מעבר לפינה: זירת המשפיענים בדרך להפוך לאוטומטית לחלוטין
כנראה שיש אמיתות נצחיות. "המדיום היא המסר" היא אחת מהן. בעוד שמטרתו המוצהרת של הפרסום הייתה ונותרה לייצר העדפה, הדרך לעשות זאת משתנה לאורך השנים בכפוף להתפתחויות המדיום וקפיצות הטכנולוגיה.
בשנים האחרונות חווה האנושות באופן מואץ תהליכי אוטומציה, שלא רק שמחקים בצורה יעילה יותר תהליכים בעולם הפיזי, אלא גם ניחנים ביכולת רובוסטית שמייצר להם SCALE חדש לחלוטין. השלכות האוטומציה על עולם הפרסום מטלטלות את המודלים העסקיים המסורתיים שלו, תוך כדי שהם מייתרות את ה-MIDDLE MAN וממליכות מלכים חדשים. התופעה באה לידי ביטוי בראשי התיבות FAANG, הלוא הם המלכים החדשים: פייסבוק, אמאזון, אפל, נטפליקס וגוגל. חברות שללא יכולות טכנולוגיות מתקדמות ותהליכי אוטומציה לא היו קמות.
אחד התחומים הצומחים בפרסום הוא תחום המשפיענים שיש הרואים בו המקבילה המודרנית של פרסום מפה לאוזן. תחום זה נשלט כבר מספר שנים על ידי סוכנויות מתמחות כמו דה לידרס, SHARE, לידרס, HUMANZ, לייק אנד שייר מדיה אנושית, לידרים ועוד.
הסוכנויות מתגמלת משפיענים ומשפיעניות מובילי דעת קהל שאתם הן עובדות, ומחברת אותם עם לקוחותיה, המותגים, לטובת קמפיינים שעשויים להיות Stand alone ולעתים גם Always on, עיין ערך קמפיין הנבחרת של סמסונג, אך גם כמהלכים תומכים של קמפיינים מעל הקו. משיחות עם שחקנים בולטים בענף, ההערכות הן כי בשנת 2018 הכניס תחום זה בישראל כ-25 מיליון שקלים, והזרוע כאמור עוד נטויה.
- התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פורמט העבודה של "תפירה ידנית" של קמפיין משפיענים ללקוח, וההוצאה היחסית נמוכה לפרסום בתחום זה מכלל עוגת הפרסום, היא אינדיקציה לכך שענף פרסומי זה הוא מה שמוגדר בז'רגון המקצועי כ"מתחת לקו". אולם, התהליכים הטכנולוגיים המואצים, עומדים לשנות גם את זה.
מאדם-אדם-מחשב לאדם-מחשב-אדם
למרות גילו היחסית צעיר של ענף פרסום מיוחד זה, עומד תחום המשפיענים כבר בפתחו של תהליכי אוטומציה, והראיה לכך היא Market places ייעודים ועוצמתיים בעולם לתחום המשפיענים כמו Tribe, Izea, Famebit. גם היזמים הישראלים אינם טומנים ידם בצלחת, ואני כמובן מדבר על זירות המשפיענים של Humanz, דה לידרס ו-Startell.
השוק המקומי עדיין לא מאמץ את תהליך העבודה האוטומטי בתחום המשפיענים. ישנו גורם התמחות שמייצר מחסום פחד בקרב מנהלי פרסום בארגונים שאינם חשים בטוחים מספיק להתנהל אוטומטית בזירת משפיענים ללא גורם אנושי מלווה, וייתכן כי הפתרון הטכנולוגי יצטרך להיות מונגש בשלבי ביניים ללקוחות.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
עם זאת, ההערכה היא שבתוך שנתיים נתחיל לראות בשוק המקומי שלנו יותר ויותר קמפייני משפיענים בסגירת מעגל טכנולוגית של 100% באמצעות זירות טכנולוגיות שכאלה, על חשבון עבודה מול סוכנויות המשפיענים.
היתרונות שבעבודה מול Market place משפיענים ברורים ונסובים סביב שינוי פרדיגמה. בעוד שהעבודה מול סוכנות משפיענים הייתה בגדר אדם-אדם-מחשב, העבודה מול ה-Market place היא בגדר אדם-מחשב-אדם, מה שגוזר תהליכי עבודה מהירים, נוחים וזולים יותר, אפשרות להגיע למגוון עצום של משפיענים, לסקיילים עצומים של חשיפה, וכמובן שליטה, בקרה ואנליטיקה מפורטת.
מהלך שכזה, הוא חוצה קווים, ועשוי להפוך את העיסוק בפרסום משפיענים שכיום עדיין בגדר "מתחת לקו" לפרסום "מעל הקו".
בנוסף, הסקייל של ה-Market place יאפשר עבודה שוטפת מול הפלח המעניין של המיקרו משפיענים, אותם משפיענים אותנטיים ואפקטיביים שיש להם קהל שקטן מ-5,000 עוקבים. זאת ועוד, היכולות הטכנולוגית של העידן שלנו מאפשרות להבין באופן בלתי תלוי את איכותו של המשפיען, תחומי העניין של קהל היעד שלו, ההיסטוריה הפרסומית שלו ואף לדרג את העבודה מולו לטובת לקוחותיו הבאים.
אכן, תמיד יימצא הלקוח שיעדיף עבודה מול סוכנות בגלל היחס האישי או דרישות קמפיין מאד ספציפיות. עם זאת, העתיד כבר כאן, והאוטומציה מעצבת אותו. תחום המשפיענים עומד לחצות את הקווים.
נתי יעקובי עוסק ביזמות טכנולוגית ובעבר היה מנכ"ל יפעת בקרת פרסום
- 1.עוז 19/09/2019 21:56הגב לתגובה זונכון מאוד, אכן אני רואה בשנה האחרונה במיוחד עלייה חדה מאוד בפרסום בזירות טכנולוגיות, נראה שהפרסום הולך חזק מאוד לכיוון הזה.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
