משפיענים או שגרירי מותג
צילום: יחסי ציבור
טור

מעבר לפינה: זירת המשפיענים בדרך להפוך לאוטומטית לחלוטין

ההערכה היא שבתוך שנתיים נתחיל לראות בשוק המקומי שלנו יותר ויותר קמפייני משפיענים בסגירת מעגל טכנולוגית של 100% באמצעות זירות טכנולוגיות
נתי יעקובי | (1)

כנראה שיש אמיתות נצחיות. "המדיום היא המסר" היא אחת מהן. בעוד שמטרתו המוצהרת של הפרסום הייתה ונותרה לייצר העדפה, הדרך לעשות זאת משתנה לאורך השנים בכפוף להתפתחויות המדיום וקפיצות הטכנולוגיה.

 

בשנים האחרונות חווה האנושות באופן מואץ תהליכי אוטומציה, שלא רק שמחקים בצורה יעילה יותר תהליכים בעולם הפיזי, אלא גם ניחנים ביכולת רובוסטית שמייצר להם SCALE חדש לחלוטין. השלכות האוטומציה על עולם הפרסום מטלטלות את המודלים העסקיים המסורתיים שלו, תוך כדי שהם מייתרות את ה-MIDDLE MAN וממליכות מלכים חדשים. התופעה באה לידי ביטוי בראשי התיבות FAANG, הלוא הם המלכים החדשים: פייסבוק, אמאזון, אפל, נטפליקס וגוגל. חברות שללא יכולות טכנולוגיות מתקדמות ותהליכי אוטומציה לא היו קמות.

 

אחד התחומים הצומחים בפרסום הוא תחום המשפיענים שיש הרואים בו המקבילה המודרנית של פרסום מפה לאוזן. תחום זה נשלט כבר מספר שנים על ידי סוכנויות מתמחות כמו דה לידרס, SHARE, לידרס, HUMANZ, לייק אנד שייר מדיה אנושית, לידרים ועוד.

הסוכנויות מתגמלת משפיענים ומשפיעניות מובילי דעת קהל שאתם הן עובדות, ומחברת אותם עם לקוחותיה, המותגים, לטובת קמפיינים שעשויים להיות Stand alone ולעתים גם Always on, עיין ערך קמפיין הנבחרת של סמסונג, אך גם כמהלכים תומכים של קמפיינים מעל הקו. משיחות עם שחקנים בולטים בענף, ההערכות הן כי בשנת 2018 הכניס תחום זה בישראל כ-25 מיליון שקלים, והזרוע כאמור עוד נטויה.

 

פורמט העבודה של "תפירה ידנית" של קמפיין משפיענים ללקוח, וההוצאה היחסית נמוכה לפרסום בתחום זה מכלל עוגת הפרסום, היא אינדיקציה לכך שענף פרסומי זה הוא מה שמוגדר בז'רגון המקצועי כ"מתחת לקו". אולם, התהליכים הטכנולוגיים המואצים, עומדים לשנות גם את זה.

 

מאדם-אדם-מחשב לאדם-מחשב-אדם

למרות גילו היחסית צעיר של ענף פרסום מיוחד זה, עומד תחום המשפיענים כבר בפתחו של תהליכי אוטומציה, והראיה לכך היא Market places ייעודים ועוצמתיים בעולם לתחום המשפיענים כמו Tribe, Izea, Famebit. גם היזמים הישראלים אינם טומנים ידם בצלחת, ואני כמובן מדבר על זירות המשפיענים של Humanz, דה לידרס ו-Startell.

 

השוק המקומי עדיין לא מאמץ את תהליך העבודה האוטומטי בתחום המשפיענים. ישנו גורם התמחות שמייצר מחסום פחד בקרב מנהלי פרסום בארגונים שאינם חשים בטוחים מספיק להתנהל אוטומטית בזירת משפיענים ללא גורם אנושי מלווה, וייתכן כי הפתרון הטכנולוגי יצטרך להיות מונגש בשלבי ביניים ללקוחות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

עם זאת, ההערכה היא שבתוך שנתיים נתחיל לראות בשוק המקומי שלנו יותר ויותר קמפייני משפיענים בסגירת מעגל טכנולוגית של 100% באמצעות זירות טכנולוגיות שכאלה, על חשבון עבודה מול סוכנויות המשפיענים.

 

היתרונות שבעבודה מול Market place משפיענים ברורים ונסובים סביב שינוי פרדיגמה. בעוד שהעבודה מול סוכנות משפיענים הייתה בגדר אדם-אדם-מחשב, העבודה מול ה-Market place היא בגדר אדם-מחשב-אדם, מה שגוזר תהליכי עבודה מהירים, נוחים וזולים יותר, אפשרות להגיע למגוון עצום של משפיענים, לסקיילים עצומים של חשיפה, וכמובן שליטה, בקרה ואנליטיקה מפורטת.

 

מהלך שכזה, הוא חוצה קווים, ועשוי להפוך את העיסוק בפרסום משפיענים שכיום עדיין בגדר "מתחת לקו" לפרסום "מעל הקו".

 

בנוסף, הסקייל של ה-Market place יאפשר עבודה שוטפת מול הפלח המעניין של המיקרו משפיענים, אותם משפיענים אותנטיים ואפקטיביים שיש להם קהל שקטן מ-5,000 עוקבים. זאת ועוד, היכולות הטכנולוגית של העידן שלנו מאפשרות להבין באופן בלתי תלוי את איכותו של המשפיען, תחומי העניין של קהל היעד שלו, ההיסטוריה הפרסומית שלו ואף לדרג את העבודה מולו לטובת לקוחותיו הבאים.

 

אכן, תמיד יימצא הלקוח שיעדיף עבודה מול סוכנות בגלל היחס האישי או דרישות קמפיין מאד ספציפיות. עם זאת, העתיד כבר כאן, והאוטומציה מעצבת אותו. תחום המשפיענים עומד לחצות את הקווים.

נתי יעקובי עוסק ביזמות טכנולוגית ובעבר היה מנכ"ל יפעת בקרת פרסום

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עוז 19/09/2019 21:56
    הגב לתגובה זו
    נכון מאוד, אכן אני רואה בשנה האחרונה במיוחד עלייה חדה מאוד בפרסום בזירות טכנולוגיות, נראה שהפרסום הולך חזק מאוד לכיוון הזה.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.