6 אלף דירות בדרך לירושלים - אבל מי יבנה ומתי?
התוכנית השאפתנית להקמת שכונת מגורים חדשה על רכס לבן כוללת אלפי דירות, שטחים פתוחים ומוקדי תעסוקה, ונועדה לתת מענה למחסור בדיור בבירה. אבל מאחורי ההצהרות - עדיין אין לוחות זמנים ברורים, מודל לבניה צפויה או התחייבות למימוש בפועל. האם מדובר בבשורה אמיתית? וגם - רמות המחירים באזור ועסקאות אחרונות
תכנית 'רכס לבן', שעתידה לבנות שכונת מגורים חדשה בדרום-מערב ירושלים, מתקדמת שלב. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשיתוף עם עיריית ירושלים, הציגו לאחרונה את עקרונות התכנית במסגרת "שולחן עגול" בוועדה לתכניות מועדות לדיור (הוותמ"ל). על הפרק: תוספת של כ-6 אלף דירות
חדשות בשטח הררי הסמוך לצומת אורה.
שטח התוכנית משתרע על כ-1.1 אלף דונם, אך רק כ-290 מתוכם מיועדים לפיתוח בפועל. היתר מיועדים להישאר כשטחים פתוחים. האזור מאופיין במקומות תלולים, חורשות קיימות, תחנת דלק ומספר מבנים חקלאיים. ברמ"י מדגישים כי הפיתוח
ייעשה תוך שמירה על ערכי הטבע וניסיון "לרכך" את המעבר בין אזורי הבנייה לשטחים הפתוחים שמקיפים את האתר. עם זאת, מדובר בשטח רגיש מבחינה נופית, וגורמים סביבתיים כבר הביעו בעבר הסתייגות מקידום בינוי משמעותי באזור זה.
התוכנית מציעה הקמה של כ-6 אלף דירות
בבניינים שיגיעו עד לגובה של 24 קומות. תמהיל הדירות כולל שיעור גבוה יחסית של יחידות קטנות: כ־30% מהדירות יהיו עד 80 מ"ר, ועוד כ־5% יהיו דירות קטנות מאוד - עד 55 מ"ר. מדובר בצעד מעניין שמאפשר מענה לצעירים וליחידים, אך גם מעורר שאלות: האם הדירות הללו יימכרו במחירים
סבירים, או שמא יהיו נחלתם של 'ילדי העשירים'. בנוסף וכפי שצוין לעיל - קיים סיכוי לא קטן שכל הפרויקט השאפתני יישאר בגדר תכנון "על הנייר" בלבד.
אם וכאשר הפרויקט יצא לדרך, הבינוי יתבצע בצפיפות של כ־55 יח"ד לדונם נטו, ויתפרש לאורך המורדות הדרומיים של
הרכס, באמצעות מבנים ארוכים (בלוקים), שביניהם יוקם שטח ציבורי ירוק שיכלול גם חזיתות מסחריות בקומת הקרקע.
תכנון שישלב תחבורה ציבורית ומסחר
לב התוכנית כולל שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) מוארך שיחבר את
מרכז השכונה לתחנת הרכבת הקלה המתוכננת בצומת אורה. בנוסף, בצפון השכונה מתוכנן מוקד עירוני משולב - תעסוקה, מסחר, מגורים ודיור מיוחד. שינסה לנצל את הקרבה למעיינות ולשטחים פתוחים מדרום.
הדגש בתכנון הוא על תחבורה ציבורית, הליכה רגלית ושימוש באמצעים
קלים כמו קורקינטים ואופניים חשמליים. גם מערך הכבישים יתוכנן כך שיתעדף תחבורה ציבורית ויקל על מעבר בין האמצעים השונים. אולם למרות השאיפה ל"עירוניות מתקדמת", עדיין לא ברור מתי תוקם תחנת הרכבת בפועל? מה יקרה אם התשתיות לא יושלמו בזמן? ומה יבטיח שהתכנון השאפתני
אכן יתממש בשטח.
רמות המחירים באזור
דירת 3 חדרים עולה כ-1.95 מ' שקל. דירת 4 חדרים כ-2.7 מ' שקל ו-5 חדרים באזור ה-3 מ' שקל. המחיר הממוצע למטר עומד על כ-35 אלף שקל. ותשואת השכירות לשנה באזור ה-2.3%, נמוך יחסית. מחיר שכירות לדירה ממוצעת יעמוד על כ-4.2-4.3 אלף שקל. לפי אתר הנדל"ן - עליית המחירים באזור ב-5 השנים האחרונות הייתה 50%. זה המון ביחס לשכנותיה.
