טיקטוק
צילום: Olivier Bergeron, Unsplash

גוגל ופייסבוק מתחקות אחר טיקטוק; האם זה לא מאוחר מדי?

ענקיות הטכנולוגיה הולכות אחרי הטרנד של הסרטונים הקצרים שמובילה טיקטוק; מה נתח השוק של טיק טוק, מי שנייה לה, ועד כמה גדול שוק הפרסום של הסרטונים הקצרים?
אלירן אלישע |

תאגידי הענק גוגל  GOOGLE A ומטא META PLATFORMS משיקות שירות של סרטונים קצרים בני פחות מדקה בניסיון להתחקות אחר טיקטוק. פייסבוק כבר מחקה את טיק טוק במספר אפשרויות, גוגל תעשה זאת דרך יוטיוב ומערכות נוספות שלה. שתי הענקיות הפנימו שהדור הצעיר נמצא בסוג של מהפכת צריכה, שמגיעה אחרי מהפכת האינפורמציה ושהדרישות שלו הן "לכאן ועכשיו". אין לו סבלנות וקשב רב למסרים ארוכים ועמוקים, הדרישה כיום למסרים קצרים ואמירה ברורה ולכן חלון הזמן מתקצר.

לפני כ-10-15 שנה כש-Youtube נרכשה ע"י גוגל בסכום של 1.65 מיליארד דולר (סכום גבוה בזמנו, היום זו נחשבת עסקה נהדרת לגוגל) וכשפייסבוק עשתה את צעדיה הראשונים יחסית, הפלטפורמות האלו, הותאמו לדור אחר שהיה יותר סבלני והיה לו יותר קשב למסרים עמוקים וארוכים. לדוגמא הפלטפורמה TED שמעבירה הרצאות בשלל נושאים פרחה עם שירותי הסרטונים המקוונים בתחילת שנות ה-2000.

אך מה שהיה נכון לדור של אז, שונה לדור הצעירים של היום שדורש מסרים קצרים וברורים. חברה בייטדאנס הבינה את הצורך של הדור החדש והשיקה ב-2016 את הרשת החברתית טיקטוק שמאפשרת העלאת סרטונים קצרים של פחות מדקה.

הרשת החברתית טיקטוק התחילה לצבור תאוצה עוד לפני הקורונה, אבל משבר הקורונה הזניק אותה עוד יותר. בעקבות סגירת מערכת החינוך בני הנוער מגלאי 6 - 16 היו חסרי מעש בבתים והיו יותר במסכים וחיפשו ריגושים חדשים.

בני הנוער אהבו את טיקטוק שהציעה סרטונים קצרים שמתחלפים בתדירות גבוהה, הרשת צברה תאוצה גדולה שהתחילה תרבות של אתגרים (חלקם מסוכנים) שבני הנוער נדרשים לעשות ולשתף את האתגר ברשת .

בעקבות הטרנד של אתגרי הטיקטוק, התווספו עוד ועוד משתמשים חדשים לרשת שהפכה להיות הרשת החברתית המובילה בעולם בגילאי 6-16 שלקחה את התואר מהרשת אינסטגרם שבשליטת מטא.

אם חשבתם שזה יהיה גימיק קצר, טעיתם. לא מדובר בגימיק של בני הנוער, בפועל גם מבוגרים יותר גילו את רשת הטיק טוק ומעדיפים לצרוך דרכה תכנים.  במקביל גילו אותה החברות הגדולות וכמו כן פוליטקאים הבינו מה שבייטאדנס הבינה שבשביל לגשת לדור העתיד צריך לגשת אליו במסר קצר וברור. החברות התחילו להשיק פרסומות קצרות (פחות מדקה) והתחום הזה רק הולך ופורח.  הערכות הן שהחברות השקיעו קרוב ל-108 מיליארד דולר בפרסומות מסוג זה. חלק מהכסף נשאר ברשת, אבל רובו עובר למפרסמים-מפרסמות, סוג של כוכבי טיק טוק שמפיצים רעיונות.

