מארק צוקרברג באירוע ה-F8
צילום: יחסי ציבור

הקבוצות ישתלטו על הפיד בפייסבוק, האי קומרס לוואטסאפ

עפ"י החזון של צוקרברג, כל גולש יראה פיד מותאם פרסונלי שמציג את הפעילות בכל הקבוצות בהן הוא חבר, לצד המלצות על קבוצות נוספות. וזה לא הסוף
משה בנימין |

אירוע ה-F8 השנתי של פייסבוק, מסיבת השנה של המפתחים, המתכנתים, חסידי הרשת החברתית ועיתונאים המסקרים את התחום נפתח אתמול (ויימשך יומיים) בסאן חוזה, קליפורניה, עם הרצאת פתיחה של המייסד והפנים של החברה - מארק צוקרברג שהצהיר - איך לא - על "פלטפורמה חברתית ממוקדת פרטיות" בפני כ-5000 נוכחים.

מבחינת המעטפת העיצובית, כשינוי הבולט ביותר לעין, הכחול המסורתי של פייסבוק ייעלם בהדרגה ויפנה את מקומו לנראות לבנה ונקייה יותר. מעבר לזאת, כאשר מנקים את המוץ מהתבן של ההכרזות השנתיות שמציפות את הנוכחים באירוע ושוטפות את התקשורת העולמית, מגלים את הכיוון של הרשת החברתית שמחזיקה בידיה גם את אינסטגרם ווואטסאפ.

עשרות מיליוני קבוצות פעילות בפייסבוק

בראש ובראשונה צוקרברג הכריז על חיזוק מגמת הקבוצות-קהילות כשהוא מציין שבפייסבוק יש עשרות מיליוני קבוצות פעילות ו-400 מיליון ממשתמשי הרשת החברתית חברים בקבוצה אחת לפחות. כשהוא מציין את ערך הפרטיות כאחת הסיבות לעליית הקבוצות, צוקרברג מבין ש"המועדונים הסגורים" הם אחת מנקודות האור ברשת החברתית שמאבדת מדי שנה עוד ועוד בני נוער בקבוצת הגיל של 18-30. בניסיון לשמר ולטפח את מה שעובד החברה הודיעה על כלים חדשים שיעזרו לגולשים "לגלות ולתקשר עם קבוצות ואנשים בהתאם לתחומי העניין שלכם".

 

השינוי עליו בישרה החברה כולל שינוי עיצובי בלשונית הקבוצות כדי לפשט את מלאכת החיפוש בקבוצות כך שכל גולש יראה פיד מותאם פרסונלי שמציג את הפעילות בכל הקבוצות בהן הוא חבר לצד המלצות על קבוצות נוספות שבהן הוא עשוי להתעניין. אבל שם זה כמובן לא נגמר – בפייסבוק כמו בפייסבוק – מנסים למקסם את הפוטנציאל ויחלו לשלב המלצות לקבוצות בכל רחבי הפלטפורמה: במרקטפלייס, בלשונית הגיימינג ובפייסבוק watch. כמו כן הם מציינים "ייתכן ותראו יותר תוכן מהקבוצות שלכם על הפיד" וכמו כן גולשים יוכלו לשתף תוכן ישירות לקבוצות שלהם מתוך הפיד – מה שכעת ניתן לעשות עם חברים.

נדבך נוסף שמעיד על המשקל שפייסבוק מניחה על הקבוצות הוא בהתאמת פיצ'רים לקבוצות לפי מאפייני הקבוצה. כגון קבוצות שעוסקות בסוגיות רפואיות בהן חברים יוכלו להעלות פוסטים עם שאלות באופן אנונימי או קבוצות לגיוס עובדים וחיפוש משרות שיקבלו כלי טמפלטים למעסיקים ועבור מחפשי עבודה.

מסנג'ר. מהיר יותר ושיתופי יותר

אפליקציית המסנג'ר מקבלת אף היא דגש ביומו הראשון של ה-F8 עם "בנייה מחדש" של ארכיטקטורת האפליקציה כך שתהיה קלה ומהירה יותר – הקריצה לשווקי אסיה המתפתחים ברורה מאוד. מאוחר יותר במהלך השנה פייסבוק תציג את פיצ'ר הצפייה המשותפת במסנג'ר אותו היא בוחנת בימים אלו. המסנג'ר יאפשר חיפוש וצפייה בקטעי וידאו מתוך פייסבוק בזמן אמת. גולשים יוכלו לשתף וידאו במסנג'ר ובמקביל לנהל וידאו צ'אטף לשלוח הודעות ולהזמין חברים נוספים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בנוסף, פייסבוק תקצה אזור ייעודי בתוך המסנג'ר שבו גולשים יוכלו להיחשף לקטעי סטורי והודעות מחברים קרובים ומשפחה. גולשים יוכלו גם לשתף קטעים קצרים שאותם הם יבחרו מי מבין חבריהם במסנג'ר יכול לראות. עוד במהלך השנה, פייסבוק תשיק אפליקציית מסנג'ר לדסקטופ שבה גולשים יוכלו לנהל שיחות וידאו קבוצתיות וצ'טים.

