
ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
ספייס איקס של אילון מאסק נמצאת במגעים לגיוס כספים לפי הערכת שווי של כ-400 מיליארד דולר, רמה שמעמידה את חברת החלל הפרטית בליגה של ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. ההערכה החדשה גבוהה מזו של חברות כמו נטפליקס או איירבס, ומעידה על האמונה הגוברת של המשקיעים בפוטנציאל הכלכלי של תעשיית החלל המסחרית.
ההערכה החדשה מייצגת זינוק של 50 מיליארד דולר מגל הגיוס הקודם בדצמבר, כשהחברה הוערכה ב-350 מיליארד דולר. בפחות מחצי שנה, מאסק הוסיף להערכת החברה סכום שמכסה את כל התקציב השנתי של מדינות שלמות.
התוכנית כוללת שני מסלולים מקבילים: גיוס הון ראשוני שבו החברה תמכור מניות חדשות למשקיעים, לצד הצעה משנית שתאפשר לעובדים ולמשקיעים מוקדמים למכור את חלקם בחברה. זה מהלך חכם שמאפשר לחברה לגייס כספים תוך מתן נזילות לבעלי העניין הוותיקים.
הבסיס להערכת השווי
בבסיס הערכת השווי הגבוהה עומדת יחידת Starlink, שהפכה למנוע הצמיחה של SpaceX. רשת הלוויינים להפצת אינטרנט צוברת תאוצה מסחרית מרשימה ומספקת זרם הכנסות יציב שהשוק כבר מכיר מחברות תקשורת מסורתיות.
מנגד, פרויקט Starship עדיין נאבק עם אתגרים טכניים משמעותיים. הרקטה המהפכנית, שאמורה להוביל את האנושות למאדים, חוותה סדרה של כשלונים, כולל פיצוץ במתקן הבדיקות בטקסס ביוני. אבל המשקיעים מבינים שבתעשיית החלל, כשלונות הם חלק מהדרך לפריצות דרך.
הגיוס מגיע בזמן מורכב עבור מאסק מבחינה פוליטית. היחסים שלו עם הנשיא דונלד טראמפ, שפעם נראו כברית זהב, הולכים והתערערים בעקבות מחלוקות על חבילת ההוצאות והמיסים. מאסק אף רומז על הקמת מפלגה פוליטית חדשה, מה שעלול לסבך את הקשרים עם הממשל.
שולטת בשיגור לווינים
השוק הפרטי רואה בSpaceX אחת ההזדמנויות הייחודיות לא רק בגלל הטכנולוגיה אלא בגלל השליטה שלה בשוק שיגור הלוויינים המסחריים. החברה כבר מובילה את רוב משימות השיגור לחלל בעולם המערבי, יתרון תחרותי שקשה מאוד לשכפל.
- אינטל קופצת ב-7% - האם השורטיסטים נלחצו?
- בעקבות העיכובים ב-AI: מכירות האייפון 16 צנחו ב-6%
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הערכת השווי של 400 מיליארד דולר מעמידה את SpaceX בקטגוריה נדירה של חברות פרטיות שמתקרבות לגודל של תאגידי ענק ציבוריים. זה משקף את האמונה של המשקיעים שתעשיית החלל עומדת בפני פריצת דרך מסחרית שתשנה הכל.
עם זאת, עדיין צריך לזכור שזו עדיין תעשייה חדשה עם סיכונים גבוהים. כשלון במשימה קריטית או תקלה טכנית משמעותית יכולים לשנות את כל המשוואה. מאסק בנה את המוניטין שלו על לקיחת סיכונים, אבל הפעם הוא משחק עם סכומים שמתקרבים לתקציבים לאומיים.