סערת נתוני הגלישה בסלולר: ביקורת על mako, ולמה רק 4 אפליקציות פורסמו?
מאז יום חמישי סוערות הרוחות בקרב אתרי התוכן בישראל
אוכלוסיית גולשי המובייל בישראל עומדת על כ-2.7 מיליון איש שונים, שגולשים באתרים מותאמי מובייל ובאפליקציות, לפחות אחת לחודש. הוועדה למדרוג באינטרנט פרסמה ביום חמישי לראשונה את נתוני הגלישה במובייל: בין היתר פרסמה שמות של 9 מתוך 13 אתרים מותאמי מובייל, ורק 4 אפליקציות (שתיים מהן של mako) מתוך 29. הסיבה: לכל אתר עומדת הזכות לסרב לפרסום הנתונים למשך 3 חודשים.
בקטגוריית האפליקציות הובילה זו ynet עם 725 אלף גולשים שונים, מול אפליקציית mako-tv עם 378 אלף גולשים ואפליקציית mako.co.il עם 297 אלף. הרביעית הייתה 'ספורט5' עם 202 אלף גולשים.
נתוני הגלישה באפליקציות (מקור: הוועדה למדרוג באינטרנט)
נתוני הגלישה באתרים המותאמים (מקור: הוועדה למדרוג באינטרנט)
ב-mako החליטו לחבר את הנתונים של 2 האפליקציות שלהם, ועליהם להוסיף את נתוני הגלישה באתר המותאם - שם מספר הגולשים באתר של קשת עמד על 885 אלף. בסך הכל - כך טענו ב'קשת' - מספר הגולשים עמד על 1.56 מיליון איש, גבוה מזה של ynet עם 1.522.
- פונקציה חדשה ב-mako: גרי ויתקין מונה לסמנכ"ל תפעול ראשי
- בכיר בקבוצת קשת עומר ניצני פורש לאחר 22 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה הבעייתיות בחישוב זה? ב-mako פרסמו את הנתונים as is, מבלי להתחשב בחפיפות בין גולשים באפליקציות השונות ובאתר המותאם. ל-ynet יש למשל אפליקציה אחת, אבל שם היא הובילה בענק על פני 2 האפליקציות של mako גם יחד, עם 725 אלף גולשים. מאידך, וואלה הוביל על פני mako באתרים מותאמי המובייל, אבל ביקש לא לפרסם בשלב זה את נתוני הגלישה שלו באפליקציה.
המהלך המטעה של mako, והזעם אצל הקולגות
בעקבות מודעת הפרסומת של mako בגלובס בחמישי בערב, הוציא מנכ"ל הוועדה למדרוג, גל תורג'מן הודעה בה כתב כי "הוועדה אינה מאשרת את הקביעה בחלק מהפרסומים לגבי המובילות של אתר כזה או אחר בגלישה ממכשירים ניידים". התלונות כלפי המהלך החלו להתגבר ובכירים באתרים החברים בוועדה איימו בשיחות עם תורג'מן כי הם עשויים לפרוש מהוועדה אם זו לא תפעל נגד mako.
המודעה של mako בעיתון TheMarker (סריקה)
תורג'מן שלח בסוף השבוע מכתב ארוך לכלל האתרים בו תקף את המהלך של mako: "לצערי, במקום לחגוג את ולנצל את המומנטום של פרסום נתוני המובייל לצד העלייה היפה מאוד בנתוני הוודיאו של כלל האתרים, עסקתי במה שברק (ברק קלמנוביץ' מ-ynet, א"כ) כינה ובצדק - פארסה... אתמול בלילה והבוקר קיימתי שיחות ארוכות עם mako בסיכומם התחייבה לעצור את המשך קמפיין המודעות המתוכנן וכן לשנות את נוסח המודעה שירדה לדפוס ואמורה להתפרסם ב-TheMarker ביום ראשון".
- מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
- מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
לדבריו, "אין מחלוקת על כך ש-mako פעל בניגוד לכללי הוועדה, העובדות הן שעד כה פורסמה מודעה אחת בגלובס אתמול בערב (יום חמישי, א"כ) וכאמור ישנה התחייבות מצד מאקו לשינוי נוסח המודעה הקרובה ב-TheMarker כך שתעמוד בכללי הוועדה... לעניין הטיפול בהפרה מטעם mako בפרסום המודעה היחידה עד כה בגלובס, אני מותיר את שיקול הדעת וההחלטה בנושא בידי הוועד המנהל כמתחייב בתקנון. בסופו של יום הוועדה הוקמה על ידיכם ואתם אלו האמורים למצוא את הדרך להתקיים יחד".
