תמונת המצב בפרסום - בדיווח רפיד לבורסה: כל שלט שלישי שלה נותר ריק
הדו"ח השנתי של חברת הכשרת הישוב לשנת 2014 שפורסם אתמול (יום א') מעניק הצצה ותמונת מצב עדכנית לשוק פרסום החוצות בישראל. זאת על בסיס ביצועיה של חברת רפיד - חברת פרסום החוצות שבבעלותה. נכון לסוף שנת 2014, ה-31 בדצמבר, חברת רפיד החזיקה בזכיונות הפרסום בערים שונות כגון ירושלים, תל אביב, חולון, מודיעין, אשקלון, קיסריה ומגדל העמק. זאת בנוסף לזכיונות על פרסום בריהוט רחוב בהרצליה, רמת השרון, גפר סבא, רעננה, רחובות ועוד.
מבט נרחב בנתוני חברת רפיד במסגרת הדיווח של המחזיקה בה חברת הכשרת הישוב מלמד רבות על שוק הפרסום. רפיד נחשבת לאחת הוותיקות והגדולות בתחום ופועלת ברחבי הארץ ובמגוון פורמטים כגון שלטים מודפסים, ריהוט רחוב, ראשי עמודים בקרנות רחוב ולוחות מוארים באיי תנועה וצירי תנועה מרכזיים. מהדו"ח עולה כי בשנת 2014 התפלגות המכירות של רפיד עמדה על 67% מהפעילות מול משרדי פרסום, הזכאים לעמלה הנגזרת מגבוה העסקה, והיתרה - 33% בהסכמים ישירים מול לקוחות. הכנסות רפיד ב-2014 הסתכמו ב-42.9 מיליון שקלים. הרבעון הראשון היה הטוב ביותר ועמד על 12.3 מיליון שקלים המהווה 28.9% מהכנסות כל השנה. שאר רבעוני השנה הציגו מספרים דומים, בסביבות ה-10 מיליון שקלים המהווים בממוצע כל אחד כ-23.7% מהכנסות השנה כולה. בשנת 2014 רשמה רפיד ירידה של 19% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד - אז סיימה רפיד את 2013 עם הכנסות בגובה 52.8 מיליון שקלים. על פי הערכות החברה סך ההוצאה לפרסום חוצות, כולל פרסום מקומי שאינו נמדד באמצעות יפעת בקרת פרסום, עומד על כ-300 מיליון שקל בשנה. תחום הבילבורדס עומד להערכתה על כ-190 מיליון שקל כאשר רפיד מחזיקה בו נתח של 20%. תחום ריהוט הרחוב עומד על כ-90 מיליון שקלים מתוכו מהווה רפיד באמצעות חברת הבת 'מאור' כ-15%. אחד הנתונים המעניינים המצוינים בדו"ח הוא ניצול מלאי הפרסום שנמצא בזיכיונות רפיד - שעמד על 72% בלבד. דהיינו, כמעט כל שלט שלישי או שטח פרסום שרפיד יכולה למכור נותר ריק. מספר העובדים ברפיד עמד בסוף שנת 2014 על 20 עובדים לעומת 21 במהלך 2013. יצוין כי לפני מספר שבועות פורסם כי מנכ"ל החברה, איש השיווק והפרסום יוסי ירקוני צפוי לסיים את תפקידו בחברה לאחר שנתיים ברפיד. כזכור, וכפי שנחשף באייס, הכשרת הישוב ניהלה בתחילת 2015 מגעים למכירת 50% מאחזקותיה ברפיד (המהווים 47.5% מהמניות) לאיש העסקים יריב לרנר. על פי דיווחי החברה בדבר יעדיה העסקיים ל-2015, "החברה מתכוונת להמשיך ולבחון מיזמים שונים בתחומי פעילותה המהווים הזדמנות לניצול יתרונותיה ומשאביה לצורך הגברת הפעילות והרווחיות". עם זאת, היא מציינת גורמי סיכון רבים כגון ההאטה הכלכלית בישראל, המצב הבטחוני והפוליטי בארץ ובעולם ובעיקר סיכונים ענפיים כגון תחרות מול חברות בין לאומיות (כגון Jcdecaux), אובדן זיכיון מהותי כגון שילוט הבילבורדס בתל אביב, התחזקות חברות פרסום חוצות קטנות על חשבונה וכן הרגולציה על תחום המסכים האלקטרוניים שבו היא פעילה בנוסף.
- 9.ציונה 03/04/2015 06:23הגב לתגובה זולקחו חברה מצליחה. הביאו מנכ״ל נפוח. שהתהדר בכדורים פורחים (שנת 2015!!). כאילו דא!
- 8.ביי יוסי (ל"ת)אילנה 03/04/2015 06:18הגב לתגובה זו
- 7.רפי 03/04/2015 06:18הגב לתגובה זואם ירקוני היה משקיע ברפיד חצי מהזמן שהוא משקיע ברוזי - התוצאות היו נראות אחרת.
- 6.מכיר אותו ולאחברשלו 31/03/2015 12:59הגב לתגובה זומתי כבק ייגמר לו הסוס ולמעסיקיו הפוטנציאליים יכנס שכל ?!
- 5.אחת מהתחום 31/03/2015 12:42הגב לתגובה זוזה שרפיד קורסת, זה כי מי שמנהל את העניינים שם, עושה את כל הטעויות האפשריות. זה ממש לא מייצג את הענף
- 4.א. ריאלי 31/03/2015 10:38הגב לתגובה זוהאם יש חברה שהוא לא הביא לפשיטת רגל?
- 3.על טעויות של הנהלה כזאת משלמים... (ל"ת)עופר 30/03/2015 18:06הגב לתגובה זו
- 2.ל.ד 30/03/2015 13:46הגב לתגובה זובחורה מטורפת וחיה בסרט
- 1.חברה כושלת, שלום רפיד ז"ל (ל"ת)עומר 30/03/2015 13:43הגב לתגובה זו

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.