כואב בת.הדלק? זה עדיין לא הסוף, הנה קצת נתונים
מחיר הבנזין בארץ עלה בסוף השבוע האחרון בשיעור חד של 4.12% למגינת ליבם של ציבור הנהגים, והגיע ל-7.83 שקל לליטר בשירות עצמי ו-8.01 שקל לליטר בתדלוק מלא. אבל גם במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX, עלה מחיר הבנזין בשבוע שעבר עלייה תלולה של 6.1% ל-3.05 דולר לגלון (0.81 דולר לליטר), מבין כל הסחורות, רק הניקל עלה בשבוע האחרון בשיעור גבוה יותר - 7.3%. יש לציין שהמחיר מתייחס לחוזה העתידי המוביל, חוזה לחודש מארס 2013, ומשמש למסחר בין בתי הזיקוק לחברות הדלק וגם כמובן לספקולנטים למיניהם, ולא המחיר לצרכן בתחנות הדלק. מחיר הבנזין הגבוה בכל הזמנים נרשם ביולי 2008 - 3.56 דולר לגלון - חודש בו מחיר הנפט הגולמי רשם את ערכו הגבוה אי פעם - 147.2 דולר לחבית.
מחיר הבנזין עלה ברציפות בעשרת ימי המסחר האחרונים, לאחר שמשרד האנרגיה האמריקני פרסם שהמלאי האחרון של הבנזין באזור האטלנטי היה ב-15% נמוך מהממוצע של חמש השנים האחרונות לתקופה זו של השנה. לפי הפרסום, מלאי הבנזין הארצי הצטמצם בשבוע שהסתיים ב-25 בינואר ב-956,000 חביות, כתוצאה מגידול בביקוש, בעוד שאנליסטים צפו עלייה בשיעור של 200,000 חביות. המלאי ב-25 בינואר, 232.3 מיליון חביות מספיק לצריכה של 27.9 ימים.
כמו מוצרים רבים אחרים כגון גז בישול, סולר, מזוט, קרוסין, גם הבנזין מיוצר מנפט גולמי באמצעות תהליכי זיקוק או פיצוח. ניתן להפיק בנזין מחומרים אחרים כגון פחם, או שילוב של גזים שונים, אולם המקור העיקרי והזמין ביותר הוא עדיין הנפט. מבחינה כימית מהווה הבנזין תערובת מורכבת של פחמימנים שונים, פרפינים, אולפינים וארומטים, המכילים 4-12 אטומי פחמן לכל מולקולה, אך מלבד זאת שונים מאוד בהרכבם. לבנזין חייבות להיות שלוש תכונות בסיסיות:
1. על הדלק לבעור ביעילות במנוע.
2. על הרכב להתניע בקלות במזג אוויר קר.
3. אסור למערכת הדלק להשתבש בטמפרטורות גבוהות.
סוגי הדלק נמדדים ע"י אוקטנים וככל שמספר האוקטנים גבוה יותר, כך משתפרת איכות הבנזין ובעקבותיה רמת ביצועי המנוע. במטרה לשפר את איכות האוויר ולהקטין פליטת גזים מזיקים ממנועי כלי הרכב, תיקן הקונגרס האמריקני ב-1990 את חוק ניקיון האוויר, כך שאושרה הוספת אתנול לבנזין.
כיום כ-2 מיליארד גלון של אתנול מוספים לבנזין בארצות הברית מדי שנה. התערובת הנפוצה ביותר היא E10, המכילה 10% אתנול ו-90% בנזין. יצרני המכוניות אישרו את השימוש בתערובת זו לכל כלי הרכב בעלי מנוע בנזין בארצות הברית. אתנול הוא האלכוהול המוכר לכולנו כמרכיב העיקרי במשקאות האלכוהוליים. הוא מופק מתסיסה וזיקוק של מוצרים חקלאיים כמו תירס, שעורה, חיטה וקנה סוכר.
ההערכה הכללית היא שמחיר הבנזין צפוי להוסיף לעלות בד בבד עם עלייה במחיר הנפט הגולמי, זאת לנוכח הגידול בביקוש העולמי לנפט בעקבות גידול בצריכה בסין, ארצות הברית וברזיל - מדינות המגלות שיפור בצמיחה הכלכלית שלהן.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר עליות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-1.65%. מדד CCI נמוך כיום ב-17.4% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בבנזין?
באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בבנזין בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.
קרן הסל לבנזין United States Gasoline Fund נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UGA. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לבנזין לתקופות הקרובות. דמי הניהול 0.80% לשנה וקיימות גם אופציות call ו-put על הקרן.
קרן הסל לבנזין ETFS Gasoline נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות מספטמבר 2006 וסימולה UGAS, דמי הניהול הם 0.49% לשנה. התעודה צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי. קרן הסל ETFS Short Gasoline נסחרת בסימול SGAS, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין ירד, דמי הניהול הם 0.98% לשנה. קרן הסל ETFS Leveraged Gasoline נסחרת בסימול LGAS, התשואה של קרן הסל הזו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הבנזין, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין יעלה ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.98% לשנה.
* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין,
- 1.דוד 04/02/2013 10:01הגב לתגובה זוהשיטה להפחיד את האזרח כדי להעלות את המחיר ו/או להגדיל ברווחים ידועה לכול, לצערי זה עובד במקום שבו התחרות קטנה ביותר, האמריקאים כנראה מתכננים להשתלט על מאגרים אחרים ולכן נוצר הסיפור על מלאי קטן באטלנטיק, האמת תאמר, כי הנפט בכדור הקטן שלנו ישרוד עוד מאות בשנים ועד אז אנו נמצא כל מיני תחליפים, אך כל תעשיה לתחליפים עשויה אף היא להתעשר בבוא היום, בשלב זה הנפט ממשיך לחגוג ולהעשיר מדינות ערביות שכספיהם משמשים את הטירור העולמי, עד שלא יקחו מידיהם את הכוח הזה, אנו צפויים להעלאת מחירים בכיוונים שלמעלה ו/או למטה אך לטעון כי המלאי נגמר עוד חזון למועד. בהצלחה למי שהשקיע בנפט בחודשיים האחרונים, כדאי שתממשו עד סוף חודש אפריל-מאי 2013 אלא אם תהיה פעולה חד צדדית של האמריקאים והמבין יבין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.2%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- חברה לישראל ואייסיאל נפלו עד 7.6%, טאואר איבדה 6.6% - נעילה שלילית בתל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
