אלקטריאון איבדה 20% ביומיים - בגלל חברה סינית אחת
אלקטריאון יורדת היום במסחר זה היום השני ברציפות, זאת אחרי שהחברה הסינית BYD השיקה סוללה שעלולה לחסל לה את הביזנס; המניה שבשיא לפני מספר חודשים נסחרה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, נסחרת היום לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל
הטכנולוגיה של אלקטריאון אלקטריאון -0.29% באה לתת מענה לאחת הבעיות הגדולות בתחום הרכבים החשמליים - במקום שהנהגים יצטרכו לחפש שקעי טעינה ולחכות עד שהסוללה תיטען, אלקטריאון מתקינה תשתית מתחת לכביש שמטעינה את הרכב באופן אלחוטי בזמן הנסיעה. זה פתרון יצירתי לבעיה אמיתית אבל יכול להיות שהוא הולך להפוך למיותר - BYD, ענקית הרכב החשמלי הסינית, השיקה מערכת טעינה שמשנה את כללי המשחק בכך שהיא יכולה לטעון סוללה באנרגיה שמספיקה לנסיעה של 400 ק"מ - תוך 5 דקות בלבד.
אם היתרון הזה לא מספיק, BYD טוענת שהסוללה מספקת מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות, ושהעלות שלה זולה יותר לעומת הסוללות האחרות בשוק. האם המשקיעים מגזימים בתגובה או שהסוללה של BYD באמת יכולה לפגוע באלקטריאון?
מה אלקטריאון עושה וכמה הסוללה של BYD מאיימת עליה?
אלקטריאון כאמור מפתחת מערכת לטעינה של רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. זו טכנולוגיה שהיא חדשנית ומשנה את השוק כולו ועל פניו הפוטנציאל אדיר, אבל לא בטוח שהרעיון של אלקטריאון יהיה זה שיתפוס בעולם וזה שיהיה רווחי. עם זאת היא בכל זאת הצליחה להלהיב את המשקיעים עם הרעיון הזה ובשיא המניה שלה נסחרה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל.
הסיכון לאלקטריאון תמיד היה שם. תחום הרכב החשמלי הוא אומנם כבר לא תחום חדש אבל בשנים האחרונות הוא זז מהר. טסלה ממשיכה להיות אחת המובילות אבל בעשור האחרון מי שבעיקר צוברות תאוצה אלה החברות הסיניות. הן מתמקדות בעיקר בפיתוח של רכבים זולים יותר, כאלה שהחברות המערביות לא יוכלו להתחרות בהן. זו משימה לאומית כשהממשל מסבסד הרבה הוצאות של החברות המקומיות בשביל שסין תוכל להשתלט על הכבישים, ורואים את התוצאות בשטח - ג'ילי, אקספנג, Aiways, אורה, ניו, צ'רי, לינק אנד קו - וזו רק רשימה חלקית של מותגים שכנראה שכולכם כבר ראיתם על הכבישים.
- מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״
 - אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
סין מבינה כמו כל השוק שביצועים גבוהים במחיר נמוך זה הדבר הכי חשוב. הרבה חברות עובדות גם על פיתוח סוללות וגם על תשתיות טעינה שימזערו את הנטל שיש לנהגי הרכבים היום. רכב חשמלי עם כל היתרונות שלו עדיין נחות במובן אחד לעומת רכבי בנזין. אם נגמר לכם הדלק ברכב בנזין אתם פשוט עוצרים בתחנת דלק, ממלאים את המיכל וממשיכים בנסיעה. עם רכב חשמלי תצטרכו לאתר עמדת טעינה וכנראה גם לחכות בתור מאחר וטעינת הרכבים לוקחת הרבה זמן.
אלקטריאון ניסתה לפתור את הבעיה הזו מכיוון אחר, היא באה לבטל לגמרי את הצורך בטעינה בכך שהרכבים ייטענו תוך כדי נסיעה בצורה אלחוטית. החיסרון בשיטה הזו שזה לא כל כך פשוט להתקין את המערכת שלה, צריך לפתוח את הכביש ולהתקין את המערכת מתחת לאדמה ולעשות זאת גם לאורך כל מערכת הכבישים. יכול להיות שזה היה שווה את זה, אבל אולי רק עד היום.
הפתרון של BYD הוא רעידת אדמה. מערכת טעינה שיכולה להטעין תוך 5 דקות מספיק אנרגיה ברכב לנסיעה מחדרה עד לאילת. זה הספק עצום ועם עוד חושבים על פריסה של תחנות טעינה כאלה, אז כבר קשה למצוא סיבות למה לא לעבור לרכב חשמלי על פני בנזין, כמו גם למצוא סיבות למה לשלם לאלקטריאון על המוצר שלה.
