האינפלציה באירופה עמדה בציפיות, זה לא בהכרח טוב - שיא באינפלציית הליבה

הבנק המרכזי העלה אתמול את הריבית ולא בטוח שהוא יוכל לעצמו להוריד את הרגל מהגז בקרוב - מדד המחירים לצרכן ממשיך לרדת, אך מדד הליבה לא מפסיק לעלות; מניות הבנקים באירופה ממשיכות ליפול
מתן קובי | (2)

לפי נתוני מדד המחירים לצרכן, האינפלציה באירופה עומדת על 8.6% נכון ל-12 החודשים שקדמו לפברואר האחרון. בראייה חודשית המדד עלה ב-0.8%, שני הנתונים בהתאם לתחזיות. בראייה שנתית, שיא האינפלציה נרשם בחודשים נובמבר ודצמבר, אז הנתון עמד על 10.6% ואמנם המגמה חיובית, אך מבחינת מדד הליבה הסיפור דווקא שונה. מדד הליבה לחודש פברואר הציג עליה שנתית של 5.6% - שיא כל הזמנים באיחוד האירופי, לאחר שבחודש הקודם הנתון עמד על 5.3%.

מאז חודש יוני חלה מגמת ירידה במחירי הנפט, מגמה אשר מסבירה את ההרגעות במדד המחירים לצרכן והיא החלה להתגלם בו רק לפני לקראת סוף 2022. לעומת המדד הרגיל, מדד הליבה מנטרל את ההשפעה של מזון ואנרגיה, משמע האינפלציה בפעול, של מרבית השירותים והמוצרים, לא יורדת, אלא רק ממשיכה לעלות וזה הנתון שצריך לעניין את מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי של אירופה. 

אתמול העלה הבנק המרכזי של אירופה את הריבית ב-0.5%. מרבית האנליסטים ציפו לנתון הזה - כולם הבינו כי האינפלציה לא באמת נרגעת (ואכן הנתונים עמדו בתחזיות האנליסטים), אך עלה חשש שמא הפחד מקריסה של בנקים ביבשת יוביל לסרוס המשך ההעלאות של הבנק המרכזי. בסופו של דבר הבנק הראה לנו כי האינפלציה מהווה את הסיכון הגדול ביותר עבור היבשת, השאלה אם בקרוב המצב יכריח את הבנק לשנות את סדר העדיפויות שלו.

הבנקים הגדולים באירופה ממשיכים לצנוח היום -  DEUTSCHE BANK AG ,  CREDIT SUISSE GROUP ,  HSBC HOLDINGS PLC ו- UBS GROUP AG  כולם מאבדים כ-5% כשבראייה שבועית מדובר על ירידות של בין 6% ל-23%. כחצי שעה לפני ההכרזה על העלאת הריבית הודלפו פרטים משיחה של הבנק המרכזי, בה נאמר כי כמה בנקים באיחוד האירופי עשויים להיות פגיעים".

החשש הגדול מגיע בעיקר מהכיוון של קרדיט סוויס - המניה לא מפסיקה לצלול ומרווחי ה-CDS על הבנק (עלות האשראי נגד חדלות פרעון) הגיעו לשיאים בשבוע האחרון. לפני שלושה ימים דחתה הנהלת הבנק דחתה את פרסום הדוח השנתי בטענה ש"הפיקוח הפנימי של הבנק על הדיווח הכספי לא היה אפקטיבי". למחרת ההחלטה על הדחייה המניה המשיכה לצלול עקב כך שהמשקיע הגדול ביותר של הבנק מערב הסעודית הודיע כי לא ימשיך להזרים אליה כספים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כלכלן 17/03/2023 16:57
    הגב לתגובה זו
    הוא מוטה באופן מלאכותי כלפי מעלה והסיבה היא שיש מדיניות מוצהרת ומוסכמת בין הממשלות של העלאות ריבית מתוכננות. למה? כנראה בגלל שחוששים מההאטה חריפה באופק ולכן זקוקים לתחמושת הריבית, בישראל מהנדסי הייטק מהווים את קטר המשק הראשי, אך רבים עשויים להגיע לעצמאות כלכלית כאשר הריבית תרד וזה כשלעצמו אסון לתעשיה כולה ולמשק. העניין הוא שהוועדה ליציבות פיננסית היא חשאית ולכן לא מדברים על כך...
  • איציק 19/03/2023 04:18
    הגב לתגובה זו
    לא חושב שאתה צודק שהמדד מוטה כלפי מעלה, ההיפך, אבל נקודת המבט שלך מעניינת, ויכול להיות שיש בה משהו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.