פורד
צילום: istock

פורד מקצצת 5% בשכר העובדים בארה"ב ומאיימת בפיטורים

יצרנית הרכבים האמריקנים ממשיכה לנסות להתאים את עצמה לשינויים בשוק הרכב העולמי. המניה מגיבה בעליות של 1.4% ומשלימה עלייה של 74% מהשפל במארס האחרון
עמית נעם טל | (1)
נושאים בכתבה פורד שער הדולר

בעוד יצרנית הרכב טסלה מצליחה להדהים את השווקים עם זינוק מטאורי בחודשים האחרונים, הסיטואציה אצל שאר יצרניות הרכב בארה"ב ממשיכה לדשדש במקרה הטוב. פורד (סימול:F) מודיעה היום כי היא צפויה לקצץ משכורות של כ-1,400 עובדי בארה"ב בשיעור של 5%.

במקביל לקיצוץ בשכר, החברה מציעה כעת ל-1,400 עובדים בארה"ב תהליך של פרישה מוקדמת מרצון. נציין כי המהלך הנוכחי של החברה מתייחס לעובדי "הצווארון הלבן", כלומר עובדי ניהול/ואדמיניסטרציה. חברה מעסיקה היום קרוב ל-30,000 עובדים במקצועות אלו בארה"ב. 

"אנחנו בתהליך ארוך טווח של להפוך את פורד ליציבה ובריאה יותר", טענו היום בהנהלת החברה במכתב לעובדים והוסיפו כי "התקווה שלנו היא להפוך את החברה לבריאה יותר באמצעות תמריצים וולונטריים. אם זה לא יקרה, תמריצים לא וולונטריים ידרשו". 

המהלך הערב מגיע לאחר שהחברה חתכה קרוב ל-7,000 משרות ברחבי העולם במהלך השנה האחרונה, כאשר 2,300 מכלל המשרות היו בארה"ב.  בחברה מצפים כי המהלכים האחרונים יחסכו לחברה הוצאות של כ-600 מיליון דולר. 

פורד, כמו הרוב המוחלט של יצרניות הרכב בעולם, נפגעה משמעותית מהאירועים סביב נגיף הקורונה שהגיעו לאחר היחלשות עקבית בשנים האחרונות. החברה צפויה לסיים את שנת 2020 עם הכנסות של 117 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 143.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2019 והכנסות של 148.3 מיליארד דולר ב-2019. במקביל, החברה צפויה לסגור את שנת 2020 עם הפסד, בפעם הראשונה בעשור האחרון. 

לנוכח הנתונים החלשים, סוגיית היכולת של החברה עמדה במוקד במהלך החודשים הראשונים של 2020, אך לנוכח התערבות הפד' בשווקים נראה כי הסיטואציה חזרה לשליטה. עם זאת, חשוב להדגיש כי החברה צריכה למחזר לא מעט חוב בשנים הקרובות, כך שצפויים לא מעט אתגרים לחברה. 

פריסת החוב של החברה לשנים הקרובות: לא מעט אתגרים צפויים 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    YL 02/09/2020 21:34
    הגב לתגובה זו
    כולנו נהנים מ דולר מרוסק ו למרות זאת מחירי מכוניות של פורד ****תוצרת ארצות הברית**** בשמיים כנראה הנהלת חברת פורד לא מודעת לרעב הישראלי ל מכוניות אני תקווה ש הנספח המסחרי והכלכלי ב שגרירות ארצות הברית ב תל אביב יפקח את עיניי היצרן פורד ו אולי תהיה מהפכה בארץ
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.