מרצדס E63 AMG: מבחן דרכים השקה
מרצדס E63 AMG
תן לי כוח
מתיישב בתא הנוסעים שכולו פאר, הוד והדר. עור משובח ועץ בגימור כהה ועמוק. העין סורקת את הסביבה, נתקלת בצביר הכפתורים שליד מוט ההילוכים ומתעכבת על שניים. האחד מסומן ב-'AMG' השני ב-'ESP'. המנוע מודיע על קיומו עכשיו בבס מרעיד ולא נותר דבר חוץ מלצאת את החניון.
גם בצליעה עירונית בתנועה צפופה, ברור לך שאתה נמצא במשהו אחר. שונה. בוחן את הגימור והחומרים (המצוינים), מעריך את המרווח ואת הנוחות המחבקת של המושבים הקדמיים. עומד מהופנט מול הטוויטרים של Bang and Olufsen, חלק ממערכת בת עשרות אלפי וואטים, ארבעה עשר רמקולים וארבעה סאב וואפרים. מחיר האופציה הזו באירופה כמחירה של סופרמיני טובה. איכות הצליל, מיותר לציין, נדירה באיכותה. צלולה, נטולת עיוותים, נעימה ומדויקת בכל תדר ובכל עוצמה – ככל שאוזן אנושית יכולה לשמוע. גם שעון הזמן גורם לך להסתכל בו מהורהר – חתיכה אנלוגית רבועה מבית IWC, כולה איפוק, אלגנטיות ואיכות. לא רק מספרים יש כאן, גם סמלים נכונים.
קל לשכוח את המנוע הזה כשאתה הולך שבי אחר פרט כזה או אחר בתא. הרמזור הופך ירוק, יקיצה ואחריה לחיצה נמהרת מזכירה מה מניע את המכונה הזו. הטיפוס במעלה הסל"ד תזזיתי. בניית הכוח מיידית ועבה. התיבה עם שבעת יחסי ההעברה יודעת להשתמש בתפוקתו בתבונה, מעבירה הילוכים מוקדם מאוד במצב 'חיסכון' ומושכת סל"ד אל תוך העברות מהירות וחלקות במצבי ה'ספורט'. והרעש, הצליל, מרעיד וממכר – מטפס במעלה שערות גבך הסומרות עד לגזע המוח שם הוא מתחבר ליצרים המודחקים והאפלים ביותר. גם בסל"ד נמוך בשיוט נינוח הוא שם ברקע, לא מציק אבל קיים.
קריעת האחיזה הראשונה על כביש יבש קצת קשה ופתאומית. בכל זאת יש מאחור שתי סוליות מכובדות ודביקות (285/35), אבל אחרי הביתוק הראשוני יש את כל הכוח שצריך בכדי למשוך את זנבה החוצה. השליטה של הבולמים בגוף מצוינת במצב הקשיח, אין טלטלות מיותרות וקל מאוד להחזיק אותה במקומות הללו ככל שמרשה הכביש. אבל אלו חדשות של אתמול. גם ה-E AMG הקודמת ידעה לתמוך בסטיות שכאלו. על הכביש המפותל מתגלה השיפור המשמעותי ביותר והוא מתרכז ביכולת של המכונית הזו לשנות כיוון.
שינוי כיוון
אחרי שהתמלאנו הערכה ליכולת השיוט הנינוחה בכביש המהיר ובמהירות חוקית – בזכות משטרת ספרד – ירדנו לכבישים משניים ולחים. הדרך רצה במורד ההר, עוקבת אחר צלעותיו לרגע ונחצבת לתוכו באחר. מעיפה אותנו בימין-שמאל הדוק. לא נותנת מנוח לרגע. מסוג המקומות שדורשים איזו איוו 8, אולי 106 ראלי. בכל אופן, לא משהו עם כמעט 600 כ"ס ושני טון. דעה קדומה. ואחת מיותרת, כי מרצדס E63 AMG החדשה נכנסת לפניות בצורה לא מובנת, נותנת לך למשוך בלימה מחדדת אל תוך האייפקס, לא מנסה להמשיך ישר כמו כל כך הרבה מכוניות חזקות וגדולות.
כנראה שגם במרצדס מבינים שהכוח המשחית שמייצר ה-V8 המוגדש מצריך טיפול בדרך אחרת, חדשה בכל הקשור בחטיבת הביצועים שלהם. ואכן, מי שיבקש יוכל לקבל את ה-AMG שלו עם הנעה כפולה קבועה, עם חלוקת מומנט המעדיפה בבירור את הציר האחורי (30/70). עוד יוכל הלקוח המאושר לקבל את דגם ה-S, שמחליף את "חבילת הביצועים" של הדגם הקודם.
על אותו הכביש והפעם עם גרסת ה-S והנעה כפולה, החוויה מעודנת מחד ומהירה משמעותית מאידך. 588 כ"ס ולא פחות מ-81.3 קג"מ עומדים תחת רגלי הימנית כעת. התאוצה ל-100 קמ"ש מתקצרת ל-3.6 שניות – יותר כוח, קצת יותר משקל (מערכת ההנעה הכפולה מוסיפה כ-70 ק"ג) אבל גם הרבה יותר משיכה. ועל הכביש ההוא היכולת המצוינת בכניסה לפניות, מושלמת עכשיו עם יציאה מלאת אחיזה ודחף. מערכת ההנעה הכפולה יעילה מאוד, מאפשרת לך עדיין, תחת פרובוקציה, לגרום למכונה לפסוע הצידה, אבל בעיקר גורמת לך לייצר קצב פסיכוטי על הכביש המפותל.
אני מניח לה ולנפשי. מחבר בחזרה את הבקרות, מעביר את המתלים והתיבה למצב נינוח וחסכוני. 103,000 יורו עולה הגרסה ה"בסיסית" ביותר של ה-E63 AMG באירופה.
עוד
שתי הגרסאות הללו מריצות את הדם, פוערות את העיניים ומורחות חיוך דבילי על כל פנים. גרסת ה-S המחוזקת והמושכת מכניסה את AMG לעידן חדש. כבר כמה שנים שכוחן של גרסאות הביצועים של החטיבה הופך אלים יותר והגיוני פחות. ההנעה הכפולה הופכת את היכולת הזו לזמינה יותר, קלה יותר ויעילה בכל תנאי ובכל מזג אוויר. קל מאוד להעריך אותה, אבל את הרגש, הפחד והתשוקה עוררה אצלי הגרסה ה"פשוטה". מלאת אופי, עוצמה ורעש. משדרת בעוצמות שגורמות לך להרגיש כלפיה, לרצות בה, לאהוב אותה.
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
