אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון פספסה את היעד השנתי, המנכ"ל מתרץ

אלקטריאון פספסה את יעד המכירות של 102 מיליון שקל ל-2023-2024, ולחברה יש תירוצים - היא מאשימה את המלחמה (אבל רוב המכירות של הסטארטאפ אמורות להיות בחו"ל); הרבעון האחרון היה חלש במיוחד, והסוללה של החדשה של BYD ייתכן ומאיימת על כדאיות המוצר; ההפסד המצטבר ב-5 השנים האחרונות - 332 מיליון שקל

רוי שיינמן | (20)

לכאורה, אין הפתעה גדולה בדוחות של אלקטריאון אלקטריאון -2.31%  . החברה כבר ציינה בעבר שהיא לא תעמוד ביעד ההכנסות שלה לשנים 2023-2024 שעמד על 102 מיליון שקל. זו חברת חלום, עם פתרון באמת עובד ומעניין, אבל ברור לכולם שייקח זמן עד שיגיעו לשלב של מכירות משמעותיות ורווחים ובינתיים ההפסד נערם. 

ובכל זאת - צריכה להיות מגמה. צריך להיות מימוש של הצבר, צריכות להתקבל הזמנות באופן שוטף. בשלושת החודשים האחרונים החברה לא קיבלה הזמנות. בשנה האחורנה היא לא ביצעה את הצבר לפי התכנון המקורי. המלחמה כמובן הכבידה והשפיעה, ועובדים שרתו במילואים, ועדיין זה סטארטאפ שמכוון לכבוש את העולם, ומלחמה לא אמורה לערער את הצמיחה שלו או לפגוע בהתקדמות. אחרת, יש בעיה. 


ב-2023 היא הכניסה 23 מיליון שקל ומהר מאוד עם הכניסה ל-2024 היה צפוי שהיא תתקשה להכניס בשנת 2024 - 79 מיליון שקל כדי לעמוד ביעד המצרפי. זה לא היה מפתיע שיעד של 102 מיליון שקל לא נכבש הדבר היחיד שאפשר אולי לקרוא לו הפתעה זה המרחק מהיעד - 31.6 מיליון שקל של הכנסות. זה מעט יחסית והרבעון האחרון היה מאכזב מאוד. 


אלקטריאון הציגה בכל אחד מ-3 הרבעונים הראשונים הכנסות של בין 9-11 מיליון שקל, קצב הכנסות שנתי של 40.3 מיליון שקל, אבל ברבעון הרביעי - נפילה. ההכנסות ברבעון הזה הסתכמו ב-1.4 מיליון שקל והביאו את ההכנסות השנתיות להסתכם ב-31.6 מיליון שקל. בסך הכל ההכנסות ב-2023-2024 עמדו על 54.6 מיליון שקל, תוסיפו לזה עוד תקבולים שהחברה קיבלה ומגיעים ל-63 מיליון שקל. רחוק מאוד מהיעד.

מתוך דוחות אלקטריאון ל-2024


החברה מאשימה את המלחמה: "בדומה לחברות אחרות בשוק, לא יכולנו לצפות ולפיכך לקחת בחשבון את מלחמת חרבות ברזל שפרצה בסוף שנת 2023. בשל המלחמה, היו מספר עסקאות בישראל, שמועד תחילת ביצוען זז, כמו ההסכם עם המטרונית, שנחתם במהלך השנה ויעד תחילת היישום נדחה נכון למועד זה". היא גם מציינת שיש לה חוזים חתומים של 113 מיליון שקל, אבל זה עדיין לא הכנסות שאפשר להכיר בהן חשבונאית.


אלקטריאון עכשיו נזהרת ולא נותנת יעד להכנסות אלא רק לחוזים חתומים - היא צופה שיהיו לה חוזים בהיקף כספי של כ-240 מיליון שקל, לעומת כאמור 113 מיליון שקל בסוף 2024.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


ממשיכה לשרוף מזומנים

בזמן שאלקטריאון נאבקת להגדיל את השורה העליונה, בשורה התחתונה ההפסדים ממשיכים להצטבר - היא רשמה ב-2024 הפסד של 82.7 מיליון שקל בהמשך להפסד של 77.4 מיליון שקל ב-2023. היא שרפה ב-2024 כ-90.1 מיליון שקל, כשמתוך הסכום בערך 20-21 מיליון שקל הוא בגין רכישת ציוד להזמנות קיימות, בהמשך ל-63.4 מיליון שקל שהיא שרפה ב-2023. המזומנים בקופה בסוף 2024 הסתכמו בכ-91 מיליון שקל.


