המלדיבים חופשה מלונות תיירות נופש
צילום: יח"צ

אקספדיה - תוצאות חלשות, אבל טובות מהצפי

מצד אחד תיירות, מצד שני דיגיטל;  ״זהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״

אור צרפתי |

ענקית התיירות באונליין, אקספדיה EXPEDIA INC (סימול:EXPE), נסחרת בכ-100 דולר למניה (ירידה של 95 בלבד מתחילת השנה), שווי של כ-13.8 מיליארד דולר, מכפיל עתידי לשנת 2021 של 80. ההכנסות בשנה הבאה צפויות לעלות בכ-60% ל-8.25 מיליארד דולר. לכאורה התמחור גבוהה, אבל - זו חברה דיגיטלית. למעשה - חברת תיירות דיגיטלית. ההזמנות לחופשה נעשות דרכה, אז עכשיו אין הרבה חופשות, אבל עוד שנה, עוד שנתיים, כנראה שכן. השוק אוהב מניות דיגיטליות ולמרות התחום הבעייתי בתקופת הקורונה - תיירות - מניית אקספדיה כמעט ולא נפגעה.   

החברה סיכמה את תוצאותיה הכספיים לרבעון השלישי בצל מגפת הקורונה, ובו דיווחה על הפסד רבעוני נוסף, השלישי ברציפות. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ההכנסות נפלו בכ-58% ל-1.5 מיליארד דולר, אך מעל לציפיות האנליסטים בסך 1.36 מיליארד דולר.

 

ההכנסות מלינה ירדו ב-52%, בעוד מספר לילות החדרים המזומנים ירד ב-58%. ההכנסות בתחום התעופה צנחו ב-87%, כאשר מספר הכרטיסים שנמכרו ירד ב-74%. ״ענף הנסיעות והעולם כולו עדיין עומדים בפני דרך ארוכה מלאת מכשולים, כאשר מקרי הקורונה עולים ואי הוודאות סביב החיסונים וטיפול נאות גוברת״ 

 

ההפסד הנקי הסתכם ב-221 מיליון דולר, בעוד שברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח נקי בסך 409 מיליון דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ב-22 סנט בלבד, בעוד הצפי עמד על כ-92 סנט. לצורך השוואה, ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח מתואם בסך 3.38 דולר למניה. 

 

תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-819 מיליון דולר, בעוד ברבעון המקביל אשתקד, תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-861 מיליון דולר דולר.

 

״בהתחשב בהשפעת מגפת הקורונה על הנסיעות, הביצועים הפיננסיים שלנו היו טובים הרבה יותר ממה שציפינו, עם למעלה מ-300 מיליון דולר EBITDA, ושיפור בהפסד התזרימי לראשונה מפברואר״ אמר מנכ״ל החברה, אריק הארט. אומנם ה-EBITDA נפלה בכ-67% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2019, אך זהו שיפור משמעותי לעומת הרבעון השני השנה, בו דיווחה החברה על EBITDA שלילי בסך 436 מיליון דולר. 

 

 

Airbnb מתעכבת בהנפקה ? יש את Vrbo

בדומה לרבעון השני, נקודת האור של החברה נותרה ב- Vrbo, שירות השכרת נופש ישירות מבעלי הנכס (בדומה ל-Airbnb). החברה רשמה עלייה הן בהכנסות והן במספר ההזמנות, אם כי החברה לא מפרסמת נתונים ספציפיים לגבי החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

״אנחנו בהחלט חושבים שלא תכננו את המיתוג מחדש של Vrbo באותה עוצמה שרצינו תחילה. יש כעת הזדמנות לכך, הרבה מאד אנשים משתמשים בשירות, והמצב בו אנחנו נמצאים אטרקטיבי כרגע. אנחנו מתכוונים, וכבר דוחפים להגדלת השירותים והמותג באופן נרחב״ אמר מנכ״ל החברה.

 

״הרחבנו את המותג לשווקים נוספים באירופה רק לפני כמה שבועות. אנחנו חושבים שזהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״ הוסיף.

 

כשנשאל המנכ״ל אם הוא חושב שמגפת הקורונה תשפיע על העדפות הלינה של הצרכנים אמר: ״אני לא חושב שיש משהו שיצביע על כך בטווח הארוך, יחד עם זה אנחנו מאמינים שזה ממש טוב למותג Vrbo. אני לא חושב שאנשים לעולם לא יחזרו למלונות, אבל זה עוזר לנו ביחס ל- Airbnb, אז זה טוב בשבילנו״. 

 

למרות שנה נוראית, החברה בונה בסיס להמשך

החברה דיווחה שהיא מתמקדת בשלוש אסטרטגיות: איפוס בבסיס העלויות הקבועות, הפחתת עלויות משתנות ושיפור יעילות השיווק. בתחילת שנת 2020, החברה כיוונה להפחתה של 300 מיליון דולר ועד 500 מיליון דולר בעלויות הקובעות, והיא השיגה זאת במהלך הרבעון השני. כעת, עקב צמצומים נוספים בצוות העובדים וחיסכון נוסף בעלויות, החברה צופה צמצום שנתי של בין 700 ל-750 מיליון דולר. 

 

ההזדמנות הגדולה ביותר לחיסכון בעלויות המשתנות מגיעה מפיתוח פלטפורמת שירות הלקוחות של החברה, המאפשר מענה באמצעות סוכנים וירטואליים ואפשרויות בשירות עצמי. הפלטפורמה, יחד עם קיצוץ בהוצאות הענן, צפויות לחסוך 200 מיליון דולר כאשר היקפה הנסיעות יחזרו לרמתם בשנת 2019. 

 

בתחום השיווק, ההוצאות ירדו ב-68% בהשוואה לרבעון השלישי בשנת 2019, כאשר המנכ״ל ציין כי החברה ״ הורידה את הרגל מהגז בכמה תחומים של שיווק לא רווחי״. במקביל פועלת החברה לבצע ״שיפור וכיול מחדש של כל האלגוריתמים, כדי לבצע אופטימיזציה למולטי-מותג במקום כל מותג בנפרד״ אמר המנכ״ל. 

 

״אנחנו מנסים להיות מאד זהירים בזמן שאנחנו בונים את הכל מחדש. ברגע שהמנגנון יוקם מחדש, ונהיה מוכנים ביכולות המולטי-מותג שלנו, לא שרק שנשמור על הרווחיות אלא גם נגדיל בצורה משמעותית לעומת העבר״ סיכם מנכ״ל החברה. 

 

חברת אקספדיה הינה סוכן נסיעות אינטרנטי, המאפשר לרכוש כרטיסי טיסה, לשכור רכב, להזמין חבילות נופש ועוד. הקבוצה מדורגת במקום הראשון מבין חברות הנסיעות המובילות ומפעילה את האתרים Hotels.com, Vrbo, טריווגו ועוד. 

 

מתחילת השנה ירדה מניית אקספדיה בכ-9%, וזאת לאחר שזינקה בכ-116% מאז השפל במרץ. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13.37 מיליארד דולר, בעוד המתחרה בוקינג   BOOKING HOLDINGS (סימול: BKNG ) נסחרת לפי שווי של 70.2 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.