מרצדס E63 AMG: מבחן דרכים השקה

E של טירוף: עם 585 כ"ס ו-81 קג"מ, הגרסה הבכירה במשפחת ה-E קלאס היא הכול חוץ מהגיונית
אריאל אלסיבוני |

מרצדס E63 AMG

אתה לומד לא לצפות לשום דבר. כשאתה מצפה למשהו, אתה מגיע עם דעה קדומה, לטוב או לרע. העולם שמפגיז אותך במידע, המח שמארגן בתוכו סט ברור של ידיעות, הם דברים שאתה צריך להיזהר מהם. ציפיות לא רק מכסות את הכרית שלך, הן גם משבשות את היכולת שלך להתייחס לדברים חדשים באופן נקי ומחושב. דעה קדומה היא אויבו של מי שמטרתו להבין. קשה לנטרל אותן. העיסוק שלנו גורר לתוכו כל הרבה אמוציות, שקל לשכוח לפעמים שאנו מתעסקים בברזל. הגבולות שבין אנוש למכונה? בין משתמש למוצר? יש רגעים בהם ההגדרות כהות והגבולות מיטשטשים. אם חרגת פעם אל תוך החיבור הזה, הרי שאתה נמצא בחברה טובה. רגש כזה או אחר כלפיי מכונה כלשהי, הוא מה שאני מנסה לחמוק ממנו כרגע. כי אם חצית פעם את הקו המתואר מעלה, תוכל להבין שעומדת בפניי בעיה. קשה להישאר אדיש, קר ומחושב כשאתה יורד לחניון ומגלה שתי שורות אינסופיות של המוצר האחרון מבית AMG.
 

תן לי כוח
רק בשביל לסבר את האוזן, ואולי להתחיל להסביר עם מה אנחנו מתעסקים כאן, מכוניות כמו למבורגיני אוונטדור ופרארי F12 משיגות בשיאן מומנט נמוך יותר ממה שמייצר ה-V8 הזה כבר ב-1,750 סל"ד. בלוק אלומיניום במשקל 204 ק"ג, המפנה את גזי הפליטה אל שני מגדשי טורבו המסוגלים להגיע למהירות סיבוב של כ-185,000 סל"ד בעומס מלא. לחץ הגדישה בדור הזה הועלה ל-1 באר (לעומת 0.9 באר) ומכאן שגם התפוקה – 5,461 הסמ"ק הללו מייצרים כעת 557 כ"ס ב-5,500 ו-73.2 קג"מ ב-1,750 סל"ד.
 
 

מתיישב בתא הנוסעים שכולו פאר, הוד והדר. עור משובח ועץ בגימור כהה ועמוק. העין סורקת את הסביבה, נתקלת בצביר הכפתורים שליד מוט ההילוכים ומתעכבת על שניים. האחד מסומן ב-'AMG' השני ב-'ESP'. המנוע מודיע על קיומו עכשיו בבס מרעיד ולא נותר דבר חוץ מלצאת את החניון.

גם בצליעה עירונית בתנועה צפופה, ברור לך שאתה נמצא במשהו אחר. שונה. בוחן את הגימור והחומרים (המצוינים), מעריך את המרווח ואת הנוחות המחבקת של המושבים הקדמיים. עומד מהופנט מול הטוויטרים של Bang and Olufsen, חלק ממערכת בת עשרות אלפי וואטים, ארבעה עשר רמקולים וארבעה סאב וואפרים. מחיר האופציה הזו באירופה כמחירה של סופרמיני טובה. איכות הצליל, מיותר לציין, נדירה באיכותה. צלולה, נטולת עיוותים, נעימה ומדויקת בכל תדר ובכל עוצמה – ככל שאוזן אנושית יכולה לשמוע. גם שעון הזמן גורם לך להסתכל בו מהורהר – חתיכה אנלוגית רבועה מבית IWC, כולה איפוק, אלגנטיות ואיכות. לא רק מספרים יש כאן, גם סמלים נכונים.