נסתכל עוד כמה שנים אחורה - ב-2022 אלקטריאון הפסידה 82.5 מיליון שקל, ב-2021 כ-66.2 מיליון שקל וב-2020 היא הפסידה 23.5 מיליון שקל - זה הפסד מצטבר של 332 מיליון שקל, אלקטריאון נסחרת היום לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל.


הבעיה של אלקטריאון היא שהטכנולוגיה עדיין לא מוכחת כטכנולוגיה הטובה ביותר לבעיה שהיא באה לפתור - טעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. הפרויקטים שלה גדולים וכבדים במסגרתם היא צריכה לחפור מתחת לכביש, להתקין את התשתית שלה ולכסות בחזרה. מהרגע שהיא מסיימת לבנות פרויקט היא כבר לא מקבלת הכנסות וזה יוצר תלול בלעדית בכניסה של פרויקטים חדשים כל הזמן. אם הטכנולוגיה של אלקטריאון היא לא הטכנולוגיה המנצחת בשוק, ההזמנות לא יגיעו.


הסוללה של BYD שמאיימת על החברה

לפני מספר שבועות מניית אלקטריאון חוותה טלטלה וצנחה ב-20% ביומיים, הכל בגלל ההודעה של BYD הסינית על המוצר החדש שלה. ענקית הרכב החשמלי הודיעה מערכת טעינה חדשה שיכולה לטעון רכב חשמלי עם מספיק אנרגיה לנסיעה של 400 ק"מ, וזאת תוך 5 דקות בלבד


לא סתם מניית אלקרטיאון נפלה אז. למה לשלם לאלקטריאון להפוך את כל הכביש אם אפשר לקנות את המערכת של BYD ולהטעין את הרכב תוך דקות? אפשר לפזר תחנות כאלו בכל מקום ולהפוך אותן ל"תחנות דלק" עבור רכבים חשמליים שיהיו מהירות בהרבה מעמדות הטעינה הציבוריות שיש היום, ואז לכאורה המוצר של אלקטריאון מיותר לחלוטין.


אלקטריאון זזה בכיסא והוציאה הודעה בניסיון להרגיע את השוק. היא ציינה מספר גורמים שלטענתה לא הופכים את המערכת של BYD לאיום. היא ציינה קודם כל שהמערכת של BYD פועלת על צריכת חשמל גבוהה במיוחד של כ-1.2 מגה וואט, צריכת חשמל של 2-3 בתים למשך חודש שלם. היא גם טוענת שהצריכה הגבוהה גוררת גם עלויות גבוהות יותר, להערכתה כ-3 שקל לקוט"ש לעומת 0.5 שקל לקוט"ש בטעינה ביתית רגילה. 


היא מציינת עוד סיבות כמו שחיקה מהירה של הסוללה, זאת כאשר לפי BYD המערכת מאפשרת מעל 3,000 מחזורי פריקה-טעינה, יותר מסוללות אחרות. אלקטריאון גם מציינת את החוסר בהתאמה לרכבים של חברות אחרות, את הקושי בתחזוקה, את אי ההתאמה לרכבים אוטונומיים ואת העובדה שעבור רשת של אוטובוסים עירוניים המערכת של אלקרטיאון עדיין טובה יותר.


אלה גורמים שלטענתה לא הופכים את הסוללה של BYD לאיום עבורה, אבל בשטח הדברים נראים אחרת. אלקטריאון לא מצליחה להכניס עוד פרויקטים והמשקיעים מצביעים ברגליים, מאז ההודעה של BYD המניה של אלקטריאון כבר איבדה 35%. היא נסחרת היום לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, מחצית מהשיא של השנים האחרונות שהיה כ-3 מיליארד שקל בסוף 2020. 


