ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר

חברת החלל של מאסק מבקשת הערכת שווי של 400 מיליארד דולר בזכות הצלחת Starlink למרות כשלונות Starship ומתיחות עם טראמפ בעוד השוק רואה בה הזדמנות ייחודית לכניסה לתעשיית החלל המסחרית
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה ספייס איקס

ספייס איקס של אילון מאסק נמצאת במגעים לגיוס כספים לפי הערכת שווי של כ-400 מיליארד דולר, רמה שמעמידה את חברת החלל הפרטית בליגה של ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. ההערכה החדשה גבוהה מזו של חברות כמו נטפליקס או איירבס, ומעידה על האמונה הגוברת של המשקיעים בפוטנציאל הכלכלי של תעשיית החלל המסחרית.


ההערכה החדשה מייצגת זינוק של 50 מיליארד דולר מגל הגיוס הקודם בדצמבר, כשהחברה הוערכה ב-350 מיליארד דולר. בפחות מחצי שנה, מאסק הוסיף להערכת החברה סכום שמכסה את כל התקציב השנתי של מדינות שלמות.


התוכנית כוללת שני מסלולים מקבילים: גיוס הון ראשוני שבו החברה תמכור מניות חדשות למשקיעים, לצד הצעה משנית שתאפשר לעובדים ולמשקיעים מוקדמים למכור את חלקם בחברה. זה מהלך חכם שמאפשר לחברה לגייס כספים תוך מתן נזילות לבעלי העניין הוותיקים.


הבסיס להערכת השווי

בבסיס הערכת השווי הגבוהה עומדת יחידת Starlink, שהפכה למנוע הצמיחה של SpaceX. רשת הלוויינים להפצת אינטרנט צוברת תאוצה מסחרית מרשימה ומספקת זרם הכנסות יציב שהשוק כבר מכיר מחברות תקשורת מסורתיות. 


מנגד, פרויקט Starship עדיין נאבק עם אתגרים טכניים משמעותיים. הרקטה המהפכנית, שאמורה להוביל את האנושות למאדים, חוותה סדרה של כשלונים, כולל פיצוץ במתקן הבדיקות בטקסס ביוני. אבל המשקיעים מבינים שבתעשיית החלל, כשלונות הם חלק מהדרך לפריצות דרך.


הגיוס מגיע בזמן מורכב עבור מאסק מבחינה פוליטית. היחסים שלו עם הנשיא דונלד טראמפ, שפעם נראו כברית זהב, הולכים והתערערים בעקבות מחלוקות על חבילת ההוצאות והמיסים. מאסק אף רומז על הקמת מפלגה פוליטית חדשה, מה שעלול לסבך את הקשרים עם הממשל.


שולטת בשיגור לווינים

השוק הפרטי רואה בSpaceX אחת ההזדמנויות הייחודיות לא רק בגלל הטכנולוגיה אלא בגלל השליטה שלה בשוק שיגור הלוויינים המסחריים. החברה כבר מובילה את רוב משימות השיגור לחלל בעולם המערבי, יתרון תחרותי שקשה מאוד לשכפל.

קיראו עוד ב"גלובל"


הערכת השווי של 400 מיליארד דולר מעמידה את SpaceX בקטגוריה נדירה של חברות פרטיות שמתקרבות לגודל של תאגידי ענק ציבוריים. זה משקף את האמונה של המשקיעים שתעשיית החלל עומדת בפני פריצת דרך מסחרית שתשנה הכל.


עם זאת, עדיין צריך לזכור שזו עדיין תעשייה חדשה עם סיכונים גבוהים. כשלון במשימה קריטית או תקלה טכנית משמעותית יכולים לשנות את כל המשוואה. מאסק בנה את המוניטין שלו על לקיחת סיכונים, אבל הפעם הוא משחק עם סכומים שמתקרבים לתקציבים לאומיים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    iron man (ל"ת)
    וואי וואי 15/07/2025 21:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 10/07/2025 10:53
    הגב לתגובה זו
    לדעתי ההנפקה תצליח בגדול ... המוצר טוב ... חאילון יש הרבה חברים המשקיעים.אבל אם הוא ימשיך להיתעסק עם טראמפ ... הוא יסתבך כי רוב החברה מתבסס על כספי מישל והמושל כרגע הוא טראמפ .אילון ייתישר בסוף... הוא יבין שהממסד מושחת ושאינאפשר להציל את כולם .. גם טסלה תזנק
  • 2.
    אנונימי 09/07/2025 11:54
    הגב לתגובה זו
    מה אין ליתרום לאחרים גםגיוס הלוואות הוא אלוף וזה מה
  • 1.
    אנונימי 08/07/2025 23:39
    הגב לתגובה זו
    האיש יודע איך לגייס כסף של אנשים אחרים גאון אין מה לומר
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.