אקספדיה - תוצאות חלשות, אבל טובות מהצפי
מצד אחד תיירות, מצד שני דיגיטל; ״זהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״
ענקית התיירות באונליין, אקספדיה EXPEDIA INC (סימול:EXPE), נסחרת בכ-100 דולר למניה (ירידה של 95 בלבד מתחילת השנה), שווי של כ-13.8 מיליארד דולר, מכפיל עתידי לשנת 2021 של 80. ההכנסות בשנה הבאה צפויות לעלות בכ-60% ל-8.25 מיליארד דולר. לכאורה התמחור גבוהה, אבל - זו חברה דיגיטלית. למעשה - חברת תיירות דיגיטלית. ההזמנות לחופשה נעשות דרכה, אז עכשיו אין הרבה חופשות, אבל עוד שנה, עוד שנתיים, כנראה שכן. השוק אוהב מניות דיגיטליות ולמרות התחום הבעייתי בתקופת הקורונה - תיירות - מניית אקספדיה כמעט ולא נפגעה.
החברה סיכמה את תוצאותיה הכספיים לרבעון השלישי בצל מגפת הקורונה, ובו דיווחה על הפסד רבעוני נוסף, השלישי ברציפות. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ההכנסות נפלו בכ-58% ל-1.5 מיליארד דולר, אך מעל לציפיות האנליסטים בסך 1.36 מיליארד דולר.
ההכנסות מלינה ירדו ב-52%, בעוד מספר לילות החדרים המזומנים ירד ב-58%. ההכנסות בתחום התעופה צנחו ב-87%, כאשר מספר הכרטיסים שנמכרו ירד ב-74%. ״ענף הנסיעות והעולם כולו עדיין עומדים בפני דרך ארוכה מלאת מכשולים, כאשר מקרי הקורונה עולים ואי הוודאות סביב החיסונים וטיפול נאות גוברת״
ההפסד הנקי הסתכם ב-221 מיליון דולר, בעוד שברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח נקי בסך 409 מיליון דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ב-22 סנט בלבד, בעוד הצפי עמד על כ-92 סנט. לצורך השוואה, ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח מתואם בסך 3.38 דולר למניה.
- כיצד מטמיעים מערכות ERP בארגונים ועסקים
- היוניקורן הישראלי קפיטוליס רוכש את Capitalab ב-46 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-819 מיליון דולר, בעוד ברבעון המקביל אשתקד, תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-861 מיליון דולר דולר.
״בהתחשב בהשפעת מגפת הקורונה על הנסיעות, הביצועים הפיננסיים שלנו היו טובים הרבה יותר ממה שציפינו, עם למעלה מ-300 מיליון דולר EBITDA, ושיפור בהפסד התזרימי לראשונה מפברואר״ אמר מנכ״ל החברה, אריק הארט. אומנם ה-EBITDA נפלה בכ-67% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2019, אך זהו שיפור משמעותי לעומת הרבעון השני השנה, בו דיווחה החברה על EBITDA שלילי בסך 436 מיליון דולר.
Airbnb מתעכבת בהנפקה ? יש את Vrbo
בדומה לרבעון השני, נקודת האור של החברה נותרה ב- Vrbo, שירות השכרת נופש ישירות מבעלי הנכס (בדומה ל-Airbnb). החברה רשמה עלייה הן בהכנסות והן במספר ההזמנות, אם כי החברה לא מפרסמת נתונים ספציפיים לגבי החברה.
- המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
״אנחנו בהחלט חושבים שלא תכננו את המיתוג מחדש של Vrbo באותה עוצמה שרצינו תחילה. יש כעת הזדמנות לכך, הרבה מאד אנשים משתמשים בשירות, והמצב בו אנחנו נמצאים אטרקטיבי כרגע. אנחנו מתכוונים, וכבר דוחפים להגדלת השירותים והמותג באופן נרחב״ אמר מנכ״ל החברה.
״הרחבנו את המותג לשווקים נוספים באירופה רק לפני כמה שבועות. אנחנו חושבים שזהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״ הוסיף.
כשנשאל המנכ״ל אם הוא חושב שמגפת הקורונה תשפיע על העדפות הלינה של הצרכנים אמר: ״אני לא חושב שיש משהו שיצביע על כך בטווח הארוך, יחד עם זה אנחנו מאמינים שזה ממש טוב למותג Vrbo. אני לא חושב שאנשים לעולם לא יחזרו למלונות, אבל זה עוזר לנו ביחס ל- Airbnb, אז זה טוב בשבילנו״.
למרות שנה נוראית, החברה בונה בסיס להמשך
החברה דיווחה שהיא מתמקדת בשלוש אסטרטגיות: איפוס בבסיס העלויות הקבועות, הפחתת עלויות משתנות ושיפור יעילות השיווק. בתחילת שנת 2020, החברה כיוונה להפחתה של 300 מיליון דולר ועד 500 מיליון דולר בעלויות הקובעות, והיא השיגה זאת במהלך הרבעון השני. כעת, עקב צמצומים נוספים בצוות העובדים וחיסכון נוסף בעלויות, החברה צופה צמצום שנתי של בין 700 ל-750 מיליון דולר.
