אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

אלקטריאון איבדה 20% ביומיים - בגלל חברה סינית אחת

אלקטריאון יורדת היום במסחר זה היום השני ברציפות, זאת אחרי שהחברה הסינית BYD השיקה סוללה שעלולה לחסל לה את הביזנס; המניה שבשיא לפני מספר חודשים נסחרה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, נסחרת היום לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל

רוי שיינמן | (17)
נושאים בכתבה אלקטריאון BYD

הטכנולוגיה של אלקטריאון אלקטריאון -0.71%   באה לתת מענה לאחת הבעיות הגדולות בתחום הרכבים החשמליים - במקום שהנהגים יצטרכו לחפש שקעי טעינה ולחכות עד שהסוללה תיטען, אלקטריאון מתקינה תשתית מתחת לכביש שמטעינה את הרכב באופן אלחוטי בזמן הנסיעה. זה פתרון יצירתי לבעיה אמיתית אבל יכול להיות שהוא הולך להפוך למיותר - BYD, ענקית הרכב החשמלי הסינית, השיקה מערכת טעינה שמשנה את כללי המשחק בכך שהיא יכולה לטעון סוללה באנרגיה שמספיקה לנסיעה של 400 ק"מ - תוך 5 דקות בלבד.


אם היתרון הזה לא מספיק, BYD טוענת שהסוללה מספקת מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות, ושהעלות שלה זולה יותר לעומת הסוללות האחרות בשוק. האם המשקיעים מגזימים בתגובה או שהסוללה של BYD באמת יכולה לפגוע באלקטריאון?


מה אלקטריאון עושה וכמה הסוללה של BYD מאיימת עליה?

אלקטריאון כאמור מפתחת מערכת לטעינה של רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. זו טכנולוגיה שהיא חדשנית ומשנה את השוק כולו ועל פניו הפוטנציאל אדיר, אבל לא בטוח שהרעיון של אלקטריאון יהיה זה שיתפוס בעולם וזה שיהיה רווחי. עם זאת היא בכל זאת הצליחה להלהיב את המשקיעים עם הרעיון הזה ובשיא המניה שלה נסחרה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל.


הסיכון לאלקטריאון תמיד היה שם. תחום הרכב החשמלי הוא אומנם כבר לא תחום חדש אבל בשנים האחרונות הוא זז מהר. טסלה ממשיכה להיות אחת המובילות אבל בעשור האחרון מי שבעיקר צוברות תאוצה אלה החברות הסיניות. הן מתמקדות בעיקר בפיתוח של רכבים זולים יותר, כאלה שהחברות המערביות לא יוכלו להתחרות בהן. זו משימה לאומית כשהממשל מסבסד הרבה הוצאות של החברות המקומיות בשביל שסין תוכל להשתלט על הכבישים, ורואים את התוצאות בשטח - ג'ילי, אקספנג, Aiways, אורה, ניו, צ'רי, לינק אנד קו - וזו רק רשימה חלקית של מותגים שכנראה שכולכם כבר ראיתם על הכבישים.


סין מבינה כמו כל השוק שביצועים גבוהים במחיר נמוך זה הדבר הכי חשוב. הרבה חברות עובדות גם על פיתוח סוללות וגם על תשתיות טעינה שימזערו את הנטל שיש לנהגי הרכבים היום. רכב חשמלי עם כל היתרונות שלו עדיין נחות במובן אחד לעומת רכבי בנזין. אם נגמר לכם הדלק ברכב בנזין אתם פשוט עוצרים בתחנת דלק, ממלאים את המיכל וממשיכים בנסיעה. עם רכב חשמלי תצטרכו לאתר עמדת טעינה וכנראה גם לחכות בתור מאחר וטעינת הרכבים לוקחת הרבה זמן.


אלקטריאון ניסתה לפתור את הבעיה הזו מכיוון אחר, היא באה לבטל לגמרי את הצורך בטעינה בכך שהרכבים ייטענו תוך כדי נסיעה בצורה אלחוטית. החיסרון בשיטה הזו שזה לא כל כך פשוט להתקין את המערכת שלה, צריך לפתוח את הכביש ולהתקין את המערכת מתחת לאדמה ולעשות זאת גם לאורך כל מערכת הכבישים. יכול להיות שזה היה שווה את זה, אבל אולי רק עד היום.


