בלי בועת הנדל"ן, בלי קוטג': האירועים הכלכליים נדחקו החוצה
האירוע שקיבל את מירב תשומת הלב בסדר היום התקשורתי ברבעון השני של שנת 2018 הינו סקירת העימותים בעזה, יותר מהמונדיאל. כך עולה מסקירה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה ופורסמה היום (ד'). נתון זה עשוי להסביר גם את כמות החשיפות הגבוהה שקיבלו ראש הממשלה ושר הביטחון בתקשורת ביחס לפוליטיקאים אחרים במהלך המחצית הראשונה של השנה.
פחות עניין בכלכלה
בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה בסיקור התקשורתי בנושאי צרכנות, דיור ויוקר המחייה. מחאת הקוטג' שהחלה את דרכה באוהל בשדרות רוטשילד בתל אביב, הגיעה לכותרות של כל מהדורות החדשות ושינתה את לוח השידורים של ערוצי הטלוויזיה, תחנות הרדיו, העיתונים ואתרי האינטרנט גרמו להתעוררות של דור ה-Y ועוד רבים אחרים שמודאגים מעתידם הכלכלי.
על פי הנתונים, נושא יוקר המחייה ממשיך לרדת על אף כמה העלאות מחירים שזכו לסיקור שולי, וגם נושא הדיור שהוביל את סדר היום הכלכלי נחלש משמעותית בחודשים האחרונים. למעשה, על פי יפעת, הרבעון השני של שנת 2018 הינו הרבעון הראשון בשלוש השנים האחרונות בו אף אירוע או נושא כלכלי לא התברג לרשימת 20 האירועים המובילים בסיקור התקשורתי.
כתבי צרכנות הפכו ללהיט התורן ולדבר החם של מהדורות החדשות ומפינות מנומנמות בתוכניות הבוקר הם הפכו לכתבים בכירים בכל דסק חדשות וניתן היה לחשוב שהנושאים שעל סדר היום הציבורי יזכו לחשיפה ראוייה באמצעי התקשורת. אולם הדירוג של 20 הנושאים המסוקרים ביותר במדיה ברבעון השני של השנה מראה תמונת מצב שונה לחלוטין.
- רפורמה מרוככת בדרך? לוין חותר לפשרה וזה יכול לעשות רק טוב לשווקים
- ח"כ אמסלם: "הממשלה אינה מתפקדת, נביא 65 מנדטים ונשלוט כראוי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא קונים דירה במחיר בועה?
במציאות שבה מחירי הדירות הינם כלוט בערפל ושר האוצר, משה כחלון מנסה לכל הפחות לעצור את עליית מחירי הדירות, עלול להיווצר הרושם שזה הנושא החם ביותר ולכן גם המסוקר ביותר, אם גם אתם שותפים למחשבה זו, הרי שצפויה לכם הפתעה.
בדירוג של 20 האירועים הבולטים בתקשורת ברבעון השני של השנה אין כל אזכור לבועת הנדל"ן. לפי הרשימה הנושא המדובר ביותר באמצעי התקשורת הוא העימותים בעזה.
אם נמשיך לסקור את האירועים הבולטים נראה שהאירוע השני המוזכר ביותר הוא כמובן אחד משני האירועים הגלובליים הגדולים ביותר בעולם, גביע העולם בכדורגל, המונדיאל. במציאות שבה מערכת ה-VAR שנכנסה לשימוש לראשונה ברוסיה והורידה כמעט לאפס את טעויות השיפוט המשמעותיות, הפך הסיקור של המשחקים לעסוק בכדורגל עצמו כמעט לחלוטין. אולם גם ובעיקר במהלך אירוע גלובלי כמו המונדיאל יש מקום לדבר על עלויות של טיסות, מלונות וכמובן על מחירם של הכרטיסים לצד ההשפעה הצרכנית.
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- תעשייה אווירית, רפאל, אלביט מערכות - מי קיבלה יותר פרסים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
לא גלובליים כמו שחשבנו
אם נעבור מרמת המיקרו, בחינה של אירוע בודד, אל המאקרו, בהסתכלות על כל הרשימה, נוכל לראות כי רק 14 מתוך 20 האירועים עוסקים בישראל באופן ישיר. בנוסף, אם נכליל את פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן ואת המלחמה בסוריה המספר יעלה ל-16 אירועים.
בנוסף, 4 אירועים מתוך הרשימה קשורים לתרבות וספורט ושלושה מהם עוסקים בזווית הישראלית: אירועי יום העצמאות של המדינה, האירוויזיון והזכיה של נטע ברזילי, ההגעה / אי הגעה של נבחרת ארגנטינה לישראל, והאירוע הרביעי הוא המונידאל.