יכול להיות שבסופו של דבר אלקטריאון תנצח והמוצר שלה יהיה המוצר המוביל בתחום טעינת הרכבים החשמליים. הפיתרון שלה בסופו של דבר יצירתי ויכול להתאים למטרופולינים גדולים עם ציים גדולים של מכוניות אוטונומיות, כמו בחזון של אילון מאסק ושל ענקיות טכנולוגיה נוספות שרוצות להציף את הכבישים ברובוטקסי ודומיהם. זה יכול לקרות ובמקרה כזה אלקטריאון יכולה להיות משהו גדול מאוד, אבל בינתיים זה חלום, ולהנהלה בינתיים יש יותר תירוצים מתחזיות.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ס לשעבר 01/04/2025 06:04
    הגב לתגובה זו
    חברה שעלתה בגלל איש אחד ונופלת בגללו
  • 15.
    און 01/04/2025 01:46
    הגב לתגובה זו
    אולי היה רלוונטי שסוללוץ ליתיום עלו 200 דולר לקוטש וסוללת הרכב הייתה קטנה.כיום אנו באזור 50 סוללות הרכב יגדלו.שלא לדבר על עלות התשתית וחוסר היעילות בטעינה אלחוטית.שימוש יחידי זה לרכב תפעולי מלגזות הובלה או אוטונומי במתחם סגור. במקרה זה הרכב יכול לעבוד 247
  • ב. ירון 01/04/2025 10:50
    הגב לתגובה זו
    אם יש מחסן שבו 10 מלגזות רובוטיות שצריכות 6 שעות טעינה עדיף לקנות עוד 3 מלגזות שיהיו סבב מאשר להשקיע בתשתית.
  • 14.
    אנונימי 31/03/2025 22:33
    הגב לתגובה זו
    מנהיג אמיתי צריך לקחת אחריות להוריד לעצמו את השכר ולעבוד יותר קשה בשביל לעמוד ביעדים בשנים הבאות חברה מגניבה עם טכנולוגיה מעניינת יכולת לייצר עסקים מאוד נמוכה אל תהיה לוזר אורן קח אחריות ותתקן
  • 13.
    חברה אוברייטד ברמות על (ל"ת)
    אוברייטד 31/03/2025 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חברת קונספט. 1.5 מיליארד עאלק (ל"ת)
    כלכלן 31/03/2025 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 31/03/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    החזיקו אותה בשיניים עם סיפורים והמצאות. אין שום סיבה בעולם לשווי כזה
  • 10.
    אנונימי 31/03/2025 12:28
    הגב לתגובה זו
    בעתיד הלרא כל כך רחוק ניתן יהיה להטעין סוללות בדקה אחת 1000 קמ
  • 9.
    אנונימי 31/03/2025 12:21
    הגב לתגובה זו
    הסינים הןלכים לשלוט על עולם הרכב ואין מי שיכול לעצור אותם....
  • 8.
    אנונימי 31/03/2025 11:45
    הגב לתגובה זו
    בוא נגיד כמות הפעמים שדגדג לי לקנות היו המון פעמים שכמעט לחצתי על העכבר לקנות.אבל משהו אמר לי שזה טעות ואין שם כלום רק משכורות עתק וחלום...גם לי יש חלום אבל אני לא מקבל עשרות אלפים בחודש בשביל לחלום...לדעתי תכלס הנייר הזה שווה 0
  • dw 31/03/2025 12:09
    הגב לתגובה זו
    אלא אם כן מכניסים גם את נייאקס לסקטור חברות החלום בתא.גם אחרי הירידה הלא סימפטית של היום המניה נסחרת לפי שווי די גבוה של כמיליארד שקלים.חברה אחרת בתחום הטענת רכבים אפולו פאוור נסחרת לפי שווי של פחות מ 200 מלשח.
  • 7.
    זה נגמר 31/03/2025 11:41
    הגב לתגובה זו
    השוק מלא אידיוטים ומני מור צוחק
  • 6.
    אנונימי 31/03/2025 11:18
    הגב לתגובה זו
    כמה זמן ייקח ל BYD לעשות סוללה כזאת מסחרית ואל תשכחו שטעינה מהירה הורסת סוללות כמו כן איפה בעולם תהיה תשתית שתתמוך בכזה דבר אולי עוד 20 שנה גם אין קשר בין המוצרים.
  • dw 31/03/2025 11:47
    הגב לתגובה זו
    פשוט כי העמדה של BYD צורכת המון חשמל.אין מה להספיד כי המניה עדיין נסחרת בשווי של מעל מיליארד שקלים טבין ותקילין. זה לא מעט.אפולו למשל נסחרת בשווי של מתחת ל 200 מלשח ולשתיהן יש חלום יפה בתחום טעינת רכבים.
  • 5.
    dw 31/03/2025 11:03
    הגב לתגובה זו
    היציאה תגרום להיצע טכני חד פעמי מצד תעודות סל.יש כיום 2 חברות חלום בתחום טעינת הרכבים אלקטריאון ואפולו. אפולו נסחרת לפי שווי נמוך משמעותית מאלקטריאון ברשימת היתר.
  • 4.
    אנונימי 31/03/2025 10:59
    הגב לתגובה זו
    למה לא עפתי ממנה לפני שבועיים!
  • 3.
    אנונימי 31/03/2025 10:52
    הגב לתגובה זו
    מי בדיוק רוצה לנסוע על כביש שטוען את הסוללה כשאתה בתוך הרכב מעל השדה המגנטי העצום שאמור להטעין את הסוללה.אך אחד לא בדק את מה הדבר הזה עושה לגוף האדם. ולכן אני חושב ששווי החברה הזו הוא 0חוץ מזה שיש פיתוחים לטעון את הסוללה בכלום זמן כולל חברות ישראליות. מה שעוד יותר מייתר את המוצר שלהם
  • 2.
    בסוף יעשו טפטים מהמניות כמה אידיוטים יש בשוק (ל"ת)
    אלי 31/03/2025 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שווי שוק ריאלי 100 מיליון (ל"ת)
    אייל 31/03/2025 10:46
    הגב לתגובה זו
  • dw 31/03/2025 11:05
    הגב לתגובה זו
    אני לא חושב שאלקטריאון צריכה להסחר מתחת לאפולו היא יותר טובה אבל השווי הנוכחי של אלקטריאון גבוה בסדרי גודל מזה של אפולו וזה בעיה.
עמוס לוזון
צילום: קמליה
דוחות

