שחר שפלטר
צילום: יח"צ
ראיון סופ"ש

'מאסטר שף' חזרה: "הטכנולוגיה משרתת את הסיפורים - היא לא הסיפור עצמו"

שחר שפלטר, מנהל הקרוס מדיה של 'קשת' ו-mako, צריך לתפור הכל נכון כדי להפעיל את הקהל בכל המסכים - TV, סלולר וטאבלט. לאייס הוא מסביר איך למשל בונים יחסים עם הקהל בהפקות כמו 'מאסטר שף' ו'הכוכב הבא'
נעמה תורן | (10)

רק השבוע קיבלה השקתה של העונה החדשה של מאסטר שף, רייטינג של לא פחות מ-37.4% בקרב משקי בית באוכלוסייה היהודית, ומסתמנת כמותג הרייטינג החזק של קשת. בחודש שעבר הסתיימה הכוכב הבא, שזכתה בנתוני רייטינג גבוהים מאד.

מאחורי המסך עומד, בין השאר, בחור צעיר בן 35, שעונה לשם שחר שפלטר. שפלטר הוא מנהל הקרוס מדיה של 'קשת' ואתר mako. הוא גם אחראי על האופרציה של הפורמט של 'הכוכב הבא' בטריטוריות השונות שאליהן הוא נמכר בעולם, עליו נכתב בהוליווד רפורטר שהוא "הפורמט הבינ"ל הלוהט ביותר בזאנר ריאלטי".

החידוש כאן הוא כידוע השילוב של הטכנולוגיה בתוכן באופן שהופך את הצופים לא רק לקולטים פסיביים שיכולים לסמס לכוכב האהוב אליהם, אלא לשופטים המשפיעים לייב על הנעשה באולפן. עכשיו הוא מכניס את החידוש הזה גם בעונה החדשה של 'מאסטר שף'.

שפלטר מגיע מרקע עשיר ברוב סוגי המדיה - סלולר, אינטרנט, רדיו קולנוע טלוויזיה. הוא למד תקשורת וניהול במסלול האקדמי - המכללה למנהל, עם התמחות בתקשורת דיגיטלית ושיווקית. בין השאר למד גם צילום ועריכה, ניהול מוצר, UI (חוויית משתמש), עיצוב, ויש לו גם עבר בשירות הביטחון הכללי. "עברתי מעולם הדממה לעולם התקשורת", כמו שהוא אומר.

זוהי הקנדציה השלישית שלו ב'קשת'. הוא היה עורך תוכן בקשת אינרטאקטיב, וממקימי מחלקת המובייל של הזכיינית שקמה בעונה הראשונה של האח הגדול ב-2008.

-מה החידוש בשימוש בטכנולוגיה ב'הכוכב הבא' ו'מאסטר שף'?

יש זליגה של טכנולוגיה ודיגיטל לעולמות הטלוויזיה. עד עכשיו העולמות האלה נעו בקווים מקבילים של אנשי טלוויזיה ואנשי טכנולוגיה. התפקיד החדש זה להיות המתורגמן שמחבר בין 2 הקווים האלה, על מנת להתאים את התוכן לפלטפורמה הנכונה. לייצר מוצרים שמשרתים את תכנית הטלוויזיה, משלימים אותה, חיים את עולמה התרבותי. הטכנולוגיה היא שלוחה של התכנית אבל גם חלק אינטגרלי ממנה. פעם הינו אומרים לצופים "בואו תראו את הפרק באינטרנט, תצפו בו שוב". עכשיו זה לא רק הפרק - יש פעילויות שקורות בזמן התכנית עצמה.

-תשובה מעולה לדור של הפרעות קשב

כמו כל דבר, גם לנו גם ולצופים יש אבולוציה, גם כצרכנים, ולטכנולוגיה יש בה מקום נרחב. את קוראת לזה הפרעות קשב וריכוז, אני קורא לזה מולטי טסקינג. אנחנו דוחסים הרבה יותר מידע באותו זמן. הרי היממה לא התקצרה...

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-ואיך זה בא לידי ביטוי בתכני טלוויזיה?

