שלמה בן צבי שלדון אדלסון  מקור ראשון
צילום: יח"צ, Getty images Israel

חדשות טובות ל'מעריב' ו'מקור ראשון': הממונה על ההגבלים אישר את המכירה

השבוע התעורר חשש כי ללא אישור מיידי, יפוטרו עובדי העיתונים. גילה אישר את מכירת 'מקור ראשון' ו-NRG לאדלסון, ואת 'מעריב' לאלי עזור - ללא הגבלות
אלכסנדר כץ | (5)
נושאים בכתבה מקור ראשון

הממונה על הגבלים עסקיים, דיוויד גילה אישר הבוקר (יום ד') את רכישת העיתון מקור ראשון ואת אתר NRG על ידי עיתון ישראל היום, ואת רכישת העיתון מעריב על-ידי העיתון ג'רוזלם פוסט. גילה הודיע על החלטתו לנאמן 'מעריב' רו"ח אלי ברדיצ'ב, שרק לפני כמה ימים איים כי במידה והעסקאות לא יאושרו עד יום חמישי, הוא ייאלץ לסגור את 2 העיתונים.

עסקאות המיזוג הונחו על שולחנו של הממונה לפני כ-3 שבועות, עוד לפני חג הפסח, לאחר שהחברה של שלמה בן-צבי, המפעילה את 'מקור ראשון' ו'מעריב' ואת אתר NRG, נקלעה לקשיים כלכליים שסיכנו את קיומה. בית המשפט המחוזי בירושלים על מתן צו הקפאת הליכים ועל מינוי נאמן. במסגרת זאת אישר בית המשפט את רכישת 'מקור ראשון' ו-NRG על ידי 'ישראל היום', ואת רכישת 'מעריב' על ידי 'ג'רוזלם פוסט'.

לממונה על ההגבלים אפשרות להתנגד למיזוג בין חברות כאשר מתעורר חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות או לפגיעה בציבור בהיבטים של רמת מחירים, איכות או כמות. מלשכתו של גילה נמסר כי בדיקת עסקאות המיזוג לא העלתה חששות כאמור שמצדיקים התנגדות אליו במסגרת חוק ההגבלים העסקיים. גורם בלשכת הממונה אמר לאייס כי העסקה אושרה ללא כל הגבלות - לא בתחום הדפוס וההפצה, ולא בתחום התוכן.

בדיקת הממונה העלתה, כי בעוד 'ישראל היום' הוא עיתון יומי בעל תפוצה רחבה הפונה לקהל יעד רחב ומחולק בחינם, 'מקור ראשון' נמכר תמורת סכום גבוה יחסית, בעיקר בסופי שבוע, בהיקף מוגבל יחסית, לקהל קוראים מובחן ונבדל. עוד העלתה בדיקת הממונה, כי החלק הארי של קוראי 'מקור ראשון' נחשף ממילא לעיתון 'ישראל היום'.

בהתאם, נמצא כי התמריץ של 'ישראל היום' להשפיע לרעה על התכנים של 'מקור ראשון', אינם מובהקים מספיק. עוד מצא הממונה כי עיכוב משמעותי נוסף בהכרעת השאלה מי ירכוש את העיתון, מעלה חשש להמשך קיומו ועל כן חשש לפגיעה בציבור הצרכנים הרוכש אותו. את 'ישראל היום' ייצגו עורכי הדין שי בקל ואיל הכהן ממשרד תדמור.

אלי עזור, הבעלים החדש של 'מעריב' (צילום: בוצ'צ'ו)

עוד נמצא כי אין חשש לפגיעה בתחרות או לפגיעה בציבור הקוראים או המפרסמים בהיבטים הנ"ל. בנוסף, היקפי הפעילות של אתר NRG ואתר 'ישראל היום' באינטרנט מוגבלים יחסית, ועל-כן נמצא כי רכישת NRG על-ידי 'ישראל היום' אינה מעוררת חששות כאמור.

באשר למיזוג בין 'ג'רוזלם פוסט' ל'מעריב', התמקדה בדיקת הממונה בזיקה שתיווצר בין העיתון 'מעריב' לעיתונים 'סופהשבוע' ו'ישראל פוסט', הנמצא בקשרי בעלות ה'ג'רוזלם פוסט'. הבדיקה העלתה כי חלקם המצרפי של מעריב ושל 'סופהשבוע' ו'ישראל פוסט' בתחום העיתונות קטן יחסית, וכי קיימים מתחרים גדולים ומשמעותיים אחרים בתחום. בהתאם נמצא כי השפעת המיזוג על התחרות היא זניחה ועל-כן ראה הממונה לנכון לאשר את המיזוג.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

כבר לפני פסח ביקשו עובדי 'מקור ראשון' ו'מעריב' מהממונה על ההגבלים לזרז את העסקאות, וזאת משום שלא קיבלו שכר במשך תקופה ארוכה. השבוע, גם לאחר שכבר נודע כי גילה יכריע בסוגייה בתוך ימים, החליטו עובדי 'מקור ראשון' לצאת להפגנה, ופרסמו עצומה בשער העיתון התומכת בהמשך קיומו של 'מקור ראשון'.

מנכ"לית קבוצת 'ג'רוזלם פוסט' רונית חסין-הוכמן, מסרה היום כי "אנחנו מברכים על ההחלטה. הקבוצה הוכיחה בשנים האחרונות שהיא יודעת דבר או שניים בנוגע למה שהציבור הישראלי אוהב ורוצה לקרוא ולדעת. 'מעריב', מיום היווסדו, היה ונותר כלי תקשורת אהוד ומוערך בציבור הישראלי, אנחנו נרגשים ונערכים לאתגרים הניצבים בפנינו".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כל העיקוב בהחלטה..."ידיעות אחרונות" + "הארץ". (ל"ת)
    אבי קול 30/04/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא זוכר שהממונה איי פעם לא אישר משהו (ל"ת)
    גג 30/04/2014 12:13
    הגב לתגובה זו
  • פרוספר טוויטו 30/04/2014 23:07
    הגב לתגובה זו
    כשרציתי לאחד כוחות עם בבר לנקרי במימונה, בכדי לנצל טוב יותר את אמצעי הייצור למופלטה המופלאה התערב בן העמלק הזה הממונה על ההגבלים ומנע זאת (כנראה משיקולים זרים, הוא הרי אשכנזי)
  • הממונה הזה התכוונת... (ל"ת)
    רצפה 30/04/2014 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מזל טוב (ל"ת)
    אליהו 30/04/2014 11:06
    הגב לתגובה זו
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.49%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״