קל לשכוח את המנוע הזה כשאתה הולך שבי אחר פרט כזה או אחר בתא. הרמזור הופך ירוק, יקיצה ואחריה לחיצה נמהרת מזכירה מה מניע את המכונה הזו. הטיפוס במעלה הסל"ד תזזיתי. בניית הכוח מיידית ועבה. התיבה עם שבעת יחסי ההעברה יודעת להשתמש בתפוקתו בתבונה, מעבירה הילוכים מוקדם מאוד במצב 'חיסכון' ומושכת סל"ד אל תוך העברות מהירות וחלקות במצבי ה'ספורט'. והרעש, הצליל, מרעיד וממכר – מטפס במעלה שערות גבך הסומרות עד לגזע המוח שם הוא מתחבר ליצרים המודחקים והאפלים ביותר. גם בסל"ד נמוך בשיוט נינוח הוא שם ברקע, לא מציק אבל קיים.

מאה קמ"ש יושגו תוך 4.2 שניות. 1,800 ק"ג, כן? דמיין את הצליל, ואת קצב צבירת המהירות – זה מרגיש כאילו רגל ענק עלומה בעטה אתכם הרגע לתוך תאוצה שלא נגמרת. החוויה הווקאלית והדחיפה במשענת הגב גורמות לי לזנוח את כללי הטקס ולהתנהג כמו חוליגן לבנטיני בתוך העיר האירופאית. בראש עדיין נמצאים שני הכפתורים שזוהו ברגע הכניסה למכונית ושניהם נלחצים עכשיו. כפתור ה-AMG לוקח את המנוע, המתלים, ההגה והתיבה למקום הכי ישיר, כוחני וקשה שלהם. לחיצה ארוכה על כפתור בקרת היציבות, מבטלת אותה לחלוטין. אני מעביר גם את ניהול התיבה למצב ידני מלא. "בוא נראה איך זה מרגיש", אני מסנן לעצמי, לחרדתו של העיתונאי שלצידי.
 
 

קריעת האחיזה הראשונה על כביש יבש קצת קשה ופתאומית. בכל זאת יש מאחור שתי סוליות מכובדות ודביקות (285/35), אבל אחרי הביתוק הראשוני יש את כל הכוח שצריך בכדי למשוך את זנבה החוצה. השליטה של הבולמים בגוף מצוינת במצב הקשיח, אין טלטלות מיותרות וקל מאוד להחזיק אותה במקומות הללו ככל שמרשה הכביש. אבל אלו חדשות של אתמול. גם ה-E AMG הקודמת ידעה לתמוך בסטיות שכאלו. על הכביש המפותל מתגלה השיפור המשמעותי ביותר והוא מתרכז ביכולת של המכונית הזו לשנות כיוון.

שינוי כיוון
אחרי שהתמלאנו הערכה ליכולת השיוט הנינוחה בכביש המהיר ובמהירות חוקית – בזכות משטרת ספרד – ירדנו לכבישים משניים ולחים. הדרך רצה במורד ההר, עוקבת אחר צלעותיו לרגע ונחצבת לתוכו באחר. מעיפה אותנו בימין-שמאל הדוק. לא נותנת מנוח לרגע. מסוג המקומות שדורשים איזו איוו 8, אולי 106 ראלי. בכל אופן, לא משהו עם כמעט 600 כ"ס ושני טון. דעה קדומה. ואחת מיותרת, כי מרצדס E63 AMG החדשה נכנסת לפניות בצורה לא מובנת, נותנת לך למשוך בלימה מחדדת אל תוך האייפקס, לא מנסה להמשיך ישר כמו כל כך הרבה מכוניות חזקות וגדולות.

