לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - עונת הדוחות ואינפלציה
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר בסימן נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) שיפורסמו ביום רביעי ובסימן תחילת עונת הדוחות ביום שישי כאשר כמיטב המסורת ראשוני הבנקים יציגו את דוחותיהם לרבעון הראשון של 2023.
מדד המחירים לצרכן הוא אולי האינדיקטור המרכזי ביותר בשוק להערכת מצבו של המשק, ושממנו צפוי גם להיגזר בדרך כלל שיעור העלאת הריבית של הפד' האמריקאי. האינפלציה בארה"ב דביקה מאוד ועומדת כעת על 6% לאחר שהוסיפה 0.4% בחודש פברואר. מדובר אמנם בירידה משיא של 9.1% אך הדרך אל היעד של 2% שהציב הבנק המרכזי עוד ארוכה מאוד. בשווקים צופים כי האינפלציה בחודש מרץ תעלה ב-0.3% כך שבראייה שנתית היא תעמוד על 5.2%. מדובר בנתון אופטימי למדי אך לא בלתי אפשרי. צריך לזכור שככל שהנתון יורד מדי חודש, הירידה נעשית קשה יותר, ובמידה והנתון אכן יעמוד בצפי, לא מן הנמנע שנראה את המדדים בוול סטריט נצבעים בירוק לכמה ימים.
אבל מעל הכל עדיין נותרת עננה כבר בצל האזהרות החריפות של כלכלנים בכירים מפני מיתון כבר בטווח הקרוב. הפד' כבר הקפיד להדגיש כמה וכמה פעמים היא הוא יעשה כל מה שהוא יכול על מנת להילחם באינפלציה ולדכא אותה גם במחיר של כניסה למיתון. בדבריו הוא מבהיר כי אינפלציה מסוכנת יותר ממיתון שכן היא עלולה להרוס את הכלכלה ולאורך זמן אף להסב נזקים בלתי הפיכים.
נתוני מאקרו חשובים השבוע:
רביעי - נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ (בשעה 15:30), פרוטוקול דיוני הפד'.
חמישי - נתוני מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש מרץ.
שישי - המכירות הקמעונאיות לחודש מרץ
דוחות השבוע:
שני (מחר) - טילריי.
שלישי - carmax, קוגניט.
חמישי - דלתא איירליינס.
שישי - ג'יי פי מורגן, סיטי בנק, וולס פארגו, חברת ניהול הנכסים בלאקרוק.
אירוע מרכזי נוסף שיקרה השבוע הוא תחילת עונת הדוחות שתיפתח כרגיל עם דוחות הבנקים. מדובר באירוע לא פחות מעניין שמגיע לאחר חודשיים קשים לבנקאות האמריקאית שהחלו עם קריסת בנק סיליקון ואלי (SVB) בארה"ב שמשך איתו למטה בנקים נוספים כמו סיגניצ'ר ו-First Republic. מניות הבנקים האזוריים קרסו בעשרות אחוזים ולרגע גם ערערו את האמון בבנקים הגדולים.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנשיא ביידן הודיע ביחד עם הפד' כי יעמיד תכנית חילוץ לבנקים שקרסו וימנע את המפולת שהחלה להתוות בענף. עם זאת, נראה שההצהרות והמזומנים שהוזרמו לבנקים לא סייעו יתר על המידה והמשקיעים חשו במידה מסוימת כי זו ההתחלה של המיתון הצפוי, והמניות המשיכו ליפול. לעת עתה נראה שהטלטלה נרגעה, אך ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי פי מורגן, הזהיר בשבוע שעבר כי אם מישהו חשב שזה מאחורינו מוטב שיחשוב שוב. "גם כשהמשבר הזה יהיה מאחורינו, תהיינה לכך השלכות לשנים הבאות", אמר דיימון לבעלי המניות של בנק ההשקעות. "אבל חשוב מכך, האירועים האחרונים אינם דומים למה שהתרחש במהלך המשבר הפיננסי העולמי של 2008", הוסיף.
- 2.ירון 10/04/2023 16:28הגב לתגובה זועליות ריבית,ואינפלצייה מבורכים עבור הפיקחיים שבינינו...(:...רמז=נכס נמכר לפני שנה וחצי בשיאו,והוצמד למדד+דולר.
- 1.9 09/04/2023 19:10הגב לתגובה זוביידן גמור. רק אלוהים יכול לעזור ..... שמע ישראל ........
- הנגיד הרס את המשקיעים את משפחתם.הנדלן.עסקים.בנקים.ריסוק (ל"ת)7 10/04/2023 10:04הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
וול סטריט השוק האמריקאיוול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.
התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.
במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.
אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל
במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- נעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
הטור של זיו סגל: בתוך
הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל
ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?
