הקבוצות ישתלטו על הפיד בפייסבוק, האי קומרס לוואטסאפ
אירוע ה-F8 השנתי של פייסבוק, מסיבת השנה של המפתחים, המתכנתים, חסידי הרשת החברתית ועיתונאים המסקרים את התחום נפתח אתמול (ויימשך יומיים) בסאן חוזה, קליפורניה, עם הרצאת פתיחה של המייסד והפנים של החברה - מארק צוקרברג שהצהיר - איך לא - על "פלטפורמה חברתית ממוקדת פרטיות" בפני כ-5000 נוכחים.
מבחינת המעטפת העיצובית, כשינוי הבולט ביותר לעין, הכחול המסורתי של פייסבוק ייעלם בהדרגה ויפנה את מקומו לנראות לבנה ונקייה יותר. מעבר לזאת, כאשר מנקים את המוץ מהתבן של ההכרזות השנתיות שמציפות את הנוכחים באירוע ושוטפות את התקשורת העולמית, מגלים את הכיוון של הרשת החברתית שמחזיקה בידיה גם את אינסטגרם ווואטסאפ.
עשרות מיליוני קבוצות פעילות בפייסבוק
בראש ובראשונה צוקרברג הכריז על חיזוק מגמת הקבוצות-קהילות כשהוא מציין שבפייסבוק יש עשרות מיליוני קבוצות פעילות ו-400 מיליון ממשתמשי הרשת החברתית חברים בקבוצה אחת לפחות. כשהוא מציין את ערך הפרטיות כאחת הסיבות לעליית הקבוצות, צוקרברג מבין ש"המועדונים הסגורים" הם אחת מנקודות האור ברשת החברתית שמאבדת מדי שנה עוד ועוד בני נוער בקבוצת הגיל של 18-30. בניסיון לשמר ולטפח את מה שעובד החברה הודיעה על כלים חדשים שיעזרו לגולשים "לגלות ולתקשר עם קבוצות ואנשים בהתאם לתחומי העניין שלכם".
- המשבר שסגר את הבורסה בת"א ליותר משבועיים והאפליקציה שהושקה ועשתה מהפכה
- מטא: רוצים פרטיות? תשלמו על פייסבוק ואינסטגרם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינוי עליו בישרה החברה כולל שינוי עיצובי בלשונית הקבוצות כדי לפשט את מלאכת החיפוש בקבוצות כך שכל גולש יראה פיד מותאם פרסונלי שמציג את הפעילות בכל הקבוצות בהן הוא חבר לצד המלצות על קבוצות נוספות שבהן הוא עשוי להתעניין. אבל שם זה כמובן לא נגמר – בפייסבוק כמו בפייסבוק – מנסים למקסם את הפוטנציאל ויחלו לשלב המלצות לקבוצות בכל רחבי הפלטפורמה: במרקטפלייס, בלשונית הגיימינג ובפייסבוק watch. כמו כן הם מציינים "ייתכן ותראו יותר תוכן מהקבוצות שלכם על הפיד" וכמו כן גולשים יוכלו לשתף תוכן ישירות לקבוצות שלהם מתוך הפיד – מה שכעת ניתן לעשות עם חברים.
נדבך נוסף שמעיד על המשקל שפייסבוק מניחה על הקבוצות הוא בהתאמת פיצ'רים לקבוצות לפי מאפייני הקבוצה. כגון קבוצות שעוסקות בסוגיות רפואיות בהן חברים יוכלו להעלות פוסטים עם שאלות באופן אנונימי או קבוצות לגיוס עובדים וחיפוש משרות שיקבלו כלי טמפלטים למעסיקים ועבור מחפשי עבודה.
