מניית ג'ט-בלו נופלת. השינוי בהנהלה הוא לא הסיבה היחידה
המנכ"לית הנכנסת של ג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP , ג'ואנה גראטי, מצטרפת לחברה בתקופה סוערת עבור חברת טיסות הלואו-קוסט, כאשר ג'ט-בלו ממתינה לפסיקת בית המשפט בנוגע למיזוג עם ספיריט איירליינס. זה לא האתגר היחיד שמחכה למנהלת הוותיקה, שתהפוך בחודש הבא למנכ"לית הראשונה של חברת תעופה גדולה בארה"ב.
קיימים מספר חששות לגבי ג'ט בלו, מפגיעה בביצועים כתוצאה מהמיזוג האפשרי ועד המצב היחסית קשה של תעשיית התעופה המקומית ובעיות המנוע המתמשכות. בעיות המנועים של Pratt & Whitney צפויות ללחוץ על הצמיחה והעלויות ב-2024 ולהמשיך לפגוע בהתאוששות הרווחים של ג'ט בלו לאחר המגפה. חברת RTX, חברת האם של Pratt & Whitney, אמרה בחודש ספטמבר האחרון כי בין 600 ל-700 מנועים יצטרכו להילקח לבדיקות במהלך שלוש השנים הקרובות.
לפי החברה, המנכ"ל הנוכחי רובין הייז יפרוש מתפקידו בחודש פברואר לאחר תשע שנים שניהל את חברת התעופה, בעקבות מצבו הרפואי. "האתגרים יוצאי הדופן והלחץ של העבודה הזו עשו את שלהם, בעצת הרופא שלי ולאחר דיברתי עם אשתי, הגיע הזמן שאתרכז בבריאות שלי", אמר הייז.
פסק הדין בנושא המיזוג של ג'ט בלו עם ספיריט צפוי להתקבל במשך החודש. הייז ישאר כיועץ אסטרטגי במהלך החודשים הקרובים. בוול-סטריט מצפים שבמידה ובית המשפט יפסול את העסקה, מניית ג'ט בלו תזנק. בדויטשה בנק ציינו כי היסטורית מניות של חברות נרכשות נוטות לספק ביצועי חסר בתהליך אישור הרכישה. המשקיעים חוו זאת בחודשים האחרונים, כאשר התפתחויות שהגדילו את הסיכוי לאישור המיזוג בין החברות הובילו לעליות במניית ספיריט וירידות בג'ט בלו.
- מיזוג ענק יוצר את חברת האנרגיה השלישית בגודלה בארה"ב ומה קרה היום לפני 62 שנה
- ג'ט בלו צוללת ב-25% אחרי תחזית חלשה לרבעון הראשון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ט בלו חזרה על תחזיתה לרבעון הרביעי לצד ההודעה על השינוי בהנהלה. החברה אמרה כי היא צופה שהתוצאות יהיו בקצה העליון של התחזית שפרסמה בחודש ספטמבר.
האנליסטים
אנליסטית ריימונד ג'יימס, סבנט'י סית', אמר כי העיתוי של ההודעה על החלפת המנכ"ל היה הפתעה בהתחשב במיזוג הפוטנציאלי עם ספיריט ובזמן שחברות הלואו-קוסט המקומיות חוות תקופה מאתגרת בשורת הרווח. סית' נתנה דירוג ביצועי שוק למניית החברה. ב-TD Crown ציינו כי הם מצפים ל"עסקים כרגיל" בחברה ושמרו על דירוג ביצועי השוק שלהם. "אנחנו לא מצפים לשינוי בכיוון האסטרטגי של ג'ט בלו והייז ישאר כיועץ לחברה, במיוחד אם הם יקבלו את אישור בית המשפט להשלמת העסקה", אמרו האנליסטים.