קיראו עוד ב"גלובל"

ענקיות הטכנולוגיה שהכנסות שלהן מבוססות על פרסום, לא יכלו לשבת בצד ולפספס את השוק והן השיקו מוצרים דומים לאלו של טיקטוק כאשר גוגל השיקה את Youtube shorts כמו שניחשתם - גם שם הסרטונים פחות מדקה. פייסבוק השיקו את השירות Reels באינסטגרם. בינתיים התוצאות שלהן לא מזהירות והן לא באמת מתחרות בטיק טוק. יש משעות לראשוניות וטיק טוק כראשונה עם הרעיון-גישה מעל כולן. 

טיקטוק שולטת עם נתח של 67% בשוק הסרטונים הקצרים כאשר גוגל ופייסבוק עם נתח שוק של 4% כל אחת, והרשת החברתית סנאפצ'ט SNAP INC מחזיקה ב-12% מכלל השוק של הסרטונים הקצרים. ביתר מחזיקות המון רשתות ואפליקציות אחרות. 

סנאפצ'ט שמאפשרת לשלוח סרטונים קצרים לפרק זמן של 24 שעות ואז הם נמחקים, נועדה גם לקהל יעד של סטודנטים בקולג' שיכולים לשלוח תכנים מיניים ולהיות בטוחים שאי אפשר לשתף את זה אחר כך. אך באופן מפתיע הרשת החברתית משכה אליה את בני הנוער מגיל 6-16 , אותו קהל יעד שטיקטוק מכוונת אליו.

טיקטוק מכניסה כ-10 מיליארד דולר בשנה אחרי שלפני שנתיים טראפ איים להשבית את הפעילות שלה בארה"ב בטענה לפגיעה בביטחון הלאומי. ממצב שכמעט ואין לה גישה לשוק האמריקאי היא הפכה לדומיננטית ושולטת בשוק. אז אגב, סוכם שהדאטה שמיוצר בטיק טוק בשוק האמריקאי יישמר על אדמת ארה"ב ויהיה בבעלות של חברות אמריקאית. בהמשך התמודדו חברות על השליטה בטיקטוק בארה"ב (מה שמראה כמה פוטנציאל יש בשוק של הסרטונים הקצרים) לרבות ענקית הטכנולוגיה העולמית מייקרוספט אך בסופו של דבר אורקל ווולמארט היו אמורות לרכוש את הפעילות, אלא שאז טראמפ הפסיד את השלטון והדרישה כבר אינה בתוקף. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטקוין ירידות; קרדיט: רוי שיינמןביטקוין ירידות; קרדיט: רוי שיינמן

פתיחה שלילית לדצמבר: ירידות בשווקים וירידה חדה בביטקוין

המסחר בשווקים נפתח בירידות אחרי נובמבר חיובי, כשהמשקיעים ממתינים לנתוני מאקרו בארה"ב והעלאת ריבית אפשרית ביפן; הביטקוין צונח בחדות, מניות הטכנולוגיה תחת לחץ 



צוות גלובל |
נושאים בכתבה ביטקוין חוזים

חודש דצמבר נפתח באווירה שלילית בשוקי ההון. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט יורדים בשיעור של עד 0.8%, והביטקוין צונח כמעט ב-6% לרמה של מתחת ל-86 אלף דולר. הירידות בשווקים מגיעות לאחר רצף עליות, כאשר המשקיעים נוקטים בגישה זהירה על רקע נתונים מאקרו כלכליים שצפויים להתפרסם השבוע, ומול חששות ממהלך מוניטרי אפשרי מצד הבנק המרכזי ביפן.

ומה צפוי בבורסה בת"א? היום בבורסה: הכיוון של מניות הביטוח, דוח חלש למיטרוניקס ועל ההנפקות החדשות

השווקים ירדו או יעלו בשנה הקרובה? בואו לשמוע את מומחי ההשקעות מדברים על הכיוון של המניות, ענפים נבחרים, מניות מומלצות בוועידה של ביזפורטל - להרשמה

בארה"ב, המשקיעים ממתינים לגל נתונים שיכלול בין השאר את מכירות סייבר מאנדיי, מדדי תעסוקה פרטיים, ונתונים מהפד' על כיוון התעשייה ופעילות המשק. הפד' יחליט באמצע דצמבר על הרייבת כאשר מרבית ההערכות ממשיכות להניח קיצוץ ריבית נוסף, שלישי ברציפות, נוכח היחלשות מסוימת בשוק העבודה.

