אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון איבדה 20% ביומיים - בגלל חברה סינית אחת

אלקטריאון יורדת היום במסחר זה היום השני ברציפות, זאת אחרי שהחברה הסינית BYD השיקה סוללה שעלולה לחסל לה את הביזנס; המניה שבשיא לפני מספר חודשים נסחרה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, נסחרת היום לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל

רוי שיינמן | (17)
נושאים בכתבה אלקטריאון BYD

הטכנולוגיה של אלקטריאון אלקטריאון -2.73%   באה לתת מענה לאחת הבעיות הגדולות בתחום הרכבים החשמליים - במקום שהנהגים יצטרכו לחפש שקעי טעינה ולחכות עד שהסוללה תיטען, אלקטריאון מתקינה תשתית מתחת לכביש שמטעינה את הרכב באופן אלחוטי בזמן הנסיעה. זה פתרון יצירתי לבעיה אמיתית אבל יכול להיות שהוא הולך להפוך למיותר - BYD, ענקית הרכב החשמלי הסינית, השיקה מערכת טעינה שמשנה את כללי המשחק בכך שהיא יכולה לטעון סוללה באנרגיה שמספיקה לנסיעה של 400 ק"מ - תוך 5 דקות בלבד.


אם היתרון הזה לא מספיק, BYD טוענת שהסוללה מספקת מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות, ושהעלות שלה זולה יותר לעומת הסוללות האחרות בשוק. האם המשקיעים מגזימים בתגובה או שהסוללה של BYD באמת יכולה לפגוע באלקטריאון?


מה אלקטריאון עושה וכמה הסוללה של BYD מאיימת עליה?

אלקטריאון כאמור מפתחת מערכת לטעינה של רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. זו טכנולוגיה שהיא חדשנית ומשנה את השוק כולו ועל פניו הפוטנציאל אדיר, אבל לא בטוח שהרעיון של אלקטריאון יהיה זה שיתפוס בעולם וזה שיהיה רווחי. עם זאת היא בכל זאת הצליחה להלהיב את המשקיעים עם הרעיון הזה ובשיא המניה שלה נסחרה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל.


הסיכון לאלקטריאון תמיד היה שם. תחום הרכב החשמלי הוא אומנם כבר לא תחום חדש אבל בשנים האחרונות הוא זז מהר. טסלה ממשיכה להיות אחת המובילות אבל בעשור האחרון מי שבעיקר צוברות תאוצה אלה החברות הסיניות. הן מתמקדות בעיקר בפיתוח של רכבים זולים יותר, כאלה שהחברות המערביות לא יוכלו להתחרות בהן. זו משימה לאומית כשהממשל מסבסד הרבה הוצאות של החברות המקומיות בשביל שסין תוכל להשתלט על הכבישים, ורואים את התוצאות בשטח - ג'ילי, אקספנג, Aiways, אורה, ניו, צ'רי, לינק אנד קו - וזו רק רשימה חלקית של מותגים שכנראה שכולכם כבר ראיתם על הכבישים.


סין מבינה כמו כל השוק שביצועים גבוהים במחיר נמוך זה הדבר הכי חשוב. הרבה חברות עובדות גם על פיתוח סוללות וגם על תשתיות טעינה שימזערו את הנטל שיש לנהגי הרכבים היום. רכב חשמלי עם כל היתרונות שלו עדיין נחות במובן אחד לעומת רכבי בנזין. אם נגמר לכם הדלק ברכב בנזין אתם פשוט עוצרים בתחנת דלק, ממלאים את המיכל וממשיכים בנסיעה. עם רכב חשמלי תצטרכו לאתר עמדת טעינה וכנראה גם לחכות בתור מאחר וטעינת הרכבים לוקחת הרבה זמן.


אלקטריאון ניסתה לפתור את הבעיה הזו מכיוון אחר, היא באה לבטל לגמרי את הצורך בטעינה בכך שהרכבים ייטענו תוך כדי נסיעה בצורה אלחוטית. החיסרון בשיטה הזו שזה לא כל כך פשוט להתקין את המערכת שלה, צריך לפתוח את הכביש ולהתקין את המערכת מתחת לאדמה ולעשות זאת גם לאורך כל מערכת הכבישים. יכול להיות שזה היה שווה את זה, אבל אולי רק עד היום.


הפתרון של BYD הוא רעידת אדמה. מערכת טעינה שיכולה להטעין תוך 5 דקות מספיק אנרגיה ברכב לנסיעה מחדרה עד לאילת. זה הספק עצום ועם עוד חושבים על פריסה של תחנות טעינה כאלה, אז כבר קשה למצוא סיבות למה לא לעבור לרכב חשמלי על פני בנזין, כמו גם למצוא סיבות למה לשלם לאלקטריאון על המוצר שלה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


אולי כדאי לנצל את הירידה במניה?

