קרן קלע. מוני מושנוב
צילום: יח"צ

מעט מדי ומאוחר מדי? בשל החקירה - הרשות ה-2 לא תאפשר פרסומות של קרן קלע

לאחר ההודעה החריגה אמש של הרשות לניירות בעניין החקירה הפלילית נגד הקרן בנוגע לחשד להונאת הציבור, הורתה הרשות השנייה לזכייניות שלא לשדר את פרסומות לקרן

משה בנימין | (1)

יממה לאחר הודעת הרשות לניירות ערך בעניין קרן קלע, הרשות השנייה מורה לזכייניות הערוצים המסחריים להפסיק לשדר את הקמפיין הפרסומי של בית ההשקעות ששטף את המדיה בשבועיים האחרונים. 

 

בשבועות האחרונים עלתה קרן קלע בקמפיין הקורא לציבור לפנות לקרן לצורך השקעות פיננסיות בה במטרה להשיג תשואה עודפת. מסוף אוגוסט אז עלה הקמפיין לאוויר ועד היום, קרן קלע פרסמה בערוץ 10 ובזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת בהיקף של כ-650 אלף שקל. כך על פי יפעת בקרת פרסום. הפרסומת הופיעה בתכניות כמו 4 חתונותאדיר מילר מאלתראולפן שישי ועוד. זמן האוויר של הפרסומת הסתכם ב-110 דקות.

בהודעה מאתמול ביקשה הרשות לניירות ערך להבהיר כי "פעילות זו של קרן קלע אינה על דעתה ולא קיבלה את אישורה" וכי "קרן קלע נחקרת כיום בחקירה פלילית בחשדות חמורים ביותר של הפרת דיני ניירות ערך והונאת מאות משקיעים בסכומי עתק בנוגע לפעילותה בעבר. הרשות מזהירה שוב את הציבור מפני הסיכונים הכרוכים בביצוע השקעות שאינן מפוקחות". 

בעקבות הודעה זו, הזדרזה הרשות השנייה להוציא לזכייניות הטלוויזיה הנחיה מטעםמו המנכ"ל בפועל, ניר שויקי  "כי בעקבות הודעתה החריגה של הרשות לניירות ערך אמש, אין לשדר פרסומות של קרן קלע, בין אם בפרסומות, חסות או מתן פרסים תחת אזכור שמה. עוד ציין שוויקי כי ככל שיותר שידור פרסומות של הקרן בעתיד, הדבר יעשה רק לאחר קבלת אישור מראש של הרשות השנייה".

 

ברשות השנייה טוענים כי בשבועות האחרונים נערכה בדיקה מחשש להטעיית הציבור, אולם עד אותה הודעה של הרשות לניירות ערך, לא הוחלט להסיר את הפרסומת, אלא שההודעה אתמול על כך שהקרן פועלת ללא אישור הרשות לניירות ערך, בנוסף לחקירה הפלילית המתנהלת בנושא, שינתה את הנחיות הרשות.

"הרשות השנייה בוחנת את הנושא בקפידה בשבועות האחרונים והודעת הרשות לניירות ערך אמש היא בחזקת הקש ששבר את גב הגמל", אומר שויקי. "אחריותנו המרכזית ביותר היא כלפי הציבור הרחב והאינטרס שלו לטלוויזיה בטוחה וללא חשש להטעיה. נוכח המידע המגיע אלינו בעניין קרן קלע, לא נוכל לאפשר את פרסומה ועל כן נבקש גם כי כל פרסום עתידי יובא תחילה לאישור הרשות השנייה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

למרות האקט הנחרץ של שוייקי והרשות השנייה, יש לציין כי קרן קלע כבר השיגה את מבוקשה. הקמפיין ההומוריסטי בכיכובו של מוני מושונוב, המגלם בו את נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר, שטף את ערוצי הטלוויזיה בשעות הפריים-טיים ולא רק זאת, אלא שקרן קלע רכשה  משרד הפרסום ברוקנר יער לוי את ברייק הזהב - הספוט הבולט והיקר ביותר בתכניות הראיליטי מאסטר שף בקשת ו-X פקטור ברשת שהגיעו לסיום מקביל של העונה לפני קצת יותר משבוע. 

 

על חתולים ושמנת/ נקודה למחשבה על התנהלות הרשות 

קשה שלא להרים גבה אל מול ההתנהלות של הרשות השנייה במקרה הזה - פרקטיקה שחושפת כמה מנקודות התורפה של הרשות במנגנון הפיקוח שלה על זכייניות הטלוויזיה. החקירה הפלילית נגד קרן קלע היא עניין ידוע עבור העוסקים בשוק ההון, קל וחומר עבור מי מהציבור שטוען כי נפגע מהחברה המבטיחה תשואה גבוהה. הודעת הרשות לניירות ערך חושפת כי החברה אינה מפוקחת ומזהירה את הציבור ממנה. קרן קלע הגדילה לעשות ועלתה בפרסום שמקדם את המוצר אותו היא מוכרת - השקעה שתניב תשואה גבוהה - בדיוק אותו שירות שבגינו היא נחקרת.

הבעיה אינה קרן קלע שהאינטרס שלה הוא להמשיך קדימה בפעילותה, כשרה או לא, ולגייס לקוחות נוספים. הבעיה היא בפיקוח שנופל בין הרשות השנייה לזכייניות. המודל הנוכחי מותיר בידי הזכייניות את ההחלטה על הפרסומות שמועברות אליה בטרם עלייתן לאוויר. הזכייניות אמורות לשמש בעצמן פילטר שתפקידו לסנן בין פרסומות לגיטימיות לכאלו שאינן עומדות בנהלי הרשות השנייה. לא צריך להיות חכם גדול כדי לשער שהאינטרס המסחרי של הזכייניות שצמאות להכנסות יגבר בכל יום על אינטרסים ציבוריים-קהילתיים. אם אתם שמים את השמנת ליד החתול, אל תתפלאו שהוא יטרוף אותה.

מרוביקון ביזנס גרופ נמסר בתגובה: "אנו לא מופתעים שרשות ני״ע מנסה לעצור פעילות שמעבירה משקיעים מהבורסה ושוק ההון לשוק הפרטי. רשות ממשלתית הפועלת להפסיק פרסום של קמפיין הקורא לציבור לבדוק אפשרויות השקעה נוספות מזכירה התנהלות רגולטורית במדינות חשוכות. קרן קלע ממשיכה להציע לציבור להצטרף להשקעות המאפשרות לקבל ריביות גבוהות מאלו הנהוגות במשק״.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קרן קלע משלמת ריבית גבוהה למשקיעים שלה ועומדת בהתחייבויות למה זה מרגיז אותם?! האינטרס שלנו שתהיה תחר (ל"ת)
    נדב 17/09/2015 13:47
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.