מעבר לכביש: התל אביביים מגלים את מזרח תל אביב
חיה נחום, מנכ"ל ובעלים של משרד "המטבחון פרסום", הבינה שהתל אביביים אט אט מגלים את מזרח תל אביב
בשוק הנדל"ן אנחנו תמיד מחפשים את הרגע שלפני. לפני שיעלה, לפני שיגלו, לפני כולם. העיקר שנהיה ראשונים. הלא אנחנו סוחרים מלידה, וכשמדובר על ביצוע עסקה גדולה, אנחנו רוצים לדעת ״שיש לנו את זה״. יודעים איפה זה במודעות בלתי נעזרת? סביר להניח שאם אתם לא תל אביבים לא תדעו מיד. זה כבר סימן טוב לבאות. אז אמנם כבר יצא פרויקט גדול אחד לשיווק במזרח תל אביב, אבל זו רק הסנונית הראשונה.
יש לא מעט אזורים או פרויקטים שמשביחים את עצמם בזמן שהציבור הרחב עדיין לא יודע על קיומם, כמו בשלב ההתפחה בהכנת בצק. היזם עובד על תכנון הפרויקט או האזור כולו, בתהליך שיכול לקחת מספר שנים, שבסופם יוצא לשיווק מוצר מוגמר אחרי שכבר תפח על שמריו. החוכמה היא לדעת אילו אזורים נמצאים בשלבי תכנון משמעותיים עוד לפני שהם יוצאים לשיווק, או ממש בתחילת השיווק, ואז לשקול האם כדאי להשקיע בהם, או אולי לעבור לגור בהם.
אז נעים להכיר, מזרח תל אביב. כבר יצא לשיווק פרויקט אחד גדול (פארק תל אביב) והביא איתו הבטחה של שינוי פני האזור. אבל כאמור, זו רק הסנונית הראשונה. יד אליהו, נחלת יצחק, כפר שלם, הארגזים, ביצרון והתקווה אלו השכונות השוכנות שמעבר לאיילון.
למרות המיקום האסטרטגי של שכונות כמו כפר שלם ויד אליהו בלב המטרופולין התל אביבי, התעכב הפיתוח של האזור ביחס לשכונות המערביות והצפוניות של העיר, בעיקר בשל מאבקים בני עשרות שנים בין בעלי הקרקעות ופולשים לבין העירייה, משרד השיכון והיזמים שרצו לבנות על הקרקע. הקפאת הפיתוח של דרום מזרח תל אביב אל מול אזורים אחרים בתל אביב יצרה פערי מחירים של עשרות אחוזים, בין מחירי הדירות באזור לבין המחיר הממוצע של דירת תל אביבית טיפוסית.
- אשקלון מתרחבת צפונה: תוכנית מתחם הגולף יוצאת לדרך
- 4,000 מגרשים לשיווק בעדיפות לחיילי מילואים - רובם בפריפריה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, אישורה של תכנית המתאר תא/5000 לפני שנתיים והסיכום הבסיסי על פינויים של חלק מבעלי החלקות באזור לפני כשנה, נתנו אור ירוק להפיכת שכונות כנווה אליעזר, כפר שלם או יד אליהו למתחם הנחשק הבא, בו מתכוונת עיריית תל אביב להקים אלפי דירות חדשות בשנים הקרובות. ברחוב לה גארדיה וביד אליהו בלבד ישנם חמישה פרויקטים של פינוי בינוי בשלבי תכנון וביצוע מתקדמים ל-2,400 דירות, ובכפר שלם ישנן תכניות לבנייה של 2,000 דירות חדשות בפרויקטים חדשים ובהתחדשות עירונית.
השפעת תהליכים אילו על מחירי הדירות באזור לא איחרה לבוא. בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות בשכונת כפר שלם למשל בכ-13%, בשכונת יד אליהו הסמוכה עלו המחירים ב-9% ובשכונת נווה אליעזר עלו המחירים ב-8%. כמו כן, בארבע השנים האחרונות זינקו המחירים במזרח העיר בכ-30%.
- 2.איש 28/03/2016 14:01הגב לתגובה זולא באמת יוכל להרשות לעצמו לגור ב"סיטי" שלה" - איך בדיוק הגעת למסקנה החפוזה וה"נבואית" הזאת? זה נשמע כמו משאלת לב. כחצי מתושבי תל אביב גרים בשכירות, בסיטי שלה הרוב שוכרים דירות (ובסיטי שלה האחוז גבוה יותר) והם לרוב לא בורגנים בכלל, להיפך
- 1.טוב טוב הגמד 27/03/2016 17:10הגב לתגובה זוהדרום והמזרח של תל אביב בהחלט מתפתחים
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
