6 אלף דירות בדרך לירושלים - אבל מי יבנה ומתי?
התוכנית השאפתנית להקמת שכונת מגורים חדשה על רכס לבן כוללת אלפי דירות, שטחים פתוחים ומוקדי תעסוקה, ונועדה לתת מענה למחסור בדיור בבירה. אבל מאחורי ההצהרות - עדיין אין לוחות זמנים ברורים, מודל לבניה צפויה או התחייבות למימוש בפועל. האם מדובר בבשורה אמיתית? וגם - רמות המחירים באזור ועסקאות אחרונות
תכנית 'רכס לבן', שעתידה לבנות שכונת מגורים חדשה בדרום-מערב ירושלים, מתקדמת שלב. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשיתוף עם עיריית ירושלים, הציגו לאחרונה את עקרונות התכנית במסגרת "שולחן עגול" בוועדה לתכניות מועדות לדיור (הוותמ"ל). על הפרק: תוספת של כ-6 אלף דירות
חדשות בשטח הררי הסמוך לצומת אורה.
שטח התוכנית משתרע על כ-1.1 אלף דונם, אך רק כ-290 מתוכם מיועדים לפיתוח בפועל. היתר מיועדים להישאר כשטחים פתוחים. האזור מאופיין במקומות תלולים, חורשות קיימות, תחנת דלק ומספר מבנים חקלאיים. ברמ"י מדגישים כי הפיתוח
ייעשה תוך שמירה על ערכי הטבע וניסיון "לרכך" את המעבר בין אזורי הבנייה לשטחים הפתוחים שמקיפים את האתר. עם זאת, מדובר בשטח רגיש מבחינה נופית, וגורמים סביבתיים כבר הביעו בעבר הסתייגות מקידום בינוי משמעותי באזור זה.
התוכנית מציעה הקמה של כ-6 אלף דירות
בבניינים שיגיעו עד לגובה של 24 קומות. תמהיל הדירות כולל שיעור גבוה יחסית של יחידות קטנות: כ־30% מהדירות יהיו עד 80 מ"ר, ועוד כ־5% יהיו דירות קטנות מאוד - עד 55 מ"ר. מדובר בצעד מעניין שמאפשר מענה לצעירים וליחידים, אך גם מעורר שאלות: האם הדירות הללו יימכרו במחירים
סבירים, או שמא יהיו נחלתם של 'ילדי העשירים'. בנוסף וכפי שצוין לעיל - קיים סיכוי לא קטן שכל הפרויקט השאפתני יישאר בגדר תכנון "על הנייר" בלבד.
אם וכאשר הפרויקט יצא לדרך, הבינוי יתבצע בצפיפות של כ־55 יח"ד לדונם נטו, ויתפרש לאורך המורדות הדרומיים של
הרכס, באמצעות מבנים ארוכים (בלוקים), שביניהם יוקם שטח ציבורי ירוק שיכלול גם חזיתות מסחריות בקומת הקרקע.
תכנון שישלב תחבורה ציבורית ומסחר
לב התוכנית כולל שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) מוארך שיחבר את
מרכז השכונה לתחנת הרכבת הקלה המתוכננת בצומת אורה. בנוסף, בצפון השכונה מתוכנן מוקד עירוני משולב - תעסוקה, מסחר, מגורים ודיור מיוחד. שינסה לנצל את הקרבה למעיינות ולשטחים פתוחים מדרום.
הדגש בתכנון הוא על תחבורה ציבורית, הליכה רגלית ושימוש באמצעים
קלים כמו קורקינטים ואופניים חשמליים. גם מערך הכבישים יתוכנן כך שיתעדף תחבורה ציבורית ויקל על מעבר בין האמצעים השונים. אולם למרות השאיפה ל"עירוניות מתקדמת", עדיין לא ברור מתי תוקם תחנת הרכבת בפועל? מה יקרה אם התשתיות לא יושלמו בזמן? ומה יבטיח שהתכנון השאפתני
אכן יתממש בשטח.
