בזן עולה 7.7%: פסגות - "למעט הוצאות מימון חריגות – דוח סביר", כלל פיננסים - "התוצאות הפתיעו לטובה"

יוסי פינק |

חברת בזן דיווחה הבוקר על תוצאותיה לרבעון השלישי של 2008. החברה הציגה רווח נקי של 42 אלף דולר ברבעון, לעומת כ-18 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורת ההכנסות נרשם גידול של 103% לרמה של כ-2.6 מיליארד דולר. עיקר הירידה ברווח מיוחסת בעיקר לגידול חד בהוצאות המימון שפגע בשורה התחתונה של החברה.

גל רייטר מכלל פיננסים הוציאה מסמך תגובה לדוחות ואמרה כי "תוצאות החברה הפתיעו לטובה". לדבריה של רייטר, אומנם הוצאות המימון היו גבוהות מהצפוי אך יש לשים לב לשיפור המשמעותי בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת.

בראיה קדימה אומרת רייטר, כי "מה שצפוי לקבוע את הטון הם אתגרי הטווח קצר-בינוני. מרווח הזיקוק יישאר להערכתנו ברמות הנמוכות בעקבות ההאטה העולמית, דבר שצפוי לפגוע ברווחיות של בז"ן. השלמת התוכנית האסטרטגית כמתוכנן, בהתאם ללו"ז ומימונה. נזכיר כי מרבית ההשקעה עדיין לא שולמה. במידה ותהיה בעיית תזרים, להערכתנו, הדבר עלול לפגוע בהשלמת התוכנית האסטרטגית כמתוכנן ופחות בפירעון לבעלי האג"ח."

דבר נוסף אותו מזכירה רייטר, "שני רבעונים מאתגרים לפנינו: בתוצאות רבעון 4/08 צפויה החברה לרשום הפסד נוסף בעיקר בגין ירידת ערך מלאי (בנטרול השפעת נגזרים ומימון). של כ- 80 מ' דולר נטו".

לסיום אומרת רייטר, כי "למרות שתוצאות הרבעון הפתיעו לטובה, החלטנו להותיר את המלצתנו על ת. שוק, מחיר יעד 2.1 שקל למניה."

פלי שביב, אנליסט מפסגות התייחס גם הוא לדוחות ובזן וכתב במסמך שפרסם, כי "למעט הוצאות מימון חריגות – דוח סביר המגלם את ירידת מחירי הנפט והשפעותיה".

לדבריו של שביב, "תוצאות הרבעון היו דומות להערכותינו למעט השוני המהותי בסעיף המימון. המרווח של החברה תומך בהערכת השווי שלנו שבבסיסה מרווח זיקוק לייחוס של 6 דולר לחבית, המשתפר עם ההשקעה בתכנית האסטרטגית. תוצאות מגזר הזיקוק בנטרול הפסדי מלאי ורווחי גידור מייצגות לדעתנו את יכולות מגזר הזיקוק בשלב זה וברור שרב הפוטנציאל טמון בתכנית האסטרטגית. במגזר הארומטים אנו מצפים חזרה לתוצאות הרבעונים הקודמים עם הירידה במחירי תשומות הייצור לרמות שראינו ברבעונים הקודמים ואף נמוכות יותר. במגזר הפולימרים קיים פוטנציאל נוסף לשיפור משמעותי, הן עם התקדמות בניצול כושר הייצור בקו החדש והן עם המיזוג המלא עם בזן שיאפשר ניצול סינרגיות וניהול אופטימאלי של ייצור ושימוש בחומרי גלם."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?