עברון: האירו יבחן השבוע שוב את ההתנגדות ב-1.33

בטווחי המסחר הצפויים לשבוע הקרוב: 1.310 עד 1.340 דולר לאירו, 103 עד 106 ין לדולר. אין שינוי בהערכה, כי מגמת החלשות הדולר שהחלה בשנת 2002 צפויה להתחדש

בימים הקרובים, כך נראה - האירו צפוי לבחון פעם נוספת את קו ההתנגדות המצוי ברמה של 1.33 דולר. בסיומו של מסחר תנודתי, הדולר האמריקני רשם בשבוע שעבר בשווקי העולם שחיקה בשיעור 0.2% מול סל מטבעות ה-DXY. בכל ימי המסחר בשווקי המטבעות בעולם בשבוע שעבר, להוציא את יום שישי, רשם הדולר התחזקות - ביום המסחר האחרון לשבוע, דווקא על רקע פרסומו של דו"ח תעסוקה חיובי - סבל הדולר מלחץ של מוכרים, שהובילו אותו להינעל ברמות הנמוכות מהשערים בהם פתח את המסחר.

הסבר אפשרי לכך, שנתוני התעסוקה החזקים מהצפוי גררו ביום שישי האחרון להיחלשות הדולר, יכול לנבוע מן העלייה המקבילה והמפתיעה שנרשמה בשיעור האבטלה. כמו כן, אפשר כי הציפיות בקרב מספר גופים גדולים היו אופטימיות במיוחד, כך שהן היו אף גבוהות מהדיווח החיובי כשלעצמו שפורסם בפועל, מה שגרר בעקבותיו אכזבה ומימושי אחזקות הנקובות בדולר.

האינדקס הדולרי (DXY) ננעל ביום ו' בניו יורק ברמה של 82.52 (82.66 בשבוע שעבר), המשקפת החלשות ממוצעת בשיעור 0.2% של הדולר האמריקני מול סל המטבעות הכלולים בו (אירו, ין, ליש"ט, דולר קנדי, כתר שבדי ופרנק שוויצרי). מתחילת השנה ההתחזקות הממוצעת בדולר כורסמה כעת לכדי 2.0%.

הדולר הניו זילנדי, הנהנה מאטרקטיביות עקום התשואה (6.2% תשואה שנתית באג"ח ממשלתיות ל- 10 שנים), רשם השבוע התחזקות בשיעור של 1.5% והיה בכך לשיאן השבוע. הפר"ש איבד 0.6% משווי ורשם בכך את שיעור ההיחלשות המרבי מול הדולר.

האירו נסחר ביציבות, לאחר שרמת התמיכה של 1.31 דולר החזיקה מעמד, ואילו הליש"ט התחזקה מול הדולר בשיעור של 0.2% - על רקע ציפיות להמשך ייקור הריבית המוניטרית המצויה ברמה של 4.75%, שהיא הגבוהה בקרב המדינות התעשייתיות הגדולות.

הין היפני התחזק ב-0.4% מול הדולר האמריקני על רקע הערכות, כי המיתון שנרשם בכלכלתה במחצית השנייה של 2004 נסתיים וכי זרם ההשקעות הזרות לכיוונה של יפן צפוי להתגבר. דיווחים רשמיים על אומדני גידול, מפתיעים בהיקפם, שנרשמו בחודש ינואר במכירות הקמעונאיות (5.7%) ובתפוקה התעשייתית (2.1%), תמכו השבוע באופטימיות המשקיעים, והובילו נוסף על התחזקות המטבע המקומי גם לעליות בשיעור שבועי של 1.8% במדד הניקיי.

אין שינוי בהערכה, כי מגמת החלשות הדולר האמריקני שהחלה בשנת 2002 צפויה להתחדש בעיקר על רקע: 1. גירעונות גבוהים וגדלים בחשבון השוטף במאה"ת האמריקני. 2. גירעון תקציבי תופח. 3. סיכון גיאו-פוליטי אותו יש לייחס למטבע האמריקני. 4. עמדת משרד האוצר האמריקני כי יש להימנע מהתערבויות בשוק המט"ח.

בטווחי המסחר הצפויים לשבוע הקרוב: 1.310 עד 1.340 דולר לאירו, 103 עד 106 ין לדולר.

בכל שנת 2005 יש לצפות לתנודתיות גבוהה יחסית, במסגרתה יושגו היעדים שלהלן: 1.38 עד 1.44 דולר לאירו, 96 עד 100 ין לדולר, 1.97 עד 2.04 דולר לליש"ט, 1.10 עד 1.12 פר"ש לדולר, 1.11 עד 1.13 דולר קנדי לדולר, 0.82 עד 0.84 דולר אוסטרלי לדולר, 0.75 עד 0.77 דולר ניו זילנדי לדולר.

* הכותב - רפאל עברון הוא אנליסט ראשי במט"ח ובניירות ערך זרים ומנהל מחלקת שווקים בינלאומיים בחטיבה להשקעות של לאומי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.