האם הסוללה של BYD באמת יכולה לפגוע כל כך באלקטריאון? לא בטוח. הנתונים ש-BYD סיפקה הם רק נתונים ראשוניים והסוללה עצמה עדיין לא בשטח כדי שהלקוחות יוכלו לבדוק את הביצועים בעצמם.


יש עוד שלבים ושאלות בדרך עד שהמערכת של BYD תהווה איום ממשי על אלקטריאון. ראשית, בינתיים המערכת זמינה רק לרכבים של BYD מהסיבה שהם הרכבים היחידים שיכולים לתמוך בה - לצד מערכת הטעינה BYD משיקה סוללות שיכולות לתמוך בהספק של עד 1000 קילו-וואט וזה המון. אין כמעט רכבים שהסוללה שלהם תומכת בהספק של מעל 300 קילו-וואט כך שיש כאן טכנולוגיה שייחודית כרגע רק ל-BYD.


נניח שהחברות האחרות ידביקו את הפער וגם כן יפתחו טכנולוגיות דומות - זה ייקח זמן, פריסת מערכות הטעינה תיקח זמן, ובדרך יש עוד דברים שיכולים להשתבש - המכסים על ייבוא לארה"ב מסין למשל עומדים היום על 20%, אם טראמפ יחליט לבצע העלאה נוספת שיכול להקשות משמעותית על החדירה של המותגים הסיניים לארה"ב, ואז אולי יהיה לאלקטריאון חלל למלא שם.


אלקטריאון עלולה לפספס את היעדים ל-2024

אלקטריאון דיווחה ב-2024 על מספר הסכמים מרשימים, כמו הפרויקט עם המטרונית בחיפה בהיקף של 16 מיליון שקל והפרויקט באוניברסיטת קליפורניה בתמורה ל-35 מיליון דולר לצד מספר הזמנות נוספות, והיו עוד שתי הודעות משמעותיות מאוד - האחת על כך שהמערכת שלה יעילה יותר מהצפוי, ליתר דיוק שלמערכת יחס טעינה-נסיעה של פי 5. השנייה הגיעה בכנס המשקיעים שלה בה אמרה החברה כי היא צופה צמיחה של 140% בביצוע פרויקטים ב-2025. זו תחזית יפה שהקפיצה את המניה אבל היא התחילה לרדת אחרי שהמשקיעים הבינו שבשטח המצב שונה, ושאת היעדים ל-2024 החברה עלולה לפספס.


בדצמבר הנהלת החברה עדכנה כי נכון לאותו מועד היו בידיה התקשרויות קיימות ופרוייקטים חתומים בהיקף כולל של כ-113.3 מיליון שקל. עם זאת, החברה ציינה כי "ייתכן כי עד לסוף שנת 2024 יעד ההכנסות והתקבולים שהציבה החברה לשנים 2024-2023 העומד על 102 מיליון שקל, לא יושג במלואו. זאת, בשל גורמים שאינם בשליטת החברה, ובראשם המצב הביטחוני בישראל, ובפרט הימשכות הלחימה, המשפיעה על קביעת מועד תחילת פרויקט המטרונית". לפי קצב ההכנסות ב-9 החודשים הראשונים של 2024, ההכנסות הכוללות לשנית 2023-2024 צפויות להסתכם בכ-63 מיליון שקל (23 מיליון שקל ב-2023 ו-40 מיליון שקל ב-2024).


לצד זאת החברה גם ציינה כי היא "הציבה לעצמה יעד של צבר פרוייקטים חתומים בסך של כ-65 מיליון דולר לשנת 2025. יצוין כי, בשלב זה, מדובר ביעד ראשוני אותו הציבה לעצמה החברה לקראת תחילתה של שנת, 2025 המבוסס על הערכותיה, נכון למועד דוח זה, להזדמנויות להתקשרות וחתימה על הסכמים להקמת פרויקטים נוספים בשנה הקרובה, ואין כל וודאות ממשית כי יעלה בידה של החברה לעמוד ביעד זה". אלה מספרים גדולים לחברה שב-2023 כולה הכניסה 63 מיליון שקל, אבל המשקיעים שראו את המניה מזנקת העדיפו לממש.


בינתיים, ברבעון השלישי של 2024 אלקטריאון הכירה בהכנסות בגין פרויקטים בשבדיה, בצרפת ובארה"ב, מה שהביא לגידול של כמעט פי 2 בהכנסות ל-11 מיליון שקל לעומת 6 מיליון שקל ברבעון המקביל.


עם זאת, החברה לא צמצמה את ההפסד ברמה שסיפקה את המשקיעים - ההפסד התפעולי ברבעון הסתכם ב-20.5 מיליון שקל לעומת הפסד של 22 מיליון שקל ברבעון המקביל, זאת כאשר נרשמת עלייה של 22% בהוצאות הנהלה וכלליות ל-3.5 מיליון שקל וגידול של 9% בהוצאות מו"פ ל-15.3 מיליון שקל בגין גידול במספר העובדים במחלקת הפיתוח ומגידול בהוצאות בגין קבלני משנה. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על הפסד של 18.2 מיליון שקל לעומת הפסד של 21.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. 