עיני השוק נשואות  לשאלה מי יחליף את ג'רום פאוול בתפקיד יו"ר הבנק המרכזי. קווין האסט, יועץ כלכלי בכיר בבית הלבן, רומז שההכרזה על המועמד תגיע בקרוב. טראמפ אמר שכבר יש לו מועמד. .

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

סינופסיס עולה 3.5% וניו פורטרס מזנקת 16%; סטרטג'י יורדת 11% - והביטקוין 7%

וול סטריט פותחת את דצמבר בירידות קלות, כשמניות הבינה המלאכותית והקריפטו מעיבות על המדדים ברקע ציפייה לנתון ISM הערב ולנאום פאוול לפני החלטת הריבית בשבוע הבא

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

המסחר בוול סטריט במגמה שלילית כשהמדדים יורדים עד 0.4% בהובלת הנאסד"ק שירד ב 0.35%, ה-S&P יורד בכ-0.3%, והדאו מאבד כ-0.4%.

למרות העליות בסוף השבוע שעבר - שהפכו את שבוע "חג ההודיה" לאחד השבועות החזקים ביותר מאז 2008 בשביל ה-S&P 500 והנאסד"ק - נובמבר עצמו לא היה חודש פשוט למשקיעים. המדדים סיכמו את החודש כמעט בלי שינוי. למעשה, ה-S&P 500 והדאו סגרו את נובמבר כמעט סביב שערי הפתיחה כמעט "שטוחים", בעוד הנאסד"ק סיים בירידה של כ-1.5% וזה אחרי שבשלב מסוים הנאסד"ק ירד כמעט 8% מהסגירה של אוקטובר. מה שבעיקר הכביד על הסנטימנט היו החששות מהתמחור של ה-AI. "מניות הבינה המלאכותית" לחצו על המדדים לאורך החודש והתנודתיות סביב אנבידיה והקולגות של בסקטור לא הרפו מהשוק.

הציפייה לפגישת הפד והחלטת הריבית שתערך ב-9-10 בדצמבר היא כמו שאמרנו אחד הדברים שתופסים כעת את הפוקוס. ההחלטה הקרובה עלולה להכריע את הטון של סוף השנה בשווקים, במיוחד כשסבירות לחיתוך ריבית של רבע נקודת אחוז כבר מטפסת לאזור 88%. במצב כזה, כל נתון מאקרו וכל הערה קטנה של בכירים מהבנק הפדרלי מקבלות משקל גדול מאוד. היום מתפרסם מדד ה-ISM לתעשייה, נתון שיתן לנו תמונת מצב עדכנית על הפעילות היצרנית בארה"ב ויכול ללמד אם הכלכלה מתקררת בקצב שהפד מעוניין בו. במקביל צפוי יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לשאת דברים כשהשוק יפרשן כל נימה בדברים שלו.

בהמשך השבוע יגיעו גם נתוני התעסוקה של ADP, שנחשבים לאינדיקציה מהירה למצב שוק העבודה. גם בשביל הפד, זה נתון משמעותי בגלל שהוא נותן מבט על קצב הגיוסים במשק, מה שיכול להשפיע על האופן שבו קובעי המדיניות יפרשו את נתוני השכר והאינפלציה. יחד עם זה יתפרסמו גם מספרים על ייצור תעשייתי ועל מדד ISM לשירותים שני נתונים שמשרטטים תמונה רחבה יותר של הביקושים במשק.

אבל את השיא השבוע נסיים ביום שישי עם פרסום מדד ה-PCE, שזה מדד ליבת האינפלציה שהפד מסתכל עליו יותר מכל. למרות שהוא מכסה עדיין את נתוני ספטמבר בגלל עיכובים בלוח הפרסומים בשל השבתת הממשל, הוא צפוי להשפיע השוק מאוד בגלל שהוא מצביע על הכיוון שבו הריבית עשויה להתפתח בטווח הקרוב. כל זה יוצר לנו שבוע שבו אנחנו קצת נצא מהסתכלות ספיציפית על מניות (ואנבידיה) כתמונת ראי לשוק ונסתכל על נתוני מאקרו כדי להעריך מה יהיה הכיוון שאליו הפד' רוצה להתקדם בתוואי הריבית.