מרצדס E63 AMG: מבחן דרכים השקה
מרצדס E63 AMG
תן לי כוח
מתיישב בתא הנוסעים שכולו פאר, הוד והדר. עור משובח ועץ בגימור כהה ועמוק. העין סורקת את הסביבה, נתקלת בצביר הכפתורים שליד מוט ההילוכים ומתעכבת על שניים. האחד מסומן ב-'AMG' השני ב-'ESP'. המנוע מודיע על קיומו עכשיו בבס מרעיד ולא נותר דבר חוץ מלצאת את החניון.
גם בצליעה עירונית בתנועה צפופה, ברור לך שאתה נמצא במשהו אחר. שונה. בוחן את הגימור והחומרים (המצוינים), מעריך את המרווח ואת הנוחות המחבקת של המושבים הקדמיים. עומד מהופנט מול הטוויטרים של Bang and Olufsen, חלק ממערכת בת עשרות אלפי וואטים, ארבעה עשר רמקולים וארבעה סאב וואפרים. מחיר האופציה הזו באירופה כמחירה של סופרמיני טובה. איכות הצליל, מיותר לציין, נדירה באיכותה. צלולה, נטולת עיוותים, נעימה ומדויקת בכל תדר ובכל עוצמה – ככל שאוזן אנושית יכולה לשמוע. גם שעון הזמן גורם לך להסתכל בו מהורהר – חתיכה אנלוגית רבועה מבית IWC, כולה איפוק, אלגנטיות ואיכות. לא רק מספרים יש כאן, גם סמלים נכונים.
קל לשכוח את המנוע הזה כשאתה הולך שבי אחר פרט כזה או אחר בתא. הרמזור הופך ירוק, יקיצה ואחריה לחיצה נמהרת מזכירה מה מניע את המכונה הזו. הטיפוס במעלה הסל"ד תזזיתי. בניית הכוח מיידית ועבה. התיבה עם שבעת יחסי ההעברה יודעת להשתמש בתפוקתו בתבונה, מעבירה הילוכים מוקדם מאוד במצב 'חיסכון' ומושכת סל"ד אל תוך העברות מהירות וחלקות במצבי ה'ספורט'. והרעש, הצליל, מרעיד וממכר – מטפס במעלה שערות גבך הסומרות עד לגזע המוח שם הוא מתחבר ליצרים המודחקים והאפלים ביותר. גם בסל"ד נמוך בשיוט נינוח הוא שם ברקע, לא מציק אבל קיים.
קריעת האחיזה הראשונה על כביש יבש קצת קשה ופתאומית. בכל זאת יש מאחור שתי סוליות מכובדות ודביקות (285/35), אבל אחרי הביתוק הראשוני יש את כל הכוח שצריך בכדי למשוך את זנבה החוצה. השליטה של הבולמים בגוף מצוינת במצב הקשיח, אין טלטלות מיותרות וקל מאוד להחזיק אותה במקומות הללו ככל שמרשה הכביש. אבל אלו חדשות של אתמול. גם ה-E AMG הקודמת ידעה לתמוך בסטיות שכאלו. על הכביש המפותל מתגלה השיפור המשמעותי ביותר והוא מתרכז ביכולת של המכונית הזו לשנות כיוון.
שינוי כיוון
אחרי שהתמלאנו הערכה ליכולת השיוט הנינוחה בכביש המהיר ובמהירות חוקית – בזכות משטרת ספרד – ירדנו לכבישים משניים ולחים. הדרך רצה במורד ההר, עוקבת אחר צלעותיו לרגע ונחצבת לתוכו באחר. מעיפה אותנו בימין-שמאל הדוק. לא נותנת מנוח לרגע. מסוג המקומות שדורשים איזו איוו 8, אולי 106 ראלי. בכל אופן, לא משהו עם כמעט 600 כ"ס ושני טון. דעה קדומה. ואחת מיותרת, כי מרצדס E63 AMG החדשה נכנסת לפניות בצורה לא מובנת, נותנת לך למשוך בלימה מחדדת אל תוך האייפקס, לא מנסה להמשיך ישר כמו כל כך הרבה מכוניות חזקות וגדולות.
כנראה שגם במרצדס מבינים שהכוח המשחית שמייצר ה-V8 המוגדש מצריך טיפול בדרך אחרת, חדשה בכל הקשור בחטיבת הביצועים שלהם. ואכן, מי שיבקש יוכל לקבל את ה-AMG שלו עם הנעה כפולה קבועה, עם חלוקת מומנט המעדיפה בבירור את הציר האחורי (30/70). עוד יוכל הלקוח המאושר לקבל את דגם ה-S, שמחליף את "חבילת הביצועים" של הדגם הקודם.
