אשדוד
צילום: עיריית אשדוד

אשדוד: תוכנית להקמת 90,000 יח"ד בצפון-מזרח העיר

תוכנית השלד לצפון-מזרח אשדוד, המוקדמת על ידי רמ"י ועיריית אשדוד נידונה בוועדת היגוי בין משרדית בראשות מנהל מינהל תכנון; תציע מלבד בנייני המגורים 1,000,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר בתמהיל מגוון

איתן גרסטנפלד | (2)

תוכנית השלד לצפון-מזרח אשדוד, אשר עוסקת בהרחבת המגורים בהיקף של כ-90,000 יח"ד וכ-1,000,000 מ"ר לתעסוקה ומסחר, נידונה בוועדת היגוי בין משרדית בראשות מנהל מינהל תכנון. התכנית, יוזמה של רמ"י בשיתוף עיריית אשדוד מתפרשת על פני שטח של כ-11,000 דונם בתחום העיר אשדוד ומ.א. חבל יבנה.


התכנון המוצע כולל חיבור בין חלקי העיר הקיימת והרובעים החדשים באמצעות מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) חדשה וחיזוק שלד התנועה ציבורי העירוני, לרבות הקמת מרכז תחבורה משולב (מתח"מ) בסמיכות לכביש 4 ושיפור הנגישות ממנו באמצעות יצירת כניסות חדשות לעיר. בשטח התוכנית מיועדים תוספת שטחים למגורים (כ-2,600 דונם), שטחים מוטי תעסוקה (כ-650 דונם), מרכזים אזרחיים ושימוש כלל עירוניים (275 דונם), בית עלמין (300 דונם) ושטחי חקלאות בסביבת מושבי מ.א. חבל יבנה בנוסף התוכנית משמרת את מרחב נחל לכיש וסביבתו לצורך מתן מענה לניהול הנגר ותשתית השטח הפתוח לכל המרחב העירוני החדש.


עינב רינגלר מנהלת אגף בכיר תכנון ברשות מקרקעי ישראל בירכה על קיום ועדת ההיגוי הראשונה לקידום התכנון על שטח המשולש החקלאי באשדוד וציינה כי "מדובר ביוזמה של רמ"י המקודמת במקביל להסכם פינוי מפעל אלתא המקודם כרגע, המוסיפה עשרות אלפי יח"ד למרקם העירוני ומאפשרת עיבוי המרקם העירוני ומתן פתרונות תשתית מתאימים. התכנית תייעל את השימוש בקרקע תוך התחשבות בתוספת שימושי יח"ד בתמהילים שנים לצד ערכי טבע וטיפול בהסדרת התשתיות המתאימה.



כמה עולה דירה באשדוד?


מחירי הדירות באשדוד תלויים בשכונה, אך באופן כללי, המחיר הממוצע לדירה בעיר עומד על כ-2 מיליון ש"ח, עם מחיר ממוצע למ"ר של 23 אלף שקל למ"ר. מחיר השכירות הממוצע בעיר הוא 3.8-4 אלף שקל. בהשוואה בין העסקאות שבוצעו בשנה האחרונה לאלו שהתרחשו לפני שנתיים, ניתן לזהות עלייה מתונה אך עקבית במחירי הדירות באשדוד. בשכונות מבוקשות כמו רובע ט', המחירים עלו בכ-10%, כאשר דירות פנטהאוז ודופלקסים בפרט נהנו מעליית מחירים גבוהה יותר בשל הביקוש הגבוה לסוג זה של נכסים.


בשכונות כמו רובע י"א ו-י"ב, שנחשבות לאזורים מבוססים עם גישה נוחה לשירותים ציבוריים ותחבורה, נרשמה עלייה של כ-8% במחירים הממוצעים למ"ר. לעומת זאת, בשכונות ותיקות יותר כמו רובע א' ורובע ח', העלייה במחירים הייתה מתונה יותר ונעה סביב 5%-6%, ככל הנראה בשל מבנים ותיקים ודירות עם מאפיינים מיושנים יותר.

 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

יתרונות וחסרונות שוק הנדל"ן באשדוד

יתרונות:  נגישות יחסית נוחה לתל אביב בזכות תשתיות תחבורה מתפתחות ואפשרויות דיור במחיר נמוך יחסית לערים מרכזיות אחרות.   פיתוח עירוני והתחדשות: העירייה משקיעה בתשתיות חדשות ופרויקטים להתחדשות עירונית, התורמים להעלאת ערך הנכסים בעיר.




חסרונותככל שהביקוש ממשיך לעלות, המחירים גם כן, דבר שהופך את הרכישה לפחות נגישה עבור חלק מהאוכלוסייה, במיוחד עבור רוכשים חדשים. שוק בנייה רוויה: הבנייה המהירה וההתרחבות לעיתים עלולות להוביל לעומסים על התשתיות הקיימות ולצפיפות יתר בשכונות החדשות.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איציק האשדודי 26/03/2025 06:36
    הגב לתגובה זו
    אל תשכחו שאשדוד הופכת לעיר חרדית כבר היום 40% מהילדים בעיר חרדים ו 21% מבעלי זכות ההצבעה. שקט לא רוצים שתדעו תאמת.
  • אנונימי 26/03/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
    חרדים זה מעלה זה מצויין
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.

דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.