עסקאות אחרונות
ברחוב דהומיי 10, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.3 מ' שקל. מדובר על דירת 4.5 חדרים בשטח של כ-80 מ"ר שנמצאת בקומה החמישית.
ברחוב קולומביה 30, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 3 מ' שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-95 מ"ר שנמצאת בקומה הרביעית.
ברחוב פנמה 4, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.945 מ' שקל. מדובר על דירת 3 חדרים בשטח של כ-45 מ"ר שנמצאת בקומה השלישית.
ברחוב עמינדב 3, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 6.82 מ' שקל. מדובר על דירת 5 חדרים בשטח של 145 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.
ברחוב עמינדב 4, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 4.555 מ' שקל. מדובר על דירת 3.5 חדרים בשטח של כ-114 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.
- 2.אנוניfמי 17/06/2025 10:06הגב לתגובה זושתבנו מגדלים של 100 קומות לפחות. ככה הטיל הבא יהרוג 1000 איש במקום 5 בבית פרטי.אין מקום חברה הכל חנוק. אין איפה לגור.......אין בעיה...המכגלים האלה יהיו מלכודת מוות וקוראתלכל משגר טילים להוריד את הדבילים הבאים מסדכ החיים.
- 1.אנונימיf 10/06/2025 10:01הגב לתגובה זותבינו הם שולטים במועצהו כל הועדות החשובות. החילונים קונים כמו מפגרים. נותנים להם כמה שנים של שירות טוב ואחכ מדרדרים את הכל. החילונים מוכרים בזול בשביל לברוח ואז החרדים קונים בזול.
- אנונימי 10/06/2025 14:15הגב לתגובה זוהחילונים מוכרים בזול בשביל לברוח גם לטענתך כל השכונות שהתחרדו היו א. שכונות ותיקות ושבורות. רמות נווה יעקב וכו ב. עובדתית כשהמגזר החרדי קונה המחירים בשכונה מזנקים. ג. שכונות שלמות הופכות למגדלים בפינוי בינוי שאין לחרדים שם דריסת רגל. אבל הכי כיף לתלות את כל הצרות במגזר החרדי
- ע 17/06/2025 10:09השכונות של החרדים הכל עשר שם. למה כי החרדים שולטים במועצה ונותנים להם כסף .ואיפה שיש חילונים מגרשים אותם כי הרמה זבל. נראה אותכם עושים פינוי פינוי בבית וגן ומגרשים את החרדים כי ימכרו ביוקר. נראה אותכם....כל החרדים דמעות תנין.

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות
התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות
ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם" אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.
כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר.
ירידות מחירים במרכז
הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.
בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%. הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.
- 740 דירות חדשות בת"א: אושרה תוכנית של מטרופוליס
- 378 דירות חדשות בר"ג: תוכנית ההתחדשות יוצאת לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר. העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.

כמה עולה דירת 4 חדרים בפתח תקווה?
על מחירי הדירות בנתניה, בת ים ופתח תקווה
מחירי הדירות בתל אביב בקצב ירידה שנתי של כ-9% - מחירי הדירות בת"א בצניחה - על ההמשך ועל הפיל שבחדר, בערים הסובבות הירידה קצת נמוכה. מרגישים את זה גם במעגלים קצת מרוחקים יותר. בדקנו הפעם עסקאות אחרונות בפתח תקווה, נתניה ובת ים.
פתח תקווה
ברחוב ברוריה 8, דירת
4.5 חדרים, 111.9 מ"ר, קומה שישית, נמכרה ב־3.15 מיליון שקל
(28.2 אלף ש"ח למ"ר).
ברחוב בייליס
20, דירת 4 חדרים, 86 מ"ר, קומה שישית, נמכרה ב־2.76 מיליון שקל
(32.1 אלף ש"ח למ"ר).
ברחוב הרב
צבי יהודה 7, דירת 5 חדרים, 115.1 מ"ר, קומה רביעית, נמכרה ב־3.37 מיליון שקל
(29.3 אלף ש"ח למ"ר).
- דירה בהנחה - האם כדאי לכם לחכות להגרלה או לחפש דירה?
- מחירי הדירות בירושלים בשיא כל הזמנים - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברחוב י"ז הבנים 7, דירת 3.5 חדרים, 74.8 מ"ר, קומה שלישית, נמכרה ב־2.18 מיליון שקל
(29.1 אלף ש"ח למ"ר).
