מבין שלל הוודקות בארץ, איזה מותג רואה הכי הרבה פרסום? בדיקת אייס
בעולמנו התמים רק לפני כמה שנים כל מה שהכרנו במותגי הוודקה היו קגלביץ', סמירנוף, פינלנדיה ואבסלוט שטיפחה לעצמה שם קצת יותר איכותי ומוכר וזאת בעיקר בשל מסעות הפרסום הקריאטיביים שליוו את המותג. ויש גם את 'סטולי' שנכנסה בשנים האחרונות ועלתה לתודעה בעיקר בשל היצע הטעמים הרב.
כמו מוצרים רבים אחרים בקטגוריות שיווק אחרות, אנחנו בישראל לא בדיוק מודעים למגוון ההיצע האדיר שקיים בעולם הגדול ובטוחים שראינו הכל. בדיקה זריזה מגלה שבעולם קיימים כ-140 סוגי וודקה שונים מכל קצוות תבל.
וודקה-רד בול - יקר באופן מופרך אבל הכין את הקרקע לוודקות האיכותיות
הוודקה בישראל חייבת את שינוי התדמית וצמיחתה מחדש דווקא למותג אחר, מותג משלים, הרד בול המפורסם. כניסתו של משקה האנרגיה רד-בול שהולידה את הוודקה רד-בול - המשקה היקר באופן מופרך בברים ברחבי הארץ גרמה לעליית קרנה של הוודקה במסלול שלא הפסיק מאז שהחל. מאוחר יותר נשארה הוודקה בזכות עצמה כאשר טעם הצרכנים השתנה בהתאם והפרסום שליווה את המותגים הביא בעצמו לחינוך שוק והוליד את הביקוש והצורך.
הנהנות הראשונות מהפיכתו של המשקה לשולט בברים ומועדונים בארץ (במקביל לבירות ולאחרונה הערק אבל זה סיפור אחר) היו מותגי הוודקה הותיקים שזכו מן ההפקר ונהנו כל עוד הם פעלו לבד בשוק. לא לקח כמובן הרבה זמן עד שכרישי יבואני האלכוהול זיהו את השוק המתפתח בקצב מרשים והתחילו להזרים לישראל מיליוני ליטרים של וודקות חדשות, בכל הצבעים, בכל הסוגים ובכל מיני שפות.
24 מותגי וודקה ששמים כסף על פרסום
אז כמה מותגים חדשים יש בארץ? הבדיקה שלנו היא כמובן מכוונת פרסום - אם תכנסו לחנויות משקאות מקצועיות או אפילו לסניפי טיב-טעם השונים שם הקהל הרוסי מצביע ברגליים לטובת הוודקה תוכלו למצוא עשרות סוגי וודקה שונות, מהזולות שגובלות בגרימת מחלות עצבים ועד לוודקות סופר פרימיום שעולות מאות שקלים ומיועדות למביני עניין ומטיבי לכת בלבד. הבדיקה שלנו סקרה את המותגים שניסו לייצר לעצמם מודעות תקשורתית, לנכס לעצמם ערכי מותג משלהם ולתפוס לעצמם מיצוב מבודל בשוק התחרותי.
בגזרת הוודקה מדובר כמובן במקרה קלאסי של יצירת מותג יש מאין עם סיפור הרקע וההבטחה הפרסומית המנצחת. ככה זה כאשר כל כוסית וודקה נראית אותו הדבר ובמבחן טעימה לא תוכלו אפילו להבדיל בין המותגים השונים.
בתוך זאת ערכנו בדיקה במערכת 'יפעת בקרת פרסום' בטווח זמנים של שנתיים אחורה, בערך התקופה בה החלה הוודקה לכבוש בסערה את המדינה, כדי לברר מי הם המותגים שמחפשים בפרסום את הצרכן הישראלי. התוצאות ברורות: אבסולוט שולטת ביד רמה בכל הקשור לנוכחות תקשורתית והוצאה על פרסום. מעבר לכך, שוק הוודקה רובו ככולו לא ממש משקיע בפרסום ומעדיף אולי את שיטות השיווק המסורתיות יותר, מול הברים, הברמנים וחנויות המשקאות.