הפתרון של BYD הוא רעידת אדמה. מערכת טעינה שיכולה להטעין תוך 5 דקות מספיק אנרגיה ברכב לנסיעה מחדרה עד לאילת. זה הספק עצום ועם עוד חושבים על פריסה של תחנות טעינה כאלה, אז כבר קשה למצוא סיבות למה לא לעבור לרכב חשמלי על פני בנזין, כמו גם למצוא סיבות למה לשלם לאלקטריאון על המוצר שלה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


אולי כדאי לנצל את הירידה במניה?

האם הסוללה של BYD באמת יכולה לפגוע כל כך באלקטריאון? לא בטוח. הנתונים ש-BYD סיפקה הם רק נתונים ראשוניים והסוללה עצמה עדיין לא בשטח כדי שהלקוחות יוכלו לבדוק את הביצועים בעצמם.


יש עוד שלבים ושאלות בדרך עד שהמערכת של BYD תהווה איום ממשי על אלקטריאון. ראשית, בינתיים המערכת זמינה רק לרכבים של BYD מהסיבה שהם הרכבים היחידים שיכולים לתמוך בה - לצד מערכת הטעינה BYD משיקה סוללות שיכולות לתמוך בהספק של עד 1000 קילו-וואט וזה המון. אין כמעט רכבים שהסוללה שלהם תומכת בהספק של מעל 300 קילו-וואט כך שיש כאן טכנולוגיה שייחודית כרגע רק ל-BYD.


נניח שהחברות האחרות ידביקו את הפער וגם כן יפתחו טכנולוגיות דומות - זה ייקח זמן, פריסת מערכות הטעינה תיקח זמן, ובדרך יש עוד דברים שיכולים להשתבש - המכסים על ייבוא לארה"ב מסין למשל עומדים היום על 20%, אם טראמפ יחליט לבצע העלאה נוספת שיכול להקשות משמעותית על החדירה של המותגים הסיניים לארה"ב, ואז אולי יהיה לאלקטריאון חלל למלא שם.


אלקטריאון עלולה לפספס את היעדים ל-2024

אלקטריאון דיווחה ב-2024 על מספר הסכמים מרשימים, כמו הפרויקט עם המטרונית בחיפה בהיקף של 16 מיליון שקל והפרויקט באוניברסיטת קליפורניה בתמורה ל-35 מיליון דולר לצד מספר הזמנות נוספות, והיו עוד שתי הודעות משמעותיות מאוד - האחת על כך שהמערכת שלה יעילה יותר מהצפוי, ליתר דיוק שלמערכת יחס טעינה-נסיעה של פי 5. השנייה הגיעה בכנס המשקיעים שלה בה אמרה החברה כי היא צופה צמיחה של 140% בביצוע פרויקטים ב-2025. זו תחזית יפה שהקפיצה את המניה אבל היא התחילה לרדת אחרי שהמשקיעים הבינו שבשטח המצב שונה, ושאת היעדים ל-2024 החברה עלולה לפספס.


בדצמבר הנהלת החברה עדכנה כי נכון לאותו מועד היו בידיה התקשרויות קיימות ופרוייקטים חתומים בהיקף כולל של כ-113.3 מיליון שקל. עם זאת, החברה ציינה כי "ייתכן כי עד לסוף שנת 2024 יעד ההכנסות והתקבולים שהציבה החברה לשנים 2024-2023 העומד על 102 מיליון שקל, לא יושג במלואו. זאת, בשל גורמים שאינם בשליטת החברה, ובראשם המצב הביטחוני בישראל, ובפרט הימשכות הלחימה, המשפיעה על קביעת מועד תחילת פרויקט המטרונית". לפי קצב ההכנסות ב-9 החודשים הראשונים של 2024, ההכנסות הכוללות לשנית 2023-2024 צפויות להסתכם בכ-63 מיליון שקל (23 מיליון שקל ב-2023 ו-40 מיליון שקל ב-2024).


לצד זאת החברה גם ציינה כי היא "הציבה לעצמה יעד של צבר פרוייקטים חתומים בסך של כ-65 מיליון דולר לשנת 2025. יצוין כי, בשלב זה, מדובר ביעד ראשוני אותו הציבה לעצמה החברה לקראת תחילתה של שנת, 2025 המבוסס על הערכותיה, נכון למועד דוח זה, להזדמנויות להתקשרות וחתימה על הסכמים להקמת פרויקטים נוספים בשנה הקרובה, ואין כל וודאות ממשית כי יעלה בידה של החברה לעמוד ביעד זה". אלה מספרים גדולים לחברה שב-2023 כולה הכניסה 63 מיליון שקל, אבל המשקיעים שראו את המניה מזנקת העדיפו לממש.


