כואב בת.הדלק? זה עדיין לא הסוף, הנה קצת נתונים

אריה גורן, אנליסט תחום סחורות ב-Bizportal, סוקר את מצבו ומחירו של הבנזין בעולם. מהי כדאיות ההשקעה בו לאחר העליות האחרונות?
אריה גורן | (1)

מחיר הבנזין בארץ עלה בסוף השבוע האחרון בשיעור חד של 4.12% למגינת ליבם של ציבור הנהגים, והגיע ל-7.83 שקל לליטר בשירות עצמי ו-8.01 שקל לליטר בתדלוק מלא. אבל גם במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX, עלה מחיר הבנזין בשבוע שעבר עלייה תלולה של 6.1% ל-3.05 דולר לגלון (0.81 דולר לליטר), מבין כל הסחורות, רק הניקל עלה בשבוע האחרון בשיעור גבוה יותר - 7.3%. יש לציין שהמחיר מתייחס לחוזה העתידי המוביל, חוזה לחודש מארס 2013, ומשמש למסחר בין בתי הזיקוק לחברות הדלק וגם כמובן לספקולנטים למיניהם, ולא המחיר לצרכן בתחנות הדלק. מחיר הבנזין הגבוה בכל הזמנים נרשם ביולי 2008 - 3.56 דולר לגלון - חודש בו מחיר הנפט הגולמי רשם את ערכו הגבוה אי פעם - 147.2 דולר לחבית.

מחיר הבנזין עלה ברציפות בעשרת ימי המסחר האחרונים, לאחר שמשרד האנרגיה האמריקני פרסם שהמלאי האחרון של הבנזין באזור האטלנטי היה ב-15% נמוך מהממוצע של חמש השנים האחרונות לתקופה זו של השנה. לפי הפרסום, מלאי הבנזין הארצי הצטמצם בשבוע שהסתיים ב-25 בינואר ב-956,000 חביות, כתוצאה מגידול בביקוש, בעוד שאנליסטים צפו עלייה בשיעור של 200,000 חביות. המלאי ב-25 בינואר, 232.3 מיליון חביות מספיק לצריכה של 27.9 ימים.

כמו מוצרים רבים אחרים כגון גז בישול, סולר, מזוט, קרוסין, גם הבנזין מיוצר מנפט גולמי באמצעות תהליכי זיקוק או פיצוח. ניתן להפיק בנזין מחומרים אחרים כגון פחם, או שילוב של גזים שונים, אולם המקור העיקרי והזמין ביותר הוא עדיין הנפט. מבחינה כימית מהווה הבנזין תערובת מורכבת של פחמימנים שונים, פרפינים, אולפינים וארומטים, המכילים 4-12 אטומי פחמן לכל מולקולה, אך מלבד זאת שונים מאוד בהרכבם. לבנזין חייבות להיות שלוש תכונות בסיסיות:

1. על הדלק לבעור ביעילות במנוע.

2. על הרכב להתניע בקלות במזג אוויר קר.

3. אסור למערכת הדלק להשתבש בטמפרטורות גבוהות.

סוגי הדלק נמדדים ע"י אוקטנים וככל שמספר האוקטנים גבוה יותר, כך משתפרת איכות הבנזין ובעקבותיה רמת ביצועי המנוע. במטרה לשפר את איכות האוויר ולהקטין פליטת גזים מזיקים ממנועי כלי הרכב, תיקן הקונגרס האמריקני ב-1990 את חוק ניקיון האוויר, כך שאושרה הוספת אתנול לבנזין.

כיום כ-2 מיליארד גלון של אתנול מוספים לבנזין בארצות הברית מדי שנה. התערובת הנפוצה ביותר היא E10, המכילה 10% אתנול ו-90% בנזין. יצרני המכוניות אישרו את השימוש בתערובת זו לכל כלי הרכב בעלי מנוע בנזין בארצות הברית. אתנול הוא האלכוהול המוכר לכולנו כמרכיב העיקרי במשקאות האלכוהוליים. הוא מופק מתסיסה וזיקוק של מוצרים חקלאיים כמו תירס, שעורה, חיטה וקנה סוכר.

ההערכה הכללית היא שמחיר הבנזין צפוי להוסיף לעלות בד בבד עם עלייה במחיר הנפט הגולמי, זאת לנוכח הגידול בביקוש העולמי לנפט בעקבות גידול בצריכה בסין, ארצות הברית וברזיל - מדינות המגלות שיפור בצמיחה הכלכלית שלהן.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר עליות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-1.65%. מדד CCI נמוך כיום ב-17.4% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בבנזין?

באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בבנזין בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל לבנזין United States Gasoline Fund נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UGA. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לבנזין לתקופות הקרובות. דמי הניהול 0.80% לשנה וקיימות גם אופציות call ו-put על הקרן.

קרן הסל לבנזין ETFS Gasoline נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות מספטמבר 2006 וסימולה UGAS, דמי הניהול הם 0.49% לשנה. התעודה צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי. קרן הסל ETFS Short Gasoline נסחרת בסימול SGAS, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין ירד, דמי הניהול הם 0.98% לשנה. קרן הסל ETFS Leveraged Gasoline נסחרת בסימול LGAS, התשואה של קרן הסל הזו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הבנזין, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין יעלה ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.98% לשנה.

* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוד 04/02/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
    השיטה להפחיד את האזרח כדי להעלות את המחיר ו/או להגדיל ברווחים ידועה לכול, לצערי זה עובד במקום שבו התחרות קטנה ביותר, האמריקאים כנראה מתכננים להשתלט על מאגרים אחרים ולכן נוצר הסיפור על מלאי קטן באטלנטיק, האמת תאמר, כי הנפט בכדור הקטן שלנו ישרוד עוד מאות בשנים ועד אז אנו נמצא כל מיני תחליפים, אך כל תעשיה לתחליפים עשויה אף היא להתעשר בבוא היום, בשלב זה הנפט ממשיך לחגוג ולהעשיר מדינות ערביות שכספיהם משמשים את הטירור העולמי, עד שלא יקחו מידיהם את הכוח הזה, אנו צפויים להעלאת מחירים בכיוונים שלמעלה ו/או למטה אך לטעון כי המלאי נגמר עוד חזון למועד. בהצלחה למי שהשקיע בנפט בחודשיים האחרונים, כדאי שתממשו עד סוף חודש אפריל-מאי 2013 אלא אם תהיה פעולה חד צדדית של האמריקאים והמבין יבין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.