מגמת מסחר עליות חץ  בורסה, מסחר סוחר השקעות
צילום: Istock
דעה

רוצים להרוויח פי 10? לאופנהיימר יש הצעה בשבילכם

אם באופנהיימר צודקים, אתם יכולים להרוויח תשואה חלומית, אבל האם ההמלצה שלהם על חברת הביומד "החצי ישראלית" - VBI הגיונית או מנותקת מהמציאות? לדעתי - החברה מעניינת, המניה מסוכנת. היא אולי תעלה, אבל פי 10? - אין מצב 
עמית נעם טל | (18)
נושאים בכתבה אופנהיימר ביומד

המלצות אנליסטים הן ברובן המוחלט אופטימיות מטבען, אך נראה כי בבית ההשקעות אופנהיימר לקחו את זה צעד קדימה. בבית ההשקעות פרסמו סיקור למניית הביו פרמצבטיקה VBI Vaccines (סימול:VBIV) עם מחיר יעד שגבוה כמעט פי 10 ל-900% ממחיר המניה הנסחרת בוול סטריט. 

החברה מוכרת למשקיעים בישראל בעיקר בגלל הקשר לחברת אופקו שמחזיקה בה נתח משמעותי. בשנת 2017 השלימה החברה גיוס של כ-70 מיליון דולר ממשקיעים בישראל ובעולם (בו השתתפו הרבה גופים מוסדיים מהארץ), בהמשך למיזוג פעילות ישראלית לפעילות אמריקאית בתחום החיסונים לצהבת. הגיוס בוצע לפי מחיר של 3 דולר למניה, אך מניית החברה יורדת בעקביות בשנים האחרונות ומחירה עומד על 0.54 דולרים בלבד, אם כי שוויה עדיין משמעותי - כ-100 מיליון דולר.

הפסדים כבדים; העתיד נמצא בצנרת המוצרים

החברה פרסמה בשבוע שעבר את תוצאותיה לרבעון האחרון. הכנסות החברה הסתכמו ב- 647 אלף דולר, לעומת 259 אלף דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה רשמה החברה הכנסות של 1.64 מיליון דולר, לעומת 671 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות הן עדיין בחיתולים, אחרי הכל - החברה מתמקדת בפיתוחים קליניים, וזו גם הסיבה להפסד הענק בשורה התחתונה - 16.1 מיליון דולר ברבעון השלישי, לעומת הפסד של 15.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בסיכום 9 החודשים הראשונים הסתכמו הפסדי החברה ב-44 מיליון דולר. 

נכון לסוף הרבעון, יש בקופת החברה מזומנים בסך 53 מיליון דולר, ובקצב שריפת המזומנים, הסיכון לדילול נוסף של בעלי המניות בהחלט אפשרי.  אבל יש גם חצי כוס מלאה - צנרת המוצרים של החברה. המוצר הראשון הוא  Sci-B-Vac (חיסון נגד צהבת B).התרופה פותחה במקור במכון ויצמן והיא ניתנה ל-500,000 איש בארץ במשך כעשור. התרופה יעילה במיוחד בטיפול במטופלים עם מערכת חיסון מוחלשת ובמטופלים בגילאים מבוגרים יותר (45 ומעלה). פוטנציאל מכירות התרופה, באם יתקבלו האישורים של ה-FDA,  על פי הערכת החברה יגיע ל-400 מיליון עד 600 מיליון דולר. התרופה נמצאת בשלב השלישי של הניסויים הקליניים. 

הפייפליין של החברה

פיתוח נוסף של החברה -  CMV (חיסון נגד מומים מולדים). CMV הוא הגורם הגדול ביותר למומים מולדים בעולם, שעבורם אין חיסון. כ-50% מהנשים נמצאות בסיכון. שוק היעד הוא בהיקף של מיליארדי דולרים, אבל לחברה יש עוד דרך ארוכה של ניסויים קליניים.

מוצר נוסף הוא -GBM (חיסון נגד סרטן glioblastoma). מדובר בשלב התחלתי יחסית של פיתוח לשוק שמכוון למספרים גדולים.

