עם 100 מ' מעל צפי ההכנסות: "סנאפצ'אט ב-2022 תכניס יותר מטוויטר"
ב-2013, לפני שאינסטגרם הפכה למעצמה שהיא וכשכולם עוד התלהבו מהפילטרים המוגזמים שמאז די נזנחו, הבעלים הטריים מארק צוקרברג רצה לקנות את המתחרה הצעירה SNAP INC (סימול: SNAP), בעלת הרשת החברתית סנאפצ'אט, ב-3 מיליארד דולר. המייסד איוון שפיגל דחה את ההצעה. צוקרברג בהמשך העתיק. פיצ'ר הסטורי של סנאפצ'אט הפך לסטנדרט החדש באינסטגרם – אך לא הצליח לחסל את החברה שהמציאה אותו. סנאפצ'אט שווה כבר כ-123 מיליארד דולר (צוקרברג רצה לקנות אותה אז ב-3 מיליארד), וכעת במסחר בוול סטריט קופצת ב-25% אחרי הדוחות החזקים שהציגה לרבעון השני, בהם עקפה את תחזיות האנליסטים באשר להכנסותיה ב-100 מיליון דולר.
בעוד שצפי השוק היה להכנסות של כ-847 מיליון דולר, החברה הציגה נתון של 982 מיליון דולר (כפול ויותר, 116% ליתר דיוק, מברבעון המקביל אשתקד), ובמקום הפסד מתואם של 0.01 דולר למניה דיווחה על רווחה של 0.1 דולר. מספר המשתמשים הפעילים מדי יום קפץ ב-23%, קרי תוספת של 55 מיליון איש, ל-293 מיליון. האנליסטים ציפו ל-290 מיליון. העליות היום במניה נצפות על רקע העלאה של האנליסטים למחיר היעד של המניה, כשהטווח כעת הוא 80-96 דולר. בזמן כתיבת שורות אלה התמחור בשוק עומד על כ-78 דולר.
תחזית החברה לרבעון הנוכחי, השלישי של השנה, היא להכנסות של 1.07-1.085 מיליארד דולר, מה שישקף צמיחה של 58-60%, וצמיחה במספר המשתמשים של 21% שתביא לנתון של 301 מיליון. האנליסטים העריכו כי התחזית שלה תהיה להכנסות ברמה נמוכה יותר של 1.01 מיליארד דולר.
"בעודנו לומדים עוד על התכנים השונים שהקהילה שלנו מחפשת ושביאות לשותפים שלנו תוצאות טובות, הצלחנו להכפיל את הפעילות הקיימת שעובדת היטב", אמר שפיגל בשיחה עם השוק בעקבות פרסום הדוחות.
- סנאפ עקפה את התחזיות, אך לא סיפקה תחזית לרבעון השני; המניה נופלת
- סנאפ מגדילה השקעות - בוול סטריט מאבדים סבלנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם TWITTER INC (סימול: TWTR) עולה היום בעקבות דוחות הרבעון שלה, ואולם מייקל נתנזון מהפירמה Moffett-Nathanson כתב בסקירה שפרסם, כי מבין השתיים, הייתה זו סנאפצ'אט שהצטיינה בשיפור ההכנסות פר-משתמש. לדבריו, השיפור שהציגה בנתונים משמעו מבחינת המפרסמים, הם למעשה לקוחותיה, החזר גדול יותר על הפרסום בפלטפורמה שלה. "סנאפצ'אט בעיננו היא שחקנית לטווח הארוך יותר מאשר טוויטר ואנחנו מעריכים שמתישהו ב-2022 הכנסותיה יעקפו את אלה של זו. זה דבר מדהים אם נזכור שרק לפני כמה שנים סנאפצ'אט בקושי ייצרה הכנסות". נתנזון העלה את מחיר היעד של סנאפצ'אט מ-80 דולר ל-87 דולר והותיר את המלצת הקנייה על המניה.
צריך לומר שהרשתות החברתיות מעתיקות בלי סוף אלה את אלה כשהן נתקלות במבוי סתום, נטישה של משתמשים ש"מיצו את הקטע", או האטה בצמיחה במספר המשתמשים. הקללה הגדולה שרובצת עליהן היא רחמנא לצלן להיתפס כזקנות, או "הרשת החברתית של אמא ואבא". מבחן התוצאה הוא כמובן אם ההשקעה בפיצ'רים חדשים מצדיקה את עצמה והמשתמשים מאמצים אותן.
בפירמה ברנשטיין אומרים כי בהקשר הזה, סנאפצ'אט עשתה עבודה טובה, בזכותה משך השהייה של המשתמשים באפליקציה עלה. האנליסט מארק שמוליק חלק לחברה שבחים ואמר כי "נגמרו לנו כבר הדברים הטובים לומר על סנאפצ'אט. שורת הנתונים יוצאי הדופן האלה צריכים להסיר את כל הספקות לגבי הבגרות של החברה הזאת: יש בה הרבה תוכן, בין היתר בפינות ה- Discover (מעין ניוזפיד- א.פ) וה- Spotlight כמו גם בתחום הגיימינג. הדבר אמור לתרום למעורבות הגולשים וליצור מקום נוסף למונטיזציה". מחיר היעד שלו עבור המניה עלה מ-80 דולר ל-85 דולר.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ואם בהתרחבות לשירותים חדשים עסקינן, זה המקום לציין כי בסנאפצ'אט יצאו לעוד הרפתקה בתחום המציאות הרבודה, לאחר שכבר יצרו משקפי שמש עם טכנולוגיה שכזו ובהם מוטמעת מצלמה. במאי הציגו משקפיים חדשים , ספקטאקלס שמם, שאינם מיועדים לקהל הרחב כי אם למפתחים. מה הרעיון? שהמפתחים יראו כבר מה אפשר לעשות עם זה, לבטח הם ימצאו תועלת, ואז טוויטר תרצה לקטוף את הפירות. שפיגל מצדו אמר כי בחברה " מרוצים מההתקדמות של הצוות שלנו בפיתוח פלטפורמת המציאות הרבודה".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
