טיקטוק
צילום: Olivier Bergeron, Unsplash

גוגל ופייסבוק מתחקות אחר טיקטוק; האם זה לא מאוחר מדי?

ענקיות הטכנולוגיה הולכות אחרי הטרנד של הסרטונים הקצרים שמובילה טיקטוק; מה נתח השוק של טיק טוק, מי שנייה לה, ועד כמה גדול שוק הפרסום של הסרטונים הקצרים?
אלירן אלישע |

תאגידי הענק גוגל  GOOGLE A ומטא META PLATFORMS משיקות שירות של סרטונים קצרים בני פחות מדקה בניסיון להתחקות אחר טיקטוק. פייסבוק כבר מחקה את טיק טוק במספר אפשרויות, גוגל תעשה זאת דרך יוטיוב ומערכות נוספות שלה. שתי הענקיות הפנימו שהדור הצעיר נמצא בסוג של מהפכת צריכה, שמגיעה אחרי מהפכת האינפורמציה ושהדרישות שלו הן "לכאן ועכשיו". אין לו סבלנות וקשב רב למסרים ארוכים ועמוקים, הדרישה כיום למסרים קצרים ואמירה ברורה ולכן חלון הזמן מתקצר.

לפני כ-10-15 שנה כש-Youtube נרכשה ע"י גוגל בסכום של 1.65 מיליארד דולר (סכום גבוה בזמנו, היום זו נחשבת עסקה נהדרת לגוגל) וכשפייסבוק עשתה את צעדיה הראשונים יחסית, הפלטפורמות האלו, הותאמו לדור אחר שהיה יותר סבלני והיה לו יותר קשב למסרים עמוקים וארוכים. לדוגמא הפלטפורמה TED שמעבירה הרצאות בשלל נושאים פרחה עם שירותי הסרטונים המקוונים בתחילת שנות ה-2000.

אך מה שהיה נכון לדור של אז, שונה לדור הצעירים של היום שדורש מסרים קצרים וברורים. חברה בייטדאנס הבינה את הצורך של הדור החדש והשיקה ב-2016 את הרשת החברתית טיקטוק שמאפשרת העלאת סרטונים קצרים של פחות מדקה.

הרשת החברתית טיקטוק התחילה לצבור תאוצה עוד לפני הקורונה, אבל משבר הקורונה הזניק אותה עוד יותר. בעקבות סגירת מערכת החינוך בני הנוער מגלאי 6 - 16 היו חסרי מעש בבתים והיו יותר במסכים וחיפשו ריגושים חדשים.

בני הנוער אהבו את טיקטוק שהציעה סרטונים קצרים שמתחלפים בתדירות גבוהה, הרשת צברה תאוצה גדולה שהתחילה תרבות של אתגרים (חלקם מסוכנים) שבני הנוער נדרשים לעשות ולשתף את האתגר ברשת .

בעקבות הטרנד של אתגרי הטיקטוק, התווספו עוד ועוד משתמשים חדשים לרשת שהפכה להיות הרשת החברתית המובילה בעולם בגילאי 6-16 שלקחה את התואר מהרשת אינסטגרם שבשליטת מטא.

אם חשבתם שזה יהיה גימיק קצר, טעיתם. לא מדובר בגימיק של בני הנוער, בפועל גם מבוגרים יותר גילו את רשת הטיק טוק ומעדיפים לצרוך דרכה תכנים.  במקביל גילו אותה החברות הגדולות וכמו כן פוליטקאים הבינו מה שבייטאדנס הבינה שבשביל לגשת לדור העתיד צריך לגשת אליו במסר קצר וברור. החברות התחילו להשיק פרסומות קצרות (פחות מדקה) והתחום הזה רק הולך ופורח.  הערכות הן שהחברות השקיעו קרוב ל-108 מיליארד דולר בפרסומות מסוג זה. חלק מהכסף נשאר ברשת, אבל רובו עובר למפרסמים-מפרסמות, סוג של כוכבי טיק טוק שמפיצים רעיונות.