על אותו הכביש והפעם עם גרסת ה-S והנעה כפולה, החוויה מעודנת מחד ומהירה משמעותית מאידך. 588 כ"ס ולא פחות מ-81.3 קג"מ עומדים תחת רגלי הימנית כעת. התאוצה ל-100 קמ"ש מתקצרת ל-3.6 שניות – יותר כוח, קצת יותר משקל (מערכת ההנעה הכפולה מוסיפה כ-70 ק"ג) אבל גם הרבה יותר משיכה. ועל הכביש ההוא היכולת המצוינת בכניסה לפניות, מושלמת עכשיו עם יציאה מלאת אחיזה ודחף. מערכת ההנעה הכפולה יעילה מאוד, מאפשרת לך עדיין, תחת פרובוקציה, לגרום למכונה לפסוע הצידה, אבל בעיקר גורמת לך לייצר קצב פסיכוטי על הכביש המפותל.
אני מניח לה ולנפשי. מחבר בחזרה את הבקרות, מעביר את המתלים והתיבה למצב נינוח וחסכוני. 103,000 יורו עולה הגרסה ה"בסיסית" ביותר של ה-E63 AMG באירופה.
עוד
שתי הגרסאות הללו מריצות את הדם, פוערות את העיניים ומורחות חיוך דבילי על כל פנים. גרסת ה-S המחוזקת והמושכת מכניסה את AMG לעידן חדש. כבר כמה שנים שכוחן של גרסאות הביצועים של החטיבה הופך אלים יותר והגיוני פחות. ההנעה הכפולה הופכת את היכולת הזו לזמינה יותר, קלה יותר ויעילה בכל תנאי ובכל מזג אוויר. קל מאוד להעריך אותה, אבל את הרגש, הפחד והתשוקה עוררה אצלי הגרסה ה"פשוטה". מלאת אופי, עוצמה ורעש. משדרת בעוצמות שגורמות לך להרגיש כלפיה, לרצות בה, לאהוב אותה.
סמוטריץ ממשלההרחבת הפטור ממס על יבוא אישי תיכנס לתוקף עוד 21 יום
במסגרת המהלכים שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק נגד יוקר המחיה, החליט השר להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי; הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי עד לסכום של 150 דולר תיכנס לתוקף עוד 21 יום
במסגרת המהלכים שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק נגד יוקר המחיה, החליט השר להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי. הפטור ממס על יבוא אישי לסכום של 150 דולר ייכנס לתוקף עוד 21 יום. "הצרכן הישראלי לא יכול להיות שבוי בידי טייקונים שמחזיקים במשק" אמר סמוטריץ'.
שר האוצר מוביל שורה של צעדים להקלה בתחום יוקר המחייה ולתפיסתו פתיחת השוק תוציא מידי מונופולים וחברות ששולטות במשק את היכולת לגבות מהצרכן הישראלי מחירים גבוהים מרוב מדינות אירופה. כך למשל מחירי ההלבשה וההנעלה בישראל גבוהים ביחס לממוצע האירופאי. הפער במחירי המוצרים האלו מגיע לכ-28% מהממוצע ה-OECD.
על פי ההערכות, ארבע חברות גדולות בתחום ההלבשה וההנעלה בישראל מחזיקות יחד בכ-40% מנתח השוק בסקטור זה ולמעשה קובעות רף מחירים גבוה ולא מוצדק לכל משקי הבית. על פי נתוני משרד האוצר כוח הקנייה של אזרחי ישראל נמוך מזה של רוב מדינות אירופה כאשר ישראל נמצאת במקום ה-22 מתוך 38 מדינות. הסיבה לכך היא רמת מחירים יקרה שמצמצמת את כוח הקנייה של האזרחים בישראל.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': ״הצרכן הישראלי משלם יותר מחברו במדינות המערב. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעובדה כי סקטורים שלמים מוחזקים בידי מונופולים וטייקונים שמנצלים את המשק הסגור כדי לגבות מחיר יקר ולא מוצדק מהצרכן הישראלי. החלטתי להגביר את התחרות בתחום הזה ולהוזיל בכך את סל המחייה עבור משקי הבית בישראל". השר פירסם את הצו להערות הציבור לקראת כוונתו לחתום עליו. בעוד 21 יום יוכל השר לחתום וההוזלה תיכנס לתוקף.
- המע"מ עולה - מה יקרה למחירי הדירות ומה עם מי שכבר רכש?
- "לבטל את הפטור ממס לשכר דירה, להעלות את מס החברות": מה המדינה צריכה לעשות בתקופה הזאת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצעד מוצג לציבור כעידוד תחרות, אך גורמי המקצוע באוצר מזהירים כי מדובר במהלך של כלכלת בחירות. וויתור על הכנסות ממסים בזמן שהמשק עדיין מתמודד עם עלויות המלחמה אינו צעד זהיר ובוודאי לא כזה שהדרג המקצועי תמך בו. בצמרת האוצר מדגישים כי שנים מדברים על ביטול פטורים, לא על הרחבתם, והמהלך הנוכחי הפוך לחלוטין לאג’נדה הרשמית של המשרד.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
