אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון פספסה את היעד השנתי, המנכ"ל מתרץ

אלקטריאון פספסה את יעד המכירות של 102 מיליון שקל ל-2023-2024, ולחברה יש תירוצים - היא מאשימה את המלחמה (אבל רוב המכירות של הסטארטאפ אמורות להיות בחו"ל); הרבעון האחרון היה חלש במיוחד, והסוללה של החדשה של BYD ייתכן ומאיימת על כדאיות המוצר; ההפסד המצטבר ב-5 השנים האחרונות - 332 מיליון שקל

רוי שיינמן | (20)

לכאורה, אין הפתעה גדולה בדוחות של אלקטריאון אלקטריאון -1.96%  . החברה כבר ציינה בעבר שהיא לא תעמוד ביעד ההכנסות שלה לשנים 2023-2024 שעמד על 102 מיליון שקל. זו חברת חלום, עם פתרון באמת עובד ומעניין, אבל ברור לכולם שייקח זמן עד שיגיעו לשלב של מכירות משמעותיות ורווחים ובינתיים ההפסד נערם. 

ובכל זאת - צריכה להיות מגמה. צריך להיות מימוש של הצבר, צריכות להתקבל הזמנות באופן שוטף. בשלושת החודשים האחרונים החברה לא קיבלה הזמנות. בשנה האחורנה היא לא ביצעה את הצבר לפי התכנון המקורי. המלחמה כמובן הכבידה והשפיעה, ועובדים שרתו במילואים, ועדיין זה סטארטאפ שמכוון לכבוש את העולם, ומלחמה לא אמורה לערער את הצמיחה שלו או לפגוע בהתקדמות. אחרת, יש בעיה. 


ב-2023 היא הכניסה 23 מיליון שקל ומהר מאוד עם הכניסה ל-2024 היה צפוי שהיא תתקשה להכניס בשנת 2024 - 79 מיליון שקל כדי לעמוד ביעד המצרפי. זה לא היה מפתיע שיעד של 102 מיליון שקל לא נכבש הדבר היחיד שאפשר אולי לקרוא לו הפתעה זה המרחק מהיעד - 31.6 מיליון שקל של הכנסות. זה מעט יחסית והרבעון האחרון היה מאכזב מאוד. 


אלקטריאון הציגה בכל אחד מ-3 הרבעונים הראשונים הכנסות של בין 9-11 מיליון שקל, קצב הכנסות שנתי של 40.3 מיליון שקל, אבל ברבעון הרביעי - נפילה. ההכנסות ברבעון הזה הסתכמו ב-1.4 מיליון שקל והביאו את ההכנסות השנתיות להסתכם ב-31.6 מיליון שקל. בסך הכל ההכנסות ב-2023-2024 עמדו על 54.6 מיליון שקל, תוסיפו לזה עוד תקבולים שהחברה קיבלה ומגיעים ל-63 מיליון שקל. רחוק מאוד מהיעד.

מתוך דוחות אלקטריאון ל-2024


החברה מאשימה את המלחמה: "בדומה לחברות אחרות בשוק, לא יכולנו לצפות ולפיכך לקחת בחשבון את מלחמת חרבות ברזל שפרצה בסוף שנת 2023. בשל המלחמה, היו מספר עסקאות בישראל, שמועד תחילת ביצוען זז, כמו ההסכם עם המטרונית, שנחתם במהלך השנה ויעד תחילת היישום נדחה נכון למועד זה". היא גם מציינת שיש לה חוזים חתומים של 113 מיליון שקל, אבל זה עדיין לא הכנסות שאפשר להכיר בהן חשבונאית.


אלקטריאון עכשיו נזהרת ולא נותנת יעד להכנסות אלא רק לחוזים חתומים - היא צופה שיהיו לה חוזים בהיקף כספי של כ-240 מיליון שקל, לעומת כאמור 113 מיליון שקל בסוף 2024.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


ממשיכה לשרוף מזומנים

בזמן שאלקטריאון נאבקת להגדיל את השורה העליונה, בשורה התחתונה ההפסדים ממשיכים להצטבר - היא רשמה ב-2024 הפסד של 82.7 מיליון שקל בהמשך להפסד של 77.4 מיליון שקל ב-2023. היא שרפה ב-2024 כ-90.1 מיליון שקל, כשמתוך הסכום בערך 20-21 מיליון שקל הוא בגין רכישת ציוד להזמנות קיימות, בהמשך ל-63.4 מיליון שקל שהיא שרפה ב-2023. המזומנים בקופה בסוף 2024 הסתכמו בכ-91 מיליון שקל.


