פורד
צילום: istock

פורד מקצצת 5% בשכר העובדים בארה"ב ומאיימת בפיטורים

יצרנית הרכבים האמריקנים ממשיכה לנסות להתאים את עצמה לשינויים בשוק הרכב העולמי. המניה מגיבה בעליות של 1.4% ומשלימה עלייה של 74% מהשפל במארס האחרון
עמית נעם טל | (1)
נושאים בכתבה פורד שער הדולר

בעוד יצרנית הרכב טסלה מצליחה להדהים את השווקים עם זינוק מטאורי בחודשים האחרונים, הסיטואציה אצל שאר יצרניות הרכב בארה"ב ממשיכה לדשדש במקרה הטוב. פורד (סימול:F) מודיעה היום כי היא צפויה לקצץ משכורות של כ-1,400 עובדי בארה"ב בשיעור של 5%.

במקביל לקיצוץ בשכר, החברה מציעה כעת ל-1,400 עובדים בארה"ב תהליך של פרישה מוקדמת מרצון. נציין כי המהלך הנוכחי של החברה מתייחס לעובדי "הצווארון הלבן", כלומר עובדי ניהול/ואדמיניסטרציה. חברה מעסיקה היום קרוב ל-30,000 עובדים במקצועות אלו בארה"ב. 

"אנחנו בתהליך ארוך טווח של להפוך את פורד ליציבה ובריאה יותר", טענו היום בהנהלת החברה במכתב לעובדים והוסיפו כי "התקווה שלנו היא להפוך את החברה לבריאה יותר באמצעות תמריצים וולונטריים. אם זה לא יקרה, תמריצים לא וולונטריים ידרשו". 

המהלך הערב מגיע לאחר שהחברה חתכה קרוב ל-7,000 משרות ברחבי העולם במהלך השנה האחרונה, כאשר 2,300 מכלל המשרות היו בארה"ב.  בחברה מצפים כי המהלכים האחרונים יחסכו לחברה הוצאות של כ-600 מיליון דולר. 

פורד, כמו הרוב המוחלט של יצרניות הרכב בעולם, נפגעה משמעותית מהאירועים סביב נגיף הקורונה שהגיעו לאחר היחלשות עקבית בשנים האחרונות. החברה צפויה לסיים את שנת 2020 עם הכנסות של 117 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 143.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2019 והכנסות של 148.3 מיליארד דולר ב-2019. במקביל, החברה צפויה לסגור את שנת 2020 עם הפסד, בפעם הראשונה בעשור האחרון. 

לנוכח הנתונים החלשים, סוגיית היכולת של החברה עמדה במוקד במהלך החודשים הראשונים של 2020, אך לנוכח התערבות הפד' בשווקים נראה כי הסיטואציה חזרה לשליטה. עם זאת, חשוב להדגיש כי החברה צריכה למחזר לא מעט חוב בשנים הקרובות, כך שצפויים לא מעט אתגרים לחברה. 

פריסת החוב של החברה לשנים הקרובות: לא מעט אתגרים צפויים 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    YL 02/09/2020 21:34
    הגב לתגובה זו
    כולנו נהנים מ דולר מרוסק ו למרות זאת מחירי מכוניות של פורד ****תוצרת ארצות הברית**** בשמיים כנראה הנהלת חברת פורד לא מודעת לרעב הישראלי ל מכוניות אני תקווה ש הנספח המסחרי והכלכלי ב שגרירות ארצות הברית ב תל אביב יפקח את עיניי היצרן פורד ו אולי תהיה מהפכה בארץ
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.