מעבר לכביש: התל אביביים מגלים את מזרח תל אביב
חיה נחום, מנכ"ל ובעלים של משרד "המטבחון פרסום", הבינה שהתל אביביים אט אט מגלים את מזרח תל אביב
בשוק הנדל"ן אנחנו תמיד מחפשים את הרגע שלפני. לפני שיעלה, לפני שיגלו, לפני כולם. העיקר שנהיה ראשונים. הלא אנחנו סוחרים מלידה, וכשמדובר על ביצוע עסקה גדולה, אנחנו רוצים לדעת ״שיש לנו את זה״. יודעים איפה זה במודעות בלתי נעזרת? סביר להניח שאם אתם לא תל אביבים לא תדעו מיד. זה כבר סימן טוב לבאות. אז אמנם כבר יצא פרויקט גדול אחד לשיווק במזרח תל אביב, אבל זו רק הסנונית הראשונה.
יש לא מעט אזורים או פרויקטים שמשביחים את עצמם בזמן שהציבור הרחב עדיין לא יודע על קיומם, כמו בשלב ההתפחה בהכנת בצק. היזם עובד על תכנון הפרויקט או האזור כולו, בתהליך שיכול לקחת מספר שנים, שבסופם יוצא לשיווק מוצר מוגמר אחרי שכבר תפח על שמריו. החוכמה היא לדעת אילו אזורים נמצאים בשלבי תכנון משמעותיים עוד לפני שהם יוצאים לשיווק, או ממש בתחילת השיווק, ואז לשקול האם כדאי להשקיע בהם, או אולי לעבור לגור בהם.
אז נעים להכיר, מזרח תל אביב. כבר יצא לשיווק פרויקט אחד גדול (פארק תל אביב) והביא איתו הבטחה של שינוי פני האזור. אבל כאמור, זו רק הסנונית הראשונה. יד אליהו, נחלת יצחק, כפר שלם, הארגזים, ביצרון והתקווה אלו השכונות השוכנות שמעבר לאיילון.
למרות המיקום האסטרטגי של שכונות כמו כפר שלם ויד אליהו בלב המטרופולין התל אביבי, התעכב הפיתוח של האזור ביחס לשכונות המערביות והצפוניות של העיר, בעיקר בשל מאבקים בני עשרות שנים בין בעלי הקרקעות ופולשים לבין העירייה, משרד השיכון והיזמים שרצו לבנות על הקרקע. הקפאת הפיתוח של דרום מזרח תל אביב אל מול אזורים אחרים בתל אביב יצרה פערי מחירים של עשרות אחוזים, בין מחירי הדירות באזור לבין המחיר הממוצע של דירת תל אביבית טיפוסית.
- התאוששות בשוק הדיור? מה מספרים הדוחות של דמרי?
- אשקלון מתרחבת צפונה: תוכנית מתחם הגולף יוצאת לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, אישורה של תכנית המתאר תא/5000 לפני שנתיים והסיכום הבסיסי על פינויים של חלק מבעלי החלקות באזור לפני כשנה, נתנו אור ירוק להפיכת שכונות כנווה אליעזר, כפר שלם או יד אליהו למתחם הנחשק הבא, בו מתכוונת עיריית תל אביב להקים אלפי דירות חדשות בשנים הקרובות. ברחוב לה גארדיה וביד אליהו בלבד ישנם חמישה פרויקטים של פינוי בינוי בשלבי תכנון וביצוע מתקדמים ל-2,400 דירות, ובכפר שלם ישנן תכניות לבנייה של 2,000 דירות חדשות בפרויקטים חדשים ובהתחדשות עירונית.
השפעת תהליכים אילו על מחירי הדירות באזור לא איחרה לבוא. בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות בשכונת כפר שלם למשל בכ-13%, בשכונת יד אליהו הסמוכה עלו המחירים ב-9% ובשכונת נווה אליעזר עלו המחירים ב-8%. כמו כן, בארבע השנים האחרונות זינקו המחירים במזרח העיר בכ-30%.
- 2.איש 28/03/2016 14:01הגב לתגובה זולא באמת יוכל להרשות לעצמו לגור ב"סיטי" שלה" - איך בדיוק הגעת למסקנה החפוזה וה"נבואית" הזאת? זה נשמע כמו משאלת לב. כחצי מתושבי תל אביב גרים בשכירות, בסיטי שלה הרוב שוכרים דירות (ובסיטי שלה האחוז גבוה יותר) והם לרוב לא בורגנים בכלל, להיפך
- 1.טוב טוב הגמד 27/03/2016 17:10הגב לתגובה זוהדרום והמזרח של תל אביב בהחלט מתפתחים
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
