בזן מקבלת מלאומי שוקי הון אפסייד של 20% על מחיר השוק

האנליסטית אלה פריד מורידה המלצה למניה ל"משקל שוק", עם מחיר יעד של 97 אגורות למניה; "הירידה נובעת מהאופק המאתגר לתעשיית הזיקוק האירופית, והסביבה העסקית שמושפעת מתחזיות המאקרו הרלבנטיות שמתעדכנות למטה"
ערן סוקול | (4)
נושאים בכתבה אגורות בזן

קבוצת הזיקוק והפטרוכימיה בזן -0.33% סופגת הורדת המלצה. אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, מעניקה למניה המלצת "משקל שוק", עם מחיר יעד של 97 אגורות למניה - עדיין גבוה בכ-19% משער הבסיס של המניה הבוקר.

פריד מסבירה כי "הירידה נובעת בעיקר מהאופק המאתגר לתעשיית הזיקוק האירופית ברבעונים הבאים, והסביבה העסקית שמושפעת מתחזיות המאקרו הרלבנטיות שמתעדכנות למטה. מלאים גבוהים של תזקיקי הביניים וההתאוששות האיטית והבררנית של התעופה האזרחית, לצד החשש מפני גל שני ממתנים את התחזיות שלנו".

פריד מציינת כי תחילת האכיפה בפועל של התקנות הימיות (IMO) לא קיזזה את השפעות ההאטה שגרמה התפרצות הקורונה ומרווחי הדיזל איבדו בטווח הקצר את היתרון התחרותי מול מרווחי הבנזין.

"נציין, שבז"ן הגיעה להתמודדות עם המשבר – ערוכה היטב. הקטנת המינוף, מימוש מסגרות האשראי, קיצוץ ה-CAPEX, התמקדות בהוצאות קבועות (עלויות כוח אדם והפעלה סלקטיבית של מתקני המשך) לצד השמירה על מגוון מקורות המימון, לרבות הרחבת הסדרות לאחרונה - כולם שידרו יישום מסקנות מהמשבר הקודם", כותבת פריד.

השאלה שעולה אחרי כל הסופרלטיבים הללו, היא כמובן מדוע בלאומי הורידו את מחיר היעד ב-21% ביחס למחיר היעד הקודם? התשובה הקצרה שמספקת פריד לשאלה זו היא שהמאקרו הוא וקטור-על בפונקציית מרווחי הזיקוק.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אם כבר האגח של פטרו עדיף. (ל"ת)
    שולתתתתת 15/06/2020 21:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    היא כותבת גיבוב של שטויות (ל"ת)
    S 15/06/2020 19:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ראל 15/06/2020 16:23
    הגב לתגובה זו
    זה מה שנקרא להרגיע את הבריחות מהנייר
  • 1.
    בדיחה 15/06/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
    אות משמיים או סימן כלשהו כדברי "שומרי הסביבה" דובי לא לא לא. שישבו כולם בבית עם המסכות והמדינה תתן להם 500 שח פיצוי ושיסתדרו זה מה שיש
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