כואב בת.הדלק? זה עדיין לא הסוף, הנה קצת נתונים

אריה גורן, אנליסט תחום סחורות ב-Bizportal, סוקר את מצבו ומחירו של הבנזין בעולם. מהי כדאיות ההשקעה בו לאחר העליות האחרונות?
אריה גורן | (1)

מחיר הבנזין בארץ עלה בסוף השבוע האחרון בשיעור חד של 4.12% למגינת ליבם של ציבור הנהגים, והגיע ל-7.83 שקל לליטר בשירות עצמי ו-8.01 שקל לליטר בתדלוק מלא. אבל גם במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX, עלה מחיר הבנזין בשבוע שעבר עלייה תלולה של 6.1% ל-3.05 דולר לגלון (0.81 דולר לליטר), מבין כל הסחורות, רק הניקל עלה בשבוע האחרון בשיעור גבוה יותר - 7.3%. יש לציין שהמחיר מתייחס לחוזה העתידי המוביל, חוזה לחודש מארס 2013, ומשמש למסחר בין בתי הזיקוק לחברות הדלק וגם כמובן לספקולנטים למיניהם, ולא המחיר לצרכן בתחנות הדלק. מחיר הבנזין הגבוה בכל הזמנים נרשם ביולי 2008 - 3.56 דולר לגלון - חודש בו מחיר הנפט הגולמי רשם את ערכו הגבוה אי פעם - 147.2 דולר לחבית.

מחיר הבנזין עלה ברציפות בעשרת ימי המסחר האחרונים, לאחר שמשרד האנרגיה האמריקני פרסם שהמלאי האחרון של הבנזין באזור האטלנטי היה ב-15% נמוך מהממוצע של חמש השנים האחרונות לתקופה זו של השנה. לפי הפרסום, מלאי הבנזין הארצי הצטמצם בשבוע שהסתיים ב-25 בינואר ב-956,000 חביות, כתוצאה מגידול בביקוש, בעוד שאנליסטים צפו עלייה בשיעור של 200,000 חביות. המלאי ב-25 בינואר, 232.3 מיליון חביות מספיק לצריכה של 27.9 ימים.

כמו מוצרים רבים אחרים כגון גז בישול, סולר, מזוט, קרוסין, גם הבנזין מיוצר מנפט גולמי באמצעות תהליכי זיקוק או פיצוח. ניתן להפיק בנזין מחומרים אחרים כגון פחם, או שילוב של גזים שונים, אולם המקור העיקרי והזמין ביותר הוא עדיין הנפט. מבחינה כימית מהווה הבנזין תערובת מורכבת של פחמימנים שונים, פרפינים, אולפינים וארומטים, המכילים 4-12 אטומי פחמן לכל מולקולה, אך מלבד זאת שונים מאוד בהרכבם. לבנזין חייבות להיות שלוש תכונות בסיסיות:

1. על הדלק לבעור ביעילות במנוע.

2. על הרכב להתניע בקלות במזג אוויר קר.

3. אסור למערכת הדלק להשתבש בטמפרטורות גבוהות.

סוגי הדלק נמדדים ע"י אוקטנים וככל שמספר האוקטנים גבוה יותר, כך משתפרת איכות הבנזין ובעקבותיה רמת ביצועי המנוע. במטרה לשפר את איכות האוויר ולהקטין פליטת גזים מזיקים ממנועי כלי הרכב, תיקן הקונגרס האמריקני ב-1990 את חוק ניקיון האוויר, כך שאושרה הוספת אתנול לבנזין.

כיום כ-2 מיליארד גלון של אתנול מוספים לבנזין בארצות הברית מדי שנה. התערובת הנפוצה ביותר היא E10, המכילה 10% אתנול ו-90% בנזין. יצרני המכוניות אישרו את השימוש בתערובת זו לכל כלי הרכב בעלי מנוע בנזין בארצות הברית. אתנול הוא האלכוהול המוכר לכולנו כמרכיב העיקרי במשקאות האלכוהוליים. הוא מופק מתסיסה וזיקוק של מוצרים חקלאיים כמו תירס, שעורה, חיטה וקנה סוכר.

ההערכה הכללית היא שמחיר הבנזין צפוי להוסיף לעלות בד בבד עם עלייה במחיר הנפט הגולמי, זאת לנוכח הגידול בביקוש העולמי לנפט בעקבות גידול בצריכה בסין, ארצות הברית וברזיל - מדינות המגלות שיפור בצמיחה הכלכלית שלהן.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר עליות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-1.65%. מדד CCI נמוך כיום ב-17.4% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בבנזין?

באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בבנזין בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל לבנזין United States Gasoline Fund נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UGA. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לבנזין לתקופות הקרובות. דמי הניהול 0.80% לשנה וקיימות גם אופציות call ו-put על הקרן.

קרן הסל לבנזין ETFS Gasoline נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות מספטמבר 2006 וסימולה UGAS, דמי הניהול הם 0.49% לשנה. התעודה צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי. קרן הסל ETFS Short Gasoline נסחרת בסימול SGAS, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין ירד, דמי הניהול הם 0.98% לשנה. קרן הסל ETFS Leveraged Gasoline נסחרת בסימול LGAS, התשואה של קרן הסל הזו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הבנזין, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין יעלה ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.98% לשנה.

* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוד 04/02/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
    השיטה להפחיד את האזרח כדי להעלות את המחיר ו/או להגדיל ברווחים ידועה לכול, לצערי זה עובד במקום שבו התחרות קטנה ביותר, האמריקאים כנראה מתכננים להשתלט על מאגרים אחרים ולכן נוצר הסיפור על מלאי קטן באטלנטיק, האמת תאמר, כי הנפט בכדור הקטן שלנו ישרוד עוד מאות בשנים ועד אז אנו נמצא כל מיני תחליפים, אך כל תעשיה לתחליפים עשויה אף היא להתעשר בבוא היום, בשלב זה הנפט ממשיך לחגוג ולהעשיר מדינות ערביות שכספיהם משמשים את הטירור העולמי, עד שלא יקחו מידיהם את הכוח הזה, אנו צפויים להעלאת מחירים בכיוונים שלמעלה ו/או למטה אך לטעון כי המלאי נגמר עוד חזון למועד. בהצלחה למי שהשקיע בנפט בחודשיים האחרונים, כדאי שתממשו עד סוף חודש אפריל-מאי 2013 אלא אם תהיה פעולה חד צדדית של האמריקאים והמבין יבין.
נחיל רחפניםנחיל רחפנים

אלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב

להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי

עופר הבר |
נושאים בכתבה רחפנים

דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.

להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.

הנחילים שחושבים לבד

רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות. 

הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.

סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון

בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות. 

נחיל רחפניםנחיל רחפנים

אלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב

להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי

עופר הבר |
נושאים בכתבה רחפנים

דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.

להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.

הנחילים שחושבים לבד

רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות. 

הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.

סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון

בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.