בניין מודרנה
צילום: מודרנה
דוחות

בזכות החיסונים לקורונה - מודרנה היכתה את הצפי

כמעט כל ההכנסות של מודרנה ברבעון הגיעו מחיסונים לקורונה שהחלו להימכר מוקדם מהצפוי; המניה קופצת בטרום אבל האנליסטים טוענים שהתמונה הגדולה עדיין לא השתנתה וממשיכים להיות פסימיים לגבי החברה
רוי שיינמן |

ענקית הביופארמה מודרנה  MODERNA עולה בטרום אחרי דיווח התוצאות לרבעון השלישי שהיו מעל לצפי האנליסטים - הרווח הסתכם ב-3 סנט למניה, זאת לעומת צפי האנליסטים שהיה להפסד של 1.9 דולר למניה. ההכנסות הסתכמו ב-1.9 מיליארד דולר, הרבה מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 1.25 מיליארד דולר.

למרות התוצאות החזקות, האנליסטים מעריכים כי הגורמים שהובילו לשיפור הרבעוני אינם מספקים כדי לשנות את התמונה הגדולה.

מודרנה; קרדיט: אתר החברה

מודרנה; קרדיט: אתר החברה

ההפתעה ברווח - בזכות מכירות חיסונים לקורונה

הרווח הנקי של מודרנה הסתכם ב-13 מיליון דולר, שיפור דרמטי לעומת תחזיות להפסד של 769 מיליון דולר. כמעט כל ההכנסות של החברה ברבעון הגיעו ממכירות חיסוני הקורונה שהסתכמו ב-1.8 מיליארד דולר, גבוהות מתחזית השוק שעמדה על 1.2 מיליארד דולר.

המכירות הגבוהות של חיסונים לקורונה אולי הפתיעה את המשקיעים אבל לא את החברה: "השקנו מוקדם השנה, וזה אפשר לנו להקדים את השוק", ציין מנכ"ל מודרנה, סטפן בנסל. מודרנה בעצם שחררה את הגרסה האחרונה שלה לחיסוני קורונה כבר ברבעון השלישי, כלומר בסוף חודשי הקיץ ותחילת הסתיו, לפני עונת החורף בה הביקושים לחיסונים בדרך כלל נמצאים ברמה הגבוהה ביותר.

למרות התוצאות החזקות ברבעון השלישי, מודרנה לא עדכנה את תחזית ההכנסות שלה לשנה הנוכחית, שנעה בין 3 ל-3.5 מיליארד דולר. 

 

חיסון ה-RSV מאכזב, אך יש מוצרים חדשים בפייפליין

למרות התוצאות המרשימות בקורונה, החיסון לווירוס ה-RSV (ווירוס ריאות), המוצר השני הגדול של החברה, רשם הכנסות של 10 מיליון דולר בלבד, רחוק מהתחזיות של 64 מיליון דולר. המנכ"ל בנסל ציין כי יש עודף מוצרים בשוק, בעקבות ההשקות של פייזר ו-GSK אשתקד, אך הוא אופטימי לגבי האפשרות להגדיל את המכירות בעונה הבאה.

למודרנה יש מוצר מבטיח בקנה, היא מתכננת להשיק חיסון משולב לשפעת וקורונה בשנה הבאה, ובכוונתה לאשר עשרה מוצרים חדשים בשלוש השנים הקרובות. עם זאת, המניה עדיין מתקשה להתרומם, כאשר האנליסטים מעריכים כי החברה לא תגיע לאיזון פיננסי עד 2028.

מנסה להקטין הוצאות עם קיצוצים בעלויות

קיראו עוד ב"גלובל"

מודרנה הגדילה את פעילותה כדי לעמוד בביקוש הגובר לחיסוני הקורונה אך היא עדיין מתמודדת עם ירידת ביקושים שמובילה לעלויות גבוהות. בהתאם לכך, החברה החלה לקצץ בעלויות באופן משמעותי, ובנסל ציין כי תהליך קיצוץ ההוצאות מתקדם אף יותר מהמתוכנן.

עלויות המכר ירדו ב-77% והגיעו ל-514 מיליון דולר, מתחת לצפי של 533 מיליון דולר. כמו כן, הוצאות מכירה, כלליות ומנהלתיות עמדו על 281 מיליון דולר, ירידה של 36% לעומת השנה שעברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.