וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

לקראת פתיחת השבוע האנליסטים מנתחים את נתוני המאקרו החיוביים, ומביעים ספק בשאר להמשך מגמת העליות בטווח הקצר; וגם, אלו החברות המובילות שיפרסמו את תוצאותיהן בשבוע החולף
איתן גרסטנפלד | (5)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע עוד שבוע חיובי בשוק, האנליסטים מנתחים את נתוני המאקרו האופטימים של השבוע החולף, אך מזהירים מפני ירידות בשווקי המניות בטווח הקרוב. בתוך כך, עונת הדוחות מתחממת עם פרסומם הצפוי של דוחות נטפליקס, IBM, אינטל ו-AT&T.

מדוע הסיכון למניות עלה בטווח הקצר?

על רקע השבוע החיובי שעבר על השוקי המניות, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, דווקא מעריך, כי הסיכונים בטווח הקצר להמשך עליות בשוק המניות עלו. לדבריו, "ראשית השווקים מאוד אופטימיים בזמן שהמגפה מחוץ לארה"ב, בריטניה וישראל בשיא. די ברור שחלק גדול מהמדינות לא יוכל להתחסן השנה, מה שמקטין פוטנציאל הצמיחה גם במדינות האחרות." 

שנית, "ההנחה לגבי שחרור צפוי של ביקושים שנדחו בזמן המגפה עדיין דורשת הוכחה. היא סבירה מאוד אילו היה מדובר ברכישת מוצרים, שדווקא לא סבלו ממחסור בביקוש. אולם, השאלה האם הצרכנים יתנפלו על השירותים כדי לפצות על תקופת הסגרים עדיין פתוחה. בסין ובמדינות האחרות שהתמודדו טוב יותר עם המגפה לא רואים את התופעה הזאת בבירור."

"שלישית, ענף התיירות, בעיקר הבינלאומית, ככל הנראה לא יתאושש השנה. הוא תרם שבשנת 2019 כ-6.8% לכלל היצוא בעולם (WTTC). רביעית, עלויות החברות, כולל של חומרי הגלם וכוח אדם, עלו משמעותית. בסביבה של צמיחה לא מספיק חזקה זה עלול לפגוע ברווחיות, יתכן כבר בעונת הדוחות שנפתחה. חמישית, הסנטימנט בשווקים מאוד אופטימי. האופטימיות מתומחרת בפער בין מכפיל הרווח העתידי להיסטורי של S&P 500 שעומד ברמה הכי נמוכה מאז תחילת שנות ה-90." 

המשק האמריקאי להתאושש 

בסקירתם השבועית, ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, מצביעים על כך שהתאוששות המשק האמריקאי באה לידי ביטוי גם במכירות קמעונאיות ובייצור התעשייתי. הזינוק במכירות הקמעונאות בארה"ב בחודש מרץ משקף רק חלק מהשפעת ההרחבה התקציבית ומשלוח הצ'קים בסך של 1,400 דולר לאדם. צמצום המגבלות הוא בעל תפקיד חשוב בעליית המכירות הקמעוניות, כאשר ההוצאות בברים ובמסעדות, שגדלו ב-13.4% בחודש מרץ, הולכות וחוזרות לרמה שלפני פרוץ הקורונה.

העלייה של 9.8% במכירות הקמעונאיות הייתה גדולה מהערכות השוק וההרחבה התקציבית באה לידי ביטוי בהוצאות על פריטים גדולים, כמו במכירות של כלי רכב מנועי שעלו ב -15.1%, ומכירות חנויות אלקטרוניקה שגדלו ב -10.5%, ומכירות הרהיטים שעלו ב-5.9%. כמו כן, מכירות חנויות הבגדים עלו ב -18.1%. הדגש בצריכה הפרטית צפוי לעבור לתחומי השירותים, זאת ככל שתהליך ההתחסנות בארה"ב יתקדם, ויאפשר פתיחה של סוגי פעילות כלכלית שהיו סגורים עם דגש על תחום השירותים.

קיראו עוד ב"גלובל"

עונת הדוחות מגבירה הילוך

לאחר שבשבוע שעבר, מניות הבנקים ריכזו עניין במהלך המסחר לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון, השבוע מגיע תורם של מספר חברות מובילות:

יום שני -  COCA COLA INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES

יום שלישי -  JOHNSON & JOHNSON NETFLIX ABBOTT LABORATORIES

יום רביעי -  VERIZON SPIRIT AIRLINES

יום חמישי -  INTEL CORPORATION AT&T INC

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מה קרה עם טבע שיורדת גם היום ב 4% ?? (ל"ת)
    שלמה 19/04/2021 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבוגן 19/04/2021 01:06
    הגב לתגובה זו
    כנראה לא יודעים על חברת הבת והתרופה לסרטן,. הזדמנות קניה למי שיש שכל
  • 2.
    מילת המפתח - סבלנות. השקעה לתווך ארוך תניב תוצאה טובה (בדר'כ). (ל"ת)
    מאיר 18/04/2021 19:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רואה נולד 11/04/2021 18:04
    הגב לתגובה זו
    המון מילים , במשפט אחד : מה יהיה מחר ?
  • יש נביא ? 18/04/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
    למידת הסיכון שאתה לוקח על עצמך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social