הקבוצות ישתלטו על הפיד בפייסבוק, האי קומרס לוואטסאפ
אירוע ה-F8 השנתי של פייסבוק, מסיבת השנה של המפתחים, המתכנתים, חסידי הרשת החברתית ועיתונאים המסקרים את התחום נפתח אתמול (ויימשך יומיים) בסאן חוזה, קליפורניה, עם הרצאת פתיחה של המייסד והפנים של החברה - מארק צוקרברג שהצהיר - איך לא - על "פלטפורמה חברתית ממוקדת פרטיות" בפני כ-5000 נוכחים.
מבחינת המעטפת העיצובית, כשינוי הבולט ביותר לעין, הכחול המסורתי של פייסבוק ייעלם בהדרגה ויפנה את מקומו לנראות לבנה ונקייה יותר. מעבר לזאת, כאשר מנקים את המוץ מהתבן של ההכרזות השנתיות שמציפות את הנוכחים באירוע ושוטפות את התקשורת העולמית, מגלים את הכיוון של הרשת החברתית שמחזיקה בידיה גם את אינסטגרם ווואטסאפ.
עשרות מיליוני קבוצות פעילות בפייסבוק
בראש ובראשונה צוקרברג הכריז על חיזוק מגמת הקבוצות-קהילות כשהוא מציין שבפייסבוק יש עשרות מיליוני קבוצות פעילות ו-400 מיליון ממשתמשי הרשת החברתית חברים בקבוצה אחת לפחות. כשהוא מציין את ערך הפרטיות כאחת הסיבות לעליית הקבוצות, צוקרברג מבין ש"המועדונים הסגורים" הם אחת מנקודות האור ברשת החברתית שמאבדת מדי שנה עוד ועוד בני נוער בקבוצת הגיל של 18-30. בניסיון לשמר ולטפח את מה שעובד החברה הודיעה על כלים חדשים שיעזרו לגולשים "לגלות ולתקשר עם קבוצות ואנשים בהתאם לתחומי העניין שלכם".
- כיצד להשתמש בפרסום ממומן באינסטגרם להגדלת מכירות
- האם טיקטוק יכולה להיעלם? מה הסיכוי שהאפליקציה תימכר? על הקרב הגדול שלה בשוק האמריקאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינוי עליו בישרה החברה כולל שינוי עיצובי בלשונית הקבוצות כדי לפשט את מלאכת החיפוש בקבוצות כך שכל גולש יראה פיד מותאם פרסונלי שמציג את הפעילות בכל הקבוצות בהן הוא חבר לצד המלצות על קבוצות נוספות שבהן הוא עשוי להתעניין. אבל שם זה כמובן לא נגמר – בפייסבוק כמו בפייסבוק – מנסים למקסם את הפוטנציאל ויחלו לשלב המלצות לקבוצות בכל רחבי הפלטפורמה: במרקטפלייס, בלשונית הגיימינג ובפייסבוק watch. כמו כן הם מציינים "ייתכן ותראו יותר תוכן מהקבוצות שלכם על הפיד" וכמו כן גולשים יוכלו לשתף תוכן ישירות לקבוצות שלהם מתוך הפיד – מה שכעת ניתן לעשות עם חברים.
נדבך נוסף שמעיד על המשקל שפייסבוק מניחה על הקבוצות הוא בהתאמת פיצ'רים לקבוצות לפי מאפייני הקבוצה. כגון קבוצות שעוסקות בסוגיות רפואיות בהן חברים יוכלו להעלות פוסטים עם שאלות באופן אנונימי או קבוצות לגיוס עובדים וחיפוש משרות שיקבלו כלי טמפלטים למעסיקים ועבור מחפשי עבודה.