בינתיים, ברבעון השלישי של 2024 אלקטריאון הכירה בהכנסות בגין פרויקטים בשבדיה, בצרפת ובארה"ב, מה שהביא לגידול של כמעט פי 2 בהכנסות ל-11 מיליון שקל לעומת 6 מיליון שקל ברבעון המקביל.


עם זאת, החברה לא צמצמה את ההפסד ברמה שסיפקה את המשקיעים - ההפסד התפעולי ברבעון הסתכם ב-20.5 מיליון שקל לעומת הפסד של 22 מיליון שקל ברבעון המקביל, זאת כאשר נרשמת עלייה של 22% בהוצאות הנהלה וכלליות ל-3.5 מיליון שקל וגידול של 9% בהוצאות מו"פ ל-15.3 מיליון שקל בגין גידול במספר העובדים במחלקת הפיתוח ומגידול בהוצאות בגין קבלני משנה. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על הפסד של 18.2 מיליון שקל לעומת הפסד של 21.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. 


המניה נסחרת לפי שווי של כ-2.04 מיליארד שקל אחרי שאיבדה 14% מתחילת השנה אך קפצה ב-44% בשנה האחרונה.

מניית אלקטריאון בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    חיים 21/03/2025 07:58
    הגב לתגובה זו
    כבר היום יש סוללות שטווח הטעינה שלהם הוא 1000 קילומטר זה עדיין בפיתוח ולדעתי זה עוד יעלה לכיוון ה2000 קילומטר וזה יהיה כבר בשנים הקרובות. הטכנולגיה של אלקטרויאן יקרה מאודולא ברת ביצוע.
  • 11.
    אנונימי 20/03/2025 11:03
    הגב לתגובה זו
    תבדקו כמו קילו וואט צריך להטעין מהר רכב אחד 5 רכבים במקביל צריך חשמל של שכונה שלמה. צריך תשתית חשמל ושנאים . הפתרון של BYDלא ראלי ולא פתרון לכמות רכבים אלא לשוליים
  • 10.
    שוק קשה מאוד מכרזים מבוטלים סימני שאלה לגבי היעילות. (ל"ת)
    גון מונאש 20/03/2025 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יהודי 19/03/2025 23:06
    הגב לתגובה זו
    המניה תתקן את כל הירידות ולא רק שתתקן אלא תיתן תשואה יפה. החבגה הסינית החדשה הינה רק בתחילת דרכה ורק במכוניות שהיא מייצרת. כך שכל הזריקה של המניה ביומיים האחרונים נובעת משוק עדר מהיסטריה של המשקיעים שבסוף יחזרו לקנות תמניה חזרה אבל אז היא תיהיה במחיר של 30000
  • 8.
    סרוסי 19/03/2025 20:44
    הגב לתגובה זו
    זה קונצרן הרכב
  • 7.
    בסוף יעשו טפטים מהמניות כמה אדיוטים יש בשוק (ל"ת)
    אלי 19/03/2025 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרשת את כל הכבישים באירופה בטכנולוגיה של אלקטריאון לא נשמע הגיוני בכלל (ל"ת)
    ניר 19/03/2025 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יצחק טיומקין 19/03/2025 17:20
    הגב לתגובה זו
    זאת חברה שביום טוב הייתה נסחרת בפינק שיט בוול סטריט לפי שווי של מיליוני דולריםמוכרת חלומות בלהות שכל אינטיליגנט מצוי שהחברה הזאת שווה כמה סנטים מקסימוםהבעיה שהבורסה העלובה והנחשלת בתל אביב כל כך הזויה שנותנת לחברות כאלו להיסחר בשווי הזוי ומופרךשנה מהיום גג המניה 95 אחוז למטהתברחו כל עוד נפשכם בכם
  • 4.
    אנונימי 19/03/2025 16:30
    הגב לתגובה זו
    הסיכוי שלה להצליח הוא לא קיים בכלל.אבל היי מה אני מבין....
  • 3.
    אנונימי 19/03/2025 15:59
    הגב לתגובה זו
    הפרוייקטים שלהם ריווחים לא. עלות תחזוקה פסיכית. עלות שולית פסיכית. עלות חלופית הרבה יותר זולה. אבל נהנדס את הכלכלה.
  • 2.
    dw 19/03/2025 15:46
    הגב לתגובה זו
    לי עדיין אין רכב חשמלי ומעדיף רכב בנזין אבל בעתיד כאשר יהיה לי רכב חשמלי אחד הגאדגטים המתבקשים יהיה לקנות ב after market פאנל סולארי של אפולו פאוור.במקום לבזבז שעה בתחנת דלק כדי לטעון האוטו עדיף שהאוטו יטען ולו חלקית בזמן שהוא ממילא עומד בשמש.זה יוכל לשמש מוצר משלים למוצר של אלקטריאון שכן גם אוטובוסים מתבשלים בשמש כל היום.
  • הסוי. לא יהיה מספיק חשמל אפילו למזגן (ל"ת)
    יריב 19/03/2025 18:20
    הגב לתגובה זו
  • dw 19/03/2025 18:42
    למה שלא יהיה בעצם על גגות משאיות בכל העולם
  • 1.
    אנונימי 19/03/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה לשים דינמו גדול שיטעין את הרכב תוך כדי נסיעה בתוך חלל מנוע הרכב החשמלי גם ככה הוא ריק רגע עליתי על פטנט......
  • חחח.מה זה גלגל של אופניים (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 22:41
    הגב לתגובה זו
  • לך תלמד פיסיקה של גן חובה איך מייצרים אנרגיה מאנרגיה (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 17:58
    הגב לתגובה זו
  • עליזה 19/03/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
    איך אני מנפיקה אותך בנסדק
ראסל אלוונגר (שלומי יוסף)
צילום: ראסל אלוונגר (שלומי יוסף)

טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?

מנכ"ל שהציל חברה והביא אותה לשווי של 11 מיליארד דולר, מניה שמזנקת למכפילי רווח שלא היו בעבר, מסיבת AI ענקית שלא ברור אם אנחנו בתחילתה, באמצע או בסופה

אבישי עובדיה |

הדוחות של טאואר טאואר 4.53%   טובים מאוד, התחזית חזקה (מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"). המניה זינקה ב-17% ל-98.2 דולר, שווי של 11 מיליארד דולר. דווקא בשווי הזה כדאי להזכיר לכולם שהקמת טאואר בארץ בתחילת שנות ה-90', שזה אומר הקמת מפעל ייצור שבבים בישראל, היתה רעיון כושל. כוח העבודה פה יקר ואין שום יתרון תחרותי מול המפעלים בעולם. טאואר הקימה מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה ואחר כך עוד מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה. היא הרוויחה כששוק השבבים המחזורי היה טוב והפסידה פי 5 כשהוא היה למטה. 

היא עברה הסדר חוב. היא קיבלה הנשמה מהמדינה וממשפחת עופר. ואז הדירקטוריון קיבל את ההחלטה שבדיעבד הצילה את החברה והפכה אותה לענקית במונחים מקומיים - לגייס את ראסל אלוונגר כמנכ"ל. אלוונגר קיבל לפני 20 שנה חברה כושלת וידע לנתב אותה לשני מקומות שהצילו אותה - לנישות שבהן יש לה מומחיות (כי הגדולות לא פעלו בנישות) ולפעילות ייצור בחו"ל. טאואר בזכותו היא חברה גלובלית, רווחית, צומחת, עם נוכחות באחד התחומים החשובים בעולם - שבבים.

מניית טאואר זינקה פי 2 מאז פרסום הדוח הקודם, והיא במחיר של יותר מכפול מזה שאינטל רצתה לרכוש את החברה. רכישה שלא יצאה לפועל כי הסינים התנגדו. בהתחלה המשקיעים חששו והמניה ירדה מתחת ל-30 דולר, שנתיים אחרי, הם מאוד מרוצים. 

תחום השבבים מחולק באופן גס לשניים - תחום הייצור ותחום הפיתוח. הפיתוח הוא הקצפת. אנבידיה מפתחת שבבי AI ומוכרת אותם ברווחיות גולמית של מעל 80% כי יש למוצר-לשבב ערך גדול ויתרונות טכנולוגיים. בייצור יש לרוב תחרות גדולה. יש טכנולוגיות ייצור שונות, אבל בסוף מזמין השבב יכול לעשות זאת בכמה מקומות. זאת פעילות שלא אמורה להניב רווחיות גבוהה, סוג של קומודיטי. אבל, על רקע המחסור בשבבים, הרווחיות עלתה בשנים האחרונות. טאואר גם פועלת כאמור בנישות שבהן הרווחיות טובה יותר, ומסתבר שיש בכל זאת הבדלי איכות משמעותיים בין יצרנים שונים. 

חוץ מזה, אלו הסכמים שעוטפים את הלקוח. חברה שרוכשת שבבים מיוחדים שהיא עיצבה וטאואר ייצרה, תמשיך לרכוש את השבבים האלו מטאואר במקביל לגידול בהיקף המכירות שלה, וזה יחלחל לגידול בפעילות טאואר. כלומר כשמארוול שהיא לקוחה מדווחת על גידול במכירות זה יכול לחלחל לטאואר. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה קרה היום בבורסה: הבנקים עלו 1.5%, הביטוח ירד 1.5%; מניות הסלולר זינקו

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, אמות ירדה, דוח לבזק, טאואר שוברת שיאים והמטרו מעלה את מניות התשתית

מערכת ביזפורטל |


אחד מסיפורי היום בבורסה הוא מניות הסלולר - פרטנר 6.66%  ו סלקום 5.95%  זינקו ב-6.6% ו-5.9% בהתאמה. יש לכך שתי סיבות: הראשונה, דוחות טובים של פלאפון. השנייה העלאת ההצעה של פלאפון להו מובייל. יש בהצעה שני גורמים חיוביים. הראשון, תמחור נדיב שעשוי להעיד שסלקום ופרטנר נסחרות עדיין נמוך, ושנית - סיכוי גובר לעסקה כזו. עסקה כזו תוריד דווקא את התחרות העצומה בשוק, לא בהרבה, אבל תוריד, בעוד שאם היה מדובר בגוף חדש הוא היה מחולל תחרות חזקה יותר. 

 


הירידות בדולר נמשכות דולר שקל רציף 0.16%  רמות שנראו לאחרונה אי שם באפריל 2022. התחזקות השקל מוסברת בשילוב של כמה גורמים: ירידה בפרמיית הסיכון הגיאופוליטית לאחר רגיעה יחסית בדרום וחזרת החטופים, ציפיות להמשך יציבות שתומכות בחזרת משקיעים זרים ובהגדלת ביקושים לשקל, התחזקות שוקי המניות בארץ ובעולם שמובילה את הגופים המוסדיים למכור דולרים לצורכי גידור, וחולשה כללית של הדולר בעולם על רקע ציפיות להמשך הורדות ריבית בארה"ב. במקביל, סביבת המאקרו המקומית, עודף בחשבון השוטף וציפייה להורדת ריבית מתונה יחסית מצד בנק ישראל, מוסיפה גם היא רוח גבית למטבע המקומי. הדולר בשפל של יותר מ-3 שנים, עד לאן הוא ירד?


עונת הדוחות בת"א המשיכה אתמול לצבור תאוצה וגם היום אנחנו ביום יחסית עמוס. אתמול החברות הדואליות הגדולות פרסמו את התוצאות לרבעון השלישי, אך כל אחת הגיבה בצורה אחרת. טאואר טאואר 4.53%   גנבה אתמול את ההצגה. יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק פרסמה דוחות שעקפו במעט את הצפי, והציגה תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר - טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית. בוול סטריט הכל זה עניין של תחזיות קדימה, וככל שהן חזקות יותר כך המניה מגיבה. מנכ"ל החברה ראסל אלוונגר אמר בשיחת המשקיעים "החברה בדרך לצמיחה חסרת תקדים" והמניה זינקה אתמול 16.7% בוול סטריט, ותחזור עם ארביטרז' חיובי של כ-3.4%.


השאלה ביחס לטאואר היא האם למכור, או שהעליות יימשכו ודווקא לקנות? אין כמובן לאף אחד תשובה. אבל ניסינו להסביר כאן את היתרונות, החסרונות, הקשר ל-AI, ואת התמחור של החברה ביחס לעבר - טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה? 


"אני צופה עלייה של 8%-10% במניות הטכנולוגיה עד סוף השנה, בהובלת אנבידיה ופלנטיר" - דן אייבס, אנליסט ותיק ומנהל המחקר בוודבוש שהפך בשנים האחרונות למותג ולמשקיע בחברות, מדבר על המניות המומלצות ועל מסיבת AI ש"התחילה ב-21:00, עכשיו 22:30 והיא תסתיים ב-4:00 לפנות בוקר".  האנליסט שהפך לגורו: "מסיבת ה-AI התחילה ואנחנו רק בהתחלה"