5 הערות על הנפקת זאפ
לאחר הבוננזה של אייפקס במכירת תנובה לחברת ברייט פוד הסינית, מבקשת קרן אייפקס להנפיק לציבור הישראלי כ-25%-35% ממניות קבוצת זאפ בחודשים הקרובים, בהצעת מכר, לפי שווי חברה של 700 מיליון שקל, המשקף מכפיל 19 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים. זאת לאחר שרכשה את החברה בשנת 2015 תמורת כ-145 מיליון שקל ומאז משכה דיבידנדים בהיקף של כ-85 מיליון שקל.
אולי במקרה הצעת המכר מגיעה רגע לפני כניסתה של ענקית המסחר המקוון אמזון לישראל, אשר צפויה לזעזע את פעילות השוואת המחירים של זאפ, למרות שמסתבר שהעסק המרכזי של זאפ הוא בכלל דפי זהב. אז נוכח הצמיחה המואצת של שוק הפרסום בדיגיטל בשנים האחרונות, אשר צמח כ-26% בשנה בממוצע מאז 2013, האם בכל זאת כדאי להשתתף בהנפקה של זאפ? ריכזנו 5 נקודות שכדאי לשקול לפני שקונים מזהבית כהן את הסחורה.
1. העסק המרכזי הוא דפי זהב, לא השוואת מחירים
זאפ מציעה שירותי פרסום ושיווק לעסקים קטנים ובינוניים על גבי אתרי הקבוצה ועל גבי פלטפורמות פרסום חיצוניות וכן כלי ניהול לעסקים קטנים ובינוניים. מוצרי הקבוצה משרתים בתי העסק, להם מציעה החברה פתרונות שיווק ופרסום. קהל היעד השני - הגולשים, אשר מוצע להם השימוש באתרי הקבוצה ללא תשלום.
המוצר המזוהה ביותר עם זאפ הינו אתר השוואת המחירים, אולם על פי הנתונים שחושפת החברה פעילות זו מייצרת רק כ-20% מהכנסותיה, כאשר מרבית הכנסותיה מגיעות מאתר דפי זהב (39%), אתרי Zap Rest המספקים מידע בתחום המסעדות והאוכל, לרבות ביקורות גולשים על המסעדות, הזמנת מקום במסעדה והזמנת משלוחים מייצרים כ-15% מהכנסות החברה. אתר Zap דוקטורס, האחראי לכ-12% מהכנסות זאפ, מספק תוכן בנושאי רפואה וכולל בין היתר, פורומים בניהול מומחים, אינדקסים של רופאים ואפשרות להזמין רופא און ליין.
- אפילו הפסימיים השתכנעו: eBay תהנה ממהפכת הבינה המלאכותית
- איביי עקפה את צפי האנליסטים והעלתה תחזיות לרבעון השני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2. פיזור מהרבה לקוחות קטנים
לקבוצה כ-22,700 לקוחות בישראל, הכוללים בעיקרם בתי עסק קטנים ובינוניים, בעלי ותק ממוצע של כ-4.5 שנים. מרבית הלקוחות (כ-82%) משלמים סכום חודשי קבוע עבור חבילה של שירותי פרסום וניהול הנוכחות הדיגיטאלית, ויתרת הלקוחות (כ-18%) סכום חודשי קבוע נמוך יחסית עבור נוכחות באתרי הקבוצה ונגישות למערכות החברה, בתוספת תשלום משתנה כתלות במספר הקליקים של גולשים.
במסגרת המצגת למשקיעים שפרסמה זאפ, מציגה החברה הדגמה לחנות חשמל קטנה המקבלת, באמצעות פרסום באתרי זאפ כ-60 אלף קליקים, המייצרים לחנות, לפי הערכות זאפ, הכנסה שנתית של כ-1.8 מיליון שקל, זאת תמורת תשלום שנתי של כ-35 אלף שקל לזאפ (כ-60 אגורות לקליק).
דוגמא נוספת לחברת הובלות קטנה, המקבלת כ-1,150 שיחות ו"לידים" בשנה מאתרי זאפ, תמורת תשלום של כ-14 אלף שקל (כ-12 שקל לכל שיחה/ליד), המייצרים לעסק הכנסה המוערכת בכ-350 אלף שקל בשנה.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- פשיטה על משרדי אירודרום - אמרנו לכם שיש סימני שאלה על עסקת הכטב"מים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
בעסקי המסעדנות, עבור כ-13,500 פניות מאתרי זאפ, כולל שיחות, הזמנת שולחנות, משלוחים ו"לידים", אשר מייצרים הכנסה מוערכת של כ-1.5 מיליון שקל, ישלם בעל העסק כ-35 אלף שקל בשנה. נקודה זו חיובית עבור החברה, המראה כי היא לא תלויה בלקוח אחד והכנסותיה מפוזרות.
3. מכפיל 19 על צמיחה עתידית מעורפלת
הכנסות זאפ צמחו בשלוש השנים האחרונות בקצב שנתי ממוצע (CAGR) של כ-9%, מסך של כ-209 מיליון שקל בשנת 2015 לסך של כ-247 מיליון שקל בשנת 2017, כאשר ברבעון הראשון של שנת 2018 הציגה החברה צמיחת הכנסות מתונה יחסית של כ-7.5%.
בשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי מפעילות נמשכת של כ-37 מיליון שקל בשנת 2017, המשקף שיעור צמיחה שנתי ממוצע של כ-38% ביחס לרווח נקי של כ-19 מיליון שקל בשנת 2015. גם בשורת הרווח הציגה החברה צמיחה מתונה יחסית ברבעון הראשון של שנת 2018, עם עלייה של כ-2% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2017.
בהתאם לתוצאות החברה, השווי המבוקש בהנפקה של כ-700 מיליון שקל משקף מכפיל 19 על הרווח הנקי שהציגה החברה ב-12 החודשים האחרונים. מכפיל שיכול להיחשב אטרקטיבי עבור חברה הפועלת בתחום שצפוי להציג צמיחה מואצת בשנים הקרובות, אולם נוכח כניסתן של אמזון וגוגל לתחום פעילותה של החברה, לא ברור כמה מואצת תהיה צמיחת החברה, בשנים הקרובות.
4. תשואת דיבידנד של 5%?
בסביבת זאפ טענו כי שווי החברה המבוקש בהנפקה (כלומר 700 מיליון שקל) משקף תשואה דיבידנד של 5%. על פי התשקיף, מדיניות חלוקת הדיבידנד של זאפ תעמוד על כ-50% מהרווח הנקי הניתן לחלוקה, כאשר בעניין זה צריך לציין שלחברה יתרת עודפים שלילית של כ-626 מיליון שקל, מה שמגביל את חלוקת הדיבידנדים לרווח הנקי שנצבר בשנתיים האחרונות בלבד (על פי מבחן הרווח בחוק החברות), אשר עומד כעת בסך של כ-7.3 מיליון שקל.
זאת לאחר שהחברה שילמה לאייפקס מאז ספטמבר 2016 דיבידנדים בהיקף כולל של כ-85 מיליון שקל, כאשר התשלום האחרון בסך של כ-30 מיליון שקל במרץ 2018, העמיד את יתרת החוב הפיננסי, נטו של החברה בסך של כ-47 מיליון שקל. בהתחשב במדיניות הדיבידנד ובשורת הרווח הנקי, קשה לראות כיצד זאפ תצליח לשלם דיבידנד בשיעור זה.
5. אמזון תסחוף את העסקים הקטנים?
שוק הפרסום בדיגיטל בישראל, בו פועלת זאפ, צומח בקצב מואץ בשנים האחרונות, בדומה למגמה בעולם, הן בהיקפו והן בבחינת נתח הפרסום בדיגיטל מסך ההוצאה על פרסום. על פי נתוני חברת יפעת בקרת פרסום, בחמש השנים האחרונות צמח היקף הפרסום בדיגיטל בישראל בקצב שנתי ממוצע של כ-26%, מסך של כ-660 מיליון שקל בשנת 2013, לסך של כ-1.3 מיליארד שקל בשנת 2017.
