כואב בת.הדלק? זה עדיין לא הסוף, הנה קצת נתונים

אריה גורן, אנליסט תחום סחורות ב-Bizportal, סוקר את מצבו ומחירו של הבנזין בעולם. מהי כדאיות ההשקעה בו לאחר העליות האחרונות?
אריה גורן | (1)

מחיר הבנזין בארץ עלה בסוף השבוע האחרון בשיעור חד של 4.12% למגינת ליבם של ציבור הנהגים, והגיע ל-7.83 שקל לליטר בשירות עצמי ו-8.01 שקל לליטר בתדלוק מלא. אבל גם במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX, עלה מחיר הבנזין בשבוע שעבר עלייה תלולה של 6.1% ל-3.05 דולר לגלון (0.81 דולר לליטר), מבין כל הסחורות, רק הניקל עלה בשבוע האחרון בשיעור גבוה יותר - 7.3%. יש לציין שהמחיר מתייחס לחוזה העתידי המוביל, חוזה לחודש מארס 2013, ומשמש למסחר בין בתי הזיקוק לחברות הדלק וגם כמובן לספקולנטים למיניהם, ולא המחיר לצרכן בתחנות הדלק. מחיר הבנזין הגבוה בכל הזמנים נרשם ביולי 2008 - 3.56 דולר לגלון - חודש בו מחיר הנפט הגולמי רשם את ערכו הגבוה אי פעם - 147.2 דולר לחבית.

מחיר הבנזין עלה ברציפות בעשרת ימי המסחר האחרונים, לאחר שמשרד האנרגיה האמריקני פרסם שהמלאי האחרון של הבנזין באזור האטלנטי היה ב-15% נמוך מהממוצע של חמש השנים האחרונות לתקופה זו של השנה. לפי הפרסום, מלאי הבנזין הארצי הצטמצם בשבוע שהסתיים ב-25 בינואר ב-956,000 חביות, כתוצאה מגידול בביקוש, בעוד שאנליסטים צפו עלייה בשיעור של 200,000 חביות. המלאי ב-25 בינואר, 232.3 מיליון חביות מספיק לצריכה של 27.9 ימים.

כמו מוצרים רבים אחרים כגון גז בישול, סולר, מזוט, קרוסין, גם הבנזין מיוצר מנפט גולמי באמצעות תהליכי זיקוק או פיצוח. ניתן להפיק בנזין מחומרים אחרים כגון פחם, או שילוב של גזים שונים, אולם המקור העיקרי והזמין ביותר הוא עדיין הנפט. מבחינה כימית מהווה הבנזין תערובת מורכבת של פחמימנים שונים, פרפינים, אולפינים וארומטים, המכילים 4-12 אטומי פחמן לכל מולקולה, אך מלבד זאת שונים מאוד בהרכבם. לבנזין חייבות להיות שלוש תכונות בסיסיות:

1. על הדלק לבעור ביעילות במנוע.

2. על הרכב להתניע בקלות במזג אוויר קר.

3. אסור למערכת הדלק להשתבש בטמפרטורות גבוהות.

סוגי הדלק נמדדים ע"י אוקטנים וככל שמספר האוקטנים גבוה יותר, כך משתפרת איכות הבנזין ובעקבותיה רמת ביצועי המנוע. במטרה לשפר את איכות האוויר ולהקטין פליטת גזים מזיקים ממנועי כלי הרכב, תיקן הקונגרס האמריקני ב-1990 את חוק ניקיון האוויר, כך שאושרה הוספת אתנול לבנזין.

כיום כ-2 מיליארד גלון של אתנול מוספים לבנזין בארצות הברית מדי שנה. התערובת הנפוצה ביותר היא E10, המכילה 10% אתנול ו-90% בנזין. יצרני המכוניות אישרו את השימוש בתערובת זו לכל כלי הרכב בעלי מנוע בנזין בארצות הברית. אתנול הוא האלכוהול המוכר לכולנו כמרכיב העיקרי במשקאות האלכוהוליים. הוא מופק מתסיסה וזיקוק של מוצרים חקלאיים כמו תירס, שעורה, חיטה וקנה סוכר.

ההערכה הכללית היא שמחיר הבנזין צפוי להוסיף לעלות בד בבד עם עלייה במחיר הנפט הגולמי, זאת לנוכח הגידול בביקוש העולמי לנפט בעקבות גידול בצריכה בסין, ארצות הברית וברזיל - מדינות המגלות שיפור בצמיחה הכלכלית שלהן.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר עליות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-1.65%. מדד CCI נמוך כיום ב-17.4% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בבנזין?

באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בבנזין בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל לבנזין United States Gasoline Fund נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UGA. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לבנזין לתקופות הקרובות. דמי הניהול 0.80% לשנה וקיימות גם אופציות call ו-put על הקרן.

