לפני המכסים - העודף המסחרי של סין הגיע ל-103 מיליארד דולר
רגע לפני הודעת המכסים של טראמפ, העודף המסחרי של סין בחודש מרץ הציג עלייה של 6% לעומת אותו חודש בשנה שעברה; הנתון למרץ בארה"ב טרם פורסם, אך בפברואר נרשם גירעון מסחרי של 122.7 מיליארד דולר
מאזן הסחר של סין לחודש מרץ מדגים אולי את הסיבה העיקרית שטראמפ שם מטרה כל כך גדולה על המעצמה במזרח - סין רשמה בחודש מרץ עודף מסחרי של 103 מיליארד דולר, בעוד ארה"ב רשמה בפברואר (הנתון האחרון שפורסם) גירעון של 122.7 מיליארד דולר. סין כבר מזמן השתלטה על הסחר העולמי והיא מרוויחה מזה, בעוד האמריקאים מנסים לסגור את הגירעון המסחרי. טראמפ בחודשים האחרונים מטלטל את השווקים במטרה לסגור את הפער הזה.
למרות שממשל טראמפ בחר, לפחות לבינתיים, להחריג מוצרי צריכה אלקטרוניים פופולריים מתוצרת סין, כמו טלפונים חכמים ומחשבים, מהמכסים הגבוהים שהטיל על כלל הסחורה מסין, הסינים לא רואים בכך יותר מ"צעד קטן". בממשל קראו לארה"ב לנקוט "צעד גדול" כדי לצנן את המתיחות. בינתיים, מגמת השינוי כבר מורגשת: הייצוא סיני כמעט שובר שיאים על רקע המאמץ להקדים משלוחים לפני שהמכסים האמריקאיים נכנסים לתוקף - בחודש מרץ נרשם זינוק של 12.4% בייצוא מסין בחודש מרץ לעומת התקופה המקבילה, גבוה כמעט פי 3 מהצפי שהיה לעלייה של 4.4%. היצוא לווייטנאם ולתאילנד הגיע לשיאים, בעוד המכירות לארה"ב צמחו ליותר מ-40 מיליארד דולר – עלייה של 9% לעומת מרץ אשתקד.
טראמפ מצמץ ראשון, אבל הקרב לא נגמר
טראמפ כאמור מצמץ ראשון כשהחריג מוצרי אלקטרוניקה סיניים מהמכסים אחרי שממשל סין הודיע על מכסים של 84% על כלל הסחורה האמריקנית, אבל זו ממש לא סופה של הסאגה. טראמפ מצדו מצהיר כי הוא "מחכה לשיחה מבייג'ין", בעוד הסינים מדגישים שהם מוכנים לדיאלוג, אך לא לכניעה. "סין לא תתנהג כמו שותפה קטנה וכנועה", אמר סונג הונג, סגן ראש המכון לכלכלה באקדמיה הסינית למדעי החברה, שמזוהה עם הממשל.
לדבריו, על מנת לפרוץ את המבוי הסתום, יידרשו מגעים דיסקרטיים ברמה נמוכה. לדבריו, "יש להסיר את ההתנהגויות הלא רציונליות כמו המכסים המיותרים, ולחזור לדיאלוג שקול". בעוד טראמפ ממשיך לאיים בהרחבת המכסים, כולל על מוצרי האלקטרוניקה שהוחרגו בינתיים, סין כבר השיבה בהטלת מכסים בגובה 125% על כלל הסחורות מארה"ב, והבהירה כי תילחם "עד הסוף". יחד עם זאת, הסינים הדגישו כי לא ימשיכו להעלות מכסים מעבר לכך, אלא ישתמשו "בצעדים חלופיים".
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שר המסחר האמריקאי הווארד לוטניק אמר ביום
ראשון כי "שני הצדדים כבר החלו במגעים דרך מתווכים", והביע תקווה ש"נשיאי סין וארה"ב יפתרו זאת ביניהם". דבריו זכו לחשיפה רחבה ברשתות החברתיות בסין, שם חלק מהגולשים לעגו לגמגום של טראמפ במדיניותו כלפי סין.
"נתוני מרץ עדיין לא משקפים את ההשפעה המלאה של המכסים"
למרות העלייה בעודף המסחרי בסין בחודש מרץ, מדובר בתקופה שלפני המהלכים המשמעותיים שנקט טראמפ, וחלק מהאנליסטים מציינים שייתכן ונראה קפיצה אפילו גדולה יותר באפריל: "הייצוא מסין צפוי להתחיל להיתקל בקשיים בתקופה הקרובה והלקוחות יודעים את זה, ולכן הם כנראה מבצעים רכישות משמעותיות יותר עכשיו", כתבו האנליסטים בבלומברג.
במקביל, קרן המטבע והבנק העולמי יקיימו החודש את מפגשיהם השנתיים בוושינגטון, מפגשים שיהוו הזדמנות למפגש פנים אל פנים בין בכירים אמריקאים וסינים מאז
פרוץ המשבר. בינתיים, סין צפויה לדווח השבוע על צמיחה של 5.2% בתוצר לרבעון הראשון, נתון שעדיין נהנה מהקפיצה בייצוא לפני פרוץ העימות.
- 1.בא 14/04/2025 17:20הגב לתגובה זובין קומוניזם לפשיזם..עשירי העולם רצו ורוצים לייצר בזול ולכן צריכים עבדים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
