גט בלו
צילום: טוויטר

מניית ג'ט-בלו נופלת. השינוי בהנהלה הוא לא הסיבה היחידה

קיימים מספר חששות לגבי החברה, מפגיעה בביצועים כתוצאה מהמיזוג האפשרי ועד המצב היחסית קשה של תעשיית התעופה המקומית ובעיות המנוע המתמשכות
אדיר בן עמי | (2)

המנכ"לית הנכנסת של ג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP , ג'ואנה גראטי, מצטרפת לחברה בתקופה סוערת עבור חברת טיסות הלואו-קוסט, כאשר ג'ט-בלו ממתינה לפסיקת בית המשפט בנוגע למיזוג עם ספיריט איירליינס. זה לא האתגר היחיד שמחכה למנהלת הוותיקה, שתהפוך בחודש הבא למנכ"לית הראשונה של חברת תעופה גדולה בארה"ב. 

קיימים מספר חששות לגבי ג'ט בלו, מפגיעה בביצועים כתוצאה מהמיזוג האפשרי ועד המצב היחסית קשה של תעשיית התעופה המקומית ובעיות המנוע המתמשכות. בעיות המנועים של Pratt & Whitney צפויות ללחוץ על הצמיחה והעלויות ב-2024 ולהמשיך לפגוע בהתאוששות הרווחים של ג'ט בלו לאחר המגפה. חברת RTX, חברת האם של  Pratt & Whitney, אמרה בחודש ספטמבר האחרון כי בין 600 ל-700 מנועים יצטרכו להילקח לבדיקות במהלך שלוש השנים הקרובות. 

לפי החברה, המנכ"ל הנוכחי רובין הייז יפרוש מתפקידו בחודש פברואר לאחר תשע שנים שניהל את חברת התעופה, בעקבות מצבו הרפואי. "האתגרים יוצאי הדופן והלחץ של העבודה הזו עשו את שלהם, בעצת הרופא שלי ולאחר דיברתי עם אשתי, הגיע הזמן שאתרכז בבריאות שלי", אמר הייז.

פסק הדין בנושא המיזוג של ג'ט בלו עם ספיריט צפוי להתקבל במשך החודש. הייז ישאר כיועץ אסטרטגי במהלך החודשים הקרובים. בוול-סטריט מצפים שבמידה ובית המשפט יפסול את העסקה, מניית ג'ט בלו תזנק. בדויטשה בנק ציינו כי היסטורית מניות של חברות נרכשות נוטות לספק ביצועי חסר בתהליך אישור הרכישה. המשקיעים חוו זאת בחודשים האחרונים, כאשר התפתחויות שהגדילו את הסיכוי לאישור המיזוג בין החברות הובילו לעליות במניית ספיריט וירידות בג'ט בלו. 

ג'ט בלו חזרה על תחזיתה לרבעון הרביעי לצד ההודעה על השינוי בהנהלה. החברה אמרה כי היא צופה שהתוצאות יהיו בקצה העליון של התחזית שפרסמה בחודש ספטמבר. 

 

האנליסטים

 

אנליסטית ריימונד ג'יימס, סבנט'י סית', אמר כי העיתוי של ההודעה על החלפת המנכ"ל היה הפתעה בהתחשב במיזוג הפוטנציאלי עם ספיריט ובזמן שחברות הלואו-קוסט המקומיות חוות תקופה מאתגרת בשורת הרווח. סית' נתנה דירוג ביצועי שוק למניית החברה. ב-TD Crown ציינו כי הם מצפים ל"עסקים כרגיל" בחברה ושמרו על דירוג ביצועי השוק שלהם. "אנחנו לא מצפים לשינוי בכיוון האסטרטגי של ג'ט בלו והייז ישאר כיועץ לחברה, במיוחד אם הם יקבלו את אישור בית המשפט להשלמת העסקה", אמרו האנליסטים. 