רמות המחירים באזור
דירת 3 חדרים עולה כ-1.95 מ' שקל. דירת 4 חדרים כ-2.7 מ' שקל ו-5 חדרים באזור ה-3 מ' שקל. המחיר הממוצע למטר עומד על כ-35 אלף שקל. ותשואת השכירות לשנה באזור ה-2.3%, נמוך יחסית. מחיר שכירות לדירה ממוצעת יעמוד על כ-4.2-4.3 אלף שקל. לפי אתר הנדל"ן - עליית המחירים באזור ב-5 השנים האחרונות הייתה 50%. זה המון ביחס לשכנותיה.
עסקאות אחרונות
ברחוב דהומיי 10, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.3 מ' שקל. מדובר על דירת 4.5 חדרים בשטח של כ-80 מ"ר שנמצאת בקומה החמישית.
ברחוב קולומביה 30, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 3 מ' שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-95 מ"ר שנמצאת בקומה הרביעית.
ברחוב פנמה 4, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.945 מ' שקל. מדובר על דירת 3 חדרים בשטח של כ-45 מ"ר שנמצאת בקומה השלישית.
ברחוב עמינדב 3, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 6.82 מ' שקל. מדובר על דירת 5 חדרים בשטח של 145 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.
ברחוב עמינדב 4, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 4.555 מ' שקל. מדובר על דירת 3.5 חדרים בשטח של כ-114 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.
- 2.אנוניfמי 17/06/2025 10:06הגב לתגובה זושתבנו מגדלים של 100 קומות לפחות. ככה הטיל הבא יהרוג 1000 איש במקום 5 בבית פרטי.אין מקום חברה הכל חנוק. אין איפה לגור.......אין בעיה...המכגלים האלה יהיו מלכודת מוות וקוראתלכל משגר טילים להוריד את הדבילים הבאים מסדכ החיים.
- 1.אנונימיf 10/06/2025 10:01הגב לתגובה זותבינו הם שולטים במועצהו כל הועדות החשובות. החילונים קונים כמו מפגרים. נותנים להם כמה שנים של שירות טוב ואחכ מדרדרים את הכל. החילונים מוכרים בזול בשביל לברוח ואז החרדים קונים בזול.
- אנונימי 10/06/2025 14:15הגב לתגובה זוהחילונים מוכרים בזול בשביל לברוח גם לטענתך כל השכונות שהתחרדו היו א. שכונות ותיקות ושבורות. רמות נווה יעקב וכו ב. עובדתית כשהמגזר החרדי קונה המחירים בשכונה מזנקים. ג. שכונות שלמות הופכות למגדלים בפינוי בינוי שאין לחרדים שם דריסת רגל. אבל הכי כיף לתלות את כל הצרות במגזר החרדי
- ע 17/06/2025 10:09השכונות של החרדים הכל עשר שם. למה כי החרדים שולטים במועצה ונותנים להם כסף .ואיפה שיש חילונים מגרשים אותם כי הרמה זבל. נראה אותכם עושים פינוי פינוי בבית וגן ומגרשים את החרדים כי ימכרו ביוקר. נראה אותכם....כל החרדים דמעות תנין.

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים?
משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.
רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה.
וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.
במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.
וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

עידו חג'ג': "קצב המכירות הגבוה - תוצאה של האסטרטגיה שלנו"; החברה מכרה 166 דירות בשדה דב
מחצית מהדירות בפרויקט הדגל של החברה כבר נמכרו, מתוך 166 הדירות: 46 בחוזים חתומים ועוד 120 בקשות הצטרפות. כמו כן, בקיץ נרשמה האצה עם מכירת 60 דירות בחודשיים; "אנו רואים המשך ביקושים גבוהים לפרויקטים שלנו"
חברת חג'ג' נדל"ן חג'ג' נדלן 2.04% , העוסקת בנדל"ן יזמי, נדל"ן מסחרי ובין היתר בונה בשכונה החדשה של תל אביב - שדה דב: מספרת היום למשקיעים על עדכון לגבי המכירות בפרויקט הדגל שלה - הקרוי: FIRST. מהדיווח עולה כי מתחילת השנה שיווקה החברה כ-166 דירות במתחם, מתוכן נחתמו 46 חוזי מכר מחייבים, ולצדן נרשמו עוד 120 בקשות הצטרפות - שלב מקדים בדרך לחוזה חתום סופית. בסך הכל, ההיקף הכספי של העסקאות החתומות והבקשות יחד עומד על כ-1.3 מיליארד שקל כולל מע"מ. הנתונים מצביעים גם על האצה מסוימת בקצב השיווק בחודשי הקיץ האחרונים: ביולי–אוגוסט נמכרו כ-60 דירות חדשות בפרויקט, לעומת 30 בלבד בכל המחצית הראשונה של השנה.
