המלדיבים חופשה מלונות תיירות נופש
צילום: יח"צ

אקספדיה - תוצאות חלשות, אבל טובות מהצפי

מצד אחד תיירות, מצד שני דיגיטל;  ״זהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״

אור צרפתי |

ענקית התיירות באונליין, אקספדיה EXPEDIA INC (סימול:EXPE), נסחרת בכ-100 דולר למניה (ירידה של 95 בלבד מתחילת השנה), שווי של כ-13.8 מיליארד דולר, מכפיל עתידי לשנת 2021 של 80. ההכנסות בשנה הבאה צפויות לעלות בכ-60% ל-8.25 מיליארד דולר. לכאורה התמחור גבוהה, אבל - זו חברה דיגיטלית. למעשה - חברת תיירות דיגיטלית. ההזמנות לחופשה נעשות דרכה, אז עכשיו אין הרבה חופשות, אבל עוד שנה, עוד שנתיים, כנראה שכן. השוק אוהב מניות דיגיטליות ולמרות התחום הבעייתי בתקופת הקורונה - תיירות - מניית אקספדיה כמעט ולא נפגעה.   

החברה סיכמה את תוצאותיה הכספיים לרבעון השלישי בצל מגפת הקורונה, ובו דיווחה על הפסד רבעוני נוסף, השלישי ברציפות. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ההכנסות נפלו בכ-58% ל-1.5 מיליארד דולר, אך מעל לציפיות האנליסטים בסך 1.36 מיליארד דולר.

 

ההכנסות מלינה ירדו ב-52%, בעוד מספר לילות החדרים המזומנים ירד ב-58%. ההכנסות בתחום התעופה צנחו ב-87%, כאשר מספר הכרטיסים שנמכרו ירד ב-74%. ״ענף הנסיעות והעולם כולו עדיין עומדים בפני דרך ארוכה מלאת מכשולים, כאשר מקרי הקורונה עולים ואי הוודאות סביב החיסונים וטיפול נאות גוברת״ 

 

ההפסד הנקי הסתכם ב-221 מיליון דולר, בעוד שברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח נקי בסך 409 מיליון דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ב-22 סנט בלבד, בעוד הצפי עמד על כ-92 סנט. לצורך השוואה, ברבעון המקביל אשתקד החברה דיווחה על רווח מתואם בסך 3.38 דולר למניה. 

 

תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-819 מיליון דולר, בעוד ברבעון המקביל אשתקד, תזרים המזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ב-861 מיליון דולר דולר.

 

״בהתחשב בהשפעת מגפת הקורונה על הנסיעות, הביצועים הפיננסיים שלנו היו טובים הרבה יותר ממה שציפינו, עם למעלה מ-300 מיליון דולר EBITDA, ושיפור בהפסד התזרימי לראשונה מפברואר״ אמר מנכ״ל החברה, אריק הארט. אומנם ה-EBITDA נפלה בכ-67% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2019, אך זהו שיפור משמעותי לעומת הרבעון השני השנה, בו דיווחה החברה על EBITDA שלילי בסך 436 מיליון דולר. 

 

 

Airbnb מתעכבת בהנפקה ? יש את Vrbo

בדומה לרבעון השני, נקודת האור של החברה נותרה ב- Vrbo, שירות השכרת נופש ישירות מבעלי הנכס (בדומה ל-Airbnb). החברה רשמה עלייה הן בהכנסות והן במספר ההזמנות, אם כי החברה לא מפרסמת נתונים ספציפיים לגבי החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

״אנחנו בהחלט חושבים שלא תכננו את המיתוג מחדש של Vrbo באותה עוצמה שרצינו תחילה. יש כעת הזדמנות לכך, הרבה מאד אנשים משתמשים בשירות, והמצב בו אנחנו נמצאים אטרקטיבי כרגע. אנחנו מתכוונים, וכבר דוחפים להגדלת השירותים והמותג באופן נרחב״ אמר מנכ״ל החברה.

 

״הרחבנו את המותג לשווקים נוספים באירופה רק לפני כמה שבועות. אנחנו חושבים שזהו המקום שבו אנחנו רוצים להיות נועזים יותר, גם שהשוק נמצא בתחתית נמשיך לדחוף לכך״ הוסיף.

