אינפלציה מדד המחירים
צילום: תמר מצפי

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% באוגוסט; מחירי הדיור לא עוצרים

התייקרויות בולטות הסעיפי הירקות והפירות הטריים והתרבות והבידור. מחירי הדיור עלו ביוני-יולי ב-1.3% על פני מאי-יוני וב-8% בשנה החולפת - שבה נרשמו עליות בכל המחוזות. מדד תשומות הבנייה למגורים עלה ב-0.6%. האינפלציה ברמה של 2.2%
איתי פת-יה | (6)
נושאים בכתבה אינפלציה מדד

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בחודש אוגוסט, כך מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.3%, והאינפלציה, שהיא השינוי במדד ב-12 החודשים האחרונים (אוגוסט-אוגוסט) הייתה ברמה של 2.2%.

את העליות באוגוסט הובילו הירקות והפירות הטריים שהתייקרו ב-2.6%, וכן עם המשך פתיחת תחום התרבות והבידור, גם סעיף זה עלה במידה בולטת - 1.6%. מבין הסעיפים הראשיים הנמדדים, הירידות הבולטות היו בהלבשה והנעלה - 1.7%.

מחירי הדיור, שאינן חלק ממדד המחירים לצרכן עקב סיווגן כעסקאות השקעה, עלו ביוני-יולי ב-1.3% על פני המדידה במאי-יוני. בכך השלימו עלייה של 8.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (יוני-יולי 2020).

בפילוח לפי מחוזות בין התקופות מאי-יוני ויוני-יולי, נרשמו עליות מחירים במחוזות  ירושלים (3.5%), מרכז (2.0%), תל אביב (1.3%), דרום (0.2%) וחיפה (0.1%); לעומתם מחוז צפון רשם ירידה של 0.5%. בשינוי שנתי העליות היו בכל המחוזות: צפון (9.9%), ירושלים (8.8%), מרכז (8.6%), תל-אביב (7.5%), דרום (6.4%) וחיפה (5.1%).

באשר לדירות חדשות בלבד, מחיריהן עלו בתקופה הנמדדת לעומת זו הקודמת ב-1.6%, ומול זו המקבילה אשתקד ב-12.5%. אחוז העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית והשתתפו בחישוב מהווה 20.4% בהשוואה ל-19.4% בתקופה הקודמת (מאי 2021 – יוני 2021)

מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים עלה ב-0.6% באוגוסט. מתחילת השנה עלה המדד ב-4.3%, ובשנים עשר החודשים האחרונים ב-4.5%. באוגוסט עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף "חומרים ומוצרים - סך כולל" שעלו ב-1.2%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    טובי 15/09/2021 12:07
    הגב לתגובה זו
    מחירי ירקות ופירות עלו ב 30% מחירי הבשר העוף ודבריחלב ועוד עשרות מצרכים עלו ב20% והמדד עולה 0.3 עובדים עלינו כל השנים
  • 4.
    עלית ריבית דחוף (ל"ת)
    שרון 14/09/2021 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יצחק 14/09/2021 20:38
    הגב לתגובה זו
    הדירות ימשיכו לעלות, עד שלא תהיה פה הפיכה ברחובות וקילשונים שנה הבאה עוד 8 אחוז וככה האלה צעירים יגורו עם ההורים
  • 2.
    נגידים פושעים 14/09/2021 19:35
    הגב לתגובה זו
    אינטרסנטים של דולר והרצת בורסה
  • שם 14/09/2021 20:28
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל לא רוצה להפיל את פירמידת הנדלן לכן לא מעלה ריבית.
  • 1.
    חפץ 14/09/2021 19:21
    הגב לתגובה זו
    הכי מרגיז שמוציאים את מגג הדיור מהחישוב כאחלו לא קיים ומה כי המדינה מעוניינת בלפציץ את מחירי הדיור למעלה בלי שיפריע למדד חבורה של נוכלים רמאים גזלנים שודדים ופגע רע
ישראל כץ שר התחבורה
צילום: מירי צחי

תדירות התחבורה הציבורית בנצרת עילית גבוהה פי שתיים מאשר בת"א

בנצרת עילית התחבורה הציבורית הטובה ביותר בישראל. בתחתית הרשימה יישובים ערבים, הפריפריה והערים המבוססות; בירת ישראל במקום ה-19
ערן סוקול |
נצרת עילית היא העיר שנהנית מתחבורה ציבורית הטובה ביותר בישראל – כך עולה מדו"ח שפורסם היום (א') על ידי ארגון 15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית אשר עסק בדירוג היישובים בישראל לפי שירותי תחבורה ציבורית. מהדו"ח עולה כי חלו מספר שינויים דרמטיים בדירוג ערי ישראל על פי שירותי תחבורה ציבורית. כאמור בראש הרשימה נמצאת נצרת עילית ואחריה מדורגות מודיעין עילית ונשר. מנגד, בתחתית הרשימה יישובים ערבים, הפריפריה וערי השרון אשר סובלים מתדירות נמוכה בעשרות אחוזים מהממוצע הארצי. ת"א במקום העשירי על פי הדו"ח, נצרת עילית היא העיר שנהנית מתחבורה ציבורית הטובה ביותר בישראל, במקום השני בדירוג נמצאת העיר בית"ר עילית שלראשונה מאז פרסום דו"חות הדירוג מודחת מהמקום הראשון  - אולם עדיין תושביה נהנים מתחבורה  ציבורית בהיקף של פי שלוש יותר מהממוצע בישראל. במקום השלישי נמצאת העיר נשר בה התחבורה הציבורית טובה מהממוצע הארצי פי 2.3. חיפה מדורגת חמישית ואת העשירייה הראשונה סוגרת תל אביב (או מקום 9 בין הערים הגדולות). ירושלים בה פועלת רכבת קלה התדרדרה השנה למקום ה-19 בדירוג ובאר שבע במקום ה-20.  הדו"ח בחן את שירותי התחבורה הציבורית על פי תדירות התחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבות ורכבת קלה – ללא מוניות שירות) בערים, זאת ביחס למספר התושבים ולשטח העיר. זו השנה הרביעית ברציפות בה מתפרסם דו"ח 15 דקות לדירוג שירותי התחבורה הציבורית וזו הפעם הראשונה בה העיר בית"ר עילית מודחת מהמקום הראשון.   
דירוג תדירות התחבורה הציבורית לנפש של 15 דקות (בישובים עם מעל 40 אלף נפש)
העשירים לא משקיעים בתחבורה ציבורית באופן מפתיע בתחתית הרשימה ניתן למצוא ערים מבוססות בישראל בהן: הוד השרון, גבעתיים, נתניה ורעננה, ולצידן ישובים ערבים גדולים כטייבה, אום אל פחם ושפרעם. מתוך 125 יישובים המדורגים בדו"ח 36  יישובים בלבד נהנים משירותי תחבורה ציבורית מהממוצע ומעלה. יתר היישובים בישראל מקבלים שירותי תחבורה ציבורית מתחת לממוצע.  בניגוד לשנים קודמות, הדו"ח החדש חושף שינויים דרמטיים בשירותי התחבורה הציבורית. ערים רבות הצליחו לשפר את תדירות האוטובוסים בתחומן, ואילו במקומות אחרים בארץ חלה התדרדרות. עיירות פיתוח ויישובים ערבים ממשיכים לדשדש בתחתית הרשימה ותושביהן סובלים מתדירות נמוכה של תחבורה ציבורית.  "משמעות רבה לפעילות הרשות המקומית" מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב אמר "ממצאי הדו"ח מוכיחים שאין מדיניות עקבית במשרד התחבורה לפריסת שירותי התחבורה הציבורית באופן הוגן וצודק בין היישובים השונים בישראל. כך למשל בכסיפה שירותי האוטובוסים הם פחות מעשירית מהממוצע הארצי, בעוד בנצרת עילית תדירות האוטובוסים היא פי 3.5 מהממוצע. השינויים הדרמטיים בדירוג מוכיחים כי יש משמעות רבה לפעילות הרשות המקומית לשיפור שירותי התחבורה הציבורית בתחומה. כך למשל מודיעין והרצליה עלו בדירוג בין השאר בזכות פעילות נמרצת של סגני ראש עיר וחברי מועצה שקידמו את הנושא. אנו ממליצים לנוסעי התחבורה הציבורית ולכל מי שנפגע ממשבר התחבורה בישראל להתעניין במצעי המועמדים ובפעולותיהם הנוגעות לשיפור התחבורה הציבורית".