דונלד טראמפ מחייך
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א
פרשנות

מה יכול להציל את השווקים ומה הסיכויים לכך?

המכסים אומנם היו הטריגר לנפילות בשווקים, אבל הם לא הסיבה העיקרית לנפילות החדות. מה הסיבה, למה הבעיה הגדולה ביותר בתקופה הקרובה היא האי וודאות ולא המכסים עצמם, ומה יקבע מה יקרה לשווקים?

אבישי עובדיה | (19)

דונלד טראמפ אולי נראה לא צפוי, אבל חלק גדול מהמהלכים שלו הם מחושבים ועם תכנון מראש לאן הם יובילו, לרבות תחנות יציאה. ביום רביעי הוא הטיל פצצה - מכסי מינימום של 10% ומכסים על מדינות בהתאם לנוסחה שלוקחת את הגירעון המסחרי של ארה"ב מול מדינה מסוימת ומחלקת אותו בהיקף הסחר שמגיע לארה"ב מאותה מדינה. את התוצאה מחלקים ב-2. ככה בעצם מקבלים את שיעור המכס החדש על כל מדינה.  אצלנו זה 17%.

זאת לא נוסחה מצוינת שמבטאת את "האמת", את שיעור המס שבאמת מגיע לאותה מדינה, אבל זה אולי מכוון - משהו בסגנון "לא נראה לכם, בואו נדבר". הממשל האמריקאי מדבר עם מדינות רבות. בנימין נתניהו טס לארה"ב כדי לבדוק ולסגור את המכסים של ישראל. זה נושא קריטי, והאמת היא שטוב שנתניהו מפעיל את כל כוחו וכובד משקלו בעניין.

יהיו שינויים גדולים לעומת המכסים המקוריים. מה שנראה כפצצה, עשוי בהדרגה להיראות כמכה שאפשר לחיות איתה. גם מול הסינים, כשצריך לזכור שיש תעשיות שהורחקו בשלב זה מהמכסים - שבבים, תרופות,  הן העיקריות. 


מה באמת הפיל את השווקים?

טראמפ יודע לתת מכות פתיחה כדי לרכך אותן בהמשך, הוא יוצר ציפיות נוראיות וקשות כדי שאחר כך גם מציאות "לא טובה" וחלשה תיראה טובה לצד שממול. כשהוא מתחיל עם מכסים בשיעור גבוה, ריכוך בהמשך יכול להיחשב, בעיני אותה המדינה, להישג גדול, והוא בונה על זה. אבל בדרך יש בעיה אחת גדולה - הדינמיקה של משברים לא צפויה, היא לא נשלטת, והיא מחלחלת למקומות רבים נוספים.

המכסים אומנם היו הטריגר לנפילות בשווקים, אבל הם לא הסיבה העיקרית לנפילות החדות. הסיבה העיקרית לנפילות היתה שהשוק פשוט יקר מדי. הוא חיפש סיבה לירידות -  תירוץ, טריגר, ואז הגיעו המכסים וחוללו סערה גדולה.

אלא שהמכסים מביאים איתם עוד שורה של תופעות לוואי קשות - כשהשוק יורד, אין גיוסים, אין הנפקות, יש מקומות שהחמצן הזה נחוץ להם מאוד. כשהשוק יורד וזה מלווה במכסים, עסקים לא יודעים מה לעשות, כמה לייצר, מה יהיו הביקושים, מה יהיה המחיר החדש. משנים להם את כללי המשחק. הם בעלטה. 

כשהם בעלטה, הם נכנסים למגננה ואז נוצר תהליך קשה - הם דוחים הזמנות, מורידים ייצור, מפטרים עובדים. כשחברות ענקיות עושות את זה, הן משפיעות על רבבות עסקים שמשפיעים בעצמם על מאות אלפי עסקים ובדרך מיליוני עובדים מושפעים מזה. קוראים לזה אי ודאות, והיא יותר קשה מהמכסים עצמם. עם מכסים חברות יודעות להסתדר. תנו להן ודאות, גם ודאות קשה יחסית, והן יסתדרו. הן לא מסתדרות עם אי ודאות.

קיראו עוד ב"גלובל"

ככה גם השווקים - משקיעים מעדיפים ודאות, אפילו חלשה-קשה, מאשר אי ודאות. זה הסיכון הגדול של השוק, כשבתווך, בזמן הדיבורים האלו בין הממשל האמריקאי ליתר המדינות, זה מה שיקרה - תהיה עצירה, יהיה הלם כלכלי, החברות ירוויחו פחות, עובדים יפוטרו, הצמיחה תרד, הצריכה תרד, ואז נסתכל על המסכים ונגיד - אוקיי המניות ירדו, אבל האם זה מספיק? הרי הרווחים של החברות נחתכים, ואז גם ודאות כבר לא תצדיק את המחירים.

בתהליך המתגלגל הזה גם יצופו בעיות נוספות. חברות שנושמות כי השוק גבוה, כי אפשר לגייס אג"ח, יהפכו לזומבים. משברים שניתן היה לספוג אותם, פתאום יצופו למעלה. מדינות חלשות ייחלשו עוד יותר, משברים מוחבאים יצוצו. בעיות בנדל"ן, בעיות באשראי יהפכו לצרות גדולות. 

זה יכול וצפוי להיות קשה, וזה עוד בלי לדבר על חברות הצמיחה. חברות הטכנולוגיה הצומחות נשענות בעיקר על עובדים. עובדים נשענים בעיקר על הטבות ושכר, שזה בעיקר אופציות למניות או מניות חסומות. אנבידיה היא אנבידיה בזכות עובדים מרוצים ומתוגמלים. אתם יודעים שהעובדים של אנבידיה שגויסו בשנה האחרונה הפסידו כסף על המניות שלהם? אתם יודעים שהם יושבים שם לצד קולגות באותו תפקיד שיש להם 1-2 מיליון דולר בבנק רק כי הקולגה נכנס לחברה שנה-שנתיים קודם? עד עכשיו היתה להם תקווה. נפילות ומשברים, במיוחד אם הם מתמשכים, מוציאים מהם את המרמור. אלו הבעיות הצפויות רק על קצה המזלג. זה גם לא רק אנבידיה כמובן. כשחברות הצמיחה רגישות במיוחד, כל שינוי בצמיחה העתידית שווה הרבה מאוד לשווי שלהן. הן אולי לא בהכרח אמורות להיפגע בגלל מלחמת סחר, במיוחד לא חברות תוכנה, אבל הן ייפגעו כי הצמיחה העולמית והצמיחה שלהן תרד, וזה אקוטי לשווי.  

לכן מה שחשוב יותר מכל זה הזמן. אם התהליך יהיה מהיר, יכול להיות תיקון, אם התהליך יהיה איטי יהיה קשה מאוד. יש סיכוי שטראמפ כמו טראמפ שלח לנו מסר עם שני סוגי התעריפים - אחד קבוע והשני תלוי מדינה. המסר הוא שיש על מה לדבר בקשר לתעריף הספציפי, ואם יש על מה לדבר במכסים הספציפיים, אז הוא גם יכול לדחות אותם ועדיין תדמיתית הוא לא ייפגע מול הקהל שלו. הוא הרי עשה את זה מול קנדה ומול מקסיקו, למה שלא יעשה זאת שוב? אגב, הוא עשה את זה מספר פעמים מולן. 

דחייה של התהליך יכולה להקפיץ את השווקים בחזרה. זה הימור, אבל זה צריך להיות חלק ממפת התרחישים של המשקיעים. עם זאת, הדינמיקה של השיחות על מכסים מסוכנת ומעל הכל - השוק רחוק מלהיות זול. קפיצות למעלה, יכולות להיות מעניינות, אבל כדי שבאפט ואחרים ייכנסו בכל הכוח, כי המחירים נוחים, צריכה להיות עוד ירידת מדרגה. 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לרון 07/04/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    עם המלוכסנים שמחזיקים אגח אמריקאי במיליארדים! וכבר לא צריך לנחש למה עשו זאת מלכתחילה!
  • 15.
    לרון 07/04/2025 18:40
    הגב לתגובה זו
    לארי דיוויד מסיים אותו במשחק יויו על מסלול שדה התעופהזה בפרק א ח דאצל טראמפ זה משחק קבוע ואת זה השוק מ מ ש לא אוהב בלשון המעטה!
  • 14.
    מעניין. תודה. (ל"ת)
    הקורא 06/04/2025 21:25
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יצור כתום מזוהם 06/04/2025 18:46
    הגב לתגובה זו
    יש המשווים אותו להיטלר הוא והחבר שלו מדרום אפריקה 2 גנבים נאצים וטונפים
  • 12.
    אנונימי 06/04/2025 14:34
    הגב לתגובה זו
    השוק לא יקפוץ בחזרה חוסר אמון המשקיעים ומדד הפחד הם הסמן. תהיה חזרה איטית מאוד במונחים גיאולוגים
  • 11.
    כלכלן 06/04/2025 12:11
    הגב לתגובה זו
    הם בדיוק אותם אנשים שלא יעשו זאת ויגרמו לארהב לפשוט את הרגל כתוצאה ממיתון ארוך וממושך שהיא לא יכולה לעמוד בו. וכן הם מרוויחים ומתוגמלים על כך ממקומות בלתי צפויים.
  • 10.
    המהלך הזה הוא אנטי כלכלה. זהו מהלך של מגלומן כשלונר סידרתי שעושה קלקלה (ל"ת)
    כשל בעסקים הפרטיים שלו 06/04/2025 11:56
    הגב לתגובה זו
  • מופסד חזק 06/04/2025 18:49
    הגב לתגובה זו
    היצור הכתום מחזיק בפוזיציה על השוק ומעריכים שגם גרף מעל 3 מיליארד דולר על חשבון הפנסיות של העובדים האמריקאים
  • 9.
    אין דבר כזה שוק יקר מידי (ל"ת)
    אנונימי 06/04/2025 11:51
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לרון 06/04/2025 11:21
    הגב לתגובה זו
    שורט סקוויז
  • 7.
    לרון 06/04/2025 11:20
    הגב לתגובה זו
    פסיכולוגיה!
  • 6.
    פוטים שורטים קרנות בחסר SQQQ כל זמן שאנחנו עם אותו נשיא... (ל"ת)
    אנונימי 06/04/2025 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אמרת דבר והיפוכו. השוק יקר ויפול בלי קשר למכסים נקודה (ל"ת)
    דר דום 06/04/2025 10:53
    הגב לתגובה זו
  • בדרך למטה יהיו גם עליות (ל"ת)
    אנונימי 06/04/2025 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סבטלנה 06/04/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    יש לנקוט באותה דרך עם החרדים.כל האברכים הפרזיטים מתגייסים לצהל או מיד הולכים לכלא.
  • 3.
    טור משובח צודק (ל"ת)
    אנונימי 06/04/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טרמפ בלתי צפוי כבר אמרנו (ל"ת)
    דודאנונימי 06/04/2025 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 06/04/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    טראמפ יוצר גם הוא אי ודאות בשל התנהלותו ותגובותיו אותן הוא מתקן בהיסח הדעת. שוב עולה השאלה האם האיש הוא סולן עם להקה פאסיבית האומרת הן לכול דבריו.
  • אנונימי 06/04/2025 11:52
    הגב לתגובה זו
    כן
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

קארבנה
צילום: טוויטר

זינקה 9,000% ב-3 שנים - האם הדוח הקרוב יעמוד בציפיות הגבוהות?

קארוונה תפרסם אחרי המסחר דוחות כספיים. שוק הרכב המשומש באי וודאות, מה צפוי בדוחות? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קארבנה

קארוונה Carvana 1.43%   קמעונאית הרכב האמריקאית שפועלת במודל אונליין מלא, צפויה לפרסם הלילה את תוצאות הרבעון השלישי, לאחר זינוק של כ-78% במנייתה מתחילת השנה, וזינוק מצטבר של כ-9,000% מאז שפל 2022.  האם החגיגה מגיעה לסיומה? 

האנליסטים צופים רווח נקי מותאם של כ-1.32 דולר למניה, קפיצה של יותר מפי שניים לעומת השנה הקודמת, לצד גידול של כ-40% בהכנסות לרמה של כ-5.1 מיליארד דולר. שולי הרווח צפויים לעמוד על כ-21.4% - ירידה מסוימת לעומת התקופה המקבילה.

האם קארבנה עלתה יותר מדי?

עם זאת, יש לא מעט משתנים בסביבה הכלכלית שעלולים להעיב על הביצועים, לרבות חולשה גוברת בצרכנות של משקי בית מהמעמד הנמוך, עלייה בהיקף חדלות הפירעון בהלוואות רכב, וקריסה של שחקניות מימון וחלקי חילוף כמו טרייקולור הולדינגס ופרסט ברנדס.

למרות סימני האזהרה, רוב האנליסטים נותרו חיוביים, מחיר היעד הממוצע עומד על כ-422 דולר – גבוה ב-15% מהמחיר הנוכחי.

נראה שהציפיות הגבוהות נובעות מהערכה שמדובר במודל עסקי שמרוויח מהמגמה של מעבר לרכישה דיגיטלית של רכבים. מדובר בשוק רחב, שהיקפו בארה"ב בלבד מוערך בכ-800 מיליארד דולר. בנוסף, המחירים הגבוהים של רכבים חדשים (מעל 50 אלף דולר בממוצע) הפכו את הרכב המשומש לאופציה מועדפת, לפחות על פניו.