחר בנגזרים,
ושווקי חיזוי, לצד מפת דרכים ברורה לטוקניזציה של נכסים מסורתיים והרחבת השירותים לעסקים ולמפתחים. בקוינבייס מבהירים: המוצרים כבר מוכנים, והמעבר משלב החזון לשלב הביצוע יצא לדרך.
המהלך משקף תפיסה אסטרטגית שמוביל המנכ"ל והמייסד בריאן ארמסטרונג, ולפיה
עתיד המסחר הפיננסי אינו מחולק בין אפליקציות ונכסים, אלא מתכנס לפלטפורמה אחת שמאפשרת גישה רציפה לכל סוגי ההשקעות, החל במקריפטו, דרך מניות ונגזרים, ועד לנכסים שעדיין לא נכנסו אל הבלוקצ'יין.
מסחר במניות ושווקי חיזוי: הרחבת גבולות המשחק
אחד הצעדים הבולטים בהכרזה הוא כניסתה של קוינבייס למסחר במניות, לצד חוויית מסחר מתקדמת יותר בחוזים עתידיים ובחוזים עתידיים מתמשכים (Perpetuals). בנוסף, החברה תשלב שווקי חיזוי באמצעות שיתוף פעולה עם קאלשי, הפלטפורמה המתחרה בפולימרקט, שבמסגרתה ניתן להמר על תוצאות של אירועים, החל מנתונים כלכליים, דרך אירועים פוליטיים וכלה באירועים אזוטריים (למשל, האם פאואל יפתח את ישיבת החלטת הריבית ב-"בוקר טוב").
שווקי החיזוי הופכים במהירות לאחד התחומים החמים בעולם הפינטק והמסחר, וקוינבייס נכנסת לזירה תחרותית במיוחד.
DraftKings DraftKings -1.42% פועלת לרכוש בורסה משלה, FanDuel (אחת מפלטפורמות ההימורים הגדולות בארה"ב) משתפת פעולה עם CME (בורסת הנגזרים הגדולה בעולם), פולימרקט עושה צעדים ראשונים בארה"ב, ורובינהוד מציבה את LedgerX (בורסת
נגזרים על נכסים דיגיטליים) במרכז האסטרטגיה שלה. במוקד התחרות עומד העימות בין פלטפורמות מפוקחות כמו קאלשי לבין פתרונות מבוססי קריפטו ועתירי נזילות.
- קוינבייס נכנסת לשוק התחזיות וטוקני המניות
- הביטקוין מתקרב לשיא ומניות קוינבייס ומיקרוסטרטג'י עולות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי ארמסטרונג, הערך של שווקי חיזוי אינו מתמצה במסחר עצמו, אלא ביכולת למדוד סנטימנט ולספק תובנות
לגבי העתיד. לדבריו, עבור רוב המשתמשים מדובר בכלי להבנת מה צפוי לקרות, כמעט כתחליף לתקשורת המסורתית או כמוצר בידורי-אינפורמטיבי, ולא בהכרח כאפיק השקעה קלאסי.