נסתכל עוד כמה שנים אחורה - ב-2022 אלקטריאון הפסידה 82.5 מיליון שקל, ב-2021 כ-66.2 מיליון שקל וב-2020 היא הפסידה 23.5 מיליון שקל - זה הפסד מצטבר של 332 מיליון שקל, אלקטריאון נסחרת היום לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל.


הבעיה של אלקטריאון היא שהטכנולוגיה עדיין לא מוכחת כטכנולוגיה הטובה ביותר לבעיה שהיא באה לפתור - טעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. הפרויקטים שלה גדולים וכבדים במסגרתם היא צריכה לחפור מתחת לכביש, להתקין את התשתית שלה ולכסות בחזרה. מהרגע שהיא מסיימת לבנות פרויקט היא כבר לא מקבלת הכנסות וזה יוצר תלול בלעדית בכניסה של פרויקטים חדשים כל הזמן. אם הטכנולוגיה של אלקטריאון היא לא הטכנולוגיה המנצחת בשוק, ההזמנות לא יגיעו.


הסוללה של BYD שמאיימת על החברה

לפני מספר שבועות מניית אלקטריאון חוותה טלטלה וצנחה ב-20% ביומיים, הכל בגלל ההודעה של BYD הסינית על המוצר החדש שלה. ענקית הרכב החשמלי הודיעה מערכת טעינה חדשה שיכולה לטעון רכב חשמלי עם מספיק אנרגיה לנסיעה של 400 ק"מ, וזאת תוך 5 דקות בלבד


לא סתם מניית אלקרטיאון נפלה אז. למה לשלם לאלקטריאון להפוך את כל הכביש אם אפשר לקנות את המערכת של BYD ולהטעין את הרכב תוך דקות? אפשר לפזר תחנות כאלו בכל מקום ולהפוך אותן ל"תחנות דלק" עבור רכבים חשמליים שיהיו מהירות בהרבה מעמדות הטעינה הציבוריות שיש היום, ואז לכאורה המוצר של אלקטריאון מיותר לחלוטין.


אלקטריאון זזה בכיסא והוציאה הודעה בניסיון להרגיע את השוק. היא ציינה מספר גורמים שלטענתה לא הופכים את המערכת של BYD לאיום. היא ציינה קודם כל שהמערכת של BYD פועלת על צריכת חשמל גבוהה במיוחד של כ-1.2 מגה וואט, צריכת חשמל של 2-3 בתים למשך חודש שלם. היא גם טוענת שהצריכה הגבוהה גוררת גם עלויות גבוהות יותר, להערכתה כ-3 שקל לקוט"ש לעומת 0.5 שקל לקוט"ש בטעינה ביתית רגילה. 


היא מציינת עוד סיבות כמו שחיקה מהירה של הסוללה, זאת כאשר לפי BYD המערכת מאפשרת מעל 3,000 מחזורי פריקה-טעינה, יותר מסוללות אחרות. אלקטריאון גם מציינת את החוסר בהתאמה לרכבים של חברות אחרות, את הקושי בתחזוקה, את אי ההתאמה לרכבים אוטונומיים ואת העובדה שעבור רשת של אוטובוסים עירוניים המערכת של אלקרטיאון עדיין טובה יותר.


אלה גורמים שלטענתה לא הופכים את הסוללה של BYD לאיום עבורה, אבל בשטח הדברים נראים אחרת. אלקטריאון לא מצליחה להכניס עוד פרויקטים והמשקיעים מצביעים ברגליים, מאז ההודעה של BYD המניה של אלקטריאון כבר איבדה 35%. היא נסחרת היום לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, מחצית מהשיא של השנים האחרונות שהיה כ-3 מיליארד שקל בסוף 2020. 