אופוזיציה שקטה מדי
ביפעת בדקו גם את מספר ההופעות של 20 הפוליטיקאים המובילים במדיה המשודרת במהלך המחצית הראשונה של השנה. נוכח העניין הרב שעוררו העימותים בעזה ברבעון החולף, ניתן להבין מדוע חברי הכנסת שבלטו במספר ההופעות שלהם (ראיונות וקטעי וידאו) במדייה המשודרת (לא כולל אזכורים) הם ראש הממשלה, בנימין נתניהו עם 2,950 הופעות במחצית הראשונה של השנה ושני אחריו בפער ניכר מגיע אביגדור ליברמן עם 1,050 הופעות בלבד, יחס של כמעט 3 ל-1 לטובת ראש הממשלה.
על פי הנתונים, העשירייה הראשונה נשלטת על ידי 8 פוליטיקאים מהימין, אחת מהשמאל (תמר זנדברג) ויאיר לפיד מהמרכז.
סכימה של מספר ההופעות בתקשורת מעידה שהנתח התקשורתי של הקואליציה עומד במחצית הראשונה של השנה על 78% אל מול 22% בלבד של חברי האופוזיציה. ניתן לראות את הנחיתות התקשורתית של האופוזיציה בכך שרק ארבעה מנציגיה התברגו לצמרת 20 המובילים במדד החציוני.

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ-250 טיסות שבועיות ל-25 יעדים בינלאומיים
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ־250 טיסות שבועיות ל־25 יעדים בינלאומיים. מפת היעדים כוללת מגוון רחב של ערים מובילות באירופה, יעדים במזרח הרחוק ובצפון אמריקה, וכן טיסות ליעדים חורפיים עבור חופשות סקי. העונה הקרובה
משלבת בין יעדים חדשים שהושקו לאחרונה, בהם בנגקוק, ויאטנם, מינכן וליסבון, לבין יעדים ותיקים ואהובים על הקהל הישראלי. החברה מציינת כי מושם דגש על שעות טיסה נוחות, במטרה להתאים עצמה לצרכי הנוסעים. בין היתר, ארקיע תפעיל חמש טיסות שבועיות לפריז וחמש טיסות שבועיות
ללונדון (סטנסטד), כולן בשעות שנחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשוק.
עוז ברלוביץ', מנכ"ל 'ארקיע ', מסר : "אנחנו גאים להציג ללקוחותינו לוח טיסות עשיר לעונת הסתיו והחורף, הכולל שילוב של יעדים קלאסיים לצד יעדים חדשים
ואטרקטיביים בדגש מיוחד על שעות טיסה נוחות והטובות ביותר. 'ארקיע' ממשיכה כל העת להתרחב ותמשיך להציע לקהל הישראלי מפת יעדים רחבה ומגוונת עם דגש על שיפור השירות בחברת התעופה הצומחת ביותר בישראל“.
לפני כחודש, הודיעה חברת התעופה ארקיע על הרחבת פעילותה במזרח הרחוק עם שני יעדים חדשים: טיסות ישירות לבירת וייטנאם האנוי, וחידוש הקו לבנגקוק שבתאילנד. שני הקווים יופעלו במטוסי Airbus A330 רחבי גוף, הכוללים שלוש מחלקות ישיבה: תיירים, תיירים פלוס ומחלקת עסקים עם מושבים שנפתחים למיטה מלאה עד לשני מטרים. הקו להאנוי, צפוי להפוך את ארקיע לחברת התעופה הישראלית היחידה עם טיסות ישירות ליעד הזה, יחל לפעול ב־5 בינואר 2026 במתכונת שבועית בימי שני, עם תוספת טיסה שבועית נוספת מתוכננת לחודש מרץ. זמן הטיסה להאנוי יעמוד על כ־11 שעות ו־35 דקות, והחזרה על כ־12 שעות ו־30 דקות. מחירי הכרטיסים יתחילו מ־699 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים. הקו לבנגקוק יחודש ב־25 בנובמבר 2025, עם שתי טיסות שבועיות בימי שני ורביעי (שיעברו לימי שני ושישי החל מינואר 2026). משך הטיסה לבנגקוק יעמוד על כ־10 שעות ו־45 דקות, ובחזור כ־11 שעות ו־25 דקות. מחירי הכרטיסים יחלו מ־499 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים.
בנוסף, בימים האחרונים, התבשרנו על חזרתם לפעולה של רוב החברות הבינלאומיות, וכולנו מצפים לבשורה גדולה, שתחזיר את השוק לתחרותיות שראינו בעבר, ושנחזה בירידת מחירים דרמטית וגם הרבה יותר אופציות וגמישות בטיסות. זה מגיע אחרי תקופה ארוכה של תלות כמעט מוחלטת בחברות ישראליות, ובעיקר באל על שניצלה את המצב והקפיצה את מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים. בקצב הזה טיסות לניו יורק ב-700 דולר, או לונדון סביב 100 דולר יכולים להיות אולי משהו שנראה כאן כבר בחורף הקרוב.
- ארקיע פותחת קווים למזרח הרחוק: האנוי ובנגקוק
- בעקבות הלחץ הציבורי: אל על תאפשר החזר בכרטיס, ארקיע וישראייר עדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהצד השני, לאחר סיום מבצע "עם כלביא", ענף התעופה כולו עמד בפני משבר ובאחד הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת דרש מנכ"ל ארקיע הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף.