מיכאל שראל מסמן את הבעיה מס' 1 של הכלכלה הישראלית
הכלכלן הראשי באוצר לשעבר, ד"ר מיכאל שראל, דיבר ביום חמישי בכנס החירות של "מרכז איין ראנד" ו"התנועה הליברלית החדשה", שנערך במרכז "נא לגעת" ביפו ועסק בחירויות הפרט בישראל. שראל ניפץ סדרה של מיתוסים הקשורים בכלכלה הישראלית, וחשף כי המצב בישראל שונה בתכלית מן המצטייר בשיח הציבורי.
כך לדוגמה סתר ד"ר שראל את ההנחה כי שיעור ההשתתפות בתעסוקה בישראל נמוך: "אנחנו מכירים את האמירה ששיעור ההשתתפות במשק הוא נמוך. למעשה, כיום גם המצב בשוק העבודה השתפר ואנחנו די דומים לעולם, אנחנו מעל הממוצע ב-OECD ומעל הממוצע בארה"ב. אנחנו רואים גידול ניכר בהשתתפות בשוק העבודה, שם הקבוצות החלשות הרוויחו יותר מההשתלבות שלהם בשוק התעסוקה".
"השכר הריאלי של יהודי בן 40 לא חרדי גדל בהחלט"
ד"ר שראל הסביר כי המצב החדש מקטין את אי השוויון במשק: "המצב הזה מצמצם אי שיוויון אבל מעשית הוא מקטין את השכר הממוצע במשק ויוצר מראית עין כאילו הנתון עמד במקום. זוהי התפתחות חיובית דווקא שניתן להסביר אותה כך: לפניכן מי שהיה בשוק העבודה היו אנשים בעלי פיריון גבוה. כעת נכנסו קבוצות רבות של אנשים שהשכר שלהם יותר נמוך לכן, כאשר מתבוננים בשכר הממוצע מגיעים למסקנה המוטעית שהשכר עמד. וזו טעות. השכר הריאלי של יהודי בן 40 לא חרדי גדל בהחלט" עוד הוסיף שראל כי גם את הנתון של אי הגידול בשכר הריאלי יש לראות בצורה שונה "השכר הריאלי למשרת שכיר הוא שכר ראלי ברוטו. אבל ב- 10-15 שנים האחרונות ירד באופן משמעותי שיעור המס. כך שאם השכר הריאלי ברוטו נשאר אותו הדבר, הנטו דווקא עלה. אם מסתכלים על ההכנסה נטו של משק בית רואים עלייה משמעותית בהשתכרות".
"הקטנו את אי השיוויון והגענו לרמה של אי השיוויון בתקופת ממשלת רבין"
בנושא אי השיוויון הסביר שראל כי מצב אי השיוויון בישראל השתפר בשנים האחרונות וכעת ישראל עומדת במקום בו היתה באמצע שנות התשעים, בתקופת ממשלת רבין, בה נתוני אי השיוויון היו נמוכים במיוחד: "מצב אי השיוויון גם הוא השתנה. הפערים החברתיים בישראל אכן השתנו. עד שנת 2006 אכן ראינו עלייה ניכרת באי השיוויון, שנבע מסיבות גלובליות וקרה בכל העולם. אבל דווקא בישראל בשבע השנים האחרונות ירד מצב אי השוויון למה שהיה באמצע שנות התשעים. למעשה הקטנו את אי השיוויון והגענו לרמה של אי השיוויון בתקופת ממשלת רבין. עם זאת, ישראל היא אכן אחת המדינות ב-OECD האי שיוויוניות, ונמצאת במקום הרביעי אחרי צ'ילה, טורקיה וארה"ב, אבל גם המצב הזה ניתן להסברה על ידי מספר הילדים ואם משקללים את מספר הילדים הממוצע ישראל מגיעה לאמצע הרשימה".
- ד"ר מיכאל שראל: "חוסר החינוך במגזר החרדי - הבעיה הגדולה ביותר"
- לא צריך להיבהל מקהלת - הרעיונות הכלכליים שיורידו את יוקר המחיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדרך העיקרית להעלאת הפריון - השכלה
עם זאת, מנה שראל מספר בעיות קשות בכלכלה הישראלית: "הבעיה המרכזית בישראל היא פיריון העבודה הנמוך. בנתון זה ישראל נמוכה מאוד, מתחת לממוצע ה-OECD ומתחת לארה"ב, כאשר הדרך להוריד את יוקר המחיה ולהגיע למחירי מדינות אחרות הוא העלאת הפיריון" שראל מנה את הפתרונות האפשריים למצב "הפתרונות הם ראשית השכלה - אנחנו מאוד נמוכים בחינוך בהשוואה בינ"ל. ויותר מזה, חלק גדול התלמידים, כמו למשל התלמידים החרדים כלל לא נבחנים, כך שברור שמצבנו אפילו גרוע יותר. אמנם העלנו את שכר המורים, אבל עדיין אין אפשרות לפטר מורים גרועים או לתמרץ מורים טובים".