יכול להיות שבסופו של דבר אלקטריאון תנצח והמוצר שלה יהיה המוצר המוביל בתחום טעינת הרכבים החשמליים. הפיתרון שלה בסופו של דבר יצירתי ויכול להתאים למטרופולינים גדולים עם ציים גדולים של מכוניות אוטונומיות, כמו בחזון של אילון מאסק ושל ענקיות טכנולוגיה נוספות שרוצות להציף את הכבישים ברובוטקסי ודומיהם. זה יכול לקרות ובמקרה כזה אלקטריאון יכולה להיות משהו גדול מאוד, אבל בינתיים זה חלום, ולהנהלה בינתיים יש יותר תירוצים מתחזיות.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ס לשעבר 01/04/2025 06:04
    הגב לתגובה זו
    חברה שעלתה בגלל איש אחד ונופלת בגללו
  • 15.
    און 01/04/2025 01:46
    הגב לתגובה זו
    אולי היה רלוונטי שסוללוץ ליתיום עלו 200 דולר לקוטש וסוללת הרכב הייתה קטנה.כיום אנו באזור 50 סוללות הרכב יגדלו.שלא לדבר על עלות התשתית וחוסר היעילות בטעינה אלחוטית.שימוש יחידי זה לרכב תפעולי מלגזות הובלה או אוטונומי במתחם סגור. במקרה זה הרכב יכול לעבוד 247
  • ב. ירון 01/04/2025 10:50
    הגב לתגובה זו
    אם יש מחסן שבו 10 מלגזות רובוטיות שצריכות 6 שעות טעינה עדיף לקנות עוד 3 מלגזות שיהיו סבב מאשר להשקיע בתשתית.
  • 14.
    אנונימי 31/03/2025 22:33
    הגב לתגובה זו
    מנהיג אמיתי צריך לקחת אחריות להוריד לעצמו את השכר ולעבוד יותר קשה בשביל לעמוד ביעדים בשנים הבאות חברה מגניבה עם טכנולוגיה מעניינת יכולת לייצר עסקים מאוד נמוכה אל תהיה לוזר אורן קח אחריות ותתקן
  • 13.
    חברה אוברייטד ברמות על (ל"ת)
    אוברייטד 31/03/2025 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חברת קונספט. 1.5 מיליארד עאלק (ל"ת)
    כלכלן 31/03/2025 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 31/03/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    החזיקו אותה בשיניים עם סיפורים והמצאות. אין שום סיבה בעולם לשווי כזה
  • 10.
    אנונימי 31/03/2025 12:28
    הגב לתגובה זו
    בעתיד הלרא כל כך רחוק ניתן יהיה להטעין סוללות בדקה אחת 1000 קמ
  • 9.
    אנונימי 31/03/2025 12:21
    הגב לתגובה זו
    הסינים הןלכים לשלוט על עולם הרכב ואין מי שיכול לעצור אותם....
  • 8.
    אנונימי 31/03/2025 11:45
    הגב לתגובה זו
    בוא נגיד כמות הפעמים שדגדג לי לקנות היו המון פעמים שכמעט לחצתי על העכבר לקנות.אבל משהו אמר לי שזה טעות ואין שם כלום רק משכורות עתק וחלום...גם לי יש חלום אבל אני לא מקבל עשרות אלפים בחודש בשביל לחלום...לדעתי תכלס הנייר הזה שווה 0
  • dw 31/03/2025 12:09
    הגב לתגובה זו
    אלא אם כן מכניסים גם את נייאקס לסקטור חברות החלום בתא.גם אחרי הירידה הלא סימפטית של היום המניה נסחרת לפי שווי די גבוה של כמיליארד שקלים.חברה אחרת בתחום הטענת רכבים אפולו פאוור נסחרת לפי שווי של פחות מ 200 מלשח.
  • 7.
    זה נגמר 31/03/2025 11:41
    הגב לתגובה זו
    השוק מלא אידיוטים ומני מור צוחק
  • 6.
    אנונימי 31/03/2025 11:18
    הגב לתגובה זו
    כמה זמן ייקח ל BYD לעשות סוללה כזאת מסחרית ואל תשכחו שטעינה מהירה הורסת סוללות כמו כן איפה בעולם תהיה תשתית שתתמוך בכזה דבר אולי עוד 20 שנה גם אין קשר בין המוצרים.
  • dw 31/03/2025 11:47
    הגב לתגובה זו
    פשוט כי העמדה של BYD צורכת המון חשמל.אין מה להספיד כי המניה עדיין נסחרת בשווי של מעל מיליארד שקלים טבין ותקילין. זה לא מעט.אפולו למשל נסחרת בשווי של מתחת ל 200 מלשח ולשתיהן יש חלום יפה בתחום טעינת רכבים.
  • 5.
    dw 31/03/2025 11:03
    הגב לתגובה זו
    היציאה תגרום להיצע טכני חד פעמי מצד תעודות סל.יש כיום 2 חברות חלום בתחום טעינת הרכבים אלקטריאון ואפולו. אפולו נסחרת לפי שווי נמוך משמעותית מאלקטריאון ברשימת היתר.
  • 4.
    אנונימי 31/03/2025 10:59
    הגב לתגובה זו
    למה לא עפתי ממנה לפני שבועיים!
  • 3.
    אנונימי 31/03/2025 10:52
    הגב לתגובה זו
    מי בדיוק רוצה לנסוע על כביש שטוען את הסוללה כשאתה בתוך הרכב מעל השדה המגנטי העצום שאמור להטעין את הסוללה.אך אחד לא בדק את מה הדבר הזה עושה לגוף האדם. ולכן אני חושב ששווי החברה הזו הוא 0חוץ מזה שיש פיתוחים לטעון את הסוללה בכלום זמן כולל חברות ישראליות. מה שעוד יותר מייתר את המוצר שלהם
  • 2.
    בסוף יעשו טפטים מהמניות כמה אידיוטים יש בשוק (ל"ת)
    אלי 31/03/2025 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שווי שוק ריאלי 100 מיליון (ל"ת)
    אייל 31/03/2025 10:46
    הגב לתגובה זו
  • dw 31/03/2025 11:05
    הגב לתגובה זו
    אני לא חושב שאלקטריאון צריכה להסחר מתחת לאפולו היא יותר טובה אבל השווי הנוכחי של אלקטריאון גבוה בסדרי גודל מזה של אפולו וזה בעיה.
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מר מזנקת 18%, דוראל 14%, אלעל צונחת 6% - המדדים עברו לעליות