השוק אמנם רווי מותגים ובמעמד הקנייה הצרכן יתלבט בהחלטה מול מספר וודקות שונות אך בכל הקשור לחשיפה במדיות השונות אבסולוט די מוחקת כל שחקן שמתחרה בה ויכול מאוד להיות שמי שיכניס את היד לכיס בשוק שיש בו שחקן גדול אחד (בפרסום) יצליח לגנוב את ההצגה ולנגוס במודעות של השחקן המוביל. נקודה למחשבה עבור המשווקים השונים.
המותגים שעלו בבדיקה שנתיים לאחור: אבסולוט, גריי-גוס, Level, נמירוף, סמירנוף, חורטיצה, Noble, סטולי, אימפריאל, פינלנדיה, Briliant, Evolution, P.I.N.K, Svedka, Poliakov, Beluga, Skyy, Sweet Carolina, Vincent Van Gogh, Pravda, WYBOROWA, Keglevich, Danzka ו-Russian standarts.
השוק כולו על שלל מותגיו השונים מהווה בסה"כ רק 7.5 מיליון דולר במחירי מחירון, ומתוך כל העוגה הזו אבסולוט אחראית לכ-30% מההוצאה הכספית עם 2.3 מיליון דולר (מ.מחירון). אבסולוט כזכור שווקה עד לא מזמן על-ידי חברת 'הכרם' ובחודשים האחרונים הופסק חוזה הזיכיון בין הכרם לפרנו ריקארד (שעברו לטמפו) המשווקת בין השאר את אבסולוט בנוסף למותגי אלכוהול נוספים. במקביל לאובדן שיווק אבסולוט העבירה לידיה הכרם את שיווק מותג הוודקה סטולי ששווק על-ידי החברה הסקוטית למשקאות. הכרם כנראה חיפשה מותג שיצליח לנכנס לנעליים הגדולות של אבסולוט ומצאה אותו בסטולי שכן היא המפרסמת ה-3 בגודלה עם הוצאה של 1.4 מיליון דולר (מ.מחירון) על פרסום בשנתיים האחרונות.
את המקום השני ברשימת מותגי הוודקה המפרסמים תופסת סמירנוף עם הוצאה של 1.7 מיליון דולר (מ.מחירון) בשנתיים האחרונות. סמירנוף מפרסמת בעיקר בעצמה וחלק קטן מהפרסום נעשה באמצעות 'לעומק התודעה'. משווקת המותג היא UDV, חב רת בת בבעלותה החלקית של החברה המרכזית למשקאות קלים. חורטיצה שגם הפכה להיות שם מוכר בתקופה האחרונה פרסמה במהלך שנתיים אלו בהיקף של כ-420 אלף דולר (מ. מחירון).
שאר המותגים מתחלקים ביניהם בשאר ההוצאה הכספית וחלקם אפילו לא עוברים את הסכום המגוחך של 100 אלף דולר שנחשב לבלתי מורגש על גבול הלא קיים.
ואיך ברוס וויליס קשור לכל זה?
מותג נוסף שזכה לחשיפה רבה לאחרונה ולא כולה באמצעות השקעה כספית אלא כתוצאה מפניו המפורסמות של הפרזנטור שמשמש גם כבעל מניות היא הוודקה הפולנית סובייסקי שמקודמת בעולם ובישראל על-ידי ברוס וויליס. ההוצאה הכספית של המותג תחת הקמפיין: The only vodka i know עומד על כ-390 אלף דולר (מ.מחירון) וקשה מאוד לפספס אותה על שלטי החוצות בכבישים מרכזיים בארץ.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.