מסנג'ר. מהיר יותר ושיתופי יותר
אפליקציית המסנג'ר מקבלת אף היא דגש ביומו הראשון של ה-F8 עם "בנייה מחדש" של ארכיטקטורת האפליקציה כך שתהיה קלה ומהירה יותר – הקריצה לשווקי אסיה המתפתחים ברורה מאוד. מאוחר יותר במהלך השנה פייסבוק תציג את פיצ'ר הצפייה המשותפת במסנג'ר אותו היא בוחנת בימים אלו. המסנג'ר יאפשר חיפוש וצפייה בקטעי וידאו מתוך פייסבוק בזמן אמת. גולשים יוכלו לשתף וידאו במסנג'ר ובמקביל לנהל וידאו צ'אטף לשלוח הודעות ולהזמין חברים נוספים.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בנוסף, פייסבוק תקצה אזור ייעודי בתוך המסנג'ר שבו גולשים יוכלו להיחשף לקטעי סטורי והודעות מחברים קרובים ומשפחה. גולשים יוכלו גם לשתף קטעים קצרים שאותם הם יבחרו מי מבין חבריהם במסנג'ר יכול לראות. עוד במהלך השנה, פייסבוק תשיק אפליקציית מסנג'ר לדסקטופ שבה גולשים יוכלו לנהל שיחות וידאו קבוצתיות וצ'טים.
בפייסבוק לא מוותרים כמובן על הפן המסחרי ומשיקים פיצ'רים במסנג'ר המיועדים לעסקים, באמצעותם יוכלו לתקשר עם קונים פוטנציאליים באמצעות טמפלייט (תבנית מעוצבת) שאותה יוכלו להוסיף ב-Ads Manager מערכת ניהול הקמפיינים כדי להקל על מלאכת איסוף הלידים. שם יוכלו העסקים ליצור פרסומת/מודעת Q&A – שאלות ותשובות – שדרכה יוכלו "להבין יותר את הלקוח" או במילים אחרוץ לאסוף את הדאטה החשובה לעתיד. בנוסף המערכת תאפשר קביעת הזמנות מראש כגון לשכירת רכב במועד מסוים, הזמנת מנקה לבית וכו'.
אינסטגרם. לא נוגעים, רק מוסיפים עוד נקודות מגע מסחריות
יחסית, בכל הנוגע לאינסטגרם, התרנגולת בעלת ביצי הזהב של פייסבוק, נראה שהחברה מיישמת את כלל ה"אם זה לא מקולקל אל תנסה לתקן". עם זאת, חתירה למגע לכיוונים המסחריים היא תמיד אחת המטרות של פייסבוק. החברה הודיעה על אפשרות רכישת מוצרים מ"Creators" - מה שמוגדר על ידה כאמנים, יוצרים, סטייליסטים, מוסיקאים, יוצרי תוכן ווידאו וכו' - בלי לצאת מהאפליקציה. עניין דומה כבר תוקשר לפני מספר שבועות בהקשר של רכישה ממותגים מוכרים וכעת החברה מרחיבה את האופציה בפיילוט עם רשימה מצומצמת של יוצרים – ומשפחת קרדשיאן בפנים כמובן. בעזרת הקשה על פריט המופיע בתמונה גולשים יוכלו לקבל פרטים ולרכוש בו במקום את המוצר.
פייסבוק גם תאפשר לאינסטגרם להפוך לזירת איסוף כספים למטרות ללא רווח באמצעות "סטיקר תרומות". בחברה מציינים ש-100% מהכסף שייאסף יועבר למטרה שלשמה נאסף מבלי שהיא תיקח עמלה כלשהי. בשלב זה הפיצ'ר יפעל רק בארה"ב.
הכרזה נוספת שתפסה כותרות, למרות שלא ידוע מה יעלה בגורלה, היא בחינת האפשרות שפייסבוק תסיר את מונה הלייקים מאינסטגרם כדי "לנקות" אותה ולגרום לגולשים להרגיש טוב יותר עם עצמם ללא ההשוואות בכמויות הלייקים של החברים שלהם. בעלי התוכן יוכלו לראות את הסטטיסטיקה של פעילותם באמצעות מעבר לאזור שבו ירוכזו כל הנתונים. הניסוי הראשוני יחל בקנדה בשבועות הקרובים.
בוואטסאפ עדיין אין פרסומות, אך אחד הכיוונים שאליהם מכוונת פייסבוק הוא הוספת קטלוג עסקי עבור לקוחות המתקשרים עם עסקים באמצעות האפליקציה. בחודשים הקרובים משתמשים יוכלו לראות קטלוגים שכאלו בזמן צ'אט עם עסק בוואטסאפ, זאת כדי לאפשר לעסקים לחשוף את מרכולתם בפני כל משתמש בכל שיחה.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