בפייסבוק לא מוותרים כמובן על הפן המסחרי ומשיקים פיצ'רים במסנג'ר המיועדים לעסקים, באמצעותם יוכלו לתקשר עם קונים פוטנציאליים באמצעות טמפלייט (תבנית מעוצבת) שאותה יוכלו להוסיף ב-Ads Manager מערכת ניהול הקמפיינים כדי להקל על מלאכת איסוף הלידים. שם יוכלו העסקים ליצור פרסומת/מודעת Q&A – שאלות ותשובות – שדרכה יוכלו "להבין יותר את הלקוח" או במילים אחרוץ לאסוף את הדאטה החשובה לעתיד. בנוסף המערכת תאפשר קביעת הזמנות מראש כגון לשכירת רכב במועד מסוים, הזמנת מנקה לבית וכו'.

אינסטגרם. לא נוגעים, רק מוסיפים עוד נקודות מגע מסחריות

יחסית, בכל הנוגע לאינסטגרם, התרנגולת בעלת ביצי הזהב של פייסבוק, נראה שהחברה מיישמת את כלל ה"אם זה לא מקולקל אל תנסה לתקן". עם זאת, חתירה למגע לכיוונים המסחריים היא תמיד אחת המטרות של פייסבוק. החברה הודיעה על אפשרות רכישת מוצרים מ"Creators" - מה שמוגדר על ידה כאמנים, יוצרים, סטייליסטים, מוסיקאים, יוצרי תוכן ווידאו וכו' - בלי לצאת מהאפליקציה. עניין דומה כבר תוקשר לפני מספר שבועות בהקשר של רכישה ממותגים מוכרים וכעת החברה מרחיבה את האופציה בפיילוט עם רשימה מצומצמת של יוצרים – ומשפחת קרדשיאן בפנים כמובן. בעזרת הקשה על פריט המופיע בתמונה גולשים יוכלו לקבל פרטים ולרכוש בו במקום את המוצר.  

פייסבוק גם תאפשר לאינסטגרם להפוך לזירת איסוף כספים למטרות ללא רווח באמצעות "סטיקר תרומות". בחברה מציינים ש-100% מהכסף שייאסף יועבר למטרה שלשמה נאסף מבלי שהיא תיקח עמלה כלשהי. בשלב זה הפיצ'ר יפעל רק בארה"ב.

הכרזה נוספת שתפסה כותרות, למרות שלא ידוע מה יעלה בגורלה, היא בחינת האפשרות שפייסבוק תסיר את מונה הלייקים מאינסטגרם כדי "לנקות" אותה ולגרום לגולשים להרגיש טוב יותר עם עצמם ללא ההשוואות בכמויות הלייקים של החברים שלהם. בעלי התוכן יוכלו לראות את הסטטיסטיקה של פעילותם באמצעות מעבר לאזור שבו ירוכזו כל הנתונים. הניסוי הראשוני יחל בקנדה בשבועות הקרובים.

בוואטסאפ עדיין אין פרסומות, אך אחד הכיוונים שאליהם מכוונת פייסבוק הוא הוספת קטלוג עסקי עבור לקוחות המתקשרים עם עסקים באמצעות האפליקציה. בחודשים הקרובים משתמשים יוכלו לראות קטלוגים שכאלו בזמן צ'אט עם עסק בוואטסאפ, זאת כדי לאפשר לעסקים לחשוף את מרכולתם בפני כל משתמש בכל שיחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילן סיגל yes
צילום: רמי זרנגר

פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל

ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל

רן קידר |

פלאפון מדווחת כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל. המזכר כולל מתווה מוצע להתקדמות במשא ומתן וכי הסכם מחייב יהיה כפוף לאישור משרד התקשורת ורשות התחרות

 פלאפון, בניהולו של אילן סיגל, מסרה כי מזכר העקרונות הוא לפרק זמן של 45 ימי עסקים, שפלאפון תוכל להאריכו ב-15 ימי עסקים נוספים, לקיום בדיקות נאותות על הוט מובייל ולניהול משא ומתן בין הצדדים, לרבות גיבוש הסכמות מסחריות ומשפטיות ביניהם לקראת חתימת הסכם מחייב.

עוד נמסר בדיווח כי ככל שייחתם בסופו של התהליך הסכם מחייב, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות הכלכלית. פלאפון היא החברה הראשונה שפעלה בישראל בתחום הסלולר. לחברה יש מעל ל-2.6 מיליון מנויים, מתוכם למעלה מ-1.5 מנויים בדור 5 והיא הראשונה שהפעילה ליבת רשת דור 5 עצמאית.