מערכת היחסים בין הצופים לטלוויזיה השתנתה גם היא: ממקום שמשדר בצורה חד כיוונית לצופה סביל שקולט - בעקבות השתכללות הטכנולוגית, גם מעמד הצופה השתנה. הצופה גם פחות נאיבי. ראינו כמה עונות ריאלטי, אנחנו מבינים איך זה נעשה, הרשתות החברתיות משתפות אותנו. הצופה הופך לשותף ולא רק לקוח, והוא לוקח חלק פעיל בתכנים.

-'מאסטר שף' היא תכנית מוקלטת מראש ופורמט מוכר. מה אפשר לחדש פה?

אחרי ש'הכוכב הבא' זכה להצלחה בעולם, בין היתר בזכות הנוסחה המוצלחת שמשלבת אפליקציה ומסך תוך מעורבות אמיתית של הקהל בבית, ויוצר מעבר משלב הניבוי לשלב ההכרעה בזמן אמת - הנוסחה נשמרת והיא תמשיך גם ב'מאסטר'. הקריאייטיב הוא אחר, כמובן, כי זה לא שידור חי.

כל הנושא של עולמות ה'הדואל סקרין' הוא המדובר ביותר כרגע בתעשיית הטלוויזיה הבינ"ל.

בשוק מיפ האחרון השיח נסוב על כיצד מפצחים את הנושא של מעורבות הקהל בבית ואיך מחזירים את הצופים למסך הטלוויזיה, אחרי שהם בורחים למסכי הסלולר או הטאבלטים. מדובר ביכולת לרתום את מעורבות הצופים, בהעברה של הכוח של הציבור לידיים של וניטרול נקודות "שעמום" שהיו קיימות פעם.

-מה הפיצוח ב'מאסטר שף'?

"חייב לטעום מאסטר שף" - פעילות דואל סקרין שמתחילה כבר מפרק האודישנים הראשון ששודר השבוע וזכה ל-37.4%. זה יימשך לאורך כל העונה, בכל פרק. במסגרת הפעילות אנחנו קוראים לצופים ואומרים להם שהמנות שהם רואים בתכנית והם מרגישים שאותן הם חייבים לטעום -

יכולות להגיע אליהם עם שליח עד הבית.

-אוקי. ומה הפעילות של הדואל סקרין כאן?

זה קורה באפליקציית mako TV ב-iOS ובאנדרואיד. מדובר באפליקציה אותה הורידו קרוב ל-1.5 משתמשים והתקיימו בה מעל 10 מליון הצבעות למתמודדים במהלך עונת 'הכוכב הבא'. למעשה הפעילות משלבת בין אתר, מובייל, מסך הטלוויזיה והשטח.

-מי אחראי הצד האפליקטיבי?

חברת Bites יצרה עבורנו טכנולוגיה שמלווה את הצופים לאורך השידור בפיד. אם לדוגמה נכנס מתמודד לאודישן, המשתמש יקבל בפיד שלו את המתכון למנה שהוא מגיש לשופטים וגם טריוויה על המתמודד, סקרים וכדומה. הכל דינמי וקורה במקביל למסך. כאשר הפעילות המרכזית היא ההצבעה עבור המנה שהכי היית רוצה לטעום. בסוף כל תכנית יתברר מיהם 3 הצופים המאושרים שיקבלו למחרת השידור את המנות עד הבית עם שליח.

-מה משמעות השינויים האלה במעורבות הצופים?

קונספטואלית ופילוסופית, תחשבי - זה שינוי עצום. ב'הכוכב הבא' לקחנו את הצופה והפכנו אותו ממעריץ שמסמס לנינט, לשופט בפאנל השופטים. כולנו התבגרנו ולקהל יש דעה מוצקה והוא מבין לא פחות טוב - לוקח חלק.

-הוא הופך לחלק מהמנגנון - הוא מצביע לא לשיר טוב או ביצוע טוב, אלא לסיפור סוחט דמעות. ממש כמו השופטים

אני לא יודע. אמן שמרגש אותך, מרגש אותך גם הסיפור שלו, לא? מבחינת נתונים, אנחנו רואים שחכמת ההמונים סופר מדויקת, וזה הולך בקורלציה עם דעתם של השופטים.

-זה לא מפתיע. הסיפור סוחט הדמעות מנצח. אז מה שינתה פה הטכנולוגיה?