עם זאת, כוחן של הרשות החברתיות, כמו גם של גוגל ויוטיוב, רב מאי-פעם, ועל פי הערכות בשוק הפרסום המקומי, כ-50%-75% מכלל ההוצאה על פרסום בדיגיטל מועבר אל אותם תאגידי ענק מחו"ל.
בהתאמה, על פי התשקיף של זאפ, בשנים האחרונות, גדלה התחרות מול מתחרים בינלאומיים גלובליים, בין היתר, עקב התחזקות מגמת הגלובליזציה באינטרנט במיצוב של מנועי חיפוש בינלאומיים, כגון Google ואחרים, המתחרים בעקיפין במוצרי הקבוצה וכן לאור גידול המתחרים המציעים לבעלי מקצוע ולעסקים שירותי פרסום במדיה חברתית דיגיטלית, כגון Instagram ופייסבוק, המהווים אפיק פרסום נוסף לעסקים קטנים ובינוניים.
בעניין זה צריך לציין שמרבית הכנסות זאפ (כ-39%) נובעות מדפי זהב, מותג שמדבר בעיקר אל הדור הוותיק (שעודנו רלוונטי בימים אלו), עם זאת, חיפוש בעלי מקצוע בפייסבוק וגוגל הולך ונהיה נפוץ יותר עם הזמן.
אם לא די בכך, כניסתה הצפויה של ענקית המסחר המקוון אמזון לשוק הישראלי, עשויה לפגוע בטווח הזמן הבינוני באופן מהותי באתר השוואת המחירים של זאפ, המהווה מקור לכ-20% מהיקף הכנסות החברה ונכון לשנת 2017 היה המגזר הצומח ביותר של החברה.
כעת, לא ברור האם ועד כמה תתמקד אמזון בעסקים המקומיים (קהל הלקוחות של זאפ) - אך ברור כי כוחה של זאפ ייחלש.
גם חברות הענק הגלובליות עלי אקספרס ו-eBay כבר מרכזות חלק גדול מהיקף הסחר המקוון של הישראלים ואלו רק המתחרים בחו"ל, כאשר בין המתחרים העיקריים של אתרי הקבוצה בישראל, נמנים אתרים רבים כגון, אתר B144 של בזק, אתר 2Eat, משלוחה, 10Bis, כמה זה, מייסופרמרקט, הבוררת, כלות אורבניות ואתר Informed המתחרה בזאפ דוקטורס.
שורה תחתונה
- 12.הטרפיק של הקבוצה מתרסק....פשוט similarweb (ל"ת)SIMILAR WEB 24/07/2018 09:08הגב לתגובה זו
- 11.אזרח 24/07/2018 09:07הגב לתגובה זומוזמן הכותב לבחון את הטראפיק של הקבוצה שמתרסק ואז אולי יבין שהניתוח שלו הזוי
- 10.גוף פנסיוני שישתתף בהנפקה הזו צריך להכניס לכלא! (ל"ת)יוסי 23/07/2018 10:10הגב לתגובה זו
- 9.נהג 23/07/2018 08:25הגב לתגובה זוכל פעם שהשם שלה מוזכר יש לי הרגשה שניכתבו דברים לא נעימים. למה????
- 8.אזרח 23/07/2018 07:10הגב לתגובה זואת גודל הניפוח. איפקס מומחית לנפח דוחות ולהציג תמונה שלא תחזור גם בעוד 100 שנים. הם עשו זאת בתנובה וכבר באותו הזמן ברייטפוד הסינית רצתה לסגת ולא יכלה. מקווה שהפנסיה שלי לא תהיה שם גם במכפיל 5, אייפקס רוצה להחזיר השקעה פלוס הריביות ולהישאר עם נתח עצום בחברה פלוס רווח עצום שמשכה כחוב. מי ישלם על זה? הפנסיה שלנו. מי מרוויח מזה? כולם חוץ מבעלי הפנסיה.