7 עובדות שכדאי לדעת על הוט מובייל

  • הוט מובייל הוקמה בשנת 1994 תחת השם "מירס" כחטיבה סלולרית, ובהמשך הצטרפה לקבוצת הוט והותגה מחדש תחת השם הנוכחי.

  • מספר המנויים של הוט מובייל נאמד ביותר מ-1.5 מיליון לקוחות בישראל, מה שהופך אותה לשחקן משמעותי בשוק הסלולר.
  • הוט מובייל פועלת כחלק מקבוצת הוט, שבשליטת חברת אלטיס אינטרנשיונל, תאגיד תקשורת עולמי בבעלות פטריק דרהי.

  • פטריק דרהי, יזם תקשורת ישראלי-צרפתי, רכש את הוט ב-2011 והעביר אותה לקבוצת אלטיס. הקבוצה נמצאת בסוג של פשיטת רגל. דרהי פושט רגל בצרפת, אבל בארץ הוא אחד הטייקונים הגדולים כשהוא גם מנהל מו"מ לרכישת ידיעות אחרונות

  • הוט מובייל החברה מציעה חבילות סלולר מוזלות, חבילות משפחתיות, גלישה בנפחים גבוהים ואפשרות לשימוש ב-eSIM, ומושכת אליה לקוחות המחפשים עלות נמוכה. היא נתפסת כמותג תחרותי בשוק ומושכת לקוחות בזכות מחירים נמוכים ושירות פשוט, במיוחד לעומת החברות הוותיקות.

  • הקידומת של הוט מובייל היא 053, לאחר שבעבר השתמשה בקידומת 057 – שינוי שסימן את המעבר שלה למפעיל מלא.
  • החברה עברה שינוי דרמטי כאשר נטשה את רשת iDEN ששימשה גופים ביטחוניים, ועברה לשירותים מסחריים נרחבים לציבור הרחב.

אילן סיגל yes
צילום: רמי זרנגר

פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל

ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל

רן קידר |

פלאפון מדווחת כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל. המזכר כולל מתווה מוצע להתקדמות במשא ומתן וכי הסכם מחייב יהיה כפוף לאישור משרד התקשורת ורשות התחרות

 פלאפון, בניהולו של אילן סיגל, מסרה כי מזכר העקרונות הוא לפרק זמן של 45 ימי עסקים, שפלאפון תוכל להאריכו ב-15 ימי עסקים נוספים, לקיום בדיקות נאותות על הוט מובייל ולניהול משא ומתן בין הצדדים, לרבות גיבוש הסכמות מסחריות ומשפטיות ביניהם לקראת חתימת הסכם מחייב.

עוד נמסר בדיווח כי ככל שייחתם בסופו של התהליך הסכם מחייב, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות הכלכלית. פלאפון היא החברה הראשונה שפעלה בישראל בתחום הסלולר. לחברה יש מעל ל-2.6 מיליון מנויים, מתוכם למעלה מ-1.5 מנויים בדור 5 והיא הראשונה שהפעילה ליבת רשת דור 5 עצמאית.



7 עובדות שכדאי לדעת על הוט מובייל

  • הוט מובייל הוקמה בשנת 1994 תחת השם "מירס" כחטיבה סלולרית, ובהמשך הצטרפה לקבוצת הוט והותגה מחדש תחת השם הנוכחי.

  • מספר המנויים של הוט מובייל נאמד ביותר מ-1.5 מיליון לקוחות בישראל, מה שהופך אותה לשחקן משמעותי בשוק הסלולר.
  • הוט מובייל פועלת כחלק מקבוצת הוט, שבשליטת חברת אלטיס אינטרנשיונל, תאגיד תקשורת עולמי בבעלות פטריק דרהי.

  • פטריק דרהי, יזם תקשורת ישראלי-צרפתי, רכש את הוט ב-2011 והעביר אותה לקבוצת אלטיס. הקבוצה נמצאת בסוג של פשיטת רגל. דרהי פושט רגל בצרפת, אבל בארץ הוא אחד הטייקונים הגדולים כשהוא גם מנהל מו"מ לרכישת ידיעות אחרונות

  • הוט מובייל החברה מציעה חבילות סלולר מוזלות, חבילות משפחתיות, גלישה בנפחים גבוהים ואפשרות לשימוש ב-eSIM, ומושכת אליה לקוחות המחפשים עלות נמוכה. היא נתפסת כמותג תחרותי בשוק ומושכת לקוחות בזכות מחירים נמוכים ושירות פשוט, במיוחד לעומת החברות הוותיקות.

  • הקידומת של הוט מובייל היא 053, לאחר שבעבר השתמשה בקידומת 057 – שינוי שסימן את המעבר שלה למפעיל מלא.
  • החברה עברה שינוי דרמטי כאשר נטשה את רשת iDEN ששימשה גופים ביטחוניים, ועברה לשירותים מסחריים נרחבים לציבור הרחב.