המלדיבים חופשה מלונות תיירות נופש
צילום: יח"צ

אקספדיה - תוצאות חלשות, אבל טובות מהצפי

מצד אחד תיירות, מצד שני דיגיטל;  ״זהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״

אור צרפתי |

ענקית התיירות באונליין, אקספדיה EXPEDIA INC (סימול:EXPE), נסחרת בכ-100 דולר למניה (ירידה של 95 בלבד מתחילת השנה), שווי של כ-13.8 מיליארד דולר, מכפיל עתידי לשנת 2021 של 80. ההכנסות בשנה הבאה צפויות לעלות בכ-60% ל-8.25 מיליארד דולר. לכאורה התמחור גבוהה, אבל - זו חברה דיגיטלית. למעשה - חברת תיירות דיגיטלית. ההזמנות לחופשה נעשות דרכה, אז עכשיו אין הרבה חופשות, אבל עוד שנה, עוד שנתיים, כנראה שכן. השוק אוהב מניות דיגיטליות ולמרות התחום הבעייתי בתקופת הקורונה - תיירות - מניית אקספדיה כמעט ולא נפגעה.   

החברה סיכמה את תוצאותיה הכספיים לרבעון השלישי בצל מגפת הקורונה, ובו דיווחה על הפסד רבעוני נוסף, השלישי ברציפות. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ההכנסות נפלו בכ-58% ל-1.5 מיליארד דולר, אך מעל לציפיות האנליסטים בסך 1.36 מיליארד דולר.

 

ההכנסות מלינה ירדו ב-52%, בעוד מספר לילות החדרים המזומנים ירד ב-58%. ההכנסות בתחום התעופה צנחו ב-87%, כאשר מספר הכרטיסים שנמכרו ירד ב-74%. ״ענף הנסיעות והעולם כולו עדיין עומדים בפני דרך ארוכה מלאת מכשולים, כאשר מקרי הקורונה עולים ואי הוודאות סביב החיסונים וטיפול נאות גוברת״ 

 

ההפסד הנקי הסתכם ב-221 מיליון דולר, בעוד שברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח נקי בסך 409 מיליון דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ב-22 סנט בלבד, בעוד הצפי עמד על כ-92 סנט. לצורך השוואה, ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח מתואם בסך 3.38 דולר למניה. 

 

תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-819 מיליון דולר, בעוד ברבעון המקביל אשתקד, תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-861 מיליון דולר דולר.

 

״בהתחשב בהשפעת מגפת הקורונה על הנסיעות, הביצועים הפיננסיים שלנו היו טובים הרבה יותר ממה שציפינו, עם למעלה מ-300 מיליון דולר EBITDA, ושיפור בהפסד התזרימי לראשונה מפברואר״ אמר מנכ״ל החברה, אריק הארט. אומנם ה-EBITDA נפלה בכ-67% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2019, אך זהו שיפור משמעותי לעומת הרבעון השני השנה, בו דיווחה החברה על EBITDA שלילי בסך 436 מיליון דולר. 

 

 

Airbnb מתעכבת בהנפקה ? יש את Vrbo

בדומה לרבעון השני, נקודת האור של החברה נותרה ב- Vrbo, שירות השכרת נופש ישירות מבעלי הנכס (בדומה ל-Airbnb). החברה רשמה עלייה הן בהכנסות והן במספר ההזמנות, אם כי החברה לא מפרסמת נתונים ספציפיים לגבי החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

״אנחנו בהחלט חושבים שלא תכננו את המיתוג מחדש של Vrbo באותה עוצמה שרצינו תחילה. יש כעת הזדמנות לכך, הרבה מאד אנשים משתמשים בשירות, והמצב בו אנחנו נמצאים אטרקטיבי כרגע. אנחנו מתכוונים, וכבר דוחפים להגדלת השירותים והמותג באופן נרחב״ אמר מנכ״ל החברה.

 

״הרחבנו את המותג לשווקים נוספים באירופה רק לפני כמה שבועות. אנחנו חושבים שזהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״ הוסיף.

 

כשנשאל המנכ״ל אם הוא חושב שמגפת הקורונה תשפיע על העדפות הלינה של הצרכנים אמר: ״אני לא חושב שיש משהו שיצביע על כך בטווח הארוך, יחד עם זה אנחנו מאמינים שזה ממש טוב למותג Vrbo. אני לא חושב שאנשים לעולם לא יחזרו למלונות, אבל זה עוזר לנו ביחס ל- Airbnb, אז זה טוב בשבילנו״. 

 

למרות שנה נוראית, החברה בונה בסיס להמשך

החברה דיווחה שהיא מתמקדת בשלוש אסטרטגיות: איפוס בבסיס העלויות הקבועות, הפחתת עלויות משתנות ושיפור יעילות השיווק. בתחילת שנת 2020, החברה כיוונה להפחתה של 300 מיליון דולר ועד 500 מיליון דולר בעלויות הקובעות, והיא השיגה זאת במהלך הרבעון השני. כעת, עקב צמצומים נוספים בצוות העובדים וחיסכון נוסף בעלויות, החברה צופה צמצום שנתי של בין 700 ל-750 מיליון דולר. 