- 7.כל הרכישות שביצעתי דרך זאפ היו נפילה. ישראבלוף במיטבו (ל"ת)איתי 23/07/2018 00:40הגב לתגובה זו
- 6.שומר נפשו 22/07/2018 19:43הגב לתגובה זוקרן אייפקס לקחה את כל הטוב שעשה ניר למפרט ומחקה אותו. הורידה דרסטית כוח אדם בשירות. העלתה אגרסיבית את יעדי סוכני המכירות ופגעה בתנאים שלהם עד כדי כך שהרבה מהטובים בהם עזבו. כחברה שהיתה רווחית מאוד בזכות מטה מצומצם יחסים ומערך שיווק עצום שמכר בעצם אוויר (תנועה של גולשים) פתאום זאפ מאבדת טראפיק (כי גוגל מובילה את הגולש לתוצאות מומלצות אז האינדקסים רלוונטיים פחות) מאבדת לקוחות (שמישהו יראה את אחוזי הנטישה) מאבדת סוכני מכירות מנוסים ומאבדת עניין בקרב רוכשים שיכלו לרכוש הרבה יותר ממנה בהרבה פחות כסף. אפס יתרון תחרותי מול גוגל (ברמה שהיום זאפ מציעה ללקוחותיה להפעיל עבורם חשבון מודעות בגוגל בריווחיות יחסית מינימלית רק כדי להישאר אטרקטיבית) בשורה התחתונה- ניסו לעשות סיבוב על אקסל שפרינגר הגרמנים ומשאלו לא נפלו בפח מנסים לעשות סיבוב על הציבור.
- 5.דוד 22/07/2018 18:42הגב לתגובה זומעניין לראות איזה חברות יקנו את הבלופ הזה של זהבית . החברה שווה 120 מליון שקל לא יותר
- החוזה לעתיד 23/07/2018 09:40הגב לתגובה זוכל המוסדיים עם הפנסיה שלך יקנו את זה
- 4.דודי מהרצליה 22/07/2018 16:50הגב לתגובה זואחרי שהסינים נכוו במכירה של תנובה כל משקיע וכל מי שיש לו שכל יודע שצריך להיזהר מאוד לפני שקונים משהו מזהבית. העסקה של תנובה קלקלה לה את המוניטין כמוכרת הגונה מה שנקרא "יזהר המוכר"
- 3.ישראל יעקבי 22/07/2018 16:24הגב לתגובה זוכלקוח של זאפ כ 15 שנה חויתי לפני שנה התנהגות לא ברורה באגריסביות שלהם לבוא לקראתי כלקוח, התחושה התעצמה השנה כאשר למרות שוידאתי עם הסוכן שהעיסקה לשנה הסתיימה, הם המשיכו לחייב ואף מסרבים לזכות כאשר אין ויכוח על העובדות ועל כך שאני צודק,. לאור הכוונה שלהם להנפיק אני חושד שיש כאן מדיניות מכוונת שמטרתה לסחוט את הלימון טרם הנפקה ואם אני צודק (מה שאני כמובן לא בטוח) אזי הרווח השנתי איננו מייצג את השווי האמיתי.
- 2.avist 22/07/2018 16:23הגב לתגובה זועם כניסת amazon , google shopping זאפ תהיה אפיק לא רלבנטי כלל , המחירים שזאפ גובים מהלקוחות שערורייתי , ההמלצות הם פיקציה , השרות גרוע , מחיר לכל הקלקה בחפיר בקיצור אוטוטו יהיו פלטפורמה זניחה
- 1.המנפיק 22/07/2018 16:02הגב לתגובה זולא הייתי משקיע שקל בקבוצה הזאת - את זאפ השוואת מחירים הוא היחיד שאיך שהוא יכול לשרוד בשנים הקרובות. דפי זהב הוא מותג היסטורי שנהפך ללא רלוונטי בעידן גוגל ופייסבוק. אתר REST ומתחתנים הם המובילים בתחומם אך סובלים ויסבלו מתחרות עזה של אתרים ושירותים מתחרים שינגסו ברווחיות שלהם, אתר דוקטור לא ממש ריווחי ויותר אתר מידע ובקיצור נשארנו עם שם של קבוצה גדולה שתכלס מחזיקה אתרי אינטרנט מאוד בעיתיים, שיסבלו מתחרות עזה וירידה בריווחיות בשנים הקרובות.
