פורד
צילום: istock

פורד מקצצת 5% בשכר העובדים בארה"ב ומאיימת בפיטורים

יצרנית הרכבים האמריקנים ממשיכה לנסות להתאים את עצמה לשינויים בשוק הרכב העולמי. המניה מגיבה בעליות של 1.4% ומשלימה עלייה של 74% מהשפל במארס האחרון
עמית נעם טל | (1)
נושאים בכתבה פורד שער הדולר

בעוד יצרנית הרכב טסלה מצליחה להדהים את השווקים עם זינוק מטאורי בחודשים האחרונים, הסיטואציה אצל שאר יצרניות הרכב בארה"ב ממשיכה לדשדש במקרה הטוב. פורד (סימול:F) מודיעה היום כי היא צפויה לקצץ משכורות של כ-1,400 עובדי בארה"ב בשיעור של 5%.

במקביל לקיצוץ בשכר, החברה מציעה כעת ל-1,400 עובדים בארה"ב תהליך של פרישה מוקדמת מרצון. נציין כי המהלך הנוכחי של החברה מתייחס לעובדי "הצווארון הלבן", כלומר עובדי ניהול/ואדמיניסטרציה. חברה מעסיקה היום קרוב ל-30,000 עובדים במקצועות אלו בארה"ב. 

"אנחנו בתהליך ארוך טווח של להפוך את פורד ליציבה ובריאה יותר", טענו היום בהנהלת החברה במכתב לעובדים והוסיפו כי "התקווה שלנו היא להפוך את החברה לבריאה יותר באמצעות תמריצים וולונטריים. אם זה לא יקרה, תמריצים לא וולונטריים ידרשו". 

המהלך הערב מגיע לאחר שהחברה חתכה קרוב ל-7,000 משרות ברחבי העולם במהלך השנה האחרונה, כאשר 2,300 מכלל המשרות היו בארה"ב.  בחברה מצפים כי המהלכים האחרונים יחסכו לחברה הוצאות של כ-600 מיליון דולר. 

פורד, כמו הרוב המוחלט של יצרניות הרכב בעולם, נפגעה משמעותית מהאירועים סביב נגיף הקורונה שהגיעו לאחר היחלשות עקבית בשנים האחרונות. החברה צפויה לסיים את שנת 2020 עם הכנסות של 117 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 143.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2019 והכנסות של 148.3 מיליארד דולר ב-2019. במקביל, החברה צפויה לסגור את שנת 2020 עם הפסד, בפעם הראשונה בעשור האחרון. 

לנוכח הנתונים החלשים, סוגיית היכולת של החברה עמדה במוקד במהלך החודשים הראשונים של 2020, אך לנוכח התערבות הפד' בשווקים נראה כי הסיטואציה חזרה לשליטה. עם זאת, חשוב להדגיש כי החברה צריכה למחזר לא מעט חוב בשנים הקרובות, כך שצפויים לא מעט אתגרים לחברה. 

פריסת החוב של החברה לשנים הקרובות: לא מעט אתגרים צפויים 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    YL 02/09/2020 21:34
    הגב לתגובה זו
    כולנו נהנים מ דולר מרוסק ו למרות זאת מחירי מכוניות של פורד ****תוצרת ארצות הברית**** בשמיים כנראה הנהלת חברת פורד לא מודעת לרעב הישראלי ל מכוניות אני תקווה ש הנספח המסחרי והכלכלי ב שגרירות ארצות הברית ב תל אביב יפקח את עיניי היצרן פורד ו אולי תהיה מהפכה בארץ
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


כרטיס לוטו אמריקאי, פאוורבול. קרדיט: רשתות חברתיותכרטיס לוטו אמריקאי, פאוורבול. קרדיט: רשתות חברתיות

1.8 מיליארד דולר: כשהלוטו וחג המולד נפגשים

הגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד הסתיימה בסיפור אמריקאי לחג: כרטיס יחיד שנרכש במדינת ארקנסו גרף פרס של כ־1.8 מיליארד דולר, אחד מסכומי הזכייה הגבוהים ביותר שנרשמו אי־פעם בלוטו האמריקאי

רן קידר |
נושאים בכתבה לוטו

במובן הזה, סכומי עתק חריגים אינם רק אירוע צרכני או תרבותי, אלא גם מנגנון שמגדיל זמנית את הכנסות המדינות ומשפיע בפועל על התקציבים הציבוריים שלהן.

הגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד הסתיימה בזכייה חריגה במיוחד: כרטיס יחיד שנרכש במדינת ארקנסו גרף פרס של כ־1.8 מיליארד דולר, אחד מסכומי הזכייה הגבוהים ביותר שנרשמו אי־פעם בלוטו האמריקאי. מדובר בזכייה השנייה בגודלה בתולדות הלוטו בארה"ב, והפעם השנייה בלבד שכרטיס שנמכר במדינת ארקנסו זוכה בג'קפוט הפאוורבול. המספרים שעלו בהגרלה היו 4, 25, 31, 52 ו־59, ולצדם מספר הפאוורבול 19. הסיכוי לפגוע בכל ששת המספרים עמד על אחד ל־292.2 מיליון.

בנוסף, סביב ג'קפוטים חריגים נרשמת גם פעילות כלכלית נלווית: חנויות נוחות, תחנות דלק ורשתות קמעונאיות שבהן נמכרים כרטיסי ההגרלה נהנות מגידול חד בתנועת הלקוחות, ולעיתים גם מעלייה במכירות מוצרים נוספים. במקביל, עצם השיח הציבורי סביב הזכייה, במדיה, ברשתות החברתיות ובמרחב הציבורי, מחזק את המותג של משחקי הלוטו ומאריך את חיי ההתעניינות בהם גם לאחר ההגרלה עצמה. עם זאת, כלכלנים מציינים כי מדובר בהכנסות תנודתיות ולא יציבות, התלויות בהתלהבות רגעית ובחלומות על התעשרות מהירה, ולכן אינן מהוות תחליף למקורות מימון קבועים וארוכי טווח של תקציבי המדינות.

בתזמון מושלם, כאילו היה אגדה של חג המולד, הפרס תפח לאחר רצף ארוך של הגרלות ללא זוכה, מה שהוביל לעלייה חדה ברכישת כרטיסים בימים שקדמו לחג. הזוכה המאושר שילם שני דולרים בלבד עבור הכרטיס, ויעמוד בפני דילמה, האם לבחור בין קבלת הפרס בפריסה של 29 תשלומים שנתיים, או לקבל תשלום חד-פעמי של כ-835 מיליון דולר לפני מסים. ניכויי המס הפדרליים והמדינתיים צפויים להפחית סכום משמעותי מהזכייה בפועל.

שוק הלוטו האמריקאי ממשיך לשבור שיאים

זכיות בהיקפים של יותר ממיליארד דולר הפכו בשנים האחרונות לתופעה שכיחה יותר בלוטו האמריקאי, בין היתר בשל שינויי מבנה המשחק והעלאת הסיכויים לג'קפוטים מצטברים. השיא ההיסטורי נרשם בשנת 2022, אז זכה כרטיס בקליפורניה בפרס של יותר מ־2 מיליארד דולר.