עסקת הרכישה והחששות
השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים. עם זאת, יאנג שצפוי להכריע במשפט שיערך ללא חבר מושבעים, אמר לשני הצדדים כי הוא מתקשה עם הבקשה של משרד המשפטים לחסום את העסקה ב-"תעשה דינמית העומדת בפני הזדמנויות ואתגרים יחודיים בסביבה של לאחר הקורונה".
יאנג העלה את האפשרות כי ג'ט בלו תמכור נכסים נוספים, לאחר שכבר הסכימה למכור שערי המראה ומשבצות בנמלי תעופה בכדי לאפשר את העסקה ולתת מענה לחששות הרגולטורים בארה"ב. עורכי הדין של שני הצדדים הגישו את הטיעונים שלהם לסיום המשפט שהחל ב-31 באוקטובר. במרץ האחרון משרד המשפטים, שש מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו תביעה בכדי להפסיק את המיזוג שלטענתם יפגע בתחרות בתעשיית התעופה.
- אחרי 17 שנה תחת שליטה ממשלתית: ביל אקמן מציע מסלול חדש לפאני מיי ופרדי מאק
- מיקרוסופט ואנבידיה ישקיעו מיליארדים באנתרופיק - מה היא תיתן בתמורה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
המקרה הוא חלק מהמאמץ של ממשל ביידן לשמר את התחרות בין חברות התעופה הזולות ביותר ולהגביר את אכיפת ההגבלים העסקיים בתעשיות שונות, יוזמה שהניבה תוצאות מעורבות בבית המשפט. ארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב - יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס וסאות'ווסט איירליינס - שולטות ב-80% מהשוק המקומי. ג'ט בלו וספיריט איירליינס יחדיו תופסות 8% מנתח השוק.
על פי טענת עורכת הדין של משרד המשפטים, אריאנה מרקל, העסקה בין חברות התעופה צפויה להוביל לפחות טיסות ומושבים ולמחירים גבוהים יותר. עוד ציינה מרקל כי לפי ניתוח פנימי של ג'ט בלו, מחיריה של החברה צפויים לעלות ב-30% ברגע שספיריט המתחרה בג'ט-בלו בכ-100 קווים שונים תחדל מלהיות מחרה. לדבריה, צפויה פגיעה של מיליארד דולר בשנה עבור ציבור הנוסעים. "ג'ט-בלו מסתמכת על העובדה כי 'ביטולה' של ספיריט והתחרות שמגיעה איתה, יאפשר לג'ט-בלו לעלות את התעריפים", אמרה מרקל. "זוהי פגיעה אמיתית באנשים אמיתיים".
הדוחות לרבעון השלישי
בדוחותיה האחרונים רשמה ג'ט-בלו הפסד גדול מהצפי וקיצצה את התחזית שלה לשנה כולה. החברה רשמה הפסד למניה של 39 סנט על הכנסות של 2.35 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו להפסד למניה של 25 סנט על הכנסות של 2.38 מיליארד דולר. עבור השנה כולה, ג'ט בלו צופה הפסד למניה של בין 45 ל-65 סנט, בעוד האנליסטים ציפו להפסד של 25 סנט בלבד. התחזית הקודמת של ג'ט בלו הייתה לרווח למניה של בין 5 ל-40 סנט, שבעצמה קוצצה מתחזית של בין 70 סנט ל-1 דולר.
גם לרבעון הרביעי ההפסד צפוי להיות רחב מהצפוי ולעמוד על בין 35 ל-55 סנט. הקונצנזוס עומד כעת על הפסד למניה של 15 סנט. חברות תעופת הלואו-קוסט התמודדו עם אתגרים כמו עלייה בעלויות בעקבות מחירי הדלק הגבוהים יותר. חברות התעופה הזולות בדרך כלל מתמודדות עם לחצי עלויות על ידי טיסות רבות יותר ומספר נוסעים כמה שיותר גדול בכל טיסה. עם זאת, ברבעון האחרון זה התגלה כמשימה קשה, כאשר הביקוש היה יחסית נמוך.