תותח ה"רועם", צילום מתוך את"צהתותחים החדשים של צה"ל והאם ארית תספק להם את המרעומים
צה"ל נמצא בעיצומו של מעבר לדור חדש של תותחים, ובמקביל לכך מתגבשת גם שרשרת האספקה שתלווה את המערכת החדשה לשנים ארוכות. על פי מידע שהגיע לידנו ממקורבים לחברה, ארית תעשיות ארית תעשיות 0% , באמצעות חברת הבת רשף טכנולוגיות, כבר קיבלה הזמנות ראשוניות למרעומים עבור התותח החדש, וצפויה להיות ספקית בלעדית של מרעומי הארטילריה למערכת.
רשף קיבלה הזמנה ראשונה כבר בשנת 2022, עם תחילת שלבי ההצטיידות והבחינה של המערכת, והזמנה נוספת נחתמה במהלך 2025, לקראת כניסת התותח לשירות מבצעי.
מדובר במוצר חדש עבור רשף, שמרחיב את פעילותה מעבר לליבת הפעילות ההיסטורית שלה בצה"ל, שהתמקדה בעיקר במרעומי מרגמות, עם נגיעה מצומצמת יחסית לעולם הארטילריה. כעת, החברה צפויה לספק מרעומי תותחים בהיקפים גדולים.
ה"רועם" - מערכת טעינה וירי ממוחשבת
התותח החדש, שמוכר בצה"ל בשם "רועם", כבר הגיע לידי חיל התותחנים ונמצא בימים אלה בשלב ההטמעה המבצעית. מדובר בתותח הוביצר 155 מ"מ מתקדם שאלביט מערכות אלביט מערכות 0.31% גם שותפה מרכזית בייצורו. התותח המבוסס על פלטפורמה גלגלית עם מערכת טעינה וירי אוטומטית, שנועד לשמש את החיל בעשורים הקרובים. הכלי פותח במשך כשש שנים באלביט מערכות, מאפס, תוך התאמה ייעודית לצורכי צה"ל, והוא כולל מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, קצב אש של עד שמונה פגזים בדקה, טווחי ירי של עשרות קילומטרים ויכולת ירי מתוזמן לעבר כמה מטרות במקביל.
בשבוע האחרון נמסר התותח הראשון לצה"ל בטקס סמלי במפעל אלביט ביקנעם, ומשם הועבר לבסיס צאלים לצורך קליטה, אימונים ובדיקות. בימים הקרובים צפוי להתבצע ירי צה"לי ראשון מתוך תהליך ההטמעה, ובצה"ל מעריכים כי ירי מבצעי ראשון עשוי להתבצע כבר בשבועות הקרובים, בהתאם לצרכים המבצעיים. במקביל, ייצור הכלים הבאים נמשך, והמסירות לצה"ל צפויות להתבצע בהדרגה החל מהקיץ.
ה"רועם" מופעל על ידי צוות מצומצם של שלושה לוחמים בלבד - מפקד משימה, תותחן ונהג - בין היתר בזכות המעבר לטעינה אוטומטית מלאה. הכלי
נושא על גביו עשרות פגזים, והמערכת מאפשרת קצב אש גבוה ודיוק משופר, לצד ניידות גבוהה על גלגלים ויכולת מעבר מהירה בין אזורי ירי. בחיל התותחנים רואים בתותח החדש פלטפורמה שתמשיך להתפתח ולהשתפר לאורך השנים, עם שדרוגים עתידיים בקצב האש, בדיוק ובמערכות התפעול.
אלי כליף (צילום: עידו לביא)העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר
הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5.
מכל מקום, Moody’s אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P העלתה את דירוג טבע ל BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.
Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.
אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות.
מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה:
.jpg)