הטריגר להצלחה של החברה עשוי להיות החיסון נגד צהבת שכאמור יש לו רקורד טיפולי בארץ. זה יכול להיות מאוד משמעותי לחברה, וצרי לזכור שהרווחיות בתחום החיסונים גבוה יחסית. זאת ועוד - אם יתקבל אישור וקצב הייצור יגבר, אזי העלות לחיסון תרד משמעותית והרווחיות תגדל עוד יותר. אז סיכוי יש, אבל כמובן שגם סיכון - סיכון שהאישור לא יתקבל, סיכון שיהיה קשה להחדיר את החיסון , בכל זאת יש מתחרים, סיכון פיננסי שהרווחיות לא תהיה משמעותית מאוד, וסיכונים רבים נוספים.

באופנהיימר יודעים מצוין לקרוא את הסיכונים והסיכויים, והם בשורה התחתונה מאוד מתלהבים מהשקעה במניית החברה - הם מעניקים מחיר יעד של 5 דולר, כמעט פי 10 מהמחיר הנוכחי (פי 9 אם נרצה להיות מדויקים). אני סבור שזה תמחור קיצוני וגבוה מדי, ובאופנהיימר כבר "נפלו" עם הערכות אופטימיות מדי במיוחד לחברות ביוטק וביומד, אם כי, המלצה כזו - פי 9 ממחיר השוק, היא לא נדירה, היא פשוט יחידה במינה. צריך הרבה אומץ לצאת בהמלצה כזו, אבל יכול להיות, וזה בסבירות לא נמוכה, שאופנהיימר פשוט מגזימים - האם הם באמת סבורים שהשווי הראוי לחברה הוא קרוב ל-1 מיליארד דולר? האם הסיכונים גלומים במחיר היעד? אני ממש לא בטוח. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ממה מתלהבים באופנהיימר?

בבית ההשקעות מציינים 2 קטליזטורים לעלייה החדה הצפויה לטענתם במחיר המניה. הראשון הוא פרסום תוצאות ניסוי שלב 3 לשדרוג החיסון נגד צהבת (Sci-B-Vac) במהלך החודשים הראשונים של 2020, כאשר החברה צפויה להשיג את האישורים הרגולטורים במחצית 2020. בנוסף החברה צפויה לבצע ניסוי שלב 2 לחיסון לטיפול בנגיף ה-ציטומגלוירוס (CMV) במהלך הרבעון הראשון של 2020.

באופנהיימר מציינים כי בתרחיש הבסיס שלהם הצלחה בניסוי נגד צהבת צפויה להביא לגידול של 15 מיליון דולר בהכנסות.

באופנהיימר נותנים משקל משמעותי לחיסון נגד נגיף ה-CMV, כאשר נזכיר כי החברה עדיין לא התחילה את הניסוי שלב 2 בתרופה. לטענת אופנהיימר, הצלחה בניסוי צפויה להעניק לחברה הכנסות של 2 מיליארד דולר מספר שנים לאחר ההשקה, כאשר במקרה הטוב ההשקה צפויה להתרחש ב-2025. בבית ההשקעות מסייגים כי לתרחיש כזה יש הסתברות של  20% בלבד להתרחש בפועל. 

שורה תחתונה - אופנהיימר מספקים המלצה מנותקת - מחיר יעד שגבוה פי 9 ממחיר השוק. לא תראו המלצות כאלו - פשוט אין. מה זה אומר - לרוץ לקנות? ממש לא. ייתכן שהאנליסטים של אופנהיימר אופטימיים מדי (ככה זה נראה לי), אם כי לא צריך כמובן לזלזל ב"רוח האנליזה" - החברה עשויה להימצא לקראת זינוק, הצלחה בניסוי ה-FDA לחיסון בצהבת תזניק את ההכנסות והפעילות שלה. אם תהיה התקדמות במוצר השני - חיסון  נגד מומים מולדים CMV, אז מדובר כבר בסדר גודל משמעותי יותר של פעילות, זה יכול להתבטא בשווי - אבל מיליארד דולר? לא סביר.   