קיראו עוד ב"גלובל"

ענקיות הטכנולוגיה שהכנסות שלהן מבוססות על פרסום, לא יכלו לשבת בצד ולפספס את השוק והן השיקו מוצרים דומים לאלו של טיקטוק כאשר גוגל השיקה את Youtube shorts כמו שניחשתם - גם שם הסרטונים פחות מדקה. פייסבוק השיקו את השירות Reels באינסטגרם. בינתיים התוצאות שלהן לא מזהירות והן לא באמת מתחרות בטיק טוק. יש משעות לראשוניות וטיק טוק כראשונה עם הרעיון-גישה מעל כולן. 

טיקטוק שולטת עם נתח של 67% בשוק הסרטונים הקצרים כאשר גוגל ופייסבוק עם נתח שוק של 4% כל אחת, והרשת החברתית סנאפצ'ט SNAP INC מחזיקה ב-12% מכלל השוק של הסרטונים הקצרים. ביתר מחזיקות המון רשתות ואפליקציות אחרות. 

סנאפצ'ט שמאפשרת לשלוח סרטונים קצרים לפרק זמן של 24 שעות ואז הם נמחקים, נועדה גם לקהל יעד של סטודנטים בקולג' שיכולים לשלוח תכנים מיניים ולהיות בטוחים שאי אפשר לשתף את זה אחר כך. אך באופן מפתיע הרשת החברתית משכה אליה את בני הנוער מגיל 6-16 , אותו קהל יעד שטיקטוק מכוונת אליו.

טיקטוק מכניסה כ-10 מיליארד דולר בשנה אחרי שלפני שנתיים טראפ איים להשבית את הפעילות שלה בארה"ב בטענה לפגיעה בביטחון הלאומי. ממצב שכמעט ואין לה גישה לשוק האמריקאי היא הפכה לדומיננטית ושולטת בשוק. אז אגב, סוכם שהדאטה שמיוצר בטיק טוק בשוק האמריקאי יישמר על אדמת ארה"ב ויהיה בבעלות של חברות אמריקאית. בהמשך התמודדו חברות על השליטה בטיקטוק בארה"ב (מה שמראה כמה פוטנציאל יש בשוק של הסרטונים הקצרים) לרבות ענקית הטכנולוגיה העולמית מייקרוספט אך בסופו של דבר אורקל ווולמארט היו אמורות לרכוש את הפעילות, אלא שאז טראמפ הפסיד את השלטון והדרישה כבר אינה בתוקף. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


רן ז'נגפיי מייסד וואווי. קרדיט: רשתות חברתיותרן ז'נגפיי מייסד וואווי. קרדיט: רשתות חברתיות

וואווי מסתערת על אנבידיה במטרה להוביל את שוק השבבים

וואווי פרסה מפת דרכים לשבבי AI שלה, עם ביצועים שיתעלו על של אנבידיה; בנוסף, הציגה תכנית של סופר-קלאסטרים שיחברו עד מיליון מאיצים יחד, ויפעלו כיחידה אחת עם ביצועי-על

רן קידר |

ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי פתחה את כנס Huawei Connect 2025 עם הכרזה דרמטית והודיעה על מפת דרכים שאפתנית בתחום מאיצי הבינה המלאכותית, במהלך שמכוון להתחרות בחברה הגדולה בעולם, אנבידיה. וואווי הציגה סדרת שבבים חדשה שתושק בארבעה שלבים עד סוף 2028. בנוסף, החברה חשפה כי מערכת Atlas 950 SuperPod שלה תספק עוצמת חישוב גבוהה פי 6.7 ממערכות ה-NVL144 של אנבידיה, שצפויות לצאת לשוק בשנים הקרובות. מעבר לכך, וואווי מתכננת לייצר "סופר־קלאסטרים" עצומים שיכללו כחצי מיליון ועד מיליון מאיצים, שיפעלו כיחידה אחת ויאפשרו להדביק את הפער בביצועים מול אנבידיה, גם אם השבב הבודד חלש יותר.

