לאחר פגישת מדינות ה-G7: "מחויבים לפעול כדי להבטיח נזילות בתפקוד השווקים"

שבע הכלכלות המובילות בעולם התכנסה אתמול לדיון חירום בנושא משבר החוב בארה"ב ובאירופה
רקפת גלילי | (5)

קבוצת שבע הכלכלות המובילות בעולם התכנסה אתמול כדי לדון במשבר החוב בארה"ב ובאירופה ואמרה אתמול כי היא מוכנה להגיב כנדרש למתחים בשוק שנוצרו מהחששות שהכלכלות יוכלו להתמודד עם נטל החוב אותו נטלו זאת על מנת להקל על המשבר הפיננסי העולמי.

"אנו מחויבים לפעול בתיאום איפה שנדרש בכדי להבטיח נזילות, לתמוך בתיפקוד השווקים הפיננסיים, ביציבות פיננסית ובצמיחה הכלכלית", כך הצהירו שרי האוצר והבנקאים המרכזיים של ה-G7.

בישיבה ה-G7 לא הזכירו את החלטת סוכנות הדירוג S&P להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב ואף שיבחו את ארה"ב ובאירופה על פעולות "מכריעות" להתמודד עם משברי החוב המיוחסים להם. "ארה"ב אימצה רפורמות אשר יפחיתו את הגירעון משמעותית בטווח הבינוני", ובמקביל, באירופה הסכימה על "חבילה מקיפה" להתמודדות עם המצב ביוון ובמדינות אחרות מול המתחים הכספיים, כך לפי ה-G7.

"אנו מתמקדים כעת בביצוע מהיר ומלא של ההסכמים שהושגו", כך כתבו בהצהרה. "שום דבר מהותי לא קרה כדי להצדיק את המתח בשוק בעניין המצב הכספי של ספרד ואיטליה", נאמר בהצהרה. הקבוצה ברכה על צעדי המדיניות הנוספים שננקטו על ידי איטליה וספרד.

ה-G7 גם אמר כי "המעורבות של הסקטור הפרטי ביוון היא צעד יוצא דופן, שנגרם בשל הנסיבות המיוחדות ולא יחול על אף אחת מהמדינות האחרות בגוש האירו".

הקבוצה גם ברכה על הצהרת הבנק האירופי המרכזי מיום ראשון כי "יישם באופן פעיל" את תוכנית רכישת האג"ח שלה במטרה להרגיע את השווקים, אינדיקציה שסביר להניח שמתכווונת לקניית אג"ח ממשלתיות ספרדית ואיטלקית.

בהצהרה חזרו על עמדת ה-G7 כי שערי מטבעות החליפין אמורים להיגזר מכוחות השוק והזהירו כי "תנודתיות יתר ותנועות פרועה" לא יהיו נסבלים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נוח 08/08/2011 08:58
    הגב לתגובה זו
    תוציאו כסף מהבנקים.
  • 3.
    סוף סוף הם עושים משהו ומעכשיו רק עליות (ל"ת)
    נחום 08/08/2011 08:19
    הגב לתגובה זו
  • משקרים 08/08/2011 08:44
    הגב לתגובה זו
    מה עכשיו פתאום נזכרו ביוון ? .. רועדים מפחד מנסים להציל את עצמם ממפולת.! מאוחר מדי .. רק אהבל כמו מספר 1 יישאר בפנים ויימחק .
  • 2.
    חחח 08/08/2011 08:11
    הגב לתגובה זו
    לכאורה כולם מחכים לתיקון אלים למעלה..... אפילו אם ברננקי יזרים שוב כסף לשווקים.המשיקע הקטם איבד אמון.לא תראו עליות כבעבר. כרגיל יימשך המסחר הוירטואלי בין הגדולים שיעבירו סחורה בין אחד לשני. ויגגזרו קופונים על המשיקע הקטן. חכו עד סוף ספטמבר ואולי תזכו לראלי סוף שנה .לפני זה לא שווה להכנס לבורסה כי 90 אחוז שאתם תפסידו את הכסף.
  • 1.
    גו 08/08/2011 07:58
    הגב לתגובה זו
    אגי 7 היתכנסו והכל סודר כמו שצריך אין מה לידאוג הכל יסתדר בעולם אין יור פניקה מי שרוצה פניקה זה האנליסיטים בשביל ליקנות עוד סחו רה בזול חברה לא להיכנס לפניקה ולא לימכור מניות כל הירידות שהיו אתמול זה היה תאורטי עכשיו הכל יסתדר אין פניקה הכל יחחזור על מסלולו אז שלא יעבדו עליכם
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.