יקרינו מאסקיקרינו מאסק

יקרינו נכנעה: אף מנכ"ל לא יכול לנהל את מאסק

מנכ"לית X לשעבר הגיעה עם ניסיון של עשור בפרסום אך עזבה לאחר שנתיים בלבד לאחר שהבינה שאי אפשר לנהל חברה ששורפת מיליארד דולר בחודש בזמן שהבעלים יוצר משברי יחסי ציבור חדשים כל שבוע
אדיר בן עמי | (4)

לינדה יקרינו הגיעה לתפקיד מנכ"לית X עם רזומה מרשים וניסיון של עשור בעולם הפרסום. היא עזבה השבוע עם הבנה ברורה שבעולם הטכנולוגיה של המיליארדרים, יש דברים שאפילו הניסיון הרב ביותר לא יכול לפתור. התפטרותה מסמנת את סיומה של אחת הניסויים הניהוליים המוזרים ביותר בתולדות הטק - הניסיון לנהל חברה בבעלותו של אילון מאסק.


כאשר יקרינו נשכרה במאי 2023, היא הגיעה לחברה שכבר איבדה 75% מהעובדים שלה מאז שמאסק רכש אותה. המשימה שהוטלה עליה הייתה כמעט בלתי אפשרית: להחזיר מפרסמים שנטשו את הפלטפורמה בעקבות החלטות בלתי עקביות בפיקוח על תוכן וחוות דעת פרובוקטיביות של מאסק עצמו. היא הייתה צריכה לעשות זאת בזמן שמאסק המשיך להשתמש ברשת החברתית כמגאפון אישי, מה שהקשה עליה לבנות אמינות עם מפרסמים.


הכנסות X צנחו בכמעט 50% בשנת 2023, ויעדים פנימיים לא הושגו. מפרסמים גדולים נמלטו או הקפיאו את ההשקעות שלהם לאחר שמאסק תמך בפוסט אנטישמי בסוף 2023. התגובה שלו למפרסמים הייתה אופיינית לסגנון הניהול שלו: "לכו להזדיין" - מילים שאמר בוועידה לעיני כולם.


כבאית משברים מקצועית

יקרינו, שהייתה אמורה לנהל את החברה, נמצאה פתאום בתפקיד של כבאית משברים מקצועית. היא אמרה לצוות שהחברה תמשיך במשימת "חופש הביטוי" שלה עם או בלי תמיכת מפרסמים. "העקרונות שלנו אין להם תג מחיר, והם לא יתפשרו - לעולם", כתבה.


הכנסות הפרסום החלו להתאושש מהשפל, עם תחזיות לעלייה של 16.5% השנה לפי נתוני Emarketer. אבל ההתאוששות הזו הגיעה עם כוכבית משמעותית: דיווחים על כך שהחברה איימה לתבוע מפרסמים שיימנעו מהשקעה בפלטפורמה. יותר מכך - חלק מהמפרסמים חזרו לא מתוך אמון בפלטפורמה, אלא כדי לחזר אחרי מאסק בשל הקשרים הפוליטיים שלו עם ממשל טראמפ.


בתור מנהלת עם רקע עמוק בעולם הפרסום, יקרינו הבינה שהיא לא יכולה לנהל חברה כשהבעלים שלה יוצר כל הזמן בעיות חדשות. בוול-סטריט לא הופתעו מאורך התקופה שבה היא החזיקה מעמד - הרבה ציפו שתעזוב הרבה קודם לכן.


 xAI Holdings

המהלך הגדול הבא של מאסק היה הרכישה של X על ידי חברת הבינה המלאכותית שלו, xAI, לפי שווי של 33 מיליארד דולר במרץ. הצעד הזה העלה שאלות כבדות על עתידה של יקרינו. היא נשארה מנכ"לית X, אבל לא של הישות המשולבת החדשה, xAI Holdings. זה היה סימן ברור שהשפעתה מתמעטת.

קיראו עוד ב"גלובל"


במכתב הפרידה שלה, יקרינו תיארה את התפקיד כ"הזדמנות של פעם בחיים" והודתה למאסק על כך שהפקיד בידיה את האחריות להגן על חופש הביטוי ולהפוך את X ל"אפליקציה של הכל". אבל המילים היפות לא הסתירו את המציאות - היא הייתה מנכ"לית ללא סמכות אמיתית.


הפלטפורמה המשיכה להסתבך במחלוקות עד לרגעי הסיום של כהונתה של יקרינו. השבוע, צ'אטבוט הבינה המלאכותית Grok של מאסק פרסם הערות אנטישמיות שעוררו גינוי נרחב. בעקבות זאת, מדינות החלו לאיים בחסימת הפלטפורמה - טורקיה מתחה ביקורת על התוכן הפוגעני, ופולין קראה לאיחוד האירופי לחקור את xAI.


הוועדה האירופית שוקלת לקנוס את X בקנס הראשון תחת חוקי התוכן המקוונים החדשים של האיחוד האירופי. זה עוד אתגר שיקרינו כבר לא תצטרך להתמודד איתו, אבל זה מספר את הסיפור על הקשיים הרגולטוריים המתמידים של הפלטפורמה.


מיליארד דולר בחודש

לאחר ש-xAI רכשה את X, החברה החלה לשרוף מיליארד דולר בחודש. עלויות פיתוח מודלי הבינה המלאכותית המתקדמים זינקו הרבה מעבר להכנסות המוגבלות של החברה. כדי לגשר על הפער העצום הזה, החברה מנסה לגייס 9.3 מיליארד דולר באמצעות חוב והשקעות הון.


המספרים האלה מסבירים למה גם המנכ"לית המוכשרת ביותר לא יכלה להצליח בתפקיד הזה. כשאתה מנהל חברה ששורפת מיליארד דולר בחודש, בעוד הבעלים שלה יוצר משברי יחסי ציבור כל שבוע, המשימה הופכת לבלתי אפשרית.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אני יכול (ל"ת)
    אנונימי 13/07/2025 22:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המתמיד 10/07/2025 06:56
    הגב לתגובה זו
    אולי צריך לגייס את וונדר וומן למשימה הקשה
  • 2.
    אנונימי 10/07/2025 01:28
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו טראמפ מאסק אולי חכם ממנו אבל עדיין משוגע
  • 1.
    אנונימי 10/07/2025 00:29
    הגב לתגובה זו
    נוכל בינלאומי היצור המטורלל הזה מאוד מאוד מסוכן לאנושות נקווה שיטוס למאדים ולא יחזור הנבלס
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.