ההזדמנות הגדולה ביותר לחיסכון בעלויות המשתנות מגיעה מפיתוח פלטפורמת שירות הלקוחות של החברה, המאפשר מענה באמצעות סוכנים וירטואליים ואפשרויות בשירות עצמי. הפלטפורמה, יחד עם קיצוץ בהוצאות הענן, צפויות לחסוך 200 מיליון דולר כאשר היקפה הנסיעות יחזרו לרמתם בשנת 2019.
בתחום השיווק, ההוצאות ירדו ב-68% בהשוואה לרבעון השלישי בשנת 2019, כאשר המנכ״ל ציין כי החברה ״ הורידה את הרגל מהגז בכמה תחומים של שיווק לא רווחי״. במקביל פועלת החברה לבצע ״שיפור וכיול מחדש של כל האלגוריתמים, כדי לבצע אופטימיזציה למולטי-מותג במקום כל מותג בנפרד״ אמר המנכ״ל.
״אנחנו מנסים להיות מאד זהירים בזמן שאנחנו בונים את הכל מחדש. ברגע שהמנגנון יוקם מחדש, ונהיה מוכנים ביכולות המולטי-מותג שלנו, לא שרק שנשמור על הרווחיות אלא גם נגדיל בצורה משמעותית לעומת העבר״ סיכם מנכ״ל החברה.
חברת אקספדיה הינה סוכן נסיעות אינטרנטי, המאפשר לרכוש כרטיסי טיסה, לשכור רכב, להזמין חבילות נופש ועוד. הקבוצה מדורגת במקום הראשון מבין חברות הנסיעות המובילות ומפעילה את האתרים Hotels.com, Vrbo, טריווגו ועוד.
מתחילת השנה ירדה מניית אקספדיה בכ-9%, וזאת לאחר שזינקה בכ-116% מאז השפל במרץ. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13.37 מיליארד דולר, בעוד המתחרה בוקינג BOOKING HOLDINGS (סימול: BKNG ) נסחרת לפי שווי של 70.2 מיליארד דולר.
משקיעים עובדים AIשבוע של הורדת ריבית - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר בוול-סטריט
כולם סבורים שהפד' יוריד ריבית השאלה היא מה הסיבות למהלך הזה וגם איך יראה התוואי קדימה - 3 כלכלנים, 3 הסתכלויות; מלבד הריבית נקבל גם תוצאות כספיות מאורקל, אדובי, סינופסיס ואחרות - הנה כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת פתיחת שבוע המסחר
"שבוע המסחר הקרוב צפוי להיות אחד המשמעותיים של הרבעון", תודו ששמעתם את זה לא מעט השנה, אבל גם הפעם כנראה שלהצהרה כזאת יש בסיס גדול על מה לשבת. גובה הריבית של הפד' זה נתון שמשפיע מאוד על השווקים, המשקיעים ממתינים עכשיו בדריכות לראות אם הפד' יעשה את הצעד שהשוק כבר תימחר כמעט לגמרי.
קשה לפרש את תמונת המצב במשק האמריקאי. הוא משדר אמביוולנטיות. מצד אחד יש רצף של נתונים שמרמזים על האטה. נתוני ה-ADP האחרונים הראו ירידה במספר המשרות, ממש צניחה במספר העובדים. גם מדדי ה-ISM בשירותים ובתעשייה מצביעים על התכווצות ברכיבי התעסוקה, מה שמראה שהמעסיקים מהססים יותר בגיוסים. גם נתוני הצריכה הריאלית מראים מגמה של התמתנות, וההוצאה הפרטית גדלה בקצב איטי יותר חודש אחר חודש.
אבל מהצד השני, יש נתונים שלא מתיישרים עם התמונה הזאת שכאילו משדרת
לנו שהכלכלה האמריקאית מאבדת גובה. התחום השירותי עדיין מתרחב, ורכיב הפעילות ב-ISM נשאר מעל 50, כלומר אין עדיין נסיגה בפעילות עצמה. מספר דורשי העבודה החדשים ירד לשפל של 191 אלף בלבד, רמה שבדרך כלל משויכת לשוק עבודה הדוק. האינפלציה, למרות הירידה בקצב, עדיין נעה
סביב 2.8 אחוז בליבה של ה-PCE, שזה רחוק ממצב שבו הפד' ירגיש דחיפות להפחית ריבית בגלל הלחץ של המחירים.
זה מה שגורם לאנליסטים לחלוק בהסתכלות שלהם על השוק, כולם עדיין סבורים שהפד' יוריד ריבית, אבל הסיבות שמאחורי הקלעים כמו גם התוואי קדימה - בכלל לא אחיד אצל כולם.
- אינטל עלתה 2.2%, נטפליקס איבדה 3%; המדדים נסגרו בעליות עד 0.3%
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; מניות הקוונטים זינקו, אינטל נפלה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הלוח הכלכלי של השבוע: הפד', נתוני תעסוקה ואינדיקציות ראשוניות למצב הצרכן
ביום שלישי יתפרסמו נתוני ה-ADP השבועיים, אחרי ירידה של 13.5 אלף משרות בקריאה האחרונה. בהמשך אותו יום ייצאו נתוני ה-JOLTS, עם צפי ל-7.14 מיליון משרות פנויות, מספר שנשאר יציב יחסית בחודשים האחרונים.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