- 4.עוד אחד שחי בבועה במגדל השן למעלה (ל"ת)תום 10/05/2015 11:34הגב לתגובה זו
- 3.איש חכם (ל"ת)אלי 10/05/2015 11:27הגב לתגובה זו
- 2.כשהחתול סורס הוא פתח בקריירה כיועץ (ל"ת)דור 10/05/2015 11:09הגב לתגובה זו
- 1.כלכלן דמיקולו השכר נשחק לעומת יוקר המחיה (ל"ת)והדיור הוא חי באקסל 10/05/2015 10:52הגב לתגובה זו
- אלון 10/05/2015 13:07הגב לתגובה זושמוכיחים שזה פשוט לא נכון.
- אלי 10/05/2015 11:28הגב לתגובה זוהשכר הריאלי הממוצע נשאר בשנים האחרונות באותה רמה.מה שכן- הרבה חרדים וערבים נכנסו לשוק העבודה והורידו את הממוצע, ולכן בהסתכלות אמתית השכרדווקא עלה.
נהג מונית שסירב להסיע נכה ישלם לו פיצוי בסך 10 אלף שקל
נהג מונית מראשון לציון שסרב להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים", יפצה אותו ב-10 אלפים שקלים. כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב, אלעד שור. השופט גזר על נהג המונית בנוסף קנס של חמשת אלפים שקלים. נהג המונית חויב גם לחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקלים להימנע מלעבור עבירה דומה במשך שלוש שנים. מכתב האישום עולה כי הנוסע, נכה בכיסא גלגלים, הזמין מונית באמצעות אפליקציית "יאנגו", מבית הלוחם בתל אביב לרחוב בת מרים יוכבד בתל אביב. כאשר נהג המונית ראה שהנוסע מתנייד בכיסא גלגלים, סרב להסיעו וצעק עליו מדוע לא ציין שהוא נכה בכיסא גלגלים. הנוסע ניסה לשכנע את נהג המונית להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען של המונית, אך ללא הועיל. בתגובה צעק עליו נהג המונית כי יש לו מקרר מאחור ולכן לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען. עוד טען בפניו כי הרכב חדש והוא חושש כי ישרטו לו הריפודים. כאשר הנוסע ניסה להסביר כי מדובר בעגלת נכים קלה, בעלת משקל של פחות משישה קילוגרמים, יצא נהג המונית מהרכב ואמר לו "זאת מונית מכובדת ואני מסיע אנשים מכובדים, יש לי בעיות בגב ואני לא רוצה לקחת אותך". הנוסע לא ויתר והגיש תלונה לאגף הפיקוח ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, במשרד התחבורה. בעקבות חקירת התלונה, החליטה מחלקת התביעות במשרד התחבורה להגיש כתב אישום לבית משפט כנגד נהג המונית. הנוסע, שנפצע במהלך שירותו הצבאי, ציין בפני השופט "חטפתי כדור בגב ובכתף, הייתי קרוב לסכנת מוות ממשית בעקבות הפציעה שלי. הסיבה היחידה שאני פה כי הנאשם גרם לי להבין שאני שווה הרבה הרבה פחות מריפודים במרצדס... נתתי את הרגליים שלי למדינה, למה אני צריך להתנצל? זה היחס שמגיע לי ולכל נכה?". שופט בית המשפט קבע כי "התנהלותו של נהג המונית מהווה נורמה התנהגותית פסולה שאין להצדיקה... נהג המונית הינו נותן שירות וככזה עליו להשאיר את תסכוליו וענייניו לעצמו. המתלונן נפצע במהלך שירותו הצבאי, מתנייד באמצעות כיסא גלגלים ציין בעדותו כי הרגיש מושפל כאשר הנאשם לא נאות להעלותו למונית תוך השמעת תירוצים הנוגעים לאופי המונית או טיב הריפוד". יצוין כי משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בשמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ועורך מבצעי אכיפה שוטפים במהלך כל השנה כנגד נהגי מוניות המסרבים להסיע נכים עם כסאות גלגלים. עוד יוזכר כי בכל מקרה של סירוב להסיע נכים עם כסאות גלגלים במונית ניתן להגיש תלונה במשרד התחבורה.