קבוצת לוזון: הרווח התפעולי ב-79 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם בכ-72 מיליון שקל

הכנסות הקבוצה (ממכירות בנינים, קרקעות וביצוע עבודות) הסתכמו ברבעון לכ- 198 מיליון שקל, בהשוואה לכ-164 מיליון שקל ברבעון מקביל; הרווח הנקי הסתכם לכ-72 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-5 מיליון שקל בתקופה המקבילה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה לוזון

קבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה, לוזון קבוצה 1.46%   הפועלת בישראל ובפולין, עוסקת בייזום נדל"ן למגורים באמצעות לוזון רונסון, בביצוע עבודות גמר ופתרונות לחללים משותפים באמצעות רום גבס ואינווייט, בהפעלת תחנת הכוח דוראד ובפעילות תיווך ומתן אשראי באמצעות טריא ישראל, מפרסמת את תוצאות הרבעון השלישי ואת תוצאות תשעת החודשים הראשונים של השנה.

הכנסות הקבוצה ברבעון גדלו בכ-20% והסתכמו בכ-198 מיליון שקל, לעומת 164 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2024. הרווח הגולמי הגיע ל-33 מיליון שקל, לעומת 20 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח התפעולי ברבעון זינק כמעט פי 7 לכ-79 מיליון שקל, לעומת 10 מיליון שקל אשתקד, בין היתר בעקבות רווח של כ-56 מיליון שקל שנבע מעלייה באחזקות החברה בדוראד. הרווח הנקי לרבעון הסתכם ב-72 מיליון שקל, לעומת הפסד של 5 מיליון שקל אשתקד. הרווח הכולל לרבעון עמד על 59 מיליון שקל, בהשוואה ל-15 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הכנסות הקבוצה בתשעת החודשים הסתכמו בכ-671 מיליון שקל, לעומת 601 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2024. הרווח הגולמי לתקופה עלה ל־137 מיליון שקל, לעומת 124 מיליון שקל אשתקד. הרווח התפעולי הגיע ל־137 מיליון שקל, לעומת 57 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח הנקי עמד על 108 מיליון שקל, לעומת הפסד של 13 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח הכולל בתקופה עלה ל־118 מיליון שקל, לעומת 14 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2024.