 

כשנשאל המנכ״ל אם הוא חושב שמגפת הקורונה תשפיע על העדפות הלינה של הצרכנים אמר: ״אני לא חושב שיש משהו שיצביע על כך בטווח הארוך, יחד עם זה אנחנו מאמינים שזה ממש טוב למותג Vrbo. אני לא חושב שאנשים לעולם לא יחזרו למלונות, אבל זה עוזר לנו ביחס ל- Airbnb, אז זה טוב בשבילנו״. 

 

למרות שנה נוראית, החברה בונה בסיס להמשך

החברה דיווחה שהיא מתמקדת בשלוש אסטרטגיות: איפוס בבסיס העלויות הקבועות, הפחתת עלויות משתנות ושיפור יעילות השיווק. בתחילת שנת 2020, החברה כיוונה להפחתה של 300 מיליון דולר ועד 500 מיליון דולר בעלויות הקובעות, והיא השיגה זאת במהלך הרבעון השני. כעת, עקב צמצומים נוספים בצוות העובדים וחיסכון נוסף בעלויות, החברה צופה צמצום שנתי של בין 700 ל-750 מיליון דולר. 

 

ההזדמנות הגדולה ביותר לחיסכון בעלויות המשתנות מגיעה מפיתוח פלטפורמת שירות הלקוחות של החברה, המאפשר מענה באמצעות סוכנים וירטואליים ואפשרויות בשירות עצמי. הפלטפורמה, יחד עם קיצוץ בהוצאות הענן, צפויות לחסוך 200 מיליון דולר כאשר היקפה הנסיעות יחזרו לרמתם בשנת 2019. 

 

בתחום השיווק, ההוצאות ירדו ב-68% בהשוואה לרבעון השלישי בשנת 2019, כאשר המנכ״ל ציין כי החברה ״ הורידה את הרגל מהגז בכמה תחומים של שיווק לא רווחי״. במקביל פועלת החברה לבצע ״שיפור וכיול מחדש של כל האלגוריתמים, כדי לבצע אופטימיזציה למולטי-מותג במקום כל מותג בנפרד״ אמר המנכ״ל. 

 

״אנחנו מנסים להיות מאד זהירים בזמן שאנחנו בונים את הכל מחדש. ברגע שהמנגנון יוקם מחדש, ונהיה מוכנים ביכולות המולטי-מותג שלנו, לא שרק שנשמור על הרווחיות אלא גם נגדיל בצורה משמעותית לעומת העבר״ סיכם מנכ״ל החברה. 

 

חברת אקספדיה הינה סוכן נסיעות אינטרנטי, המאפשר לרכוש כרטיסי טיסה, לשכור רכב, להזמין חבילות נופש ועוד. הקבוצה מדורגת במקום הראשון מבין חברות הנסיעות המובילות ומפעילה את האתרים Hotels.com, Vrbo, טריווגו ועוד. 

 

מתחילת השנה ירדה מניית אקספדיה בכ-9%, וזאת לאחר שזינקה בכ-116% מאז השפל במרץ. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 13.37 מיליארד דולר, בעוד המתחרה בוקינג   BOOKING HOLDINGS (סימול: BKNG ) נסחרת לפי שווי של 70.2 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי

"עושר על הנייר": איך וול סטריט הפכה לסיכון הגדול של הכלכלה האמריקאית?

העשירון העליון אחראי ל-50% מהצריכה בארצות הברית; כ-9 טריליון דולר של רווחים דוחפים את הכלכלה כשהעשירים מבזבזים על מותגי יוקרה בעוד העניים הולכים לחסוך בקוסטקו - זו תלות מסוכנת שעלולה להפוך תיקון בשוק למכה הרסנית לכל המשק; ואיך כל זה קשור למילטון פרידמן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

חצי שנה של ראלי מטורף. השווקים פורצים שיאים יום אחרי יום, וההון ״על הנייר״ של האמריקאים גדל במהירות חסרת תקדים. מתחילת השנה הוסיף שוק המניות האמריקאי כמעט 9 טריליון דולר לשוויו הכולל שזה מגיע בעיקר בזכות מניות הטכנולוגיה, ה-AI והאנרגיה. העלייה הזאת לא נשארת רק על המסך של המחשב של המשקיעים היא מחלחלת לכיסים משקי הבית היא מייצרת ״תחושת עושר״ - תחושת ביטחון מדומה. המשקיעים רואים את חשבון ההשקעות תופח והם סוגרים ערב במסעדה או מתפנקים בשעון יוקרתי.

