גוגל ופייסבוק מתחקות אחר טיקטוק; האם זה לא מאוחר מדי?
תאגידי הענק גוגל GOOGLE A ומטא META PLATFORMS משיקות שירות של סרטונים קצרים בני פחות מדקה בניסיון להתחקות אחר טיקטוק. פייסבוק כבר מחקה את טיק טוק במספר אפשרויות, גוגל תעשה זאת דרך יוטיוב ומערכות נוספות שלה. שתי הענקיות הפנימו שהדור הצעיר נמצא בסוג של מהפכת צריכה, שמגיעה אחרי מהפכת האינפורמציה ושהדרישות שלו הן "לכאן ועכשיו". אין לו סבלנות וקשב רב למסרים ארוכים ועמוקים, הדרישה כיום למסרים קצרים ואמירה ברורה ולכן חלון הזמן מתקצר.
לפני כ-10-15 שנה כש-Youtube נרכשה ע"י גוגל בסכום של 1.65 מיליארד דולר (סכום גבוה בזמנו, היום זו נחשבת עסקה נהדרת לגוגל) וכשפייסבוק עשתה את צעדיה הראשונים יחסית, הפלטפורמות האלו, הותאמו לדור אחר שהיה יותר סבלני והיה לו יותר קשב למסרים עמוקים וארוכים. לדוגמא הפלטפורמה TED שמעבירה הרצאות בשלל נושאים פרחה עם שירותי הסרטונים המקוונים בתחילת שנות ה-2000.
אך מה שהיה נכון לדור של אז, שונה לדור הצעירים של היום שדורש מסרים קצרים וברורים. חברה בייטדאנס הבינה את הצורך של הדור החדש והשיקה ב-2016 את הרשת החברתית טיקטוק שמאפשרת העלאת סרטונים קצרים של פחות מדקה.
הרשת החברתית טיקטוק התחילה לצבור תאוצה עוד לפני הקורונה, אבל משבר הקורונה הזניק אותה עוד יותר. בעקבות סגירת מערכת החינוך בני הנוער מגלאי 6 - 16 היו חסרי מעש בבתים והיו יותר במסכים וחיפשו ריגושים חדשים.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- צים עולה 4.5%, טאואר יורדת 3%, המדדים במגמה מעורבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בני הנוער אהבו את טיקטוק שהציעה סרטונים קצרים שמתחלפים בתדירות גבוהה, הרשת צברה תאוצה גדולה שהתחילה תרבות של אתגרים (חלקם מסוכנים) שבני הנוער נדרשים לעשות ולשתף את האתגר ברשת .
בעקבות הטרנד של אתגרי הטיקטוק, התווספו עוד ועוד משתמשים חדשים לרשת שהפכה להיות הרשת החברתית המובילה בעולם בגילאי 6-16 שלקחה את התואר מהרשת אינסטגרם שבשליטת מטא.
אם חשבתם שזה יהיה גימיק קצר, טעיתם. לא מדובר בגימיק של בני הנוער, בפועל גם מבוגרים יותר גילו את רשת הטיק טוק ומעדיפים לצרוך דרכה תכנים. במקביל גילו אותה החברות הגדולות וכמו כן פוליטקאים הבינו מה שבייטאדנס הבינה שבשביל לגשת לדור העתיד צריך לגשת אליו במסר קצר וברור. החברות התחילו להשיק פרסומות קצרות (פחות מדקה) והתחום הזה רק הולך ופורח. הערכות הן שהחברות השקיעו קרוב ל-108 מיליארד דולר בפרסומות מסוג זה. חלק מהכסף נשאר ברשת, אבל רובו עובר למפרסמים-מפרסמות, סוג של כוכבי טיק טוק שמפיצים רעיונות.
- טסלה משתפרת בסין ועדיין - ירידה שנתית במכירות לעומת שנה קודמת
- פייזר מרחיבה את תיק התרופות להשמנה בעסקה של 2 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
ענקיות הטכנולוגיה שהכנסות שלהן מבוססות על פרסום, לא יכלו לשבת בצד ולפספס את השוק והן השיקו מוצרים דומים לאלו של טיקטוק כאשר גוגל השיקה את Youtube shorts כמו שניחשתם - גם שם הסרטונים פחות מדקה. פייסבוק השיקו את השירות Reels באינסטגרם. בינתיים התוצאות שלהן לא מזהירות והן לא באמת מתחרות בטיק טוק. יש משעות לראשוניות וטיק טוק כראשונה עם הרעיון-גישה מעל כולן.
טיקטוק שולטת עם נתח של 67% בשוק הסרטונים הקצרים כאשר גוגל ופייסבוק עם נתח שוק של 4% כל אחת, והרשת החברתית סנאפצ'ט SNAP INC מחזיקה ב-12% מכלל השוק של הסרטונים הקצרים. ביתר מחזיקות המון רשתות ואפליקציות אחרות.
סנאפצ'ט שמאפשרת לשלוח סרטונים קצרים לפרק זמן של 24 שעות ואז הם נמחקים, נועדה גם לקהל יעד של סטודנטים בקולג' שיכולים לשלוח תכנים מיניים ולהיות בטוחים שאי אפשר לשתף את זה אחר כך. אך באופן מפתיע הרשת החברתית משכה אליה את בני הנוער מגיל 6-16 , אותו קהל יעד שטיקטוק מכוונת אליו.