מהלכים עסקיים בתקופה האחרונה

בפברואר השלימה הקבוצה את רכישת 90% מפרויקט פינוי-בינוי בבת ים. בחודשים פברואר ומרץ זכתה לוזון רונסון יחד עם שותפותיה בשני מכרזים לרכישת מקרקעין במתחם שדה דב בתל אביב. במחצית הראשונה של השנה החל שיווק יחידות הדיור בפרויקטים נחלת יהודה בראשון לציון ונווה סביון באור יהודה. ביולי 2025 קיבלה הקבוצה היתר בנייה מלא לשלב הראשון בפרויקט נווה סביון וכן חתמה על הסכם ליווי פיננסי עם תאגיד חוץ־בנקאי וחברת ביטוח למימון הקמת השלב הראשון.

במקביל, השלימה שותפות אלומיי-לוזון אנרגיה ביולי את רכישת 15% נוספים ממניות דוראד תמורת כ־418 מיליון שקל, מתוכם 209 מיליון שקל חלקה של הקבוצה. בעקבות המהלך מחזיקה השותפות ב-33.75% ממניות דוראד.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מגוריט מתחזקת 8%, מיטרוניקס ב-7%; תדיראן מאבדת 5.5% - מגמה שלילית במדדים

רוטציה במגזר הפיננסים הבנקים עולים קלות בעוד ת"א ביטוח יורד; דצמבר נפתח ב"רגל שמאל" כשהסנטימנט מעבר לים מעיב על המדדים; עונת הדוחות מאחורינו ואפשר לסכם אותה כעונה של תוצאות טובות בפיננסים, חריקות ביזמיות הנדל"ניות ותוצאות מעורבות אצל הקמעונאיות כשהשקל גם שיחק בתפקיד מפתח

מערכת ביזפורטל |

הביטקוין צונח, האם זה יימשך? הביטקוין באדום: אחרי חודש קשה, מה הכיוון לדצמבר?


רמי לוי או שופרסל? הצגנו את הפוטנציאל ברמי לוי - רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?  הצגנו לאחרונה את השינוי הגדול ברבעון האחרון - לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח, והמניה אומנם זינקה. באי.בי.אי סבורים שמחיר היעד הראוי הוא 403 שקלים - פרמיה של 13%.

מנגד, שופרסל ירדה למחיר של 37.83 שקלים ובאי.בי.אי נותנים לה מחיר יעד של 47.7 שקל - כלומר, פרמיה של 29%! כן, למרות השינויים בשטח, הרי שבגלל השינויים במחירי המניות, שופרסל לטענתם אטרקטיבית יותר.

הנה השורה התחתונה שלהם: "למרות התוצאות החלשות לרבעון, אנו סבורים כי שופרסל טרם מיצתה את צעדי ההתייעלות ומציגה עדיין מנועי צמיחה משמעותיים אשר צפויים להמשיך ולתמוך בשיפור ברווחיות, לצד פעולות אקטיביות לצמצום הנטישה של לקוחות. החברה ממשיכה ליישם את האסטרטגיה שלה בהסבת סניפים הפסדיים לפורמט "יוניברס" (22 סניפים הוסבו עד כה וכ-30 צפויים עד סוף השנה), בהשקת פורמטים חדשים כדוגמת תכנית הטבות (מועדון לקוחות) SBOX אשר נראה את עיקר ההשפעה שלו בשנת 2026, השקעה ממוקדת במותג הפרטי ובשיפור חוויית הלקוח באונליין באמצעות השקת משלוח "מהיום להיום".

"אף שהשיפור ברווח הגולמי וירידה בהוצאות התפעוליות אינם תורגמו לשורה התחתונה ברבעון, אנו מעריכים כי המהלך המבני לשיפור היעילות התפעולית - הכולל אופטימיזציה לוגיסטית, רכישת משאיות, שיפוץ סניפים, מעבר להובלה עצמאית, צמצום פחת, חיסכון בהוצאות הוניות (חסכון של בין 150 ל-300 מיליון בשנה להערכתנו) והטמעת פתרונות טכנולוגיים - ימשיך לייצר רווחיות תפעולית גבוהה יותר ויתרום באופן מובהק ל־EBITDA בשנים הקרובות.