קרן הסל לבנזין ETFS Gasoline נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות מספטמבר 2006 וסימולה UGAS, דמי הניהול הם 0.49% לשנה. התעודה צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי. קרן הסל ETFS Short Gasoline נסחרת בסימול SGAS, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין ירד, דמי הניהול הם 0.98% לשנה. קרן הסל ETFS Leveraged Gasoline נסחרת בסימול LGAS, התשואה של קרן הסל הזו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הבנזין, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין יעלה ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.98% לשנה.

* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוד 04/02/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
    השיטה להפחיד את האזרח כדי להעלות את המחיר ו/או להגדיל ברווחים ידועה לכול, לצערי זה עובד במקום שבו התחרות קטנה ביותר, האמריקאים כנראה מתכננים להשתלט על מאגרים אחרים ולכן נוצר הסיפור על מלאי קטן באטלנטיק, האמת תאמר, כי הנפט בכדור הקטן שלנו ישרוד עוד מאות בשנים ועד אז אנו נמצא כל מיני תחליפים, אך כל תעשיה לתחליפים עשויה אף היא להתעשר בבוא היום, בשלב זה הנפט ממשיך לחגוג ולהעשיר מדינות ערביות שכספיהם משמשים את הטירור העולמי, עד שלא יקחו מידיהם את הכוח הזה, אנו צפויים להעלאת מחירים בכיוונים שלמעלה ו/או למטה אך לטעון כי המלאי נגמר עוד חזון למועד. בהצלחה למי שהשקיע בנפט בחודשיים האחרונים, כדאי שתממשו עד סוף חודש אפריל-מאי 2013 אלא אם תהיה פעולה חד צדדית של האמריקאים והמבין יבין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


הפגנה פלסטינית בלונדון, קרדיט: גרוקהפגנה פלסטינית בלונדון, קרדיט: גרוק
אנטישמיות

הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין

העלייה החדה באנטישמיות בבריטניה החלה לגבות קורבנות עם הפיגוע במנצ'סטר וכעת מביאה לשבר באוכלוסיה היהודית, כאשר בשכונת גולדרס גרין,שכונה עם אוכלוסיה יהודית גדולה, יהודים רבים מוכרים כעת את בתיהם ומתכננים הגירה מבריטניה

ד"ר אדם רויטר |

מאז ה-7 לאוקטובר, קצב ההטרדות וההתקפות האנטישמיות על הקהילה היהודית בבריטניה עלה משמעותית ורבים מחברי הקהילה מרגישים הרבה פחות בטוחים. תחושה זו צוברת תאוצה עם ממשלה בריטית שחלקה אנטי ישראלית וחלקה הקטן אפילו אנטישמי.

הפיגוע שהתרחש לא מזמן בבית כנסת בעיר מנצ'סטר היווה זעזוע נוסף ליהודים בממלכה ובהם תושבי שכונת גולדרס גרין Golders Green בצפון מערב לונדון, שידועה כמרכזה הגדול של הקהילה היהודית בבריטניה, המונה מאות אלפי חברים. כ-50% מתושבי השכונה מזדהים כיהודים, אחוז מהגבוהים באירופה. יחד עם השכונות הסמוכות המפסטד, הנדון ופינצ'לי, מונה האוכלוסייה היהודית באזור כ-55,000 נפש. תושבי השכונה חוו בעצמם לפני כשנה ניסיון פיגוע שהסתיים בשלום וכעת בא הרצח הטרוריסטי הכפול.

הזעזוע הפעם התחיל להניע שבר טקטוני. יהודים התחילו למכור את בתיהם בגולדרס גרין ובקצב הולך וגובר וחלקם עולים או מתעתדים לעלות לישראל. זה לא שהמצב בישראל טוב יותר. רחוק מכך כמובן. אך כפי שהעיד בפניי עולה חדש משם: "אם אני עומד בכל מקרה להיפגע כי אני יהודי, אז לפחות שזה יקרה במולדת שלי".

כדור שלג - 10% מהבתים מוצעים למכירה

הסיטואציה בגולדרס גרין מורכבת. סמוך לה ישנן שכונות המאכלסות הרבה מאד מוסלמים. כך למשל שכונת Cricklewood כמו גם שכונות שאף הן אינן מרוחקות דוגמת Willesden Green, Kilburn, Hendon ועוד. לא פלא, אם כן, שמי שקונה את הבתים והדירות מידי היהודים הם כמעט אך ורק מוסלמים, בעיקר פקיסטניים. האוכלוסיה המוסלמית גדלה בבריטניה במהירות, האוכלוסיה הבריטית המקורית מצטמצמת וכך קורה שליהודים שעושים זאת אין באמת ברירה, מסתבר שאין כמעט קונים אחרים.

קרוב ל-10% מהבתים והדירות בשכונה מוצעים כעת למכירה, שיעור אדיר לכל הדעות. זה מעורר חשש כבד, בבחינת "האחרון יכבה את האור" וגל המכירות צובר תאוצה כאשר מחירי הנדל"ן יורדים במהירות. מכיוון שרבים מהיהודים שם דתיים, רבים מחליטים לעבור לישראל, אם כבר אז כבר.