- 2.משה 10/01/2024 06:07הגב לתגובה זוכתבות מהסוג הזה ,של ניתוח מצב חברות, מעניינים יותר מכתבות רכילותיות ,תודה.
- 1.רננה 09/01/2024 22:45הגב לתגובה זודעתי, לא ממליצה.
אחרי צניחה של 30% - מייקל סיילור ממשיך לקנות ביטקוין
בעוד הביטקוין צונח והסנטימנט בשוק הופך שלילי, סטרטג׳י מגבירה רכישות וממשיכה להעמיס מטבעות, למרות שחיקת הפרמיה במניה וחשש גובר של משקיעים מגל ירידות נוסף
הקריפטו ממשיך לקפוץ לראש הכותרות, אבל לא מהסיבות שמייקל סיילור קיווה להן. בזמן שכמעט כל נכס דיגיטלי נסחר בירידות חדות, מייסד סטרטג׳י MicroStrategy Inc 8.06% דווקא קונה עוד ביטקוין. בעיני מי שעוקב אחריו כבר שנים, זו לא הפתעה. הוא מתייחס לכל ירידה כהזדמנות.
סטרטג׳י, שהפכה את עצמה לגוף שמחזיק ביטקוין בהיקפים חריגים, עדכנה שרכשה מטבעות נוספים בשווי של יותר מ-800 מיליון דולר בתוך שבעה ימים. זה היקף שמזכיר את ימי השיא של 2021. בסיכום עדכני, סטרטג׳י מחזיקה מאות אלפי מטבעות. מבחינת סכום בדולרים, מדובר בעשרות מיליארדים שמונחים על מטבע אחד. כמו במקרים קודמים, גם הפעם הכסף לא הגיע מהרווחים של החברה. במקום זה, סטרטג׳י בחרה במסלול מוכר: גיוס הון במבנה חוב. היא הנפיקה מניות בכורה נקובות באירו, וגייסה מעל שבע מאות מיליון דולר אחרי הוצאות.
הביטקוין צנח כמעט 30% מאז השיא של אוקטובר
הצניחה בביטקוין התרחשה דווקא בתקופה שבה כניסה מסיבית של שחקני וול סטריט, התמתנות ברגולציה ותמיכה פוליטית אמורה היתה ליצור רשת ביטחון למחיר. בפועל, זה לא הספיק כדי לעצור את הירידות. ירידות כאלה פוגעות במיוחד בחברות שבנו את הזהות שלהן סביב החזקת ביטקוין. סטרטג׳י היא הדוגמה הבולטת. מניית החברה מתנהגת כמו גרסה ממונפת של המטבע עצמו. כשהמחיר יורד, השווי שלה יורד מהר יותר.
מדד mNAV, שמשווה בין שווי השוק של החברה לבין ערך נכסי הביטקוין שלה, צנח בחדות. בעבר, המשקיעים היו מוכנים לשלם פרמיה גדולה כדי להחזיק מניה שמגיבה בעוצמה לתנודות המטבע. היום הפרמיה כמעט נעלמה. מאז 2020, כשהחברה נצמדה לביטקוין לראשונה, המניה זינקה 1500%. אבל הגיאות הזו יצרה גם מציאות קשה למי שקנה מאוחר. מהשיא בנובמבר האחרון, המניה איבדה יותר ממחצית מערכה. מי שחשש מדילול ומינוף מוגזם, קיבל בינתיים הוכחה.
- מייקל סיילור רוכש עוד ביטקוין - סטרטג'י קונה במחיר שיא, מחזיקה 3% מהביטקוין שבמחזור
- הפרמיה של מייקל סיילור יורדת, ומה קורה למניית סטרטג'י?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם הזמן, גם המתחרות של סטרטג׳י אימצו מודלים דומים. כולן הציגו עצמן ככלי חשיפה פשוטים לביטקוין. אבל התקופה האחרונה הראתה שהמודל חשוף לאותה מגמה: כשהשוק מתקרר, הערך שלהן מתכווץ כמעט עד ערך הנכסים שהן מחזיקות. אין כרית ביטחון.
ביל אקמן (רשתות)אחרי 17 שנה תחת שליטה ממשלתית: ביל אקמן מציע מסלול חדש לפאני מיי ופרדי מאק
המשקיע המיליארדר מבקש לדחות את תוכנית ההנפקה, למחוק את מניות הבכורה של המדינה ולרשום את החברות מחדש בניו יורק, מהלך שיכול לשנות את שוק המשכנתאות האמריקאי ולהגדיל משמעותית את שווי החברות
ביל אקמן שוב מוצא את עצמו בלב אחת הסוגיות הפיננסיות הרגישות ביותר בארה״ב - עתיד ענקיות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק. אבל הפעם הוא לא מציע עוד רעיון תיאורטי. המשקיע מציג תוכנית שלמה שמנסה לשנות את מסלול ההפרטה שמקדם ממשל טראמפ, ובעיקר לדחות את הצעד שכולם דוחפים אליו: הנפקה מהירה.
לפי אקמן, זה לא הזמן למכור את מניות הממשלה. הוא טוען שהאוצר צריך לפעול אחרת: לבטל את מניות הבכורה של המדינה ולהפעיל את כתבי האופציה שמעניקים לה כמעט 80% מהמניות הרגילות. זה מהלך שמאפשר לממשלה לקבל שליטה מלאה ואז להתחיל להזיז את החברות קדימה בלי למהר להנפיק. לפי המשקיע, הנפקה חפוזה תיכשל. לדבריו, השוק לא מוכן. בנקאים אולי לוחצים, והממשל מחפש הישג מהיר, אבל תהליך כזה דורש חודשים של בניית אמון, הצגת נתונים, מציאת משקיעים והערכות שווי יציבות. כרגע זה רחוק משם.
אקמן טוען שהממשל לא צריך למהר להנפקה, אלא לבצע קודם צעד פשוט: להחזיר את פאני ופרדי למסחר מלא בבורסה בניו יורק. לדבריו, זה אפשרי כבר השנה, בתנאי שהאוצר יכריז רשמית שהחזר החילוץ מ־2008 הושלם. מבחינתו, אין בזה מחלוקת: המדינה כבר קיבלה בחזרה את כל הסכום שהשקיעה בחילוץ, ואף גבתה כ־25 מיליארד דולר מעבר לכך.
בזמן שאקמן פרס את התוכנית בשידור חי ב־X, מניות שתי החברות דווקא עלו. פרדי קפצה בכמעט 4%, פאני עלתה מעט גם היא. השוק מבין שהמהלך עשוי לייצר ערך, לפחות בטווח הקצר, בעיקר לבעלי המניות ואקמן הוא אחד הגדולים שבהם.
- ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%
- ביל אקמן מציע מיליון דולר למוסר מידע על רוצח צ'רלי קירק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
17 שנה תחת הממשל האמריקאי
פאני מיי ופרדי מאק עדיין נמצאות תחת קונסרבטורה, משטר מיוחד שבו הממשלה שולטת בחברה ומפקחת על כל צעד. זה התחיל במשבר של 2008, אבל נמשך כבר 17 שנה. אף צד לא רוצה להפיל אותן, אף צד גם לא מצליח לשחרר אותן. ממשל טראמפ מדבר בחודשים האחרונים על הנפקה מהירה, אולי כבר השנה, אולי בתחילת 2026. אבל כל מי שמכיר הנפקות בהיקפים כאלה אומר בפה מלא שזה שאפתני מדי. מדובר בתאגידים שמנהלים טריליוני דולרים של משכנתאות, ולא בסטארט־אפ שמחפש במה.