רק בתחילת השבוע הודיע הרגולטור הסיני שהוא אוסר על חברות מקומיות, ביניהן עליבאבא ובייטדאנס, לרכוש את כרטיסי ה-RTX Pro 6000D של אנבידיה, מוצר שיועד במיוחד לשוק הסיני. במקביל, השימוש בדגם H20 הוגבל, מה שמאלץ את החברות המקומיות לחפש חלופות ביתיות. וואווי, שקשריה לממשל החלו כבר בהיווסדה, נכנסת לוואקום הזה עם הצהרות אגרסיביות, שמטרתן לייצר עצמאות טכנולוגית ולצמצם את תלות סין ביצרניות אמריקאיות.

כאמור, לפי התכנון, כבר בתחילת 2026 תשיק וואווי את Ascend 950PR עם ביצועי פטה־פלופ אחד (FP8), רוחב פס של 2 טרה־בייט לשנייה וזיכרון בנפח 128 ג׳יגה־בייט. בסוף אותה שנה יגיע 950DT, עם ביצועי FP4 כפולים וזיכרון מהיר יותר. בשנת 2027 מתוכנן Ascend 960 עם זיכרון של 288 ג׳יגה־בייט ורוחב פס של 9.6 טרה־בייט לשנייה, וב-2028 תוצג ספינת הדגל Ascend 970 עם זיכרון מהיר בקצב של 14.4 טרה־בייט לשנייה, רמז לכך שוואווי מפתחת בעצמה טכנולוגיית זיכרון־רוחב־פס־גבוה (HBM) או שמצאה יצרן חלופי. במלים פשוטות, שבבי Ascend 950 יהיו עם ביצועים שקרובים לאנבידיה, וה-960 ו-970 יתעלו עליהם, לפחות נכון להיום. 

סין שואפת להוביל 

לאור חששות מפני פגיעה בעליונות הטכנולוגית שלה, ארצות הברית מונעת כבר שנים מסין לרכוש את שבבי ה-H100 של אנבידיה או ציוד ייצור מתקדם הדרוש להמשך מיזעור השבבים. הסינים, כמובן שלא אוהבים את המגבלות הללו ותוך כדי מלחמות הסחר, הצעד האחרון של הרגולטור הסיני היה לאסור על הטק המקומי  כמו עליבאבא, בייטדאנס ובאיידו לרכוש כרטיסים ייעודיים כמו RTX Pro 6000D ואף צינן את השימוש בדגם H20. היות ובכל החברות הסיניות הקשר לממשל אינו ממש ברור ואין באמת קו חד שחוצה בין הסקטור הפרטי לממשלה, והדבר נכון פי כמה וכמה לגבי וואוויי, פעולות הרגולטור "מאלצות" את החברות הסיניות נאלצות למצוא מוצרים מקומיים, גם אם הם עדיין לא זהים ברמתם למוצרים האמריקאיים. 

וואווי, שנחשבת לשחקנית המתקדמת ביותר בסין בתחום השבבים, מקבלת כאן יתרון אסטרטגי מובהק. במבט השוואתי, שבב H100 של אנבידיה מספק כיום כ-0.7 פטה־פלופ ב־FP8 עם זיכרון HBM3 בנפח 80 ג׳יגה־בייט, בעוד שהדור הבא B200 צפוי להגיע ליותר מ־2 פטה־פלופ ולזיכרון HBM3e מהיר של עד 192 ג׳יגה-בייט. וואווי טוענת כי דגמי ה-950 וה-960 שלה יהיו קרובים ליכולות הללו, בעוד ה-970 צפוי לעבור אותם לפחות בתחום רוחב הפס והזיכרון. אם בעבר השוואות כאלו היו פועלות לרעת וואווי, הרי שכעת, כששוק סיני עצום נחסם בפני אנבידיה, הביצועים היחסיים הופכים פחות קריטיים והזמינות המקומית היא המפתח.