הבעיה, אם אפשר לקרוא לתופעה הזו בשם הזה, מחכה ביציאה. עם כל כך הרבה כוח זמין ועל כביש רחוק מלהיות מושלם, קשה לייצר דחף עם המפלצת הזו. כל סנטימטר בדוושה מחביא מאחוריו עשרות כ"ס וקג"מ ששולחים את הגלגלים האחוריים לחפור לכל כיוון על הכביש הלח. גם במהירויות גבוהות ניסיון לייצר תאוצה על הכביש הזה מתבטאת באיבוד אחיזה בציר האחורי. תענוג? בהחלט, אבל לוקח זמן להתרגל לכוחות שמפעילה המכונה הזו. אני חייב להגיד שהזיכרון העיקרי שלי מהנסיעה הזו היא של מכונית חזקה, מהירה ואלימה. מאוחר יותר על כביש דומה אבל יבש, הקצב והתדר עולים מדרגה. המהירות גבוהה יותר, וכך גם צריך להיות הריכוז. וכאלו הם גם הכוחות המופעלים. חוויה מטלטלת. עכשיו יש כאן יותר אחיזה, אבל אתה עדיין מתפתה ללחוץ עליה יותר ממה שצריך ולשלוח את תא המטען לעבר השוליים.
 
 

כנראה שגם במרצדס מבינים שהכוח המשחית שמייצר ה-V8 המוגדש מצריך טיפול בדרך אחרת, חדשה בכל הקשור בחטיבת הביצועים שלהם. ואכן, מי שיבקש יוכל לקבל את ה-AMG שלו עם הנעה כפולה קבועה, עם חלוקת מומנט המעדיפה בבירור את הציר האחורי (30/70). עוד יוכל הלקוח המאושר לקבל את דגם ה-S, שמחליף את "חבילת הביצועים" של הדגם הקודם.

על אותו הכביש והפעם עם גרסת ה-S והנעה כפולה, החוויה מעודנת מחד ומהירה משמעותית מאידך. 588 כ"ס ולא פחות מ-81.3 קג"מ עומדים תחת רגלי הימנית כעת. התאוצה ל-100 קמ"ש מתקצרת ל-3.6 שניות – יותר כוח, קצת יותר משקל (מערכת ההנעה הכפולה מוסיפה כ-70 ק"ג) אבל גם הרבה יותר משיכה. ועל הכביש ההוא היכולת המצוינת בכניסה לפניות, מושלמת עכשיו עם יציאה מלאת אחיזה ודחף. מערכת ההנעה הכפולה יעילה מאוד, מאפשרת לך עדיין, תחת פרובוקציה, לגרום למכונה לפסוע הצידה, אבל בעיקר גורמת לך לייצר קצב פסיכוטי על הכביש המפותל.

"זו לא מכונית – זה מצב נפשי" אני מסנן לשותפי לנסיעה. הכביש הדוק מאוד, פנייה רודפת פנייה, אבל המשיכה והמנוע האדיר, מביאים את המכונה למהירויות שלא קשורות לסביבה בישורות הקצרות. אלוהים זה מהיר. חזור מוקדם מדי לגז ותקבל מעט תת היגוי תחת כוח, אבל מהו התשלום הזה לעומת דיווידנד התאוצה שאתה עומד לקבל... בעומס כזה, הבלמים הראו סימני דעיכה. אם אתה עומד לנהוג את ה-E קלאס שלך מהר וחזק בכביש צפוף, אולי כדאי שתסמן את אופציית הבלמים הקראמיים בטופס ההזמנה.
 
 

אני מניח לה ולנפשי. מחבר בחזרה את הבקרות, מעביר את המתלים והתיבה למצב נינוח וחסכוני. 103,000 יורו עולה הגרסה ה"בסיסית" ביותר של ה-E63 AMG באירופה.
קירות האבן והתהומות היו סלחנים מאוד כלפינו היום. מספיק.
 

עוד
שתי הגרסאות הללו מריצות את הדם, פוערות את העיניים ומורחות חיוך דבילי על כל פנים. גרסת ה-S המחוזקת והמושכת מכניסה את AMG לעידן חדש. כבר כמה שנים שכוחן של גרסאות הביצועים של החטיבה הופך אלים יותר והגיוני פחות. ההנעה הכפולה הופכת את היכולת הזו לזמינה יותר, קלה יותר ויעילה בכל תנאי ובכל מזג אוויר. קל מאוד להעריך אותה, אבל את הרגש, הפחד והתשוקה עוררה אצלי הגרסה ה"פשוטה". מלאת אופי, עוצמה ורעש. משדרת בעוצמות שגורמות לך להרגיש כלפיה, לרצות בה, לאהוב אותה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.