התשובה אצל גדי מרגלית? טענות שלפ"ם שאינה משקיעה בפרסום במדיה בערבית
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיימה היום (יום ד') דיון מיוחד במצבה של התקשורת הערבית בישראל. בדיון הועלו טענות מצד גופי תקשורת ערביים כלפי לשכת הפרסום הממשלתית, על כך שזו ממעטת לפרסם במדיה הערבית.
יוזם הדיון, ח"כ עיסאווי פריג', אמר כי מצבה של התקשורת בשפה הערבית בישראל הוא בכי רע. ח"כ פריג' ציין כי לפני שנה התקיימה בכנסת ישיבה דומה אולם מאז נראה שדבר לא השתנה. יו"ר הוועדה, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אמר כי הוועדה תשים את הנושא על סדר יומה, במטרה לקדם שיתוף פעולה בין המנהיגות הפרטית למנהיגות הממשלתית, בכדי להביא לשיפור המצב.
מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, אמר כי תעשיית הפרינט בשפה הערבית נמצאת במצוקה, ודרושה תמיכה של קרן מסודרת על מנת שהיא תמשיך להתקיים. לדבריו, לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) לא מעלה מספיק קמפיינים בתקשורת בערבית וכך גם לא מגיעים לגופי המדיה מספיק תקציבים. עם זאת הוא הוסיף כי דווקא תעשיית הפרסום המסחרי לומדת להכיר את החברה הערבית, אך עדיין יש מקום לשיפור. לדבריו, גם ערוץ הטלוויזיה בשפה הערבית, הלא טיוי, עדיין מקרטע למרות שהושקעו בו מיליוני שקלים.
פרח הציע לעגן משאבים לטובת הפקות מקור בשפה הערבית, כשם שנעשה לטובת הפקות מקור בשפה האמהרית. המשנה למנכ"ל רשת, שאול מגנזי התייחס לערוץ הערבי, שרשת שותפה בו, ואמר כי עד כה הושקעו בו למעלה מ-10 מיליון שקלים. לדבריו, הבעיה נעוצה בעובדה שיש לו 8 בעלי מניות. עוד הוא הוסיף כי ההשקעה נבעה מרצון לקדם את החברה הערבית וכי רשת אף מוכנה להגדיל את חלקה בערוץ ולהזרים עוד כסף.
יו"ר ועדת המדיה במליאת רשות השידור, עאטף כיוף, ציין מנגד כי ברשות השידור יש צמיחה של השידור בערבית והדבר בא לידי ביטוי גם בתקציבים. לדבריו, אם בין 2001 ל-2010 עמד התקציב השנתי על 3 מיליון שקל אז בשנתיים האחרונות הוא עלה ל-14 מיליון שקל בשנה.
מנכ"ל רדיו א-שמס, סוהיל כראם, האשים כי רשות השידור פעלה ופועלת "מטעם" השלטון. הוא הצטרף לביקורת על העדר הפניית משאבים של לפ"מ לתקשורת בערבית. מנכ"ל כול אל ערב, פאיז אשתיווי, ציין כי מצב הפרינט בכי רע וגם האינטרנט לא מביא את הישועה. ח"כ מסעוד גנאים מתח גם הוא ביקורת על לפ"מ. הוא הוסיף כי "היחס של הממשלה לתקשורת הערבית הוא חלק מהיחס של לאוכלוסייה הערבית פלסטינית במדינה".
יו"ר הוועדה, פרופ' ברוורמן, אמר כי בכוונתו לפנות למנהל לפ"מ, גדי מרגלית, ולדרוש ממנו הסברים באשר לטענות שעלו בדיון. הוא הוסיף כי בכוונת הוועדה להמשיך לעקוב אחר הנושא, על מנת לקדם פתרונות שיאפשרו שילוב כוחות בין היוזמה הפרטית לממשלה, לטובת קידום התקשורת בשפה הערבית.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14
אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.
המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים.
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג
ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריים טיים והנפילה של ערוץ 13
אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.