הטכנולוגיה גרמה לשופטים לקבל קודם כל החלטה ורק אחר כך לדבר עליה. זה שינוי מהותי. זה מייצר תוכן מעניין. השיח משתנה. נוצרת מערכת יחסים מול הקהל בבית. או שהשופט שמח ממנה או שהוא מבואס ממנה. גם הוא חלק בדו שיח הזה.

-איך זה עבד טכנולוגית - מדובר בחמ"ל עצום, לא?

יש לנו מערכת ענפה עם חיבור למערכות - מהמאפליקצייה, דרך ממשקי ניהול, חיבור טכנולוגי עם תכנות שנכתבו במיוחד בין מה שאת רואה באולפן, בין המסך ותמונות הפייסבוק ועד למשתמש הקצה.

-זה אומר שעורכי התוכן עובדים בצמוד לאנשי הטכנולוגיה?

אנשי תוכן וטכנולוגיה יושבים יחד, החל מתהליך בריאת הפורמט. ב'הכוכב הבא' פיתחנו גם ממשק שעורך תוכן יכול להפעיל אינטואיטיבית כמעט והוא יכול גם לקבל הדרכה. ככה גם מכרנו את זה בעולם. מוכרים טכנולוגיה ותמיכה.

-אתם תספקו גם את התמיכה או תעשו אאוט סורסינג להודו? אולי אתה יושב עכשיו בניו דלהי בכלל?

אנחנו נכשיר את אנשי ההפקה הזרים והם ינהלו את השידורים עצמם בהתאם לאפליקציה ולתוכנות שנספק להם. נעשה אדפטציה לכל מדינה לאפליקציה משלה. הם יקבלו הדרכה וליווי צמוד להשקה. התמיכה כולה שלנו. כחול לבן.

-ב'קשת' מדברים שנים על שילוב בין אינטרנט למסך, ולמעשה מה שמאפשר את זה זאת ההתפתחות הטכנולוגית. אבל מה הגבול בין לעשות את זה נכון, ובין שימוש בטכנולוגיה לשם טכנולוגיה?

המובייל עשה מהמפכה בכל תחום בחיים, ריבוי מסכים הוא דוגמה אחת לכך. הטלוויזיה היא מסך שמשדר תוכן, והטכנולוגיה פורצת גם את גבולות הפורמט. הרבה אנשי מקצוע עוברים את התהליך כדי להבין איך עושים את זה נכון. אם לא תופרים את זה נכון לפורמט - זה הופך ללא אפקטיבי, ואז אתה עלול ליצור תחרות בין המסכים על תשומת הלב של הצופה. וזאת טעות.

-איך מנעתם תחרות כזאת ב'הכוכב הבא'?

קיבלנו החלטה למשל שלא לאפשר הצבעה דרך האינטרנט - מתוך הבנה ותחקיר שאנשים שיושבים מול טלוויזיה לא יושבים מול המחשב. לפעמים משתמשים בטכנולוגיה רק לשמה. כך למשל קרה בשזאם, שירות מעולה שבמעבר לטלוויזיה עשו לו אובר קיל.

-אז מה הסוד? איך משתמשים נכון בטכנולוגיה בתכני טלוויזיה?

נעשו הרבה ניסיונות והיה עיסוק רב בנושא הסקונד-סקרין (המסך השני). הדרך הנכונה היא לנקות רעשים, להבין את הלב של הפורמט ואת ה-DNA שלו, כמו שעשינו ב'מאסטר שף'.

-אז לאן אנחנו הולכים עם זה? לתכניות שבהן התוכן מוכתב על ידי הקהל בזמן אמת? לתכניות שבהן הצופה יושב מול 3 מסכים טלוויזיה, טאבלט ומובייל?

העולם ראה את רייזינג סטאר וקנה אותו. הפורמט הזה ממש התפוצץ בעולם והולך להיות הטאלנט-שואו הכי חזק ומדובר בשנה הקרובה. זה שם אותנו, ישראל הקטנה, עם X פקטור ו-The voice. זה הפורמט הגדול הבא. הרבה מדינות הבינו את הפוטנציאל של החיבור האפלקיטיבי עפ ה-DNA של התכנית ואת מעורבות הצופים. בעקבות זה יש הרבה ביקוש לפורמטים נוספים של קהל מעורב.