המשמעות היא כמעט הכפלה פי שישה בממוצע החודשי, דבר שיכול לאותת על ביקוש שמתגבר, במיוחד סביב האזור בשדה דב .הפרויקט כולל שלושה בנייני בוטיק בני תשע קומות ומגדל יוקרה בן 45 קומות, על קו החוף הצפוני של העיר. לצד מאות הדירות מתוכננים גם שטחי מסחר בשטח כולל של כ-1,700 מ"ר, שנמכרו עד כה בכ-101 מיליון שקל. המתחם מתוכנן על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי ODA בשיתוף משרד בר-אוריין, וממוקם בסמיכות לפארק החופי החדש שעתיד לקום במקום. חשוב לציין - שהמיקום של חג'ג' נחשב לנחשק באופן יחסי לאזור בשדה דב - בעיקר בעקבות העובדה שבינו לבין חוף הים יפרידו בניינים בגובה של עד 10 קומות. זאת לפי התב"ע הקיימת.
מעבר לפרויקט שדה דב, חג'ג' מעדכנת גם על עסקאות בפרויקטים נוספים שלה בתל אביב - בהם MOMA בפלורנטין, מגדלי Infinity בצומת אבן גבירול-ארלוזורוב, Master Piece בשכונת בבלי, ו-Einstein Tower בצפון העיר. בסך הכל, החברה מציינת כי מתחילת השנה שיווקה כ-240 דירות בכל הפרויקטים יחד. במקביל, חשוב להדגיש כי לא כל ההיקף שדווח משקף חוזים חתומים. בעוד החוזים המחייבים מקנים ודאות מלאה לחברה ולרוכשים, בקשות ההצטרפות נחשבות לאינדיקציה לביקוש, אך הן עדיין מותנות בהשלמת התנאים המשפטיים והפיננסיים עד לחתימת חוזה מלא. הנתונים הללו מצטרפים לדוחות המחצית האחרונה של חג'ג', בהם הציגה החברה רווח נקי של כ-67 מיליון שקל.
האם מדובר על התעוררות בביקושים לדירות יוקרה?
נראה כי עצם ההתקדמות בשיווק של החברה יכול לאותת על ביקוש מתעורר בתל אביב, ובפרט בשוק היוקרה. גם בתקופה שבה השוק הכללי מתמודד עם האטה וירידה בהיקפי עסקאות. בפרויקטי יוקרה במיקומים נחשקים, כמו קו ראשון לים או מרכז העיר, ממשיכה להירשם התעניינות גבוהה מצד רוכשים בעלי הון, שפועלים פחות מתוך שיקולי ריבית ויותר מתוך רצון למיקום ואיכות. בהשוואה לפרויקטים אחרים בעיר, דוגמת הצפון הישן או פרויקטים בחוף בת-ים, המחירים שנרשמים דומים ואף גבוהים, מה שממקם את שדה דב כחלופה אטרקטיבית יחסית לחוף הים התל אביבי.
- ישראל קנדה מכרה דירות ב-1.33 מיליארד שקל; מחיר ממוצע לדירה - 6.1 מיליון שקל
- גינדי לקחה כספים שלא כחוק בפרויקט בשדה דב; הרגולטור התערב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, מדובר בשכונה חדשה לגמרי שמתוכננת להכיל אלפי יחידות דיור, פארק חופי רחב, מוסדות ציבור ותשתיות תחבורה מתקדמות - תוספת היצע משמעותית לגוש דן. העובדה שבחזית הפרויקט, מול המגדלים של חג'ג', יוקמו בניינים נמוכים יחסית של עד עשר קומות, מבטיחה תצפית פתוחה לים ומעניקה לה יתרון. חשוב לזכור שהשכונה מתוכננת במודל של עירוב שימושים. קרי - מגורים, מסחר ושירותים. שזו המגמה ההולכת וגדלה בקרב הבנייה החדשה של החברות הגדולות באזורי הביקוש. וזו גם המגמה של הבנייה בעולם.