- מנורה בשינוי מבני שיחזק את הקשר עם סוכני הביטוח
 - "המשקיעים אופטימיים מדי לגבי תוואי הריבית"
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
 
אולי כדאי לנצל את הירידה במניה?
האם הסוללה של BYD באמת יכולה לפגוע כל כך באלקטריאון? לא בטוח. הנתונים ש-BYD סיפקה הם רק נתונים ראשוניים והסוללה עצמה עדיין לא בשטח כדי שהלקוחות יוכלו לבדוק את הביצועים בעצמם.
יש עוד שלבים ושאלות בדרך עד שהמערכת של BYD תהווה איום ממשי על אלקטריאון. ראשית, בינתיים המערכת זמינה רק לרכבים של BYD מהסיבה שהם הרכבים היחידים שיכולים לתמוך בה - לצד מערכת הטעינה BYD משיקה סוללות שיכולות לתמוך בהספק של עד 1000 קילו-וואט וזה המון. אין כמעט רכבים שהסוללה שלהם תומכת בהספק של מעל 300 קילו-וואט כך שיש כאן טכנולוגיה שייחודית כרגע רק ל-BYD.
נניח שהחברות האחרות ידביקו את הפער וגם כן יפתחו טכנולוגיות דומות - זה ייקח זמן, פריסת מערכות הטעינה תיקח זמן, ובדרך יש עוד דברים שיכולים להשתבש - המכסים על ייבוא לארה"ב מסין למשל עומדים היום על 20%, אם טראמפ יחליט לבצע העלאה נוספת שיכול להקשות משמעותית על החדירה של המותגים הסיניים לארה"ב, ואז אולי יהיה לאלקטריאון חלל למלא שם.
אלקטריאון עלולה לפספס את היעדים ל-2024
אלקטריאון דיווחה ב-2024 על מספר הסכמים מרשימים, כמו הפרויקט עם המטרונית בחיפה בהיקף של 16 מיליון שקל והפרויקט באוניברסיטת קליפורניה בתמורה ל-35 מיליון דולר לצד מספר הזמנות נוספות, והיו עוד שתי הודעות משמעותיות מאוד - האחת על כך שהמערכת שלה יעילה יותר מהצפוי, ליתר דיוק שלמערכת יחס טעינה-נסיעה של פי 5. השנייה הגיעה בכנס המשקיעים שלה בה אמרה החברה כי היא צופה צמיחה של 140% בביצוע פרויקטים ב-2025. זו תחזית יפה שהקפיצה את המניה אבל היא התחילה לרדת אחרי שהמשקיעים הבינו שבשטח המצב שונה, ושאת היעדים ל-2024 החברה עלולה לפספס.
בדצמבר הנהלת החברה עדכנה כי נכון לאותו מועד היו בידיה התקשרויות קיימות ופרוייקטים חתומים בהיקף כולל של כ-113.3 מיליון שקל. עם זאת, החברה ציינה כי "ייתכן כי עד לסוף שנת 2024 יעד ההכנסות והתקבולים שהציבה החברה לשנים 2024-2023 העומד על 102 מיליון שקל, לא יושג במלואו. זאת, בשל גורמים שאינם בשליטת החברה, ובראשם המצב הביטחוני בישראל, ובפרט הימשכות הלחימה, המשפיעה על קביעת מועד תחילת פרויקט המטרונית". לפי קצב ההכנסות ב-9 החודשים הראשונים של 2024, ההכנסות הכוללות לשנית 2023-2024 צפויות להסתכם בכ-63 מיליון שקל (23 מיליון שקל ב-2023 ו-40 מיליון שקל ב-2024).
לצד זאת החברה גם ציינה כי היא "הציבה לעצמה יעד של צבר פרוייקטים חתומים בסך של כ-65 מיליון דולר לשנת 2025. יצוין כי, בשלב זה, מדובר ביעד ראשוני אותו הציבה לעצמה החברה לקראת תחילתה של שנת, 2025 המבוסס על הערכותיה, נכון למועד דוח זה, להזדמנויות להתקשרות וחתימה על הסכמים להקמת פרויקטים נוספים בשנה הקרובה, ואין כל וודאות ממשית כי יעלה בידה של החברה לעמוד ביעד זה". אלה מספרים גדולים לחברה שב-2023 כולה הכניסה 63 מיליון שקל, אבל המשקיעים שראו את המניה מזנקת העדיפו לממש.
בינתיים, ברבעון השלישי של 2024 אלקטריאון הכירה בהכנסות בגין פרויקטים בשבדיה, בצרפת ובארה"ב, מה שהביא לגידול של כמעט פי 2 בהכנסות ל-11 מיליון שקל לעומת 6 מיליון שקל ברבעון המקביל.
עם זאת, החברה לא צמצמה את ההפסד ברמה שסיפקה את המשקיעים - ההפסד התפעולי ברבעון הסתכם ב-20.5 מיליון שקל לעומת הפסד של 22 מיליון שקל ברבעון המקביל, זאת כאשר נרשמת עלייה של 22% בהוצאות הנהלה וכלליות ל-3.5 מיליון שקל וגידול של 9% בהוצאות מו"פ ל-15.3 מיליון שקל בגין גידול במספר העובדים במחלקת הפיתוח ומגידול בהוצאות בגין קבלני משנה. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על הפסד של 18.2 מיליון שקל לעומת הפסד של 21.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.
המניה נסחרת לפי שווי של כ-2.04 מיליארד שקל אחרי שאיבדה 14% מתחילת השנה אך קפצה ב-44% בשנה האחרונה.
מניית אלקטריאון בשנה האחרונה
- 12.חיים 21/03/2025 07:58הגב לתגובה זוכבר היום יש סוללות שטווח הטעינה שלהם הוא 1000 קילומטר זה עדיין בפיתוח ולדעתי זה עוד יעלה לכיוון ה2000 קילומטר וזה יהיה כבר בשנים הקרובות. הטכנולגיה של אלקטרויאן יקרה מאודולא ברת ביצוע.
 - 11.אנונימי 20/03/2025 11:03הגב לתגובה זותבדקו כמו קילו וואט צריך להטעין מהר רכב אחד 5 רכבים במקביל צריך חשמל של שכונה שלמה. צריך תשתית חשמל ושנאים . הפתרון של BYDלא ראלי ולא פתרון לכמות רכבים אלא לשוליים
 - 10.שוק קשה מאוד מכרזים מבוטלים סימני שאלה לגבי היעילות. (ל"ת)גון מונאש 20/03/2025 07:28הגב לתגובה זו
 - 9.יהודי 19/03/2025 23:06הגב לתגובה זוהמניה תתקן את כל הירידות ולא רק שתתקן אלא תיתן תשואה יפה. החבגה הסינית החדשה הינה רק בתחילת דרכה ורק במכוניות שהיא מייצרת. כך שכל הזריקה של המניה ביומיים האחרונים נובעת משוק עדר מהיסטריה של המשקיעים שבסוף יחזרו לקנות תמניה חזרה אבל אז היא תיהיה במחיר של 30000
 - 8.סרוסי 19/03/2025 20:44הגב לתגובה זוזה קונצרן הרכב
 - 7.בסוף יעשו טפטים מהמניות כמה אדיוטים יש בשוק (ל"ת)אלי 19/03/2025 18:36הגב לתגובה זו
 - 6.לרשת את כל הכבישים באירופה בטכנולוגיה של אלקטריאון לא נשמע הגיוני בכלל (ל"ת)ניר 19/03/2025 17:39הגב לתגובה זו
 - 5.יצחק טיומקין 19/03/2025 17:20הגב לתגובה זוזאת חברה שביום טוב הייתה נסחרת בפינק שיט בוול סטריט לפי שווי של מיליוני דולריםמוכרת חלומות בלהות שכל אינטיליגנט מצוי שהחברה הזאת שווה כמה סנטים מקסימוםהבעיה שהבורסה העלובה והנחשלת בתל אביב כל כך הזויה שנותנת לחברות כאלו להיסחר בשווי הזוי ומופרךשנה מהיום גג המניה 95 אחוז למטהתברחו כל עוד נפשכם בכם
 - 4.אנונימי 19/03/2025 16:30הגב לתגובה זוהסיכוי שלה להצליח הוא לא קיים בכלל.אבל היי מה אני מבין....
 - 3.אנונימי 19/03/2025 15:59הגב לתגובה זוהפרוייקטים שלהם ריווחים לא. עלות תחזוקה פסיכית. עלות שולית פסיכית. עלות חלופית הרבה יותר זולה. אבל נהנדס את הכלכלה.
 - 2.dw 19/03/2025 15:46הגב לתגובה זולי עדיין אין רכב חשמלי ומעדיף רכב בנזין אבל בעתיד כאשר יהיה לי רכב חשמלי אחד הגאדגטים המתבקשים יהיה לקנות ב after market פאנל סולארי של אפולו פאוור.במקום לבזבז שעה בתחנת דלק כדי לטעון האוטו עדיף שהאוטו יטען ולו חלקית בזמן שהוא ממילא עומד בשמש.זה יוכל לשמש מוצר משלים למוצר של אלקטריאון שכן גם אוטובוסים מתבשלים בשמש כל היום.
 - הסוי. לא יהיה מספיק חשמל אפילו למזגן (ל"ת)יריב 19/03/2025 18:20הגב לתגובה זו
 - dw 19/03/2025 18:42למה שלא יהיה בעצם על גגות משאיות בכל העולם
 - 1.אנונימי 19/03/2025 15:38הגב לתגובה זומה הבעיה לשים דינמו גדול שיטעין את הרכב תוך כדי נסיעה בתוך חלל מנוע הרכב החשמלי גם ככה הוא ריק רגע עליתי על פטנט......