המניה נסחרת לפי שווי של כ-2.04 מיליארד שקל אחרי שאיבדה 14% מתחילת השנה אך קפצה ב-44% בשנה האחרונה.

מניית אלקטריאון בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    חיים 21/03/2025 07:58
    הגב לתגובה זו
    כבר היום יש סוללות שטווח הטעינה שלהם הוא 1000 קילומטר זה עדיין בפיתוח ולדעתי זה עוד יעלה לכיוון ה2000 קילומטר וזה יהיה כבר בשנים הקרובות. הטכנולגיה של אלקטרויאן יקרה מאודולא ברת ביצוע.
  • 11.
    אנונימי 20/03/2025 11:03
    הגב לתגובה זו
    תבדקו כמו קילו וואט צריך להטעין מהר רכב אחד 5 רכבים במקביל צריך חשמל של שכונה שלמה. צריך תשתית חשמל ושנאים . הפתרון של BYDלא ראלי ולא פתרון לכמות רכבים אלא לשוליים
  • 10.
    שוק קשה מאוד מכרזים מבוטלים סימני שאלה לגבי היעילות. (ל"ת)
    גון מונאש 20/03/2025 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יהודי 19/03/2025 23:06
    הגב לתגובה זו
    המניה תתקן את כל הירידות ולא רק שתתקן אלא תיתן תשואה יפה. החבגה הסינית החדשה הינה רק בתחילת דרכה ורק במכוניות שהיא מייצרת. כך שכל הזריקה של המניה ביומיים האחרונים נובעת משוק עדר מהיסטריה של המשקיעים שבסוף יחזרו לקנות תמניה חזרה אבל אז היא תיהיה במחיר של 30000
  • 8.
    סרוסי 19/03/2025 20:44
    הגב לתגובה זו
    זה קונצרן הרכב
  • 7.
    בסוף יעשו טפטים מהמניות כמה אדיוטים יש בשוק (ל"ת)
    אלי 19/03/2025 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרשת את כל הכבישים באירופה בטכנולוגיה של אלקטריאון לא נשמע הגיוני בכלל (ל"ת)
    ניר 19/03/2025 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יצחק טיומקין 19/03/2025 17:20
    הגב לתגובה זו
    זאת חברה שביום טוב הייתה נסחרת בפינק שיט בוול סטריט לפי שווי של מיליוני דולריםמוכרת חלומות בלהות שכל אינטיליגנט מצוי שהחברה הזאת שווה כמה סנטים מקסימוםהבעיה שהבורסה העלובה והנחשלת בתל אביב כל כך הזויה שנותנת לחברות כאלו להיסחר בשווי הזוי ומופרךשנה מהיום גג המניה 95 אחוז למטהתברחו כל עוד נפשכם בכם
  • 4.
    אנונימי 19/03/2025 16:30
    הגב לתגובה זו
    הסיכוי שלה להצליח הוא לא קיים בכלל.אבל היי מה אני מבין....
  • 3.
    אנונימי 19/03/2025 15:59
    הגב לתגובה זו
    הפרוייקטים שלהם ריווחים לא. עלות תחזוקה פסיכית. עלות שולית פסיכית. עלות חלופית הרבה יותר זולה. אבל נהנדס את הכלכלה.
  • 2.
    dw 19/03/2025 15:46
    הגב לתגובה זו
    לי עדיין אין רכב חשמלי ומעדיף רכב בנזין אבל בעתיד כאשר יהיה לי רכב חשמלי אחד הגאדגטים המתבקשים יהיה לקנות ב after market פאנל סולארי של אפולו פאוור.במקום לבזבז שעה בתחנת דלק כדי לטעון האוטו עדיף שהאוטו יטען ולו חלקית בזמן שהוא ממילא עומד בשמש.זה יוכל לשמש מוצר משלים למוצר של אלקטריאון שכן גם אוטובוסים מתבשלים בשמש כל היום.
  • הסוי. לא יהיה מספיק חשמל אפילו למזגן (ל"ת)
    יריב 19/03/2025 18:20
    הגב לתגובה זו
  • dw 19/03/2025 18:42
    למה שלא יהיה בעצם על גגות משאיות בכל העולם
  • 1.
    אנונימי 19/03/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה לשים דינמו גדול שיטעין את הרכב תוך כדי נסיעה בתוך חלל מנוע הרכב החשמלי גם ככה הוא ריק רגע עליתי על פטנט......
  • חחח.מה זה גלגל של אופניים (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 22:41
    הגב לתגובה זו
  • לך תלמד פיסיקה של גן חובה איך מייצרים אנרגיה מאנרגיה (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 17:58
    הגב לתגובה זו
  • עליזה 19/03/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
    איך אני מנפיקה אותך בנסדק
ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.

גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: