התשובה אצל גדי מרגלית? טענות שלפ"ם שאינה משקיעה בפרסום במדיה בערבית

כך עולה מדיון בועדת הכלכלה על מצב התקשורת הערבית. ח"כ מסעוד גנאים: "יחס הממשלה לתקשורת הערבית - חלק מיחסה לאוכלוסייה הערבית במדינה"
משה בנימין |
נושאים בכתבה לפ"מ

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיימה היום (יום ד') דיון מיוחד במצבה של התקשורת הערבית בישראל. בדיון הועלו טענות מצד גופי תקשורת ערביים כלפי לשכת הפרסום הממשלתית, על כך שזו ממעטת לפרסם במדיה הערבית.

יוזם הדיון, ח"כ עיסאווי פריג', אמר כי מצבה של התקשורת בשפה הערבית בישראל הוא בכי רע. ח"כ פריג' ציין כי לפני שנה התקיימה בכנסת ישיבה דומה אולם מאז נראה שדבר לא השתנה. יו"ר הוועדה, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אמר כי הוועדה תשים את הנושא על סדר יומה, במטרה לקדם שיתוף פעולה בין המנהיגות הפרטית למנהיגות הממשלתית, בכדי להביא לשיפור המצב.

מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, אמר כי תעשיית הפרינט בשפה הערבית נמצאת במצוקה, ודרושה תמיכה של קרן מסודרת על מנת שהיא תמשיך להתקיים. לדבריו, לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) לא מעלה מספיק קמפיינים בתקשורת בערבית וכך גם לא מגיעים לגופי המדיה מספיק תקציבים. עם זאת הוא הוסיף כי דווקא תעשיית הפרסום המסחרי לומדת להכיר את החברה הערבית, אך עדיין יש מקום לשיפור. לדבריו, גם ערוץ הטלוויזיה בשפה הערבית, הלא טיוי, עדיין מקרטע למרות שהושקעו בו מיליוני שקלים.

פרח הציע לעגן משאבים לטובת הפקות מקור בשפה הערבית, כשם שנעשה לטובת הפקות מקור בשפה האמהרית. המשנה למנכ"ל רשת, שאול מגנזי התייחס לערוץ הערבי, שרשת שותפה בו, ואמר כי עד כה הושקעו בו למעלה מ-10 מיליון שקלים. לדבריו, הבעיה נעוצה בעובדה שיש לו 8 בעלי מניות. עוד הוא הוסיף כי ההשקעה נבעה מרצון לקדם את החברה הערבית וכי רשת אף מוכנה להגדיל את חלקה בערוץ ולהזרים עוד כסף.

יו"ר ועדת המדיה במליאת רשות השידור, עאטף כיוף, ציין מנגד כי ברשות השידור יש צמיחה של השידור בערבית והדבר בא לידי ביטוי גם בתקציבים. לדבריו, אם בין 2001 ל-2010 עמד התקציב השנתי על 3 מיליון שקל אז בשנתיים האחרונות הוא עלה ל-14 מיליון שקל בשנה.

מנכ"ל רדיו א-שמס, סוהיל כראם, האשים כי רשות השידור פעלה ופועלת "מטעם" השלטון. הוא הצטרף לביקורת על העדר הפניית משאבים של לפ"מ לתקשורת בערבית. מנכ"ל כול אל ערב, פאיז אשתיווי, ציין כי מצב הפרינט בכי רע וגם האינטרנט לא מביא את הישועה. ח"כ מסעוד גנאים מתח גם הוא ביקורת על לפ"מ. הוא הוסיף כי "היחס של הממשלה לתקשורת הערבית הוא חלק מהיחס של לאוכלוסייה הערבית פלסטינית במדינה".

יו"ר הוועדה, פרופ' ברוורמן, אמר כי בכוונתו לפנות למנהל לפ"מ, גדי מרגלית, ולדרוש ממנו הסברים באשר לטענות שעלו בדיון. הוא הוסיף כי בכוונת הוועדה להמשיך לעקוב אחר הנושא, על מנת לקדם פתרונות שיאפשרו שילוב כוחות בין היוזמה הפרטית לממשלה, לטובת קידום התקשורת בשפה הערבית.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.