 - חחח.מה זה גלגל של אופניים (ל"ת)אנונימי 19/03/2025 22:41הגב לתגובה זו
 - לך תלמד פיסיקה של גן חובה איך מייצרים אנרגיה מאנרגיה (ל"ת)אנונימי 19/03/2025 17:58הגב לתגובה זו
 - עליזה 19/03/2025 17:08הגב לתגובה זואיך אני מנפיקה אותך בנסדק
 
חנן פרידמן צילום אורן דאיציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל
במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב
מניית בנק לאומי לאומי 2.27% מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.
המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.
גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.
מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.
- פיץ' מעלה את אופק הדירוג של הבנקים; קדימון לעדכון הדירוג של ישראל?
 - הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
ההשבחה של חנן פרידמן
מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת
 תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת
 הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.
מסחר אקטיבי AIהבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
הרגולציה, הנגישות למידע ובעיקר העלויות הנמוכות הביאו לנדידת משקיעים מהבנקים לבתי ההשקעות; כמה עולה לכם להישאר בבנק, ומה היתרונות והחסרונות?
שוק ההון הישראלי עובר בשנים האחרונות שינוי משמעותי. ברקע העליות במדדים, נראה שהיקף ההשתתפות של הציבור גודל, ומי שמרוויחים הם בתי ההשקעות. השינוי מגיע ברקע רגולציה שהגבירה את התחרות בשילוב עם הנגישות הגוברת למידע פיננסי מקצועי כמו גם העליות בשווקים שהפכו לשיחה בכל מפגש. כתוצאה מכך, המשקיע הישראלי הפך מעורב יותר באופן ישיר בניהול הנכסים שלו.
מהנתונים והערכות לגבי החודשים האחרונים עולה כי מתחילת 2024 ועד היום נפתחו קרוב ל-270 אלף חשבונות מסחר חדשים, כמחצית חשבונות מסחר עצמאיים שנפתחו בבתי השקעות. נציין גם שמהלך של בנק הפועלים, שחילק ללקוחותיו מניות תרם לגידול, שכן חלק גדול מהחשבונות לא החזיקו בתיק השקעות (לפחות בבנק). בסוף העשור הקודם, למעלה מ-90% מחשבונות המסחר היו בבנקים, וכיום מדובר בכ-75%, זה שינוי משמעותי.
עלות תועלת
הסיבה להעדפה של בתי ההשקעות מעידה בראש ובראשונה על שיקול של עלויות. בתיק השקעות של 100-200 אלף שקל, בתי ההשקעות מציגים עמלת קניה/מכירה לני"ע ישראליים נמוכים ביותר מ-50% מאלו של הבנקים, עם ממוצע של 0.08% לבתי ההשקעות וכ-0.2% לעמלה בבנקים. למעט בנק ירושלים, שמציג את העמלה הנמוכה ביותר של 0.05% לפעולה, שאר הבנקים הגדולים גובים עמלה של 0.15-0.27%, כאשר הבינלאומי הזול בקטגוריה ומזרחי טפחות היקר בקטגוריה. בצד בתי ההשקעות, אלטשולר מציג את העמלה התחרותית ביותר עם 0.069% לפעולה, בעוד IBI גובים 0.084% אך עדיין מדובר בשיפור משמעותי לעומת הבנקים.
בצד ני"ע הזרים, הפער אף משמעותי יותר, הודות לכניסת שחקנים נוספים כמו בלינק ו-וואן זירו, שמציגים עמלות תחרותיות.
ההבדל אף הופך למשמעותי יותר כאשר לוקחים בחשבון עמלות מינימום (סכום קבוע במידה ושווי העסקה קטן) ודמי ניהול (עמלה כאחוז משווי התיק
 עבור החזקת נכסים), שנוטים להיות גבוהים יותר בבנקים.
- העמלה מתייקרת - זו הפקודה שהבורסה משנה
 - אשדוד מקימה רובע חדשנות בהשקעה של כ-10 מיליארד שקל; מעל למיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר ומגורים
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
הערך המוסף
בתי ההשקעות מכוונים את המאמצים ללקוח שמאופיין כ"סוחר עצמאי". האפליקציות שלהם לרוב ידידותיות יותר לפעולות מהירות, מאפשרות התראות על מניות, נותנות כלים עבור סוחרים כמו פקודות
 מתקדמות, תובנות מסחר וגרפים, ועוד. החיסרון עבור המשקיעים הוא הצורך בניהול שני חשבונות נפרדים שמצריך העברה של כספים מחשבון הבנק, ונגישות נמוכה יותר לייעוץ.