 

ההזדמנות הגדולה ביותר לחיסכון בעלויות המשתנות מגיעה מפיתוח פלטפורמת שירות הלקוחות של החברה, המאפשר מענה באמצעות סוכנים וירטואליים ואפשרויות בשירות עצמי. הפלטפורמה, יחד עם קיצוץ בהוצאות הענן, צפויות לחסוך 200 מיליון דולר כאשר היקפה הנסיעות יחזרו לרמתם בשנת 2019. 

 

בתחום השיווק, ההוצאות ירדו ב-68% בהשוואה לרבעון השלישי בשנת 2019, כאשר המנכ״ל ציין כי החברה ״ הורידה את הרגל מהגז בכמה תחומים של שיווק לא רווחי״. במקביל פועלת החברה לבצע ״שיפור וכיול מחדש של כל האלגוריתמים, כדי לבצע אופטימיזציה למולטי-מותג במקום כל מותג בנפרד״ אמר המנכ״ל. 

 

״אנחנו מנסים להיות מאד זהירים בזמן שאנחנו בונים את הכל מחדש. ברגע שהמנגנון יוקם מחדש, ונהיה מוכנים ביכולות המולטי-מותג שלנו, לא שרק שנשמור על הרווחיות אלא גם נגדיל בצורה משמעותית לעומת העבר״ סיכם מנכ״ל החברה. 

 

חברת אקספדיה הינה סוכן נסיעות אינטרנטי, המאפשר לרכוש כרטיסי טיסה, לשכור רכב, להזמין חבילות נופש ועוד. הקבוצה מדורגת במקום הראשון מבין חברות הנסיעות המובילות ומפעילה את האתרים Hotels.com, Vrbo, טריווגו ועוד. 

 

מתחילת השנה ירדה מניית אקספדיה בכ-9%, וזאת לאחר שזינקה בכ-116% מאז השפל במרץ. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13.37 מיליארד דולר, בעוד המתחרה בוקינג   BOOKING HOLDINGS (סימול: BKNG ) נסחרת לפי שווי של 70.2 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

עבודה מהמשרד קרדיט: גרוקעבודה מהמשרד קרדיט: גרוק

ירידה חדה בבקשות האבטלה בארה"ב שוק העבודה מאותת על יציבות לקראת החלטת הריבית

צוות גלובל |
נושאים בכתבה שוק התעסוקה

מספר הבקשות החדשות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע האחרון ירד לרמה של 191 אלף בלבד. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מזה יותר משלוש שנים, דווקא בתקופה של גידול בהודעות על פיטורים מצד חברות גדולות כמו FedEx ו-HP ונוספות. 

הממוצע הנע על פני ארבעה שבועות, מדד שמאפשר לבחון את המגמה תוך הפחתת תנודתיות עונתית – ירד גם הוא ל-214,750, הרמה הנמוכה מאז תחילת השנה. הירידה החדה בולטת במיוחד על רקע חג ההודיה, תקופה בה הנתונים נוטים להיות תנודתיים.

הנתונים מצביעים על כך שחברות רבות בארה"ב, על אף האטה בגיוסים, בוחרות לשמור על כוח האדם הקיים, מה שמפחית את הלחץ בשוק העבודה ומרגיע את החששות מהאטה חדה בכלכלה האמריקאית.

לצד זאת, מספר המובטלים שממשיכים לקבל קצבאות אבטלה ירד ל-1.94 מיליון, אמנם ירידה קלה, אך עדיין נתון גבוה יחסית שמעיד על קושי מסוים של מפוטרים למצוא עבודה חדשה. הנתונים הללו מגיעים בעיתוי רגיש, כשבוע בלבד לפני החלטת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב לשנת 2025. בשוק מעריכים כי התחזקות מגמת היציבות בתעסוקה עשויה לצמצם את הסיכוי להורדת ריבית כבר בפגישה הקרובה, אם כי עיני המשקיעים נשואות גם לנתוני האינפלציה ודו"ח התעסוקה המלא שצפוי להתפרסם ב-16 בדצמבר.

שוק העבודה האמריקאי ממשיך להפתיע בחוסנו ולכאורה מספק לפד עוד סיבה להמתין עם מהלכי ההרחבה המוניטרית, לפחות בשלב זה. אבל צריך לזכור שזה נובע גם מצעדי ההגירה הדרמטיים של ממשל טראמפ שמוביל לעזיבה-חזרה של מאות אלפי מהגרים לארצות המקור. זה מוריד את כוח האדם וגורם לעלייה בביקוש לעובדים במקביל לצמצום האבטלה.