אגב, אין זו הפעם הראשונה בה מפרסם mako נתונים שהדעות לגביהן מוטלות בספק. ב-16 ביוני עלה באתר באנר בו צוין כי mako נהנה ממיליון גולשים ביום, בעוד שעל פי נתונים רשמיים מספר הגולשים היומי באתר עמד על כ-320 אלף. "גם אז התפלק להם נתון לא מדויק במיוחד", עקצו גורמים בתעשייה את אותו פרסום.
ולמה רק 4 מתוך 29 אפליקציות פורסמו?
ביקורת קשה הוטחה בקרב גורמים שונים, הן באתרים שביקשו כי נתוני הגלישה באפליקציות שלהן לא יפורסמו, והן בוועדה למדרוג שהחליטה לפרסם את הנתונים למרות שהם חלקיים ביותר וגורמים לדיסאינפורמציה.
וואלה הוא אחד האתרים שספג את הביקורת הקשה ביותר. שמו של האתר - שמוביל באופן תדיר בשנים האחרונות את טבלת האתרים הישראלים הפופולאריים (
"אתה רק יכול להעלות על הדעת למה הם פתאום לא מופיעים", אמר גורם המכיר את הפרטים. "כשנוח להם, השם שלהם יופיע, וכשלא - אז הם נעלמים".
אבל הביקורת לא נעצרה בוואלה ובחברותיה. הוועדה למדרוג ספגה בעצמה ביקורת על כך שבחרה לפרסום את הנתונים החלקיים. ביום חמישי עוד עמדו בכיריה מאחורי ההחלטה השנויה במחלוקת, אולם עם חלוף השעות, גם בוועדה הבינו כי טעו. "לגבי הביקורת שהושמעה היום מחלקכם על כך שאפשרתי לחלק מהאתרים לפרסם נתונים חלקיים במובייל", כתב המנכ"ל תורג'מן, "בדיעבד - מדובר בהחלטה שגויה. השיקולים שהדריכו אותי בזמן קבלת ההחלטה היו לצאת עם פרסום של מספר אתרים גדול ככל האפשר. החל מהחודש הבא יפורסמו רק אתרים שיסכימו לפרסום כלל נתוניהם באתר המותאם ובאפליקציות".
גורם בוואלה: "לוקח זמן לעדכן את הקוד"
גורם בוואלה זועם על הטענות: "הרי מאפשרים לכל האתרים 3 חודשים עד לפרסום המוחלט של הנתונים, מדובר על פרק זמן של הערכות ובדיקות, אז מה הטענה הזאת כלפינו? לוואלה יש עשרות גרסאות של אפליקציות, VOD, האתר, גרסאות שונות של סמארטפונים, והליך הטמעת הקוד של גימיוז (החברה שאחראית על מדידת האתרים א"כ) התחיל מאוחר, ולוקח זמן עד שהגולשים מעדכנים את הגרסה לזאת עם הקוד של גימיוז. פשוט היה פער גדול בין הנתונים שלנו לבין הנתונים של הוועדה, פער שיצמצם".
גם בוואלה עולה ביקורת על החלטת הוועדה לפרסם את הנתונים החלקיים. לדברי אותו גורם, "וואלה ביקש מהוועדה להמתין עם הפרסום עד לסוף השנה, אז יוכלו כל האתרים להתארגן, אבל היו גורמים שיבקשו לפרסם את הנתונים כמה שיותר מהר, למשל mako, שרצה להתפאר בנתוני הגלישה במובייל עם העונה של 'האח הגדול', מה שדווקא לא תרם לו יותר מדי".
mako: "המהפך קשה לראשי וואלה"
ולמטבע יש גם צד אחר. למרות מכתבו של תורג'מן, ב-mako ממשיכים עמוד מאחורי בסיס טענותיהם כפי שהוצגו במודעות הפרסומת. "עם פרסום נתוני המובייל, האמת יוצאת לאור", נמסר לאייס. "mako מוביל על וואלה באפליקציות, על ynet באתר המותאם ובסך הגלישה במובייל הוא האתר המוביל. מובן שהמהפך קשה לראשי וואלה והם מנסים לקעקע אותו תוך ניצול שליטתם בוועדת המדרוג".
- 3.מיכאל 19/08/2013 10:12הגב לתגובה זומילא אתם ממציאים לעצמכם נתונים... אבל לפרסם אותם ולעשות לעצמכם נזק? לא חבל? תלמדו לעבוד!
- 2.פתאום יש אתרים טובים ממנו בהרבה (ל"ת)וואלה בפאניקה 18/08/2013 20:18הגב לתגובה זו
- 1.תפו תפו תפו תפוזינה 18/08/2013 17:33הגב לתגובה זובפורומים בסלולר... ממוקדי מטרה! מפולחים! מחפשים תשובה!

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים
מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים,
ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.
פריים טיים
להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים"
שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד
הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את
הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום
האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג
ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