טיקטוק מכניסה כ-10 מיליארד דולר בשנה אחרי שלפני שנתיים טראפ איים להשבית את הפעילות שלה בארה"ב בטענה לפגיעה בביטחון הלאומי. ממצב שכמעט ואין לה גישה לשוק האמריקאי היא הפכה לדומיננטית ושולטת בשוק. אז אגב, סוכם שהדאטה שמיוצר בטיק טוק בשוק האמריקאי יישמר על אדמת ארה"ב ויהיה בבעלות של חברות אמריקאית. בהמשך התמודדו חברות על השליטה בטיקטוק בארה"ב (מה שמראה כמה פוטנציאל יש בשוק של הסרטונים הקצרים) לרבות ענקית הטכנולוגיה העולמית מייקרוספט אך בסופו של דבר אורקל ווולמארט היו אמורות לרכוש את הפעילות, אלא שאז טראמפ הפסיד את השלטון והדרישה כבר אינה בתוקף.
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותסטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 4.39% נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.
הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.
האנליסטים מנמיכים ציפיות
במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.
וול סטריט שור (גרוק)וויקס ואלביט קופצות ב-5%, סולאראדג׳ עם 4%; עליות קלות במדדים
הפד' כבר התכנס ליומיים של דיונים על החלטת הריבית שתתפרסם מחר בערב - 21:00 שעוננו - ב-89% נראה הורדת ריבית של 0.25 נ"ב אבל במידה ויו"ר הפד' פאוול יגלה ניציות בנאומו התנודתיות עשויה לחזור לשווקים; 99% מהחברות בוול סטריט כבר דיווחו אבל יש עוד כמה שאנחנו ממתינים לשמוע מהן כמו: אורקל וברודקום
עוד כ-30 שעות תגיע החלטת הריבית האחרונה של הפד' לשנת 2025. המשקיעים לא ממהרים עכשיו לקחת סיכונים לפני שהבנק המרכזי יסמן את כיוון המדיניות בחודשים הקרובים, ותחושת אי-הוודאות בשווקי האג"ח מוסיפה עוד שכבה של זהירות. כבר אחרי הירידות של אתמול, שהגיעו לאחר שה-S&P 500 התקרב שוב לרמות שיא אך נבלם, נראה שהשוק כולו עוצראת הנשימה לפני יום רביעי והחלטת הריבית.
בינתיים, המסחר במדדים במגמה מעורבת הדאו עולה כ-0.2%, ה-S&P עולה 0.1% ומנגד הנאסד"ק יציב עם מגמה שלילית קלה.
מספר המשרות הפנויות בארה״ב עלה במעט באוקטובר ל-7.67 מיליון, לעומת 7.658 מיליון בספטמבר, כך לפי נתוני ה־JOLTS שפורסמו לאחר עיכובים שנגרמו בשל השבתת הממשל. עם זאת, ירידה בקצב הגיוסים ועלייה בפיטורים מרמזות על המשך התקררות בשוק העבודה. נתון ספטמבר היה גבוה משמעותית מהצפי (7.2 מיליון) ומאוגוסט, והעלייה במספר המשרות הפנויות מצביעה על כך שיש שוב יותר משרות מאשר מחפשי עבודה, ואם המגמה תימשך – שוק העבודה עשוי להיעשות "צפוף" יותר ב-2026, עם עלייה בכוח המיקוח של העובדים.
באוקטובר ירד מספר המגויסים ל-5.149 מיליון, ונתוני הפרישות והפיטורים גם הם ירדו
ל-5.05 מיליון. שיעור העוזבים ירד ל-1.8%, הנמוך ביותר מאז מאי 2020, מה שמעיד על ירידה בביטחון של עובדים לעבור למקום עבודה אחר.
עונת הדוחות לרבעון השלישי הציגה תוצאות חיוביות אצל רוב החברות. נכון להיום, 99% מהחברות ב-S&P 500 כבר דיווחו, והאנליסטים
מעריכים עלייה של 13.4% ברווח למניה המצרפי ברבעון זה. אם התחזית תתממש, מדובר ברבעון רביעי ברציפות של צמיחה דו-ספרתית ברווחים, עם קצב גידול גבוה יותר מה-12% שנרשם ברבעון השני של השנה.
- נעילה שלילית בוול-סטריט; מארוול נפלה ב-7%, פרמאונט זינקה ב-9%
- נטפליקס עולה, ברודקום מתחזקת וטסלה יורדת - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה לא שהשוק קפוא אלא בדיוק להפך המשקיעים מתמחרים כעת הסתברות של כ-89% להורדת ריבית של רבע אחוז, אבל מה שיכניס את התנודתיות יהיה הנאום של יו"ר הבנק, ג'רום פאוול, והטון שבו ישא את הדברים. התחזיות האחרונות כבר רומזות על האטה בקצב ההרחבה המוניטרית, ואפילו אפשרות להפסקה בהחלטה של ינואר. מנגד, העלייה האחרונה בתשואות האג"ח - כשהתשואה על ה-10 שנים מטפסת לאזור 4.18% - מראה לנו שהשוק דורש פיצוי גבוה יותר כדי להחזיק אג"ח בשלב הזה כיוון שהאינלפציה לא מתכנסת בכיוון שהשוק ציפה.