מגמה שלילית בבורסה ביום המסחר האחרון של השבוע וחודש נובמבר; חברות התעופה תחת לחץ בשל הכוונה של וויזאייר לפתוח בסיס מקומי; דוראל מגדילה את חלקה בחברת הבת האמריקאית ומציגה תוצאות רבעוניות חזקות - ומזנקת; שופרסל נופלת אחרי תוצאות חלשות של ירידה בהכנסות ושחיקה במרווחים; קווילטאו נהנית מביקושים חזקים לבדיקות שבבים הצבר מזנק והרווחיות משתפרת - מזנקת

מערכת ביזפורטל |
יום המסחר האחרון של השבוע וחודש נובמבר במגמה חיובית. שני המדדים נסחרים בעליות לאחר ירידות מתונות בשעות הראשונות של היום - ת"א 35 עולה 0.2% בעוד ת"א 90 מוסיף 0.4%.

בהסתכלות ענפית - מדד הבנקים שטיפס עד 0.3% עובר לירידות קלות בעוד שהירידות בת״א ביטוח מתחזקות ל-1.8% המשכו של המומנטום השלילי בימים האחרונים.

ת״א נדל״ן יורד 1.2% בעוד ת״א נפט וגז יורד 1.7%.

גם מדד ת״א רשתות שיווק בירידות. רשתות השיווק חותמות את עונת הדוחות ונותנות לנו מבט על הקורה בענף. הבוקר דיווחו שופרסל שופרסל -7.6%  , יוחננוף יוחננוף -0.45%   ורמי לוי רמי לוי 3.69%   תדווח תיכף אחרי שביומיים האחרונים קיבלנו את תוצאות טיב טעם טיב טעם -0.37%   ואלקטרה צריכה אלקטרה צריכה  (המחזיקה בקרפור).


ביום שלישי זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


דוראל דוראל אנרגיה  מזנקת היום בכ-10% גם לאחר תוצאות רבעוניות חזקות שהיא מציגה אבל גם ובעיקר מההודעה שלה על הגדלת האחזקה בחברה-הבת האמריקאית מה שאולי גם מאותת לנו שהרישום הכפול מתקרב. דוראל רוכשת מ-CAG עוד 10% מ-Doral LLC ובכך היא תעלה מהחזקה של 26% ל-36%, ותקבל גם אופציה לרכוש כ-4.9% נוספים בהמשך. העסקה הזאת משקפת שווי של 1.8 עד 2 מיליארד דולר לפני הכסף ובדוראל צופים שהשווי הכלכלי שינבע מהעסקה יעמוד על 260 מיליון דולר לפחות, בעוד שבתסריט שמרני יותר ההפסד האפשרי נע בין 25 ל-30 מיליון דולר. 

לצד זה, דוראל גם מציגה ברבעון השלישי צמיחה ניכרת בפעילות. ההכנסות עלו ל-222 מיליון שקל, לעומת 128 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של 74%. ה-EBITDA המצרפי מטפס ל-111 מיליון שקל לעומת 59 מיליון שקל, וה-FFO עולה ל-88 מיליון שקל לעומת 48 מיליון שקל אשתקד. החברה מפעילה ומחזיקה במוכנות לחיבור מתקנים בהספק כולל של כ-1,300 MWp ובשילוב כ-1,500 MWh אגירה, שיכולים להניב לה קצב הכנסות שנתי של למעלה ממיליארד שקל, כשהצפי ל-2026 עומד על למעלה מ-1.5 מיליארד שקל - דוראל: עלייה בהכנסות והתרחבות בפעילות בארה"ב ובישראל