לפי מחקר שעשו באוקספורד בתחילת השנה, בכל דולר אחד של עלייה בערך העושר הפיננסי, הצריכה של משקי הבית בארה"ב עולה בממוצע בכ-14 סנט ואז הם גם מוציאים בהתאם. אם נתרגם את זה למה שקרה בשוק אנחנו מקבלים נתון מדהים. השוק האמריקאי הוסיף כ-9 טריליון דולר מתחילת השנה וזה בעצם אומר לנו שהאמריקאים הוציאו כ-1.26 טריליון דולר. שתבינו, זה כסף שלא נבע מעלייה אמיתית בשכר שלהם, אלא יותר מתחושת ביטחון זמנית שהמקור שלה בכלל בוול סטריט.

וזה בדיוק מה שמדאיג את הכלכלנים. כל עוד המסכים ירוקים הכל בסדר. הצריכה האמריקאית ממשיכה לשמור על המשק בתנועה. אבל ברגע שהגרפים יתהפכו לאדום, אותה תחושת עושר על הנייר יכולה תוך רגע להתנדף והצריכה, גם היא תתכווץ במהירות.

מארק זנדי, הכלכלן הראשי של מוד׳יס, מסביר את זה: “הזינוק במחירי המניות הוא מה שמחזיק את הצריכה של בעלי ההכנסה הגבוהה. אם זה יתהפך - זה הסיכון האמיתי לכלכלה.” לדבריו, רמות התמחור בשוק גבוהות, התחושה “מנופחת”, והכול נראה קצת יותר מדי טוב כדי להחזיק לאורך זמן.


בינתיים, האמריקאים העשירים ממשיכים לקנות. הם טסים במחלקת עסקים, הם רוכשים מותגי יוקרה, הם מציפים את החנויות של לואי ויטון והרמס וזה בדיוק מה ששומר את הצמיחה חיובית גם כשהמשק האמריקאי מתמודד עם מכסים, ריביות גבוהות וירידה בביקושים של השכבות הנמוכות. אבל צריכים לזכור שזה מנוע צמיחה ׳פיקטיבי׳ כי הוא פועל רק כל עוד השוק בירוק. כל ירידה במחירי המניות יכולה לגרום לבעלי ההכנסה הגבוהה להאט את הקניות - ומכיוון שהם אחראים לכמחצית מהצריכה במשק, ההשפעה על הכלכלה כולה תהיה מיידית.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
סקירה

הנאסד"ק עלה ב-1.4%; ביונד-מיט טסה ב-128%, הזהב קפץ ב-4%

צוות גלובל |

המדדים בוול-סטריט סיימו בעליות שערים, כאשר המשקיעים הגיבו בשילוב של אופטימיות זהירה לנוכח תוצאות חיוביות מעונת הדוחות והקלה במתיחות הסחר בין ארצות הברית לסין. תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו במקצת, בעוד מדד S&P 500 עלה ב־1.1%, בדרכו לרשום את העלייה הדו־יומית החדה ביותר מאז חודש יוני. הנאסד״ק קפץ גם כן ב-1.4% בדרך לשיא חדש.


עד כה, כ־85% מהחברות במדד S&P 500 שפרסמו דוחות רווח דיווחו על תוצאות טובות מהצפוי, מה שמחזק את הסנטימנט החיובי בשוק. המשקיעים מצפים שהדינמיקה הזו תימשך, במיוחד כאשר נראה שהסיכון להסלמה במלחמת הסחר פוחת. דונלד טראמפ הבהיר כי הוא עדיין שוקל להעלות מכסים על סחורות סיניות אם לא תושג עסקה עד 1 בנובמבר, אך הדגיש את כוונתו להיפגש עם נשיא סין שי ג׳ינפינג בשבוע הבא, צעד שנתפס כסימן להתקדמות.


אנליסטים ציינו כי למרות התנודתיות האופיינית לחודש אוקטובר, התנודות האחרונות נותרו מתונות יחסית. ריק גרדנר מ־RGA Investments אמר כי משקיעים ממשיכים לאמץ את גישת "קנה בירידה", והוסיף שהמבחן הבא לשוק יהיה דוחות החברות הטכנולוגיות הגדולות. לדבריו, המשקיעים מחפשים אינדיקציות ברורות כיצד ההשקעות בתחום הבינה המלאכותית תורמות לשורת הרווח.


הציפיות השבוע מתמקדות בשני מוקדים עיקריים: המשך עונת הדוחות - עם שמות בולטים כמו נטפליקס, קוקה קולה, טסלה ואינטל וגם פרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש ספטמבר ביום שישי, שצפוי לשפוך אור על מגמת האינפלציה לפני החלטת הריבית של הפד.