-אז אולי התסריטאים צריכים, במקום להפגין, לתלות את הנעליים ולחפש עבודה במשהו אחר? אולי בסטראט אפ? עם מעורבות צופים - מי צריך בכלל תסריטים?

אל תראי הכל בשחור או לבן. לווקינג דדז יש מלא פעילויות דיגיטל מעולות, וזו סדרה כתובה. בסופו של דבר, התוכן הוא המלך. תמיד צריך סיפור טוב. גם ב'כוכב הבא' יש סיפור בסופו של דבר. הטכנולוגיה משרתת את הסיפורים והיא לא הסיפור עצמו. בזה אני מאמין.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מונה 19/01/2014 14:14
    הגב לתגובה זו
    התוכנית מדהימה, לפרטים נוספים אפשר להיכנס לאתר הבא: www.e-mlsamrt.com ושם יש מידע רב
  • 6.
    Yael 06/01/2014 01:35
    הגב לתגובה זו
    Walla Shahar: Madhim!!! So very proud of you and sending much love and appreciation.
  • 5.
    מונסטר 05/01/2014 17:32
    הגב לתגובה זו
    שחיטה של 1000 עופות ביום, משחטה קטנה. מקסים. עגלים וגידים. בתאבון. איכס.
  • 4.
    למה המילים הגדולות? 04/01/2014 23:59
    הגב לתגובה זו
    .
  • 3.
    שי 04/01/2014 12:40
    הגב לתגובה זו
    ומעט משמעות. אין שום הבדל בין הצופה המסמס לצופה שלוחץ באפליקציה. ואין שום הבדל בין לבחור את המנה הטעימה, ובין מה שעשו בטלפון באירויזיון לפני 50 שנה. מבלבלים את המוח ומצליחים לייצר משרות חדשות בתעסוקה למעסיקים ובעלי הון שלא מבינים שמורחים אותם אנשי המקצוע (עאלק).
  • יאללה יאללה 05/01/2014 14:28
    הגב לתגובה זו
    הבנאדם גאון
  • 2.
    לשונאי 03/01/2014 14:37
    הגב לתגובה זו
    קצת עברית
  • Yael 06/01/2014 01:33
    הגב לתגובה זו
    It's Cross-media, not course media. Just for your information
  • לשונאי? הצחקת אותי 05/01/2014 09:19
    הגב לתגובה זו
    Cross Media-כמה שתאנוס את זה, זה עדיין לא בעברית.
  • 1.
    שפטלר זה שפטל משוגע אקסטרא (ל"ת)
    רביב לימונד 03/01/2014 14:13
    הגב לתגובה זו
המהדורה המרכזית חדשות 13. קרדיט: אתר רשתהמהדורה המרכזית חדשות 13. קרדיט: אתר רשת
רייטינג

המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג

כמויות הצופים במהדורות המרכזיות חזרו למספרים של טרום עסקת החטופים, אבל ההפתעה הגדולה נמצאת ברייטינג של חדשות 13, שמאבדת גובה באופן עקבי 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כבר כתבנו לכם על חזרתם של מספרים "רגילים" לצפייה במהדורות החדשות המרכזיות, אחרי תקופה ארוכה שבה סביב עסקת החטופים נתוני הצפייה היו בשיא, והנה עכשיו אנחנו רואים שלא רק שכמויות הצופים ירדו בכל המהדורות, אלא גם ישנה מובהקות חדשה, שבה ערוץ 14 מתבסס במקום השני, כשבאופן עקבי הוא עם יותר ממחצית הצופים של חדשות 12, שנמצאת תמיד בראש. ולא רק זה, אלא שחדשות 13 הולכת ויורדת מבחינת רייטינג וכמויות צופים, ולא רק שהיא כבר לא קרובה למקום השני אלא היא בתחתית טבלת הרייטינג. 

מבחינת המספרים עצמם, המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה עם 14.4% רייטינג ו-346 אלף צופים, אחריה המהדורה של ערוץ 14 עם 7.7% רייטינג ו-183 אלף צופים וההפתעה נמצאית במקומות 3 ו-4, כאשר חדשות כאן11 היו במקום השלישי, עם 4.5% רייטינג ו-99 אלף צופים ואילו חדשות 13 סגרו את הרשימה עם 4.4% רייטינג בלבד ו-102 אלף צופים. 

פריים טיים

תכנית ריאליטי חזקה תמיד תגבור על שאר השידורים ברצועה, וכך קרה גם בפריים טיים, כשמאסטר שף הותיקה עמדה על 17.8% רייטינג ו-432 אלף צופים. אחריה היה עוד ריאליטי אוכל, הפעם "בואו לאכול איתי" של התאגיד, שהצליח גם ברצועת הפריים טיים אמש, עם 8.7% רייטינג ו-225 אלף צופים. אחריו, במרחק נגיעה, היתה "הפטריוטים", אחרי שעברה מיתוג מחודש, עם 8.5% רייטינג ו-242 אלף צופים ואת הרשימה סגר שוב ערוץ 13, עם "חרדים העולם האמיתי", שהיה עם 4.1% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

רצועות חדשות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-80 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 2.7% רייטינג ו-64 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.5% רייטינג ו-29 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-60 אלף צופים, אחריו במקום השני היה פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-30 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר הפעם ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.1% בלבד ו-26 אלף צופים בלבד.

עמית סגל (X, מסך ערוץ 12)עמית סגל (X, מסך ערוץ 12)

עמית סגל עובר ל-"ישראל היום" ועוזב את "ידיעות אחרונות"

הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, הודיע לאחרונה על עזיבתו את עיתון "ידיעות אחרונות" לטובת כתיבת טור קבוע ב"ישראל היום"; האם זה יהפוך אותו לאיש התקשורת העשיר בישראל? 

רן קידר |

"שמח לבשר לכם שהחל בתחילת אוגוסט אתחיל לכתוב את הטור הפוליטי ב״סוף השבוע החדש״ של העיתון ״ישראל היום״. בשנה הבאה יתקיימו בחירות בישראל, ובכללי אף פעם לא משעמם, אז זה עיתוי טוב", כך עדכן הבוקר עמית סגל את עוקביו. המעבר של סגל מסקרן, ומגיע לאחר ספקולציות רבות שהועלו לגבי עזיבה שלו את חדשות 12 והצטרפות לעכשיו 14. 

ננסה להבין קצת האם המהלך ישנה את שכר החודשי של סגל. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות לאחרונה דיברו על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה. אין נתונים רשמיים על שכרו המדויק בחדשות 12, אך לפי הערכות שונות, שכרו החודשי הוא כ-150,000 שקל, וכ-2 מיליון שקל בשנה. בנוסף, כתב סגל ספר מצליח, "סיפורה של הפוליטיקה הישראלית", שיצא לאור באוגוסט 2021 בהוצאה עצמית. הספר זכה להצלחה מסחרית מרשימה, עם מכירת כ-10,000 עותקים בתוך 48 השעות הראשונות להשקתו, כך שגם ספרו מהווה עבורו ערוץ הכנסה. 

וכמובן, בנוסף לטלוויזיה ולספר, סגל מציע לציבור סדרת הרצאות, ובמידה ותזמינו אותו להרצאה, התשלום יהיה בגובה של עשרות אלפי שקלים. כל זה, אינו כולל את הכנסותיו מכתיבת הטור, שכאמור, שינה את משכנו ועזב את "ידיעות אחרונות" לטובת "ישראל היום", וניתן להעריך ששכרו רק השתפר בעקבות המעבר. 

סגל הוא דמות שמעוררת מחלוקת וסערה בקרב גורמים שונים וכך היה מעורב במספר תביעות דיבה, בין היתר זכה בפיצוי של 120 אלף שקל מעומר נחמני על פרסומים פוגעניים ברשת. הוא עצמו נתבע על ידי הדס קליין בעקבות טור ב"ידיעות אחרונות", ובשנת 2015 זכה בתביעה שהגיש נגדו אורן חזן בעקבות תחקיר על מעשיו בבולגריה. לאחרונה גם הגיש תביעה נגד פאולה רוזנברג בגין טענות שפרסמה נגדו.

סגל (בן 43) החל את דרכו העיתונאית בשנת 1998 במקומון הירושלמי "כל העיר", ובהמשך עבר לשמש ככתב בתחנת גלי צה"ל. בשנת 2006 הצטרף לחברת החדשות של ערוץ 2 (כיום חדשות 12). הוא מחזיק בתואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ובתואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטי קולג' לונדון.