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    משקיע 15/11/2019 11:51
    הגב לתגובה זו
    כתב בביזפורטל, שמציג את עצמו כמבין ואומר באופן ברור על השקעה אחרת כ'אין מצב' אז זה מסביר גם את היקף ההבנה שלו בשוק ההון, שהיא לקויה. אין דבר כזה אין מצב בשוק ההון, זה פשוט אבסורד.
  • 15.
    אנה 13/11/2019 20:20
    הגב לתגובה זו
    ועוד אחרי זה מישהו מעיז להגיד שהחיסונים זה חינם. פחחח השקעה בחברה זו רק מעודדת אותם להמשיך לעשות ניסוי בבני אדם.
  • 14.
    שושי 13/11/2019 18:28
    הגב לתגובה זו
    אנחנו ההורים של הילדים שהניסוי בוצע על גופם ללא ידיעת והסכמת ההורים, נרדוף את החברה הזו ונדאג שישלמו על כל הכאב והסבל שנגרם לילדים שלנו. מנוולים. וגם העיתונאי האידיוט, מר עמית נועם טל, מתעלם מהמידע האמיתי על החיסון המקולל הזה.
  • 13.
    שרון 13/11/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
    איך הם ישנים בלילה כשהם יודעים על המחדל של אישור החיסון הארור הזה? איך הם ישנים כשיש אלפי משפחות שחייהם וחיי ילדיהם נהרסו בגלל הניסוי שהם עשו על הילדים שלנו?
  • 12.
    דנה 13/11/2019 14:54
    הגב לתגובה זו
    הניסוי שלהם בוצע על תינוקות בישראל בלי אישור ההורים ובלי אישור בריאותי, הילדים יצאו עם כל מיני מומים- כגון אוטוזים ואפילפסיה במקרים הקשים- להגיד שהוא בוצע בהצלחה זו טעות.
  • 11.
    יעל 13/11/2019 14:44
    הגב לתגובה זו
    עשו ניסוי מבלי לשאול את ההורים ולבקש את אישורם, לא אספו שום נתונים כפי שראוי בניסוי ילדים נפגעו חלקם לכל החיים והכל בשביל בצע כסף???
  • 10.
    מ 13/11/2019 14:38
    הגב לתגובה זו
    שלל בעיטת ניורולוגיות מהחיסון הארור הזה
  • 9.
    רוצחים 13/11/2019 12:31
    הגב לתגובה זו
    אנחנו נדאג להפיל את החברה הזו אחרי הפשעים שנעשו לילדים שלנו
  • 8.
    יהונתן 13/11/2019 12:30
    הגב לתגובה זו
    גרמו לאוטיזם אפלפסיה ומוות ובעיות נוירולוגיות רבות והעיקר מדווחים ומשקרים שהכל בסדר חלאות עשו פשע נגד האנושות וכרגע ישנה תביעה ענקית כנגדם.
  • 7.
    לרון 12/11/2019 20:30
    הגב לתגובה זו
    גם אם במקרה מצליחות אז בא המימוש ההנפקה הדילול ,בקיצור סיכון מי ישורנו!
  • אתה צודק - אין אפשרות להרוויח, האנליסטים פוגעים במשקיע (ל"ת)
    עדי 13/11/2019 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ניר 12/11/2019 17:39
    הגב לתגובה זו
    מדובר באחד האנליסטים היותר מוכשרים בשוק ההון , אתם עוד תשמעו עליו... כל המלצה בצבע המון תודה אסף בזכותך סגרתי תמשכנתא
  • 5.
    פלוצקר 12/11/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
    לפני כשנתיים הם המליצו על BMW ואחר כך ירדה בעשרות אחוזים. לא מתייחס יותר לשום המלצות או מחירי יעד.
  • לרון 12/11/2019 20:33
    הגב לתגובה זו
    זו לא חברת ברוקרים בישראל,קנו מריצים וימכרו לפראיירים הגלובליים!
  • 4.
    סרגיו 12/11/2019 14:56
    הגב לתגובה זו
    אין נפח מסחר , פער בין קונה למוכר יכול להיות גדול ולא ניתן לממש רווח .
  • 3.
    מנשה 12/11/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
    למה איבדה שני שליש מהשווי ביום אחד ביוני השני? - צריך להתייחס לזה, זה לא אירוע של מה בכך
  • 2.
    הגזימו לגמרי, המלצה לא הגיונית (ל"ת)
    עדי 12/11/2019 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אופנהיימר תמיד אופטימיים (ל"ת)
    חסרי תקנה 12/11/2019 09:40
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.