מסנג'ר. מהיר יותר ושיתופי יותר
אפליקציית המסנג'ר מקבלת אף היא דגש ביומו הראשון של ה-F8 עם "בנייה מחדש" של ארכיטקטורת האפליקציה כך שתהיה קלה ומהירה יותר – הקריצה לשווקי אסיה המתפתחים ברורה מאוד. מאוחר יותר במהלך השנה פייסבוק תציג את פיצ'ר הצפייה המשותפת במסנג'ר אותו היא בוחנת בימים אלו. המסנג'ר יאפשר חיפוש וצפייה בקטעי וידאו מתוך פייסבוק בזמן אמת. גולשים יוכלו לשתף וידאו במסנג'ר ובמקביל לנהל וידאו צ'אטף לשלוח הודעות ולהזמין חברים נוספים.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
בנוסף, פייסבוק תקצה אזור ייעודי בתוך המסנג'ר שבו גולשים יוכלו להיחשף לקטעי סטורי והודעות מחברים קרובים ומשפחה. גולשים יוכלו גם לשתף קטעים קצרים שאותם הם יבחרו מי מבין חבריהם במסנג'ר יכול לראות. עוד במהלך השנה, פייסבוק תשיק אפליקציית מסנג'ר לדסקטופ שבה גולשים יוכלו לנהל שיחות וידאו קבוצתיות וצ'טים.
בפייסבוק לא מוותרים כמובן על הפן המסחרי ומשיקים פיצ'רים במסנג'ר המיועדים לעסקים, באמצעותם יוכלו לתקשר עם קונים פוטנציאליים באמצעות טמפלייט (תבנית מעוצבת) שאותה יוכלו להוסיף ב-Ads Manager מערכת ניהול הקמפיינים כדי להקל על מלאכת איסוף הלידים. שם יוכלו העסקים ליצור פרסומת/מודעת Q&A – שאלות ותשובות – שדרכה יוכלו "להבין יותר את הלקוח" או במילים אחרוץ לאסוף את הדאטה החשובה לעתיד. בנוסף המערכת תאפשר קביעת הזמנות מראש כגון לשכירת רכב במועד מסוים, הזמנת מנקה לבית וכו'.
אינסטגרם. לא נוגעים, רק מוסיפים עוד נקודות מגע מסחריות
יחסית, בכל הנוגע לאינסטגרם, התרנגולת בעלת ביצי הזהב של פייסבוק, נראה שהחברה מיישמת את כלל ה"אם זה לא מקולקל אל תנסה לתקן". עם זאת, חתירה למגע לכיוונים המסחריים היא תמיד אחת המטרות של פייסבוק. החברה הודיעה על אפשרות רכישת מוצרים מ"Creators" - מה שמוגדר על ידה כאמנים, יוצרים, סטייליסטים, מוסיקאים, יוצרי תוכן ווידאו וכו' - בלי לצאת מהאפליקציה. עניין דומה כבר תוקשר לפני מספר שבועות בהקשר של רכישה ממותגים מוכרים וכעת החברה מרחיבה את האופציה בפיילוט עם רשימה מצומצמת של יוצרים – ומשפחת קרדשיאן בפנים כמובן. בעזרת הקשה על פריט המופיע בתמונה גולשים יוכלו לקבל פרטים ולרכוש בו במקום את המוצר.
פייסבוק גם תאפשר לאינסטגרם להפוך לזירת איסוף כספים למטרות ללא רווח באמצעות "סטיקר תרומות". בחברה מציינים ש-100% מהכסף שייאסף יועבר למטרה שלשמה נאסף מבלי שהיא תיקח עמלה כלשהי. בשלב זה הפיצ'ר יפעל רק בארה"ב.
הכרזה נוספת שתפסה כותרות, למרות שלא ידוע מה יעלה בגורלה, היא בחינת האפשרות שפייסבוק תסיר את מונה הלייקים מאינסטגרם כדי "לנקות" אותה ולגרום לגולשים להרגיש טוב יותר עם עצמם ללא ההשוואות בכמויות הלייקים של החברים שלהם. בעלי התוכן יוכלו לראות את הסטטיסטיקה של פעילותם באמצעות מעבר לאזור שבו ירוכזו כל הנתונים. הניסוי הראשוני יחל בקנדה בשבועות הקרובים.
בוואטסאפ עדיין אין פרסומות, אך אחד הכיוונים שאליהם מכוונת פייסבוק הוא הוספת קטלוג עסקי עבור לקוחות המתקשרים עם עסקים באמצעות האפליקציה. בחודשים הקרובים משתמשים יוכלו לראות קטלוגים שכאלו בזמן צ'אט עם עסק בוואטסאפ, זאת כדי לאפשר לעסקים לחשוף את מרכולתם בפני כל משתמש בכל שיחה.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.