המלדיבים חופשה מלונות תיירות נופש
צילום: יח"צ

אקספדיה - תוצאות חלשות, אבל טובות מהצפי

מצד אחד תיירות, מצד שני דיגיטל;  ״זהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״

אור צרפתי |

ענקית התיירות באונליין, אקספדיה EXPEDIA INC (סימול:EXPE), נסחרת בכ-100 דולר למניה (ירידה של 95 בלבד מתחילת השנה), שווי של כ-13.8 מיליארד דולר, מכפיל עתידי לשנת 2021 של 80. ההכנסות בשנה הבאה צפויות לעלות בכ-60% ל-8.25 מיליארד דולר. לכאורה התמחור גבוהה, אבל - זו חברה דיגיטלית. למעשה - חברת תיירות דיגיטלית. ההזמנות לחופשה נעשות דרכה, אז עכשיו אין הרבה חופשות, אבל עוד שנה, עוד שנתיים, כנראה שכן. השוק אוהב מניות דיגיטליות ולמרות התחום הבעייתי בתקופת הקורונה - תיירות - מניית אקספדיה כמעט ולא נפגעה.   

החברה סיכמה את תוצאותיה הכספיים לרבעון השלישי בצל מגפת הקורונה, ובו דיווחה על הפסד רבעוני נוסף, השלישי ברציפות. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ההכנסות נפלו בכ-58% ל-1.5 מיליארד דולר, אך מעל לציפיות האנליסטים בסך 1.36 מיליארד דולר.

 

ההכנסות מלינה ירדו ב-52%, בעוד מספר לילות החדרים המזומנים ירד ב-58%. ההכנסות בתחום התעופה צנחו ב-87%, כאשר מספר הכרטיסים שנמכרו ירד ב-74%. ״ענף הנסיעות והעולם כולו עדיין עומדים בפני דרך ארוכה מלאת מכשולים, כאשר מקרי הקורונה עולים ואי הוודאות סביב החיסונים וטיפול נאות גוברת״ 

 

ההפסד הנקי הסתכם ב-221 מיליון דולר, בעוד שברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח נקי בסך 409 מיליון דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ב-22 סנט בלבד, בעוד הצפי עמד על כ-92 סנט. לצורך השוואה, ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח מתואם בסך 3.38 דולר למניה. 

 

תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-819 מיליון דולר, בעוד ברבעון המקביל אשתקד, תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-861 מיליון דולר דולר.

 

״בהתחשב בהשפעת מגפת הקורונה על הנסיעות, הביצועים הפיננסיים שלנו היו טובים הרבה יותר ממה שציפינו, עם למעלה מ-300 מיליון דולר EBITDA, ושיפור בהפסד התזרימי לראשונה מפברואר״ אמר מנכ״ל החברה, אריק הארט. אומנם ה-EBITDA נפלה בכ-67% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2019, אך זהו שיפור משמעותי לעומת הרבעון השני השנה, בו דיווחה החברה על EBITDA שלילי בסך 436 מיליון דולר. 

 

 

Airbnb מתעכבת בהנפקה ? יש את Vrbo

בדומה לרבעון השני, נקודת האור של החברה נותרה ב- Vrbo, שירות השכרת נופש ישירות מבעלי הנכס (בדומה ל-Airbnb). החברה רשמה עלייה הן בהכנסות והן במספר ההזמנות, אם כי החברה לא מפרסמת נתונים ספציפיים לגבי החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

״אנחנו בהחלט חושבים שלא תכננו את המיתוג מחדש של Vrbo באותה עוצמה שרצינו תחילה. יש כעת הזדמנות לכך, הרבה מאד אנשים משתמשים בשירות, והמצב בו אנחנו נמצאים אטרקטיבי כרגע. אנחנו מתכוונים, וכבר דוחפים להגדלת השירותים והמותג באופן נרחב״ אמר מנכ״ל החברה.

 

״הרחבנו את המותג לשווקים נוספים באירופה רק לפני כמה שבועות. אנחנו חושבים שזהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״ הוסיף.

 

כשנשאל המנכ״ל אם הוא חושב שמגפת הקורונה תשפיע על העדפות הלינה של הצרכנים אמר: ״אני לא חושב שיש משהו שיצביע על כך בטווח הארוך, יחד עם זה אנחנו מאמינים שזה ממש טוב למותג Vrbo. אני לא חושב שאנשים לעולם לא יחזרו למלונות, אבל זה עוזר לנו ביחס ל- Airbnb, אז זה טוב בשבילנו״. 

 

למרות שנה נוראית, החברה בונה בסיס להמשך

החברה דיווחה שהיא מתמקדת בשלוש אסטרטגיות: איפוס בבסיס העלויות הקבועות, הפחתת עלויות משתנות ושיפור יעילות השיווק. בתחילת שנת 2020, החברה כיוונה להפחתה של 300 מיליון דולר ועד 500 מיליון דולר בעלויות הקובעות, והיא השיגה זאת במהלך הרבעון השני. כעת, עקב צמצומים נוספים בצוות העובדים וחיסכון נוסף בעלויות, החברה צופה צמצום שנתי של בין 700 ל-750 מיליון דולר. 

 

ההזדמנות הגדולה ביותר לחיסכון בעלויות המשתנות מגיעה מפיתוח פלטפורמת שירות הלקוחות של החברה, המאפשר מענה באמצעות סוכנים וירטואליים ואפשרויות בשירות עצמי. הפלטפורמה, יחד עם קיצוץ בהוצאות הענן, צפויות לחסוך 200 מיליון דולר כאשר היקפה הנסיעות יחזרו לרמתם בשנת 2019. 

 

בתחום השיווק, ההוצאות ירדו ב-68% בהשוואה לרבעון השלישי בשנת 2019, כאשר המנכ״ל ציין כי החברה ״ הורידה את הרגל מהגז בכמה תחומים של שיווק לא רווחי״. במקביל פועלת החברה לבצע ״שיפור וכיול מחדש של כל האלגוריתמים, כדי לבצע אופטימיזציה למולטי-מותג במקום כל מותג בנפרד״ אמר המנכ״ל. 

 

״אנחנו מנסים להיות מאד זהירים בזמן שאנחנו בונים את הכל מחדש. ברגע שהמנגנון יוקם מחדש, ונהיה מוכנים ביכולות המולטי-מותג שלנו, לא שרק שנשמור על הרווחיות אלא גם נגדיל בצורה משמעותית לעומת העבר״ סיכם מנכ״ל החברה. 

 

חברת אקספדיה הינה סוכן נסיעות אינטרנטי, המאפשר לרכוש כרטיסי טיסה, לשכור רכב, להזמין חבילות נופש ועוד. הקבוצה מדורגת במקום הראשון מבין חברות הנסיעות המובילות ומפעילה את האתרים Hotels.com, Vrbo, טריווגו ועוד. 

 

מתחילת השנה ירדה מניית אקספדיה בכ-9%, וזאת לאחר שזינקה בכ-116% מאז השפל במרץ. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13.37 מיליארד דולר, בעוד המתחרה בוקינג   BOOKING HOLDINGS (סימול: BKNG ) נסחרת לפי שווי של 70.2 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".