 

עסקת הרכישה והחששות

השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים. עם זאת, יאנג שצפוי להכריע במשפט שיערך ללא חבר מושבעים, אמר לשני הצדדים כי הוא מתקשה עם הבקשה של משרד המשפטים לחסום את העסקה ב-"תעשה דינמית העומדת בפני הזדמנויות ואתגרים יחודיים בסביבה של לאחר הקורונה".

יאנג העלה את האפשרות כי ג'ט בלו תמכור נכסים נוספים, לאחר שכבר הסכימה למכור שערי המראה ומשבצות בנמלי תעופה בכדי לאפשר את העסקה ולתת מענה לחששות הרגולטורים בארה"ב. עורכי הדין של שני הצדדים הגישו את הטיעונים שלהם לסיום המשפט שהחל ב-31 באוקטובר. במרץ האחרון משרד המשפטים, שש מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו תביעה בכדי להפסיק את המיזוג שלטענתם יפגע בתחרות בתעשיית התעופה.

קיראו עוד ב"גלובל"

המקרה הוא חלק מהמאמץ של ממשל ביידן לשמר את התחרות בין חברות התעופה הזולות ביותר ולהגביר את אכיפת ההגבלים העסקיים בתעשיות שונות, יוזמה שהניבה תוצאות מעורבות בבית המשפט. ארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב - יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס וסאות'ווסט איירליינס - שולטות ב-80% מהשוק המקומי. ג'ט בלו וספיריט איירליינס יחדיו תופסות 8% מנתח השוק.

על פי טענת עורכת הדין של משרד המשפטים, אריאנה מרקל, העסקה בין חברות התעופה צפויה להוביל לפחות טיסות ומושבים ולמחירים גבוהים יותר. עוד ציינה מרקל כי לפי ניתוח פנימי של ג'ט בלו, מחיריה של החברה צפויים לעלות ב-30% ברגע שספיריט המתחרה בג'ט-בלו בכ-100 קווים שונים תחדל מלהיות מחרה. לדבריה, צפויה פגיעה של מיליארד דולר בשנה עבור ציבור הנוסעים. "ג'ט-בלו מסתמכת על העובדה כי 'ביטולה' של ספיריט והתחרות שמגיעה איתה, יאפשר לג'ט-בלו לעלות את התעריפים", אמרה מרקל. "זוהי פגיעה אמיתית באנשים אמיתיים". 

 

הדוחות לרבעון השלישי

בדוחותיה האחרונים רשמה ג'ט-בלו הפסד גדול מהצפי וקיצצה את התחזית שלה לשנה כולה. החברה רשמה הפסד למניה של 39 סנט על הכנסות של 2.35 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו להפסד למניה של 25 סנט על הכנסות של 2.38 מיליארד דולר. עבור השנה כולה, ג'ט בלו צופה הפסד למניה של בין 45 ל-65 סנט, בעוד האנליסטים ציפו להפסד של 25 סנט בלבד. התחזית הקודמת של ג'ט בלו הייתה לרווח למניה של בין 5 ל-40 סנט, שבעצמה קוצצה מתחזית של בין 70 סנט ל-1 דולר. 

גם לרבעון הרביעי ההפסד צפוי להיות רחב מהצפוי ולעמוד על בין 35 ל-55 סנט. הקונצנזוס עומד כעת על הפסד למניה של 15 סנט. חברות תעופת הלואו-קוסט התמודדו עם אתגרים כמו עלייה בעלויות בעקבות מחירי הדלק הגבוהים יותר. חברות התעופה הזולות בדרך כלל מתמודדות עם לחצי עלויות על ידי טיסות רבות יותר ומספר נוסעים כמה שיותר גדול בכל טיסה. עם זאת, ברבעון האחרון זה התגלה כמשימה קשה, כאשר הביקוש היה יחסית נמוך. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משה 10/01/2024 06:07
    הגב לתגובה זו
    כתבות מהסוג הזה ,של ניתוח מצב חברות, מעניינים יותר מכתבות רכילותיות ,תודה.
  • 1.
    רננה 09/01/2024 22:45
    הגב לתגובה זו
    דעתי, לא ממליצה.
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

טסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